Wymagania zasadnicze i ocena zgodności środków ochrony indywidualnej.pdf

(320 KB) Pobierz
23491173 UNPDF
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
dr inż. KATARZYNA MAJCHRZYCKA
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Państwowy Instytut Badawczy
Wymagania zasadnicze i zasady oceny zgodności
środków ochrony indywidualnej
W artykule przedstawiono podstawowe zasady potwierdzania zgodności środków
ochrony indywidualnej z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa i ergonomii
zawartymi w dyrektywie UE 89/686/EWG w odniesieniu do kategorii tych środków
związanej z poziomem ryzyka.
– przeprowadzenie, właściwej dla
kategorii środka ochrony indywidualnej,
procedury oceny zgodności
– wystawienie deklaracji zgodności
WE w przypadku pozytywnych wyni-
ków tej oceny
– umieszczenie na wyrobie oznako-
wania CE.
Zgodnie z deinicją zawartą w rozpo-
rządzeniu, środki ochrony indywidualnej
to urządzenia lub wyposażenie przezna-
czone do noszenia bądź trzymania przez
użytkownika w celu ochrony przed jed-
nym lub większą liczbą zagrożeń, które
mogą mieć wpływ na jego zdrowie lub
bezpieczeństwo. Deinicja ta obejmuje
także:
– zespół kilku urządzeń lub kilku
rodzajów wyposażenia ochronnego,
które zostały połączone i zaprojektowane
z myślą o jednoczesnym zabezpieczeniu
przed zagrożeniami (np. sprzęt ochrony
układu oddechowego z wymuszonym
przepływem powietrza wyposażony
w przyłbicę spawalniczą)
– urządzenia ochronne połączone
z nieochronnym wyposażeniem indywi-
dualnym (np. hełm ochronny połączony
z lampą górniczą)
– części wymienne lub podzespoły
środków ochrony indywidualnej, nie-
zbędne do prawidłowego funkcjonowa-
nia tych środków i stosowane wyłącznie
jako składniki środków ochrony indywi-
dualnej (np. pochłaniacze przeznaczone
do kompletowania z maskami)
– układy (podzespoły) stosowane
łącznie ze środkami ochrony indywi-
dualnej w celu ich połączenia z urzą-
dzeniami zewnętrznymi, a które nie są
przewidziane do noszenia lub trzymania
przez użytkownika (np. iltry sprężonego
powietrza stosowane do aparatów wężo-
wych przeznaczonych do ochrony układu
oddechowego).
Należy podkreślić, że według tych
samych zasad, rozporządzeniu (dyrek-
tywie) podlegają środki ochrony indy-
widualnej przeznaczone do stosowania
w miejscu pracy, do użytku domowego,
majsterkowania czy do celów rekreacyj-
no-sportowych.
Essential requirements and principles of conformity assessment of personal protective equip-
ment
This article presents basic principles of conformity assessment of personal protective equipment
with the basic requirements of the EU Directive 89/686/EEC with reference to the category of
that equipment related to the risk level.
W krajach Unii Europejskiej wyma-
gania zasadnicze dotyczące środków
ochrony indywidualnej oraz zasady
oceny zgodności i wprowadzania na
rynek reguluje dyrektywa nowego po-
dejścia 89/686/EWG z dnia 21 grudnia
1989 r., ze zmianami wprowadzonymi
dyrektywami: 93/68/EWG z dnia 22
lipca 1993 r., 95/93/EWG z dnia 29 paź-
dziernika 1993 r. oraz 96/58/WE z dnia
3 września 1996 r. [1, 2, 3, 4].
W ramach procesu dostosowywa-
nia prawa polskiego do wymagań UE
minister gospodarki, pracy i polityki
społecznej wydał rozporządzenie w spra-
wie zasadniczych wymagań dla środków
ochrony indywidualnej [5]. Przy tworze-
niu projektu rozporządzenia kierowano
się zasadą zachowania maksymalnej
zgodności merytorycznej z postanowie-
niami wymienionej. dyrektywy.
Rozporządzenie określa wymagania
zasadnicze dotyczące środków ochrony
indywidualnej, warunki i tryb dokonywa-
nia oceny zgodności oraz sposób i wzór
oznakowania CE. Termin „zasadnicze
wymagania” określa wymagania ujęte
w dyrektywach nowego podejścia, w od-
różnieniu od „wymagań szczegółowych”,
które określają dyrektywy UE inne niż
dyrektywy nowego podejścia.
Zgodnie z § 44, rozporządzenie
ministra gospodarki, pracy i polityki
społecznej wchodzi w życie z dniem
uzyskania przez Polskę członkostwa
w Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wprowadza podział
środków ochrony indywidualnej na
trzy kategorie. Podstawą tego podziału
jest stopień zagrożenia, przed którym
środki mają chronić użytkownika oraz
ustala różne procedury oceny zgodności
dla poszczególnych kategorii środków,
identyczne z postanowieniami dyrekty-
wy 68/686/EWG.
Dokładna znajomość dyrektywy,
a tym samym postanowień rozporzą-
dzenia jest istotna dla producentów lub
upoważnionych przedstawicieli, którzy
zamierzają wprowadzać środki ochrony
indywidualnej na rynek po przystąpieniu
Polski do Unii Europejskiej.
Najważniejsze postanowienia
W myśl postanowień rozporządzenia
(dyrektywy) do spełnienia wszystkich
zawartych w nim wymagań zobowią-
zany jest producent środków ochrony
indywidualnej lub jego upoważniony
przedstawiciel, przed ich wprowadze-
niem do obrotu.
Przez termin „wprowadzenie do ob-
rotu” należy rozumieć przekazanie po
raz pierwszy wyrobu użytkownikowi,
konsumentowi bądź sprzedawcy przez
producenta, jego upoważnionego przed-
stawiciela lub importera. Każdy produ-
cent, zarówno mający siedzibę w Unii
Europejskiej, jak i poza nią, może usta-
nowić swojego upoważnionego przedsta-
wiciela w celu wypełniania obowiązków
wynikających z dyrektywy, co oznacza,
że w pierwszej kolejności on ponosi,
odpowiedzialność za wyrób.
W szczególności producent lub jego upo-
ważniony przedstawiciel odpowiada za:
– zgodność środka ochrony indywi-
dualnej z zasadniczymi wymaganiami
zawartymi w rozporządzeniu (dyrekty-
wie), (jeśli to możliwe przez zastosowa-
nie norm zharmonizowanych)
– sporządzenie odpowiedniej doku-
mentacji technicznej
25
23491173.014.png 23491173.015.png 23491173.016.png 23491173.017.png 23491173.001.png 23491173.002.png 23491173.003.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
Fot. 1. Przyk³ad zastosowania środków ochrony
indywidualnej III kategorii
cze w zakresie bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia dotyczące określonych zagrożeń.
Ogólne wymagania zasadnicze
obejmują zagadnienia dotyczące gwa-
rantowanego poziomu ochrony, ergo-
nomii, właściwego stanu powierzchni
materiałów stosowanych do produkcji
środków, braku wpływu drażniącego na
skórę użytkownika, komfortu użytkowa-
nia oraz instrukcji producenta dotyczącej
użytkowania danego środka ochrony in-
dywidualnej.
Wymagania uzupełniające , wspólne
dla kilku rodzajów środków ochrony in-
dywidualnej, odnoszą się do wyrobów,
które mają regulowane lub rozłączalne
części składowe lub są wyposażone
w system obiegu cieczy, do odzieży
sygnalizującej obecność użytkownika,
środków przeznaczonych do zabezpie-
czania przed wieloma zagrożeniami
oraz środków, w odniesieniu do których
wymagane jest znakowanie znakami
identyikacyjnymi lub rozpoznawczymi
odnoszącymi się do bezpieczeństwa
i ochrony zdrowia.
W zakresie wymagań uzupełniają-
cych, określonych dla konkretnych za-
grożeń, wyszczególnione zostały środki
ochrony indywidualnej przeznaczone do
ochrony przed:
– urazami mechanicznymi
– uciskiem statycznym części ciała
– uszkodzeniem ciała (otarcie, prze-
kłucie, rany cięte)
– szkodliwym działaniem hałasu
– gorącem i/lub ogniem
– zimnem
– porażeniem prądem elektrycznym
– czynnikami niebezpiecznymi i za-
kaźnymi
– utonięciem (kamizelki, naramienniki
i kombinezony ratunkowe)
– skażeniem radioaktywnym
oraz urządzenia zabezpieczające
w sprzęcie do nurkowania.
Wymagania zasadnicze są sformu-
łowane w sposób ogólny. W celu za-
pewnienia przez producenta zgodności
środków ochrony indywidualnej z tymi
wymaganiami, a następnie umożliwienia
dokonania oceny tej zgodności przez
trzecią stronę wskazane jest posługi-
wanie się zharmonizowanymi normami
europejskimi.
Rozporządzenie wprowadza także po-
dział środków ochrony indywidualnej na
trzy grupy według kryterium przynależ-
ności do rodzaju zagrożeń, przed którymi
stanowią one wystarczającą ochronę oraz
ustala różne procedury oceny zgodności
odnoszące się do poszczególnych katego-
rii tych środków. W tym względzie roz-
różnia się następujące kategorie środków
ochrony indywidualnej:
Kategoria I obejmuje środki ochrony
indywidualnej o prostej konstrukcji, gdzie
producent zakłada, że ich użytkownik
może sam ocenić skuteczność ochrony
przed minimalnymi zagrożeniami,
których skutki, jeżeli są stopniowo na-
rastające, mogą być łatwo zidentyiko-
wane przez użytkownika we właściwym
czasie.
Kategoria III obejmuje środki ochro-
ny indywidualnej o złożonej konstrukcji,
przeznaczone do ochrony przed zagro-
żeniami życia lub zagrożeniami, które
mogą powodować poważny i nieodwra-
calny uszczerbek na zdrowiu, a których
skutków działania użytkownik nie może
stwierdzić dostatecznie szybko (fot. 1.).
Kategoria II dotyczy środków ochro-
ny indywidualnej o konstrukcji pośredniej
(nie należące do I i III kategorii) (fot. 2.).
Rozporządzenie wyszczególnia środki
ochrony indywidualnej przyporządkowa-
ne do kategorii I i III.
W myśl tych postanowień do kategorii
III należą:
– sprzęt ochrony układu oddechowe-
go chroniący przed stałymi lub ciekłymi
aerozolami bądź też drażniącymi, niebez-
piecznymi, toksycznymi lub promienio-
twórczymi gazami
– sprzęt ochrony układu oddechowego
zapewniający pełną izolację od atmos-
fery, łącznie ze sprzętem używanym do
nurkowania
– sprzęt chroniący przed upadkiem
z wysokości
– środki zapewniające ograniczoną
w czasie ochronę przed zagrożeniami
chemicznymi lub promieniowaniem
jonizującym
– sprzęt ratowniczy do użytku w śro-
dowiskach o wysokiej temperaturze,
których skutki są porównywalne do
działania powietrza o temperaturze
100 °C (373 K) lub wyższej, i w których
może występować promieniowanie pod-
czerwone, płomienie lub duże rozpryski
roztopionego metalu
– sprzęt ratowniczy do użytku
w środowiskach o niskiej temperatu-
rze, których skutki są porównywalne
do działania powietrza o temperaturze
–50 °C (223 K) lub niższej
– środki chroniące przed zagrożeniami
elektrycznymi lub takie, które są używa-
ne jako izolatory podczas wykonywania
prac pod wysokim napięciem
– podczas gdy do kategorii I należy
zaliczyć środki przeznaczone do ochrony
Mając na uwadze przedstawioną de-
inicję środków ochrony indywidualnej,
w rozporządzeniu jednoznacznie określo-
no grupy wyrobów, do których nie stosuje
się postanowień tego rozporządzenia. Są
to środki ochrony indywidualnej:
– objęte innymi dyrektywami nowe-
go podejścia (np. dyrektywą 96/98/EWG
w sprawie bezpieczeństwa na morzu)
– przeznaczone dla sił zbrojnych i po-
rządku publicznego
– do samoobrony
– do użytku prywatnego w celu ochro-
ny przed złymi warunkami atmosferycz-
nymi, wilgocią, wodą lub gorącem
– do ochrony lub ratowania osób na
statkach lub samolotach, przeznaczone
do stałego noszenia
– do osłony głowy i twarzy dla kie-
rowców pojazdów dwu- lub trójkoło-
wych (hełmy, osłony twarzy).
Wymagania zasadnicze dla środków
ochrony indywidualnej są obowiązkowe
do stosowania w zakresie zagrożeń, przed
którymi dany środek stanowi wystarcza-
jącą ochronę. Są one sformułowane na
trzech poziomach jako:
– ogólne wymagania zasadnicze
w zakresie bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia, obowiązkowe dla wszystkich
środków ochrony indywidualnej
– uzupełniające wymagania zasadni-
cze w zakresie bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia, wspólne dla kilku klas lub ty-
pów środków ochrony indywidualnej
– uzupełniające wymagania zasadni-
26
23491173.004.png 23491173.005.png 23491173.006.png 23491173.007.png 23491173.008.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 3/2004
przed:
– działaniem czynników mechanicz-
nych, których skutki są powierzchnio-
we
ny indywidualnej spełnia odnoszące się
do niego wymagania zasadnicze. Do
wniosku o przeprowadzenie oceny typu
WE producent dołącza dokumentację
techniczną, zgodną z § 35 rozporządze-
nia oraz dostarcza odpowiednią liczbę
egzemplarzy wzoru z przeznaczeniem
do badań.
W przypadku środków ochrony
indywidualnej o konstrukcji złożonej
(kategoria III) rozporządzenie wymaga
poddawania tych środków ocenie typu
WE na etapie projektowania oraz zapew-
nienia kontroli jakości produkowanych
wyrobów przez wybór i zastosowanie
jednego z dwóch możliwych sposobów
postępowania.
Pierwszy z nich, określany jako „sys-
tem kontroli jakości dla wyrobu końco-
wego”, zakłada przeprowadzenie przez
odpowiednią jednostkę notyfikowaną
badań kontrolnych próbek produkowa-
nych seryjnie środków ochrony indywi-
dualnej, w odstępach czasu co najmniej
jednorocznych.
Drugi sposób, określany jako „system
zapewnienia jakości przez monitorowa-
nie”, zakłada wdrożenie i utrzymywanie
przez producenta systemu jakości zapew-
niającego badanie każdego egzemplarza
produkowanych środków ochrony indy-
widualnej na zgodność z odpowiednimi
wymaganiami zasadniczymi. Również
w tym przypadku producent przygoto-
wuje dokumentację techniczną, wystawia
deklarację zgodności oraz umieszcza na
wyrobie oznakowanie CE. Jest ono
umieszczane na wyrobie przez produ-
centa na własną odpowiedzialność, nie
jest ono nadawane przez jednostkę no-
tyikowaną. Jedynie w przypadku środ-
ków ochrony indywidualnej zaliczonych
do III kategorii, obok oznakowania CE
producent umieszcza numer identyfi-
kacyjny jednostki notyikowanej, która
przeprowadza kontrolę jakości środka
ochrony indywidualnej lub nadzoruje
system zapewnienia jakości produkcji.
Wejście w życie rozporządzenia
w sprawie zasadniczych wymagań
dla środków ochrony indywidualnej,
warunków i trybu dokonywania oceny
zgodności oraz sposobu znakowania tych
środków jest związane z notyikacją do
Komisji Europejskiej odpowiedniej pol-
skiej jednostki posiadającej właściwe
kompetencje organizacyjno-techniczne
do prowadzenia oceny zgodności środ-
ków ochrony indywidualnej. W tym
zakresie Centralny Instytut Ochrony
Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
spełnia wymagania stawiane jednostkom
– środkami czyszczącymi o słabym
działaniu i łatwo odwracalnych skut-
kach działania
– zagrożeniami związanymi z mani-
pulacją gorącymi przedmiotami, która
nie naraża użytkownika na temperaturę
wyższą niż 50 °C (323 K) lub też na
niebezpieczne uderzenia
– czynnikami atmosferycznymi, bez
uwzględniania czynników wyjątkowych
i ekstremalnych
– słabymi uderzeniami i drganiami,
które nie mają wpływu na istotne dla
życia obszary ciała i których skutki nie
mogą powodować nieodwracalnych
uszkodzeń ciała
– światłem słonecznym.
Do kategorii II należą między innymi:
środki ochrony słuchu, hełmy przemysło-
we, gogle i okulary ochronne oraz ręka-
wice, buty i odzież, chroniące np. przed
zagrożeniami mechanicznymi.
W zależności od kategorii środków
ochrony indywidualnej przewidziane
jest stosowanie różnych procedur oceny
zgodności.
W przypadku środków ochrony in-
dywidualnej należących do kategorii I
producent może sam wykazać zgodność
z zasadniczymi wymaganiami odnoszą-
cymi się do jego wyrobu, a następnie
wystawić deklarację zgodności WE.
Producent deklaruje zgodność wyrobu
z zasadniczymi wymaganiami na swoją
wyłączną odpowiedzialność. W przypad-
ku środków zaliczonych do I kategorii
żadna jednostka notyikowana nie bierze
udziału w procedurze oceny zgodności.
Producent może deklarować spełnienie
wymagań norm zharmonizowanych,
które dają domniemanie zgodności z wy-
maganiami zasadniczymi, ale stosowanie
tych norm nie jest obowiązkowe. Produ-
cent ma obowiązek sporządzania doku-
mentacji technicznej takiego wyrobu,
która powinna być w przypadku kontroli
przedstawiona do wglądu odpowiedniej
jednostce kontrolującej oraz umieszcza-
nia na wyrobie oznakowania CE.
W odniesieniu do środków ochrony
indywidualnej należących do kategorii II
nie wystarcza już deklaracja zgodności
wystawiona przez producenta na pod-
stawie samooceny. Środek musi być
poddany ocenie typu WE. Jest to proce-
dura, w której jednostka notyikowana
stwierdza i zaświadcza przez wydanie
certyikatu, że dany wzór środka ochro-
Fot. 2. Przyk³ad zastosowania środków ochrony
indywidualnej II kategorii
ubiegającym się o notyikację, określone
w rozporządzeniu [5] (załącznik V do dy-
rektywy 89/686/EWG).
AKTY PRAWNE
[1] Dyrektywa Rady nr 89/686/EWG z 21 grud-
nia 1989 r. w sprawie ujednolicenia przepisów
prawnych państw członkowskich dotyczących
środków ochrony indywidualnej, OJ, L399,
30.12.1989
[2] Dyrektywa Rady nr 93/68/EWG z 22 lipca
1993 r. zmieniająca dyrektywy 87/404/EWG
(proste zbiorniki ciśnieniowe), 88/378/EWG
(bezpieczeństwo zabawek), 89/106/EWG (wy-
roby stosowane w budownictwie), 89/336/EWG
(kompatybilność elektromagnetyczna), 89/392/
EWG (maszyny), 89/686/EWG (środki ochrony
indywidualnej), 90/384/EWG (nieautomatyczne
przyrządy do ważenia), 90/385/EWG (aktywne
wszczepiane urządzenia medyczne), 90/396/
EWG (urządzenia spalające paliwo gazowe),
91/263/EWG (urządzenia telekomunikacyjne),
92/42/EWG (nowe zbiorniki na gorącą wodę
podgrzewane paliwem gazowym lub ciekłym),
73/23/EWG (urządzenia elektryczne zasilane
niskim napięciem), OJ, L220, 31.08.1993
[3] Dyrektywa Rady nr 93/95/EWG z 29 paź-
dziernika 1993 r. zmieniająca dyrektywę 89/
686/EWG w sprawie ujednolicenia przepisów
prawnych państw członkowskich dotyczących
środków ochrony indywidualnej, OJ, L276,
9.11.1993
[4] Dyrektywa Rady nr 96/58/WE z 3 września
1996 r. zmieniająca dyrektywę 89/686/EWG
w sprawie ujednolicenia przepisów prawnych
państw członkowskich dotyczących środków
ochrony indywidualnej, OJ, L236, 18.9.1996
[5] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 31 marca 2003 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla środków
ochrony indywidualnej. DzU nr 80, poz. 725
27
23491173.009.png 23491173.010.png 23491173.011.png 23491173.012.png 23491173.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin