Psychologia społeczna
4-10-2008
Psychologia-Arystoteles
Psyche-dusza nauka o duszy
Logos-słowo
Początek 1879 r. Wilhelm Wundt – pierwsze laboratorium psychologiczne
Rozkwit – XX w
Psychologia społeczna bada wpływ obecności ludzi na procesy psychiczne i zachowania się jednostki. Stara się opisać i wyjaśnić w jaki sposób takie procesy jak spostrzeganie, myślenie i uczenie się oraz zachowania zmieniają się w sytuacji społecznej
Psychologia społeczna opisuje i objaśnia prawidłowości odnoszące się do tego w jak jedni ludzie wpływają na zachowanie i przekonania się innych czy to w sposób zamieszczony czy też przez samą swoją obecność
Psychologia społeczna jest dyscypliną naukową, której wiedza może być wykorzystana zarówno do polepszenia swojego działania jak też stanowi podstawę do przejawiania się postawy innych ludzi w określonej sytuacji społecznej.
Sytuacje społeczne
1) Jednostka
2) Członkowie grup
3) Duże zbiorowości( tłum)
4) Element wielkiej instytucji/organizacji
Psychologia tłumu
1) Zaraźliwośc
2) Jednośc umysłowa
3) Rozproszenie odpowiedzialności
4) Zbiorowisko miernoty, nigdy potencjału
Metody w psychologii społecznej:
1) Eksperymenty naturalne – wprowadzenie zmiennej, obserwujemy skutki jakie wywoła
2) Eksperymenty laboratoryjne
Sytuacje trudne i procesy motywacyjne
Brak czegoś, bez czego dana osoba nie może funkcjonowac na optymalnym dla siebie poziomie
Piramida życia:
Sytuacje trudne – zostaje zaburzona równowaga pomiędzy potrzebami, działaniem i warunkami tego działania.
Deprawacja emocjonalna –prowadzi do uzależnień
Deprawacja intelektualna – niekochanie, nieakceptowanie, izolacja społeczna – prowadzi do zaburzeń psychicznych
1) Przyciąganie- przyciąganie: oba cele są atrakcyjne
2) Unikanie – unikanie: dwa cele są nieatrakcyjne
3) Przyciąganie- unikanie: każdy z celów ma zarówno cechy pozytywne jak i negatywne
cel
przeszkoda
fiksacja
Rezygnacja cel zastępczy
Fiksacja – uporczywe trwanie w pewnym schemacie zachowań pomimo, że nie przynosi to pozytywnych skutków
Regresja – cofanie się mechanizmów, które działały w poprzednim okresie rozwojowym
Agresja
v Thantos (instynkt śmierci) – Zygmunt Freud ; duża samokrytyka, niewiara w siebie, w skrajnych przypadkach prowadzi do samobójstw (gdy do wewnątrz); agresja w skrajnych przypadkach prowadzi do morderstwa (gdy na zewnątrz)
v Agresję powoduje frustracja – reakcja organizmu na przeszkodę – ból, poczucie krzywdy
Dysonans poznawczy
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Konformizm – zmiana zachowania lub opinii, która jest spowodowana wyobrażonym lub rzeczywistym naciskiem ze strony innej osoby lub grupy
Dezintegracja pozytywna – w przypadku geniuszów
Czynniki, które powodują nasilenie konformizmu
1) Jednomyślnośc grupy
2) Osobowośc jednostki
3) Skład grupy (osoby znaczące, osoby podobne-zasada dopasowania)
Trzy rodzaje następstw wpływu społecznego
1) Uleganie (najmniej trwały dla kary lub nagrody)
2) Identyfikacja
3) Internalizacja (najbardziej trwała), związana z systemem wartości
Efekt Wertera – naśladownictwo samobójstw, w wyniku ich nagłośnienia
Znieczulica- niewiedza wieku
Stereotypy i uprzedzenia
1) Stereotypy – nadmierne uogólnienia i generyzacja, przypisywanie identycznych cech każdej osoby należącej do danej grupy bez względu na jej cechy indywidualne i różnice; powodują przypisywanie określonych nawyków i przyczyn zachowania danej osobie
2) Przyczyny uprzedzeń
§ Uzasadnienie własnego postępowania
§ Dysonans poznawczy
§ Chęć posiadania władzy i pozycji społecznej
§ Ciężka sytuacja ekonomiczna
§ Przesłania osobowościowe (największe predyspozycje na osobowości)
§ Ubóstwu, frustracja, brak wykształcenia
Stereotypy związane z konformizmem
Komunikacja – sprężenie zwrotne; aktywne słuchanie, zadawanie pytań, parafrazowanie, pokonywanie własnych reakcji
Komunikacja niewerbalna wyraża się poprzez:
1) Gestykulację
2) Wyraz mimiczny twarzy
3) Dotyk i kontakt fizyczny
4) Wygląd fizyczny(sposób ubierania się, czesania, malowania, kobiecości, męskości)
5) Dźwięki para lingwistyczne(westchnienia, płacz, gwizdanie, śmiech, przydźwięki rodzaju „eee”, „yyyy”)
6) Kanał wokalny( intonacja, akcentowanie, barwa głosu, rytm mówienia, szybkośc mówienia, wysokośc głosu)
7) Spojrzenia i wymienianie spojrzeń, kontakt wzrokowy
8) Dystans fizyczny – odległośc związana jest ze stopniem znajomości, sympatii
Strefa strefa strefa strefa
Hall Intymna osobista społeczna publiczna
Do 45 cm do 1,2 m do 3,5 m > 3,5 m
9) pozycja ciała w trakcie rozmowy, otwartośc lub zamknięcie
10) organizacja środowiska w skali osobistej i w skali publicznej
równanie intymności Argyle’a
ilość uśmiechów + długość spojrzeń wzajemnych + dystans fizyczny+ intymność tematu= równanie intymności
Konflikty
1) indywidualne( ja-ja)
2) interpersonalne(ja- ty)
3) międzygrupowe (w jednej rzeczywistości społecznej)
4) międzyorganizacyjne
Funkcje konfliktów
1) motywacyjna
2) innowacyjna
3) identyfikacyjna (uświadamiająca)
Zażegnanie konfliktu
1) eliminowanie elementów szkodliwych
2) napędzanie elementów wprowadzających funkcję motywacyjną, innowacyjną i identyfikacyjną
Hannaway i g. Hunt proponują, by konfliktów szkodliwych unikać przez:
1) stawianie celów grupowych; pomoc indywidualnymi cechami jednostek
2) ustalanie jasnych procedur i reguł organizacyjnych
3) opracowanie skutecznych procedur rozwiązywania problemów
4) unikanie stwarzania takich sytuacji gdy jedna osoba lub grupa wygrywa kosztem innej
5) nagradzanie obu stron w rozwiązywaniu wspólnego problemu
6) nagradzanie wspólnej współpracy
Strategie rozwiązywania konfliktów:
...
WSBeuropeistyka