Instrukcja bhp przy pracach porządkowych i myciu okien.doc

(72 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BHP

 

INSTRUKCJA BHP

DLA PRACOWNIKÓW POMOCNICZYCH OBSŁUGI

ZATRUDNIONYCH PRZY PRACACH PORZĄDKOWYCH

NA WYSOKOŚCI - W SZCZEGÓLNOŚCI MYCIU OKIEN

 

I.Przy pracach porządkowych na wysokości mogą być zatrudnione osoby pełnoletnie, posiadające aktualne badania lekarskie i szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

II.Mycie okien może odbywać się z poziomu podłogi przy użyciu mopa na odpowiednim wysięgniku posiadającym regulację wysokości lub z drabin podestowych z balustradą ochronną i jednostronnym wejściem.

 

III.Pracownicy wykonujący mycie okien i prace porządkowe (np. ścieranie kurzu i mycie górnych części szaf) z drabin podestowych muszą dodatkowo posiadać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na wysokości.

 

IV.Przed przystąpieniem do pracy należy:

1.Sprawdzić stan techniczny sprzętów używanych do mycia okien i prac porządkowych.

2.Sprawdzić stan techniczny okien oraz sposób ich otwierania a także stan techniczny szyb.

3.Pomieszczenie, w którym wykonuje się mycie okien powinno być zabezpieczone przed nadmiernie szybkim ruchem powietrza (przeciągami).

4.Zabezpieczyć okna przed ich samoczynnym i nagłym zatrzaśnięciem lub otwarciem.

5.Zabronione jest wychylanie się pracownika na zewnątrz poza ościeżnicę mytego okna i mycie okien trudnodostępnych.

W przypadku takiej konieczności mycie okien należy zlecać specjalistycznym firmom.

6.Przed myciem okien przygotować właściwie stanowisko pracy –
w szczególności usunąć wszystkie przedmioty znajdujące się na parapetach lub blatach.

7.Sporządzić roztwór środka myjącego zgodnie z instrukcją producenta.

8.W przypadkach zalecanych przez producenta stosować rękawice ochronne.

 

V.W czasie pracy:

1.Przestrzegać właściwej organizacji stanowiska pracy.

2.Przestrzegać wszystkich zaleceń i wskazówek bezpośredniego przełożonego.

3.W czasie pracy na drabinach nie wolno wykonywać żadnych gwałtownych ruchów mogących spowodować utratę równowagi.

4.Rozlaną wodę ze środkiem myjącym usuwać na bieżąco suchą szmatą, aby zapobiec poślizgnięciu się na mokrej podłodze.

 

VI.Po zakończeniu pracy

1.Uporządkować stanowisko pracy, wytrzeć do sucha podłogę, blaty lub parapety.

2.Umyć używane sprzęty i pozostawić w miejscu przeznaczonym na ich składowanie.

 

VII.Zabrania się:

-mycia okien z parapetów, krzeseł, stołów, biurek, drabin przystawnych i rozstawnych  oraz innych sprzętów nie przeznaczonych do tego celu,

-mycia okien z pękniętymi szybami,

-mycia okien w czasie burzy, silnych wiatrów lub innych zauważonych zagrożeń,

-stosowania niebezpiecznych metod pracy stwarzających zagrożenie dla pracownika i współpracowników,

-palenia tytoniu lub używania otwartego ognia szczególnie
w pomieszczeniach, w których obowiązuje zakaz palenia,

-używania niewłaściwych lub uszkodzonych narzędzi.

 

VIII.Wszelkie uwagi dotyczące warunków wykonywania pracy,
a w szczególności dotyczące zagrożeń utrudniających lub uniemożliwiających wykonywanie powierzonych obowiązków, należy niezwłocznie zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu. Dotyczy to również wypadków zaistniałych przy wykonywaniu pracy.

 

IX.Pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy
w razie stwierdzenia, że jej wykonywanie stwarza zagrożenie dla samego pracownika lub życia i zdrowia innych ludzi. O fakcie tym należy niezwłocznie powiadomić przełożonego.

 

 

 

       Opracował:                                                                                                                Zatwierdził:

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin