ORZ Kierowca zakładowy.doc

(157 KB) Pobierz
Wstęp

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO NA STANOWISKU

KIEROWCA

 

 

Procedura oceny ryzyka (etapy).

Pierwszym etapem w analizie ryzyka jest zebranie informacji dotyczących:

1.        Charakterystyki stanowiska pracy (lokalizacja, realizowane zadania).

2.        Charakterystyki osób pracujących na stanowisku ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży, młodocianych, osób niepełnosprawnych.

3.        Stosowanych technologii i używanych materiałów.

4.        Wykonywanych czynności oraz czasu ich wykonywania.

5.        Źródeł zidentyfikowanych zagrożeń.

6.        Możliwych skutków zagrożeń.

7.        Stosowania środków ochronnych.

8.        Występowania chorób zawodowych, wypadków, itp. na analizowanym stanowisku.

Drugim etapem jest identyfikacja zagrożeń:

1.        Określenie czynników szkodliwych i niebezpiecznych występujących na stanowisku pracy i ustalenie w jaki sposób mogą one oddziaływać na pracownika.

2.        Określenie wartości czynników szkodliwych i niebezpiecznych.

3.        Ustalenie czasu lub częstotliwości ekspozycji pracownika na zagrożenie.

4.        Określenie liczby osób narażonych.

2.        Aby określić zagrożenie związane z występowaniem czynników szkodliwych należy ustalić listę tych czynników i zebrać niezbędne dane o ich właściwościach.

3.        Równolegle z identyfikacją zagrożeń powinna być prowadzona wstępna ocena ich potencjalnych skutków. Przy prowadzeniu oceny należy skoncentrować się na najistotniejszych zagrożeniach mogących być przyczyną poważnych urazów lub chorób zawodowych.

Trzecim etapem w procesie analizie ryzyka jest oszacowanie ryzyka.

Obejmuje ono przyporządkowanie miar poszczególnym elementom ryzyka – prawdopodobieństwu urazu i ciężkości urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia (skutków).

 

Trójstopniowa skala szacowania ryzyka.

 

 

PRAWDOPODOBIENSTWO ZDARZENIA

CIĘZKOŚĆ NASTĘPSTW

mała

średnia

duża

Mało prawdopodobne

małe

małe

średnie

Prawdopodobne

małe

średnie

duże

Wysoce prawdopodobne

średnie

duże

duże

 

1.        Ciężkość następstw

a.           Mała: „urazy i choroby, które nie powodują długotrwałych dolegliwości i absencji w pracy. Są to czasowe pogorszenia stanu zdrowia, takie jak niewielkie stłuczenia, zranienia, podrażnienia oczu, objawy niewielkiego zatrucia, bóle głowy, itp.”.

b.          Średnia: „urazy i choroby, które powodują niewielkie ale długotrwałe lub nawracające okresowo dolegliwości i są związane z krótkimi okresami absencji. Są to np. zranienia, oparzenia II-stopnia na niewielkiej powierzchni ciała, alergie skórne, nieskomplikowane złamania, zespoły przeciążeniowe układu mięśniowo-szkieletowego (np. zapalenie ścięgna)”.

c.           Duża: „urazy i choroby, które powodują ciężkie i stałe dolegliwości lub śmierć. Są to np. oparzenia III stopnia, oparzenia II stopnia dużej powierzchni ciała, amputacje, skomplikowane złamania z następową dysfunkcją, choroby nowotworowe, toksyczne uszkodzenia narządów wewnętrznych i układu nerwowego w wyniku narażenia na czynniki chemiczne, zespół wibracyjny, zawodowe uszkodzenia słuchu, astma, zaćma, itp.”.

2.        Prawdopodobieństwo urazu

a.           Mało prawdopodobne: zalicza się te następstwa zagrożeń, które nie powinny nastąpić podczas całego okresu aktywności zawodowej pracownika.

b.          Prawdopodobne: mogą wystąpić nie więcej niż kilkakrotnie w ciągu okresu aktywności zawodowej pracownika.

c.           Wysoce prawdopodobne: mogą wystąpić wielokrotnie podczas aktywności zawodowej pracownika.

Dla takich wartości jak hałas, zapylenie czy oświetlenie, będących wartościami mierzalnymi, do oszacowania ryzyka można zastosować poniższą tabelę.

 

Wartość wielkości charakteryzującej narażenie (P)

Oszacowanie ryzyka zawodowego

P>Pmax

duże

Pmax>P>0,5Pmax

średnie

P<0,5Pmax

małe

 

Pmax – wartość dopuszczalna wielkości charakteryzującej narażenie (NDS - najwyższego dopuszczalnego stężenia lub NDN – najwyższego dopuszczalnego natężenia).

 

 

Po oszacowaniu ryzyka wyznaczamy jego dopuszczalność. Znając wartość ryzyka (duże, średnie, małe) możemy stwierdzić czy jest ono dopuszczalne czy niedopuszczalne i na podstawie tego określić niezbędne działania dotyczące organizacji stanowiska pracy.

 

Oszacowane ryzyka zawodowego

Dopuszczalność ryzyka zawodowego

Niezbędne działania

duże

niedopuszczalne

Jeżeli ryzyko zawodowe związane jest z pracą już wykonywaną, działania w celu jego zmniejszenia należy podjąć natychmiast. Planowana praca nie może być rozpoczęta do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego do poziomu dopuszczalnego.

średnie

dopuszczalne

Zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego.

Małe

Konieczne jest zapewnienie, że ryzyko zawodowe pozostaje co najwyżej na tym samym poziomie.

 

 

 

Ostatnim etapem, który jest pochodną procesu oceny ryzyka, działania korygujące, które mają na celu zredukować ryzyko do poziomu dopuszczalnego. Działań korygujących dokonuje się poprzez:

a.           Upewnienie się o istniejącym zagrożeniu i jego wielkości w wyniku sprawdzenia stanu technicznego wyposażenia przed jego użyciem, dokładną ocenę warunków w miejscu wykonywania zdań, dokonanie pomiarów ochronnych.

b.          Wyeliminowanie niepełnowartościowego materiału.

c.           Zastosowanie zabezpieczeń, osłon stających się przegrodą pomiędzy źródłem zagrożenia a organizmem człowieka.

d.          Zastosowanie niezbędnych środków ochrony indywidualnej przez poszczególnych pracowników.

e.           Opracowanie szczegółowych procedur bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności pomimo zagrożenia.

f.            Zapewnienie pracownikom specjalnej wiedzy, umiejętności oraz sprzętu pozwalającego na bezpieczne wykonanie czynności.

Przy redukcji ryzyka należy kierować się zasadą, aby w pierwszej kolejności eliminować zagrożenie, mogące powodować najcięższe skutki. Następnie redukujemy prawdopodobieństwo wystąpienia urazu lub pogorszenia stanu zdrowia. Po wprowadzeniu zmian korygujących należy dokonać ponownej analizy i oceny ryzyka.

 

 

3. Opis stanowiska pracy.

1.        Stanowisko pracy kierowcy związane jest z wykonywaniem obowiązków zaopatrzeniowca i przewozu pracowników. Miejsce pracy kierowcy to samochód osobowy oraz pomieszczenie garażowe. Praca na stanowisku kierowcy odbywa się w systemie jednozmianowym, a pracownikiem zatrudnionym na tym stanowisku jest mężczyzna. Do głównych obowiązków kierowcy należy:

a.           Zaopatrzenie.

b.          Przewóz innych osób.

c.           Załatwianie spraw zleconych przez kierownictwo.

 

 

4. Wymagania ogólne dla pomieszczenia, stanowiska pracy i pracownika

Stanowisko pracy

1.        Przez stanowisko pracy rozumie się przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę.

2.        Racjonalna organizacja stanowiska roboczego powinna zapewnić bezpieczne i łatwe wykonywanie pracy dzięki odpowiedniej ochronie przed czynnikami niebezpiecznymi (urazowymi), szkodliwymi i uciążliwymi (hałas, wibracja, zapylenie, oświetlenie, mikroklimat, duże i zbędne obciążenie pracownika).

3.        Przez stanowisko pracy kierowcy rozumiemy:

a.           Przydzielony samochód.

b.          Garaż lub teren wyznaczony na miejsce garażowania.

c.           Zaplecze remontowo-obsługowe.

 

Samochód

1.        Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

a.           Nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę,

b.          Nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych.

c.           Nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

d.          Zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

2.        Urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.

3.        Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

4.        Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy.

5.        Wymagania dla samochodów określa Prawo o ruchu drogowym (Przepisy prawne) i tak, samochód powinien być wyposażony w:

a.           Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane.

b.          Trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu.

c.           ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin