błędy wychowawcze rodziców.doc

(32 KB) Pobierz
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW

PEDAGOGIZACJA  RODZICÓW  

   „NAJCZĘSTSZE BŁĘDY  WYCHOWAWCZE

 POPEŁNIANE    PRZEZ  RODZICÓW” 

 

      Do najczęściej popełnianych błędów wychowawczych zalicza się:    

  1. Wychowanie rygorystyczne
  2. Okazywanie nadmiernej czułości
  3. Pochlebstwa i obietnice

       Rodzice rygorystyczni kochając dziecko, surowo przestrzegają dystansu między nim a sobą

 i sądzą, że okazywanie mu czułości i serdecznej troski jest niewłaściwe, czy  nawet wręcz szkodliwe . 

       Każdy przejaw uczucia uznają za oznakę  słabości, która przeszkadza w pracy wychowawczej.

 Nie doceniają także roli umiejętnego nagradzania i chwalenia dziecka za dobre uczynki.

Uważają bowiem, że grzeczność i pilność powinny być czymś naturalnym i nagrody nie potrzebują. Pożądane są natomiast kary i nagany w wychowaniu dziecka.

Dziecko karane biciem, w poczuciu głębokiej krzywdy i żalu, odsuwa się od swych rodziców, którzy tracą możliwość porozumienia się z nim. 

      Krańcowo odmienne od wychowania rygorystycznego jest okazywanie nadmiernej czułości ze strony rodziców. Przy zbyt wielkiej troskliwości i czułej opiece , dziecko stale jest izolowane od swych rówieśników – i to nie tylko

w obawie , że nauczy się niewłaściwego zachowania , ale przede wszystkim z czystego egoizmu rodziców.

Stosunek takich rodziców jest bezkrytyczny.  Nie widzą u dziecka żadnych wad ani przejawów egoizmu czy lenistwa.

 Jest ono dla nich zawsze słabe, wątłe , bezbronne i dobre. Zawsze stają po jego stronie w razie konfliktu między dziećmi

 i zawsze uważają je za ofiarę przemocy rówieśników, choć to ono zaczyna kłótnie , wyrywa zabawki i bije młodszych

od siebie.

      Rodzice tacy uważają , że chronią dziecko, wyręczając je w podstawowych czynnościach,

a nawet w odrabianiu prac domowych. Dziecko chronione przez rodziców w ten sposób – gdy znajdzie się wśród obcych niczego samodzielnie nie potrafi wykonać, płaci za swoją niezaradność często słabszymi wynikami w nauce. 

    Źle pojęta miłość do dziecka może przyjmować jeszcze inne formy. Często rodzice pochlebstwami i obietnicami starają się zapewnić sobie dobre zachowanie dziecka. Nie są to sposoby właściwe , gdyż uczą wyrachowania, sprytu

i interesowności. Czasami dziecko obiecuje być posłuszne, a potem robi matce na przekór , obserwując jakie to na niej zrobi wrażenie. Podobne trudności mogą mieć rodzice z jedynakiem, przyzwyczajonym do centralnego stanowiska

w domu.

   Często też niejednakowe traktowanie dzieci przez jedno lub oboje rodziców, usprawiedliwiane różnymi przyczynami, może zmienić zachowanie dziecka i zburzyć dobre współżycie rodzeństwa , zmuszając je do rywalizacji o uczucia rodziców lub pozornego zrezygnowania z nich. Jeszcze bardziej szkodliwe jest wyróżnianie jednego, a nie uznawanie drugiego dziecka. Czasami rodzice nie są konsekwentni i nieustannie zmieniają sposoby wychowywania dzieci

.

    Niewłaściwy stosunek rodziców powoduje, że dziecko jest pobudzone, sprawia trudności wychowawcze, popada

w konflikty z rówieśnikami . Prawidłowe zachowanie dziecka , to prawidłowe wychowywanie przez rodziców od momentu jego narodzin.                 

 

  

                                                      BIBLIOGRAFIA 

  1. Artykuł M. Łobocki „Przyczyny  trudności wychowawczych w rodzinie” Lublin 1988r
  2. Encyklopedia Pedagogiczna , Fundacja Innowacja, Warszawa 1993r
  3. A. Janowski „Psychologia Społeczna a zagadnienia wychowawcze”,  Wrocław 1980r
  4. H. Smarzyński „Rodzina współczesna jako środowisko wychowawcze”, Wrocław 1978r

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin