KZ_pytaniaOpracowane.pdf

(364 KB) Pobierz
KZ_pytaniaOCRP
Pytania na egzamin z „Koncepcji Zarządzania"
Wykład I
1. Związek ewolucji koncepcji zarządzania z czterema fazami rozwoju rynku (przedsiębiorstw)
wg A. Chandlera
·
4 fazy rozwoju przedsiębiorstwa (A. Chandler)
o Mass production
o Mass marketing
o Dywersyfikacja
o Przedsiębiorczość – sektor publiczny, społeczny
·
Zasady naukowego zarządzania
o każdą czynność można badać naukowo i w ten sposób wyprowadzić metodę jej
wykonania – jeden najlepszy sposób pracy uwzględniający narzędzia i wielkość
produkcji, która może być zrealizowania przez wysokiej klasy robotnika
o następnie egzekwuje się od pozostałych wykonanie tej normy
·
Chandler zajmował się strategiami w kontekście związków, jakie zachodzą między
przedsiębiorstwem a jego otoczeniem. Hipoteza jaką postawił, da się sprowadzić do
stwierdzenia, iż otoczenie, zachowanie strategiczne i struktura wewnętrzna firmy są ze
sobą powiązane. Strategią nazwał Chandler „proces określenia podstawowych,
długoterminowych celów organizacji” oraz przyjęcie określonych kierunków działania, a
także alokację zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów (Chandler, 1962).
Chandler reprezentuje pogląd, iż strategia organizacji jest wynikiem jej relacji z
otoczeniem. Zmiany w otoczeniu wymuszają na organizacji inne zachowanie, a więc
zmianę strategii działania. Analiza historyczna przeprowadzona przez Chandlera pokazuje,
że struktura firmy jest elementem wtórnym w stosunku do przyjętej strategii działania. 1
2. Rozwiązania organizacyjne w fabrykach H. Forda jakom przykład klasycznych rozwiązań w
zarządzaniu
·
W 1913 roku w nowych zakładach Ford Motor Company H. Ford wprowadził po raz
pierwszy kompletny montaż samochodów w ruchu od surowego podwozia począwszy a na
gotowym wozie kończąc. Dzięki temu skrócono czas montażu o połowę i zmniejszono do
minimum wszelkie przestoje. Niemal wszystkie mechaniczne operacje produkcyjne rozbito
na czynności proste, wykonywane w ściśle określony –jeden, jedyny, najlepszy – sposób i
w ściśle określonym momencie. Aby utrzymać w firmie porządek, wprowadzono surowy
1
- 1 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
http://www.anonimus.com.pl/index11.html
regulamin pracy i utworzono Ford Service Department, czyli wydział bezpieczeństwa
zakładu, zajmujący się inwigilacją pracowników i czuwaniem nad przestrzeganiem przez
nich nakazów i zakazów. 2
3. Zasady naukowego zarządzania wg H. Fayola
·
Przygotowanie rocznych i 10-cio letnich planów i działanie według nich
·
Przygotowanie schematów organizacyjnych
·
Rekrutacja i staranne szkolenie, zapewniające kwalifikacje
·
Przestrzeganie zasad hierarchii i drogi służbowej
·
Odbywanie spotkań z szefami wydziałów dla zapewnienia koordynacji
·
Pogrupowanie działań w organizacji o opraciu o sieci funkcji: techniczną, handlową,
finansową, ubezpieczeniową, rachunkową, administracyjną
·
Zasady zarządzania
o podział pracy
o autorytet (prawo do wydawania poleceń w zakresie odpowiedzialności kierownika)
o dyscyplina (pracownicy słuchają, ale menadżer ma zapewnić dobre przywództwo)
o jedność wydawania poleceń
o jednolitość kierowania
o podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
o wynagradzanie
o centralizację
o hierarchia
o ład i porządek
o sprawiedliwość
o stabilność personelu
o inicjatywa
o zgranie personelu
4. Czym jest harmonia w rozumieniu K. Adamieckiego. Trzy wymiary harmonii
·
Karol Adamiecki jako pierwszy zastosował metodę chronometrażu. W wyniku swoich
badań stwierdził, że głównym powodem strat czasu w procesie produkcji jest brak
uzgodnienia poszczególnych operacji, a także sformułował dwa główne zadania
organizatorskie:
·
Harmonijny dobór poszczególnych elementów systemu wytwórczego, tak aby spośród
wielu możliwości wybrać elementy dotyczące zasobów o najdoskonalszej charakterystyce
http://www.sciaga.pl/tekst/47662-48-100_zagadnien_z_zarzadzania
- 2 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
2
ekonomicznej z punktu widzenia celu procesu produkcyjnego, a więc takich, które
pozwalają realizować produkcję wzorcową;
·
Sprowadzenie funkcjonowania systemu wytwórczego do zharmonizowania w czasie
działań wszystkich elementów systemu, aby wytwarzać przy jak najmniejszych stratach
czasu.
·
Konsekwencją obserwacji i wniosków były sformułowane prawa:
o prawo podziału pracy i wynikająca z tego prawa reguła specjalizacji;
o prawo koncentracji – istotą jest łączenie wysoce wyspecjalizowanych komórek w
celu wspólnego działania;
o prawo harmonii.
Funkcje kontroli w zarządzaniu określił następująco: powinna być ona dokładna,
wystarczająca, nieustanna, niezwłoczna i zrównoważona 3 .
5. Na czym polega „zasada funkcjonalna" wg H. Fayola
·
Zgodnie z tą zasadą każdy z pracowników podporządkowany jest poleceniom
jednego i tylko jednego bezpośredniego przełożonego, znajdującego się na
kolejnym wyższym szczeblu hierarchii. Zatem w kontaktach między szczeblami
organizacyjnymi obowiązuje droga służbowa. Zasada drogi służbowej utrudnia
nawiązywanie poziomych kontaktów między pracownikami znajdującymi się w
różnych pionach organizacyjnych. Poszczególne piony są koordynowane na
najwyższych szczeblach zarządzania. W miarę rozwoju organizacji niezbędne staje
się delegowanie części uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble zarządzania. 4
6. Rozwiń skrót POSDOCORB stanowiący regułę zarządzania wg H. Fayola
·
Planning [planowanie]
·
Organizing [budowanie struktury]
·
Staffing [zdobywane i szkolenie kadr]
·
Directing [bieżące podejmowanie decyzji]
·
Coordinating [łączenie elementów pracy]
·
Reporting [przebieg informacji]
·
Budgeting [opracowanie budżetu] 5
http://pl.wikipedia.org/wiki/Karol_Adamiecki
4 http://www.studenci.pl/my/pokaz_html.php?id=4525
5
ewa-wiecek-janka.pl/userfiles/main/file/Podstawy%20zarz.pdf
- 3 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
3
7. Racjonalna biurokracja M. Webera
·
Z założenia przyjętego przez Maxa Webera żyjącego w okresie szczytowym pruskiego
totalitaryzmu, biurokracja miała być idealną i bezbłędną formą organizacji, jednakże wraz
z jej rozrostem staje się ona jako system organizacyjny coraz bardziej dysfunkcjonalna.
·
Typy prawomocnego panowania
o Trzy czyste typy prawomocnego panowania (legitymizacji władzy):
  racjonalnej (legalnej) - opartej na przekonaniu o "legalności" zasad i
normatywnych reguł sprawowania władzy oraz prawie tych, którzy
zgodnie z nimi sprawują władzę do wykonania poleceń.
  tradycjonalnej - związanej silnie z przekonaniem o świętości
nieprzemijającej tradycji i legitymizacji statusu tych, którzy sprawują
zgodnie z nią władzę.
  charyzmatycznej - opartej na pewnych specyficznych i wyjątkowych
cechach charakteru, heroizmie, świętości danej jednostki, a także na
normatywnych wzorach postępowania i wynikającego z nich ładu jaki ona
objawiła lub ustanowiła.
·
Cechy urzędników w biurokracji -z władzą legalną w idealnej postaci mamy do czynienia
gdy zatrudnionych w administracji biurokratów cechuje następujące postępowanie:
o podlegają władzy jedynie w zakresie swoich oficjalnych obowiązków o
bezosobowym charakterze. Posiadają więc wolność osobistą.
o hierarchia urzędów w jakich działają jest jasno zdefiniowana.
o każdy urząd odznacza się jasno zdefiniowanym zakresem kompetencji.
o sprawowanie urzędu powiązane jest z dobrowolnie zawartą umową.
o bardzo istotną rolę przy wyborze kandydata odgrywają jego kwalifikacje
zawodowe.
o pobory biurokratów odznaczają się ustaloną wysokością, wypłacaną w gotówce,
pracownicy nabywają uprawnienia emerytalne. Jednak w niektórych przypadkach
organ ma prawo do odwołania mianowanego urzędnika, natomiast ten ma zawsze
prawo do rezygnacji.
o sprawowany urząd jest traktowany jako jedyne lub główne zatrudnienie danej
osoby.
o zwierzchnicy mogą urzędnikowi przyznać awans uwarunkowany stażem pracy,
osiągnięciami.
o urzędnik pracuje w całkowitym oderwaniu od własności środków administrowania
i nie ma prawa do "zawłaszczenia" swojego stanowiska.
- 4 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
o jest on poddany ścisłej, systematycznej dyscyplinie i kontroli.
·
Biurokracja jako typ idealny - według Webera biurokracja jako typ idealny powinna
charakteryzować się przede wszystkim:
o precyzją działania
o szybkością
o elastycznością
o jednoznacznością
o efektywnością
o ciągłościa pracy
o dyskrecją
o subordynacją
o bezosobowością
o przepisorządnością
o racjonalnością
o zmniejszeniem do minimum tarć
o oszczędnością na kosztach
o dostosowaniem do potrzeb
o przewidywalnością zachowań 6
8. Co oznacza tzw. paradygmat racjonalności strukturalnej
W paradygmacie racjonalności strukturalnej, odnoszącym się do wielu nurtów w nauce o
zarządzaniu, podkreśla się znaczenie reguł formalnych i norm jako nadrzędnych wobec
człowieka i dzieli się ludzi na tych co myślą, i na tych, którzy wykonują polecenia. Ogólny
warunek sprawnego zarządzania dotyczy kadry kierowniczej, szczególnie właścicieli, od
których oczekuje się zachowań przedsiębiorczych, wyrażających się w nowatorskim podejściu,
inicjatywie i gotowości do ryzyka. Od wykonawców zaś oczekuje się ścisłego wykonywania
czynności wynikających z podziału pracy i specjalizacji. 7
9. Elementy podejścia klasycznego posiadające znaczenie we współczesnym zarządzaniu
?????????????????????????
6 http://pl.wikipedia.org/wiki/Biurokracja
7
- 5 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
www.lucjankowalczyk.com/.../warunki_sprawnego_zarzadzania_organizacja_publiczna.pdf
Zgłoś jeśli naruszono regulamin