Projekt zajęć terenowych.pdf

(233 KB) Pobierz
Microsoft Word - geografia .doc
Studia podyplomowe : Nauczyciel przyrody.
Przedmiot : Geografia.
Prowadzący : dr Anna Dębicka
Projekt zajęć terenowych :
,,Poznaję środowisko, w którym żyję”.
Opracowanie :
Anna Włodarczyk
Temat : Poznaję środowisko, w którym żyję.
Klasa : IV
Czas trwania zajęć : 5 godzin lekcyjnych
Cele zajęć :
• Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu.
• Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
• Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i
wykonywania pomiarów.
• Kształcenie umiejętności w zakresie współpracy i działania w
grupie.
• Rozwijanie wrażliwości ekologicznej i poczucia
odpowiedzialności za ochronę dóbr przyrody.
Miejsce zajęć :
• boisko szkolne w Dobrzykowicach na terenie gminy Czernica.
• miejscowości leżące na trasie przejazdu autokarem w obrębie
gmin Czernica i Jelcz - Laskowice (Kamieniec Wrocławski,
Jeszkowice, Czernica, Łęg).
• rezerwat Łacha - Jelcz na terenie gminy Jelcz - Laskowice.
Metody pracy :
• obserwacja bezpośrednia,
• pomiary,
• praca z mapą turystyczną i planem,
• ćwiczenia ukierunkowane kartami pracy,
• pogadanka.
Środki dydaktyczne :
• mapa turystyczna - okolice Wrocławia,
• plan rezerwatu Łacha – Jelcz,
• atlasy roślin,
• kompasy,
• taśma miernicza,
• karty pracy.
Przedstawienie miejsca odbywania zajęć i charakterystyka jego
środowiska przyrodniczego :
Gmina Czernica leży w województwie dolnośląskim,
powiecie wrocławskim. Zajmuje powierzchnię 84,18 km 2 . Graniczy z
miastem Wrocław, gminami: Jelcz - Laskowice, Długołęka, Oleśnica,
Oława, Święta Katarzyna.
Gmina Czernica jest gminą wiejską. Granicząc bezpośrednio z
obszarem wrocławskiej aglomeracji miejsko - przemysłowej, wchodzi
częściowo w skład strefy funkcjonalnej miasta Wrocławia.
Przez teren gminy prowadzi droga krajowa relacji Wrocław - Oława -
Opole oraz zelektryfikowane dwie linie kolejowe. Podstawowym
bogactwem naturalnym gminy jest kruszywo naturalne (piasek, żwir).
Obszar gminy zamieszkuje ok. 7.450 osób, w 13 wsiach
sołeckich : Czernica, Wojnowice, Chrząstawa Wielka , Chrząstawa
Mała, Nadolice Wielkie, Nadolice Małe, Krzyków, Dobrzykowice,
Kamieniec Wrocławski, Łany, Gajków, Jeszkowice, Ratowice.
Pod względem fizjograficznym gmina leży w środkowej części
Niziny Śląskiej i mezoregionie - Równiny Wrocławskiej. Część
gminy leży w obrębie Równiny Jelczańskiej. Morfologia obszaru
gminy nie jest zróżnicowana. Maksymalne różnice wysokości nie
przekraczają 15 m.
W południowo - wschodniej części gminy osiągają wartości rzędu
131 m n.p.m. w części północno - zachodniej 119 m n.p.m.
Gmina Czernica należy do najcieplejszych gmin na terenie
Polski. Średnia temperatura stycznia 1,1 o C, średnia temperatura lipca
18,8 o C. Roczna suma opadów ok.600 mm.
Okrywa glebowa pozostaje w ścisłym związku z budową
geologiczną i stosunkami wodnymi. Na terenach leżących wyżej
wytworzyły się gleby pseudobielicowe i brunatne, dając podstawę
gruntom ornym. W obniżeniach terenu występują mady, gleby
glejowe i mursze będące podstawą użytków zielonych. Przewaga gleb
słabych, wytworzonych z piasku.
Gmina pełni funkcje : mieszkaniowo - rekreacyjną, rolniczą i
produkcyjną. Posiada duże tereny pod inwestycje zarówno
mieszkaniowe jak i przemysłowo-składowe i usługowe. Atutem
gminy są również tereny rekreacyjne : lasy i tereny śród leśne oraz
zbiorniki wodne. Tereny te nadają się na rozwój bazy turystyczno -
rekreacyjnej.
Przebieg zajęć w obrębie poszczególnych stanowisk pracy.
L.p.
Miejsce obserwacji /
stanowisko pracy
Szczegółowa tematyka
zagadnienia
Oczekiwane osiągnięcia ucznia
1.
Boisko szkolne.
- Zapoznanie z celem i przebiegiem
zajęć terenowych.
- Orientacja mapy w okolicy szkoły.
- Określenie trasy i kierunku
przejazdu.
- Zna cel zajęć i ich przebieg.
- Orientuje mapę.
- Na mapie wskazuje miejsce, w którym
się znajduje oraz miejsce, do którego
pragnie dotrzeć.
- Określa kierunek geograficzny, w
którym będzie się przemieszczać.
- Oblicza długość trasy posługując się
skalą mapy.
2.
Trasa przejazdu.
- Obserwacja krajobrazu w trakcie
przejazdu autokarem.
- Rozróżnianie krajobrazu
naturalnego i wytworzonego przez
człowieka.
- Klasyfikowanie elementów przyrody
na ożywione i nieożywione.
- Wypisuje różne elementy krajobrazu.
- Rozpoznaje krajobraz naturalny i
przekształcony przez człowieka.
- Dokonuje podziału elementów przyrody
na ożywione i nieożywione.
435932074.001.png
3.
Rezerwat Łacha – Jelcz.
- Określenie zasad zachowania się w
rezerwacie i innych obszarach
chronionych.
- Oznaczanie obiektów
przyrodniczych będących pod
ochroną.
- Analizowanie mapy turystycznej i
planu rezerwatu.
- Rozpoznawanie roślin chronionych
w rezerwacie.
- 0kreśla właściwe zachowanie turystów
przebywających na terenie rezerwatu.
- Rysuje oznakowanie rezerwatu i
pomnika przyrody.
- Określa położenie i elementy przyrody
leżące na terenie rezerwatu.
- Przedstawia krótką charakterystykę
rezerwatu.
- Odnajduje i rozpoznaje rośliny
chronione w rezerwacie.
4.
Rezerwat Łacha - Jelcz.
Pomniki przyrody.
- Omówienie jednej z form ochrony
przyrody (pomniki przyrody).
- Określanie gatunku drzew przy
pomocy atlasu.
- Szacowanie i mierzenie grubości
pnia.
- Obliczanie średniego wieku drzewa.
- Szkicowanie drzewa - pomnika
przyrody.
- uzasadnianie konieczności ochrony
przyrody.
- Definiuje pojęcie pomnik przyrody.
- Wymienia obiekty przyrodnicze, które
mogą być pomnikami przyrody.
- Określa gatunek drzew.
- Szacuje i mierzy grubość pnia drzewa.
- Oblicza średni wiek drzewa.
- Szkicuje drzewo będące pomnikiem
przyrody.
- Wyjaśnia konieczność ochrony
wybranego obiektu przyrodniczego.
435932074.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin