Ewa Czyż-GwiazdaBenchmarking Benchmark Index.pdf

(1411 KB) Pobierz
Ksiazka-EWA_Czyz-Gwiazda-OK.indd
Ewa Czyż-Gwiazda
Benchmarking
Benchmark Index
czyli jak porównywać się
z najlepszymi?
Katowice 2006
381830721.001.png
Ewa Czyż-Gwiazda
Benchmarking
Benchmark Index
czyli jak porównywać się
z najlepszymi?
Katowice 2006
Wydawca Centrum Benchmarkingu Polska -
T Ü V NORD Polska Sp. z o.o.
Copyrigt © by TÜV NORD Polska Sp. z o.o.
Autor:
Ewa Czyż-Gwiazda
Projekt okładki:
Bogdan Rams
Wydawca:
Centrum Benchmarkingu Polska
TÜV NORD Polska Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 29
tel. (032) 207 21 63
e-mail: biuro@tuv-nord.pl
www.tuv-nord.pl
Skład DTP i łamanie tekstu:
TIM Media Sp. z o.o.
ISBN 978-83-924483-1-0
Wprowadzenie
5
Wprowadzenie
Benchmarking zaczyna zajmować coraz ważniejsze miejsce wśród metod zarządza-
nia. O jego atrakcyjności decyduje między innymi jego elastyczność. Wykorzystany może
zostać w celu zidentyfikowania archaicznych struktur w przedsiębiorstwie, zoptymalizowa-
nia procesów zachodzących w firmie, jak również w celu wsparcia kadry przy decyzjach
związanych ze strategicznym ukierunkowaniem organizacji. Na podstawie ostatnich badań
wśród kadry zarządzającej stwierdzono, iż większość menedżerów coraz częściej rozpo-
znaje korzyści płynące z Benchmarkingu. Należy jednak zaznaczyć, że jego stosowanie
w praktyce przysparza wszystkim przedsiębiorstwom mniejszych lub większych kłopotów.
Stąd też pojawiła się potrzeba gromadzenia, opisywania oraz dzielenia się wiedzą i do-
świadczeniami zdobytymi w ramach prowadzonych projektów benchmarkingowych, a tak-
że na temat samego procesu przeprowadzania projektów benchmarkingowych.
Celem niniejszej książki jest zaprezentowanie Benchmarkingu i stworzonego na jego
podstawie praktycznego narzędzia Benchmark Index. Realizacji wyznaczonego celu pod-
porządkowana jest struktura niniejszej książki. Składa się ona z trzech rozdziałów.
Rozdział I obejmuje charakterystykę rozwoju Benchmarkingu w czasie, by następnie
na tej podstawie zdefiniować pojęcie Benchmarkingu oraz określić bezpośrednie i po-
średnie korzyści Benchmarkingu. Ponadto opisane zostały formy Benchmarkingu, w tym
w szczególności formy Benchmarkingu wewnętrznego i Benchmarkingu zewnętrznego
oraz opisano metodologię prowadzenia projektów benchmarkingowych. Ostatnią część
tego rozdziału stanowi opis struktur propagujących rozwój Benchmarkingu, w tym między
innymi Centra Benchmarkingu, Światową Sieć Benchmarkingową (GBN) oraz nagrodę
EBPBA - European Best Practice Benchmarking Award.
Rozdział II poświęcony został narzędziu Benchmark Index. Określono cele prowadzenia
Benchmark Indeksu, przedstawiono moduły wykorzystywane w praktyce gospodarczej oraz
zaprezentowano kolejne etapy (wraz z określeniem szacunkowego czasu ich trwania) prowa-
dzenia analiz benchmarkingowych na bazie narzędzia Benchmark Index składające się na
metodologię Benchmark Index. Istotną część tego rozdziału zajmuje ponadto charakterystyka
Kwestionariusza pytań i opracowanego na jego bazie Raportu benchmarkingowego.
Rozdział III stanowi przybliżenie rozwiązań dotyczących Benchmarkingu stosowanych
w praktyce. W tym min. prezentuje osobę Eksperta ds. Benchmarkingu i przybliża wymaga-
nia, które powinna spełnić osoba chcąca zostać Ekspertem. Ponadto zawiera trzy przykłady
prezentujące trzy różne możliwe sposoby wykorzystania wyników zawartych w Raporcie
benchmarkingowym otrzymywanym po przeprowadzonej analizie benchmarkingowej na
bazie narzędzia Benchmark Index. Ostatnim elementem tego rozdziału jest przedstawienie
wzoru certyfikatu potwierdzającego udział firmy w programie Benchmark Index.
W pracy niniejszej skorzystano z wielorakich opracowań źródłowych zarówno pol-
skich, jak i zagranicznych. Wykorzystane zostały m.in. materiały pochodzące z Centrum
Benchmarkingu Polska oraz z Informacyjnego Centrum Benchmarkingu z Niemiec, a tak-
że materiały brytyjskiej firmy, która nadzoruje funkcjonowanie narzędzia Benchmark Index
w praktyce.
Na zakończenie zachęcam wszystkich do „przygody” z Benchmarkingiem oraz Benchmark
Indeksem i życzę sukcesów w ich wykorzystywaniu. Niech staną się dobrym początkiem na
drodze ciągłego doskonalenia przedsiębiorstwa i przyczynią się do wzrostu Państwa firmy.
Ewa Czyż-Gwiazda
Zgłoś jeśli naruszono regulamin