Urządzenia blokujące sprzężone z osłonami cz2.pdf

(654 KB) Pobierz
praca_7-8
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2003
mgr in¿. ANTONI SAULEWICZ
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Pañstwowy Instytut Badawczy
Urz¹dzenia blokuj¹ce sprzê¿one z os³onami
Wyniki analizy wypadku ( 2 )
Publikacja opracowana na podstawie wy-
ników zadañ badawczych wykonanych
w ramach projektu celowego zamawiane-
go nr 16-21 pn. System analizy wydarzeñ
wypadkowych w rodowisku pracy dla po-
trzeb profilaktyki
Opis wtryskarki
Wtryskarka, wyprodukowana w 1980
roku, zosta³a nabyta jako maszyna u¿ywa-
na. Deklaracji zgodnoci nie by³o. Sk³ada
siê ona z zespo³u zamykania formy, zespo³u
uplastyczniania i wtryskiwania tworzywa,
uk³adów napêdowych oraz uk³adu stero-
wania. Strefa formy (fot. 1.), na czas ru-
chów niebezpiecznych w tej strefie, jest
ca³kowicie zamkniêta przez dwie rucho-
me os³ony blokuj¹ce jedn¹ od strony
operatora, a drug¹ od strony przeciwnej.
Ka¿da os³ona jest prowadzona po górnej
i dolnej prowadnicy za pomoc¹ czterech
rolek (fot. 2.), po dwie na ka¿dej prowad-
nicy, zamocowanych obrotowo na sworz-
niach przyspawanych do os³ony. Rolki s¹
zabezpieczone przed zsuniêciem ze
sworzni. Otwarcie ka¿dej z os³on powo-
duje zadzia³anie os³ony na dwigniê
(fot. 3.), której obrót powoduje z kolei za-
dzia³anie blokady i dwóch zabezpieczeñ
w uk³adzie sterowania, co w efekcie unie-
mo¿liwia rozpoczêcie lub powoduje za-
trzymanie niebezpiecznego ruchu we-
wn¹trz strefy formy.
Na rysunku 1. przedstawiono schema-
tycznie os³onê sprzê¿on¹ z blokadami
i uk³adem sterowania wtryskarki. Kontro-
la poprawnoci dzia³ania sprzê¿onej
z os³on¹ blokady i pozosta³ych zabezpie-
czeñ odbywa siê w ten sposób, ¿e podczas
uruchamiania wtryskarki otwiera siê i za-
myka os³onê blokuj¹c¹. Najwiêksze ryzy-
ko wystêpuje w strefie formy wtryskarki,
gdy¿ od czasu do czasu zachodzi koniecz-
noæ usuniêcia z niej resztek wypraski.
skarki w cyklu automatycznym, po otwar-
ciu siê formy operator zauwa¿y³, ¿e w sta-
³ej czêci formy co pozosta³o. Wiedzia³,
¿e pozosta³oæ nale¿y usun¹æ, wiêc w celu
siêgniêcia do strefy otwartej formy otwo-
rzy³ os³onê blokuj¹c¹ od swojej strony.
Kiedy rêka operatora znalaz³a siê w strefie
otwartej formy, forma siê zamknê³a
mia¿d¿¹c d³oñ operatora. Bezporednich
wiadków wydarzenia nie by³o.
Mo¿na przypuszczaæ, ¿e operator
wtryskarki, po dostrze¿eniu pozosta³oci
w formie po jej otwarciu siê, otworzy³
os³onê blokuj¹c¹ od swojej strony, praw-
dopodobnie w przekonaniu, ¿e spowoduje
to zatrzymanie pracy wtryskarki i unieru-
chomienie otwartej formy. W wyniku
oglêdzin okaza³o siê, ¿e dolna rolka os³o-
ny, bêd¹ca najbli¿ej dwigni obrotowej,
zsunê³a siê ze sworznia. To prawdopodob-
nie spowodowa³o, ¿e róg os³ony nieco siê
odchyli³ od dolnej prowadnicy os³ony
i brzeg otwieranej os³ony nie natrafi³ na
dwigniê obrotow¹ sprzê¿on¹ z blokad¹
i zabezpieczeniami. Prawdopodobnie,
pomimo otwarcia os³ony, dwignia obro-
towa pozosta³a na swoim miejscu, co spo-
wodowa³o, ¿e blokada nie zadzia³a³a.
W zwi¹zku z tym, cykl roboczy wtryskar-
ki nie zosta³ wstrzymany i forma zaczê³a
siê zamykaæ. Rêka operatora znalaz³a siê
w obszarze zamykaj¹cej siê formy, co spo-
wodowa³o powstanie urazu.
est to druga czêæ artyku³u doty-
cz¹cego kryteriów doboru urz¹-
dzeñ blokuj¹cych sprzê¿onych
z os³onami [1]. Omówiony wypadek, któ-
ry mia³ miejsce w 2002 roku podczas ob-
s³ugi wtryskarki wiadczy o niedocenie-
niu jednego z podstawowych kryteriów
przy doborze urz¹dzeñ blokuj¹cych.
Fot. 1. Strefa formy
Fot. 2. Rolka dolna prowadzenia os³ony
Opis wypadku
Pracownik obs³uguj¹cy wtryskarkê pra-
cowa³ na pierwszej zmianie po przepraco-
waniu zmiany nocnej. Ostatnio wykony-
wa³ on inne prace, jednak z powodu nie-
obecnoci sta³ego operatora tej wtryskarki
oraz ze wzglêdu na to, ¿e w przesz³oci j¹
obs³ugiwa³, otrzyma³ polecenie pracy na
tej w³anie wtryskarce. Podczas pracy wtry-
Fot. 3. Dwignia obrotowa sprzê¿ona z blokad¹
i dwoma zabezpieczeniami
16
17726207.207.png 17726207.218.png 17726207.229.png 17726207.240.png 17726207.001.png 17726207.012.png 17726207.023.png 17726207.034.png 17726207.045.png 17726207.056.png 17726207.067.png 17726207.078.png 17726207.089.png 17726207.100.png 17726207.111.png 17726207.122.png 17726207.133.png 17726207.144.png 17726207.155.png 17726207.166.png 17726207.173.png 17726207.174.png 17726207.175.png 17726207.176.png 17726207.177.png 17726207.178.png 17726207.179.png 17726207.180.png 17726207.181.png 17726207.182.png 17726207.183.png 17726207.184.png 17726207.185.png 17726207.186.png 17726207.187.png 17726207.188.png 17726207.189.png 17726207.190.png 17726207.191.png 17726207.192.png 17726207.193.png 17726207.194.png 17726207.195.png 17726207.196.png 17726207.197.png 17726207.198.png 17726207.199.png 17726207.200.png 17726207.201.png 17726207.202.png 17726207.203.png 17726207.204.png 17726207.205.png 17726207.206.png 17726207.208.png 17726207.209.png 17726207.210.png 17726207.211.png 17726207.212.png 17726207.213.png 17726207.214.png 17726207.215.png 17726207.216.png 17726207.217.png 17726207.219.png 17726207.220.png 17726207.221.png 17726207.222.png 17726207.223.png 17726207.224.png 17726207.225.png 17726207.226.png 17726207.227.png 17726207.228.png 17726207.230.png 17726207.231.png 17726207.232.png 17726207.233.png 17726207.234.png 17726207.235.png 17726207.236.png 17726207.237.png 17726207.238.png 17726207.239.png 17726207.241.png 17726207.242.png 17726207.243.png 17726207.244.png 17726207.245.png 17726207.246.png 17726207.247.png 17726207.248.png 17726207.249.png 17726207.250.png 17726207.002.png 17726207.003.png 17726207.004.png 17726207.005.png 17726207.006.png 17726207.007.png 17726207.008.png 17726207.009.png 17726207.010.png 17726207.011.png 17726207.013.png 17726207.014.png 17726207.015.png 17726207.016.png 17726207.017.png 17726207.018.png 17726207.019.png 17726207.020.png 17726207.021.png 17726207.022.png 17726207.024.png 17726207.025.png 17726207.026.png 17726207.027.png 17726207.028.png 17726207.029.png 17726207.030.png 17726207.031.png 17726207.032.png 17726207.033.png 17726207.035.png 17726207.036.png 17726207.037.png 17726207.038.png 17726207.039.png 17726207.040.png 17726207.041.png 17726207.042.png 17726207.043.png 17726207.044.png 17726207.046.png 17726207.047.png 17726207.048.png 17726207.049.png 17726207.050.png 17726207.051.png 17726207.052.png 17726207.053.png 17726207.054.png 17726207.055.png 17726207.057.png 17726207.058.png 17726207.059.png 17726207.060.png 17726207.061.png 17726207.062.png 17726207.063.png 17726207.064.png 17726207.065.png 17726207.066.png 17726207.068.png 17726207.069.png 17726207.070.png 17726207.071.png 17726207.072.png 17726207.073.png 17726207.074.png 17726207.075.png 17726207.076.png 17726207.077.png 17726207.079.png 17726207.080.png 17726207.081.png 17726207.082.png 17726207.083.png 17726207.084.png 17726207.085.png 17726207.086.png 17726207.087.png 17726207.088.png 17726207.090.png 17726207.091.png 17726207.092.png 17726207.093.png 17726207.094.png 17726207.095.png 17726207.096.png 17726207.097.png 17726207.098.png 17726207.099.png 17726207.101.png 17726207.102.png 17726207.103.png 17726207.104.png 17726207.105.png 17726207.106.png 17726207.107.png 17726207.108.png 17726207.109.png 17726207.110.png 17726207.112.png 17726207.113.png 17726207.114.png 17726207.115.png 17726207.116.png 17726207.117.png 17726207.118.png 17726207.119.png 17726207.120.png 17726207.121.png 17726207.123.png 17726207.124.png 17726207.125.png 17726207.126.png 17726207.127.png 17726207.128.png 17726207.129.png 17726207.130.png 17726207.131.png 17726207.132.png 17726207.134.png 17726207.135.png 17726207.136.png 17726207.137.png 17726207.138.png 17726207.139.png 17726207.140.png 17726207.141.png 17726207.142.png 17726207.143.png 17726207.145.png 17726207.146.png 17726207.147.png 17726207.148.png 17726207.149.png 17726207.150.png 17726207.151.png 17726207.152.png 17726207.153.png 17726207.154.png 17726207.156.png 17726207.157.png 17726207.158.png 17726207.159.png 17726207.160.png 17726207.161.png 17726207.162.png 17726207.163.png 17726207.164.png 17726207.165.png 17726207.167.png 17726207.168.png 17726207.169.png
BEZPIECZEÑSTWO PRACY 9/2003
WYPADEK
Przyczyny wypadku
Bezporedni¹ przyczyn¹ wypadku
by³o zamkniêcie siê formy wtryskarki
w czasie, gdy znajdowa³a siê w niej rêka
operatora.
Przyczyny porednie wypadku to:
uszkodzenie mechanizmu prowadze-
nia os³ony, a w szczególnoci zsuniêcie
siê rolki prowadz¹cej ze sworznia przy-
spawanego do os³ony; spowodowa³o to
zmianê po³o¿enia os³ony, niezadzia³anie
jej na dwigniê uchyln¹, a w konsekwen-
cji niezadzia³anie blokady; nast¹pi³o wiêc
przerwanie sprzê¿enia os³ony z blokad¹
i uk³adem sterowania wtryskarki oraz na-
tychmiastowa utrata bezwarunkowej
funkcji bezpieczeñstwa realizowanej
przez blokadê
budowa uk³adu sterowania nieodpo-
wiednia do du¿ego ryzyka wystêpuj¹ce-
go w strefie formy, w szczególnoci za:
zastosowanie niew³aciwego, ze
wzglêdu na wymagania dotycz¹ce bez-
pieczeñstwa, rozwi¹zania sprzê¿enia
os³ony z blokad¹, bowiem istnia³o w tym
sprzê¿eniu prawdopodobieñstwo wyst¹-
pienia defektu z natychmiastow¹ utrat¹
bezwarunkowej funkcji bezpieczeñstwa
nie zastosowano np. rozwi¹zania wy-
kluczaj¹cego defekt w tym sprzê¿eniu, np.
redundancji
zale¿noæ dzia³ania blokady i dwóch
innych zabezpieczeñ tylko od jednego
sprzê¿onego z nimi wspólnego elementu
dwigni na wa³ku obrotowym; w efek-
cie defekt w sprzê¿eniu dwigni z os³on¹
ZAGRO¯ENIE
- energia zamykaj¹cego ruchu
formy
NIEWYSTARCZAJ¥CA
BARIERA
RÊKA W STREFIE ZAGRO¯ENIA
(w strefie formy)
zmêczenie
operatora
niewystarczaj¹ce
dowiadczenie
zawodowe operatora
niew³aciwy
stan
techniczny
os³ony
budowa uk³adu
sterowania
nieodpowiednia
do du¿ego ryzyka
w strefie formy
uszkodzenie prowadzenia
os³ony blokuj¹cej sprzê¿onej
z uk³adem sterowania wtryskarki
brak systemu przegl¹dów
profilaktycznych maszyn
Rys. 2. Model wypadku podczas obs³ugi wtryskarki, w postaci drzewa b³êdów, z uwzglêdnieniem mode-
lu energetycznego
wp³ywa³ na pracê trzech zwi¹zanych
z bezpieczeñstwem elementów uk³adu
sterowania wtryskarki, powoduj¹c utratê
podstawowej funkcji bezpieczeñstwa
brak w zak³adzie przegl¹dów profi-
laktycznych
niew³aciwe zachowanie siê opera-
tora (niezatrzymanie pracy wtryskarki ele-
mentem sterowniczym), wynik³e prawdo-
podobnie ze zmêczenia (praca po nocnej
zmianie) i niewystarczaj¹cego dowiad-
czenia zawodowego.
Prawdopodobnie podczas projektowa-
nia uk³adu sterowania i wtryskarki nie
przeprowadzono oceny ryzyka albo prze-
prowadzono j¹ niew³aciwie.
Przyk³ad ten potwierdza tezê, ¿e nie-
zawodnoæ i bezpieczeñstwo nie ozna-
czaj¹ tego samego zastosowanie prost-
szego rozwi¹zania sprzê¿enia os³ony
z blokad¹ oraz wzglêdnie niezawodnych
elementów okaza³o siê niewystarczaj¹ce
i nie zapewni³o bezpieczeñstwa; lepszym
rozwi¹zaniem, z punktu widzenia wyma-
gañ dotycz¹cych bezpieczeñstwa, by³o-
by zastosowanie redundancji w uk³adzie
sterowania (np. dwie rolki zamiast jednej,
dwie niezale¿ne blokady sprzê¿one
z os³on¹).
Na rysunku 2. przedstawiono model tego
wypadku w postaci drzewa b³êdów,
z uwzglêdnieniem modelu energetycznego.
* * *
Opisany wypadek wiadczy o nieza-
chowaniu tak wa¿nego kryterium doboru
urz¹dzeñ blokuj¹cych sprzê¿onych z os³o-
nami, jak znaczne prawdopodobieñstwo
uszkodzenia sprzê¿enia jej os³ony z blo-
kad¹ powoduj¹ce utratê podstawowej
funkcji bezpieczeñstwa (kryterium 2) [1].
Przy jednoczenie du¿ym ryzyku urazu
doprowadzi³o to do ciê¿kiego wypadku.
Wypadek ilustruje tak¿e wp³yw nie-
przestrzegania zasad doboru urz¹dzeñ
blokuj¹cych sprzê¿onych z os³onami na
nastêpstwa, pokazuje mo¿liwe konse-
kwencje nieutrzymywania maszyny
w nale¿ytym stanie technicznym oraz nie-
przestrzegania przepisów ustawy o bada-
niach i certyfikacji.
PIMIENNICTWO
[1] Saulewicz A. Urz¹dzenie blokuj¹ce sprzê-
¿one z os³onami. Kryteria i sposób doboru (1).
Bezpieczeñstwo Pracy 4(381), 2003
[2] PN-EN 201:1999. Maszyny do przetwórstwa
tworzyw sztucznych i mieszanek gumowych.
Wtryskarki. Wymagania bezpieczeñstwa.
5
1
4
3
2
1 - obwód mocy
2 - obwód sterowania
3 - os³ona ruchoma zamkniêta
4 - os³ona ruchoma otwarta
5 - g³ówne urz¹dzenie wy³¹czaj¹ce
Rys. 1. Schemat os³ony sprzê¿onej z blokad¹ i uk³a-
dem sterowania wtryskarki
17
17726207.170.png 17726207.171.png 17726207.172.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin