Instrukcja BHP dla pracowników handlowych branży spożywczej.doc

(46 KB) Pobierz



INSTRUKCJA BHP

dla pracowników handlowych branży spożywczej

 


1.        Uwagi ogólne

Pracownicy zatrudnieni w placówkach branży spożywczej powinni:

·          systematycznie poddawać się badaniom lekarskim wymaganym ze względów sanitarno-epidemiologicznych (posiadać aktualną “książeczkę zdrowia”),

·          posiadać kwalifikacje w zakresie podstawowych zagadnień higieny – “podstawowe zagadnienia higieny" (uznaje się, że osoby, które ukończyły szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodach związanych z obrotem żywnością albo posiadają dyplom mistrza w zawodach spożywczych lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zagadnień higieny – posiadają ww. kwalifikacje),

·          powiadamiać niezwłocznie swojego bezpośredniego przełożonego o:

-           każdym uszkodzeniu lub wadliwym funkcjonowaniu aparatury, urządzeń lub sprzętu, jak również o występowaniu bądź podejrzeniu niewłaściwej jakości zdrowotnej surowców lub wytwarzanych produktów,

-           zaistniałym wypadku lub zauważonym niebezpieczeństwie zagrażającym życiu lub zdrowiu,

·          zachowywać stale czystość, porządek i ład na stanowisku pracy, a po zakończeniu pracy danego dnia dokładnie umyć, uporządkować używany sprzęt, pomieszczenia, narzędzia i naczynia oraz usunąć wszelkie odpadki,

·          dbać o należyty stan maszyn i urządzeń,

·          wykonywać pracę zgodnie z wymaganiami sanitarno-higienicznymi,

·          poddawać się okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP,

·          znać i przestrzegać przepisy BHP,

·          używać przydzielonej odzieży roboczej oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem.

2.        Bezpieczeństwo pracy
      Pracownikowi zabrania się:

·       spożywania na terenie zakładu napojów alkoholowych oraz przebywania na terenie zakładu w stanie nietrzeźwości,

·       samowolnego naprawiania urządzeń i maszyn,

·       wchodzenia na duże wysokości używając do tego celu krzeseł, kartonów, skrzynek itp.,

·       używania uszkodzonych drabin,

·       układania towarów ponad przepisową wysokość regałów magazynowych i oznaczoną ich ładowność,

·       wchodzenia do toalety w ubraniu ochronnym, a także wychodzenia na zewnątrz sklepu,

·       składowania towarów na przejściach, dojściach, korytarzach itp.,

·       przenoszenia przedmiotów przez jednego pracownika o masie przekraczającej ustaloną normę, tj.:

-           kobiety do 12 kg przy pracy stałej oraz do 20 kg przy pracy dorywczej,

-           mężczyźni do 30 kg przy pracy stałej oraz do 50 kg przy pracy dorywczej,

·       pracowania pod wpływem działania alkoholu lub środków odurzających,

·       palenia tytoniu i posługiwania się otwartym ogniem w miejscach zakazanych.

 

Należy pamiętać, iż: niebezpieczne włazy i zejścia, schody niezabezpieczone poręczą, uszkodzone podesty i podłogi, rażące wzrok światło, wielkie nagromadzenie towaru i przedmiotów na stosunkowo niewielkiej przestrzeni może w każdej chwili być przyczyną wypadku.

3.        Higiena pracy

·       przed rozpoczęciem pracy należy założyć białą lub w jasnych kolorach, czystą, nieuszkodzoną odzież roboczą, zastępującą lub całkowicie zakrywającą odzież osobistą (własną) pracownika, oraz odpowiednie nakrycie głowy i obuwie robocze, a także stosować odpowiednie środki ochrony indywidualnej,

·       używać opatrunków wodoszczelnych w razie skaleczenia lub otarcia skóry,

·       przestrzegać higieny osobistej,

·       nie używać do odzieży w czasie pracy szpilek, agrafek, łatwo tłukących się i ostrych przedmiotów oraz takich ozdób, jak: pierścionki, kolczyki, broszki i korale,

·       przed wejściem do ubikacji, wyjściem poza teren zakładu i miejsce sprzedaży zdjąć odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,

·       myć ręce mydłem i szczoteczką pod bieżącą wodą po opuszczeniu ubikacji oraz po każdym powrocie do zakładu i po każdej czynności powodującej zabrudzenie rąk,

·       pracownik chory lub podejrzany o chorobę zakaźną, chory na biegunkę, uporczywe zapalenie jelit, uporczywe infekcje górnych dróg oddechowych lub ropne schorzenia skóry powinien powiadomić niezwłocznie przełożonego i winien zostać niezwłocznie odsunięty od pracy wymagającej kontaktu z artykułami spożywczymi.

·       posiadać niezbędne rękawiczki jednorazowego użycia, maseczki ochronne oraz przechowywać je w miejscach do tego przeznaczonych, odpowiednio zabezpieczone przed zanieczyszczeniem,

·       urządzenia higieniczno-sanitarne, jak umywalnie, szatnie, ubikacje powinny być utrzymane stale w bezwzględnej czystości i porządku,

·       w celu utrzymania czystości osobistej pracownicy otrzymują środki do mycia i ręczniki, które winny znajdować się w umywalni,

·       przy rozważaniu sypkich środków spożywczych różnego rodzaju należy używać oddzielnego sprzętu (nie dotyczy to wag):

-           nie opakowane artykuły spożywcze powinny być sprzedawane przy użyciu sprzętu uniemożliwiającego dotykanie tych artykułów rękami przez sprzedawcę,

-           przy porcjowaniu środków spożywczych należy używać sprzętu zapewniającego właściwą higienę,

·          sprzęt (wagi, naczynia itp.) używany do czynności związanych ze sprzedażą środków spożywczych powinien być czysty, nie zniszczony oraz znajdować się w odpowiednim miejscu zapewniającym właściwy stan sanitarny,

·          zużyte opakowania należy natychmiast usuwać do pomieszczenia przeznaczonego do tego celu,

·          artykuły spożywcze należy chronić przed słońcem oraz innymi czynnikami mogącymi mieć niekorzystny wpływ na jakość zdrowotną artykułów spożywczych; na wystawy należy wystawiać atrapy,

·          sprzedaży środków spożywczych porcjowanych powinny dokonywać co najmniej dwie osoby, z których jedna powinna przyjmować wyłącznie pieniądze,

·          artykuły spożywcze powinny być codziennie przeglądane w celu usunięcia z obrotu artykułów zepsutych, przeterminowanych, w zniszczonych opakowaniach; artykuły te, do czasu usunięcia ich z miejsca sprzedaży, powinny być składowane w oznaczonym miejscu w sposób jednoznacznie świadczący o wycofaniu ich z obrotu,

·       w każdej placówce powinna znajdować się apteczka z pełnym wyposażeniem w leki pierwszej pomocy.

4.        W pomieszczeniach zakładu nie należy:

·          przetrzymywać zwierząt,

·          wykonywać czynności innych niż przewidziane w danym pomieszczeniu,

·          przechowywać rzeczy osobistych i spożywać posiłków, chyba że są to pomieszczenia przeznaczone do tego celu.

5.        Podstawowe czynności do wykonania po zakończeniu pracy

·          uporządkować, umyć pomieszczenie, stanowisko pracy, jak również używane urządzenia,

·          wyłączyć wszystkie urządzenia (jeżeli jest to możliwe ze względów eksploatacyjno-technicznych),

·          zabezpieczyć pomieszczenie, stanowisko pracy przed dostaniem się osób nieupoważnionych.

6.        Uwagi końcowe

·          jeżeli w czasie pracy pracownik stwierdził uszkodzenie jakiegoś urządzenia (krajarka, kuchenka itp.), winno ono być niezwłocznie wyłączone z zasilania energią elektryczną – wznowienie pracy bez usunięcia uszkodzenia jest niedopuszczalne,

·          urządzenia niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wycofane z użytkowania oraz wyraźnie oznakowane tablicami informacyjnymi i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie,

·          o dostrzeżonych wadach lub uszkodzeniach urządzeń pracownik powinien niezwłocznie zawiadomić przełożonego,

·          wszystkie inne okoliczności, które nie są ujęte w niniejszej instrukcji a mogą zagrozić bezpieczeństwu pracownika bądź osobom postronnym, nie zwalniają pracownika od obowiązku meldowania ich przełożonym.


ZATWIERDZAM


 

Opracowanie: oddk Gdańsk


Data i podpis Pracodawcy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin