Psychologia społeczna.docx

(76 KB) Pobierz

Psychologia społeczna

4-10-2008

 



Psychologia-Arystoteles

Psyche-dusza                                          nauka o duszy

Logos-słowo

 

Początek 1879 r. Wilhelm Wundt – pierwsze laboratorium psychologiczne

Rozkwit – XX w

 

Psychologia społeczna bada wpływ obecności ludzi na procesy psychiczne i zachowania się jednostki. Stara się opisać i wyjaśnić w jaki sposób takie procesy jak spostrzeganie, myślenie i uczenie się oraz zachowania zmieniają się w sytuacji społecznej

 

Psychologia społeczna opisuje i objaśnia prawidłowości odnoszące się do tego w jak jedni ludzie wpływają na zachowanie i przekonania się innych czy to w sposób zamieszczony czy też przez samą swoją obecność

 

Psychologia społeczna jest dyscypliną naukową, której wiedza może być wykorzystana zarówno do polepszenia swojego działania jak też stanowi podstawę do przejawiania się postawy innych ludzi w określonej sytuacji społecznej.

Sytuacje społeczne

1)      Jednostka

2)      Członkowie grup

3)      Duże zbiorowości( tłum)

4)      Element wielkiej instytucji/organizacji

Psychologia tłumu

1)      Zaraźliwośc

2)      Jednośc umysłowa

3)      Rozproszenie odpowiedzialności

4)      Zbiorowisko miernoty, nigdy potencjału

Metody w psychologii społecznej:

1)      Eksperymenty naturalne – wprowadzenie zmiennej, obserwujemy skutki jakie wywoła

2)      Eksperymenty laboratoryjne

 

Sytuacje trudne i procesy motywacyjne

Brak czegoś, bez czego dana osoba nie może funkcjonowac na optymalnym dla siebie poziomie

Piramida życia:

25764079c89f1132cc08e88456b035f12d0097146161.png

Prawo Yerkesa-Dodsona

Zależność między motywacją, a wykonaniem. W miarę wzrostu motywacji wzrasta sprawność działania ale tylko do pewnego momentu, po czym zaczyna gwałtownie spadać. Najlepszym poziomem dla wykonania zadania jest średni poziom motywacji.









Sprawnośc działania

 

                                                       



                                                                                    Podział motywacji

Niski                            średni                            wysoki

Sytuacje trudne – zostaje zaburzona równowaga pomiędzy potrzebami, działaniem i warunkami tego działania.

 

 

  1. Deprywacja - Człowiek pozbawiony  podstawowych warunków do normalnego funkcjonowania nie ma zaspokojonych istotnych dla siebie potrzeb (np. niejedzenie)

 

Deprawacja emocjonalna –prowadzi do uzależnień

Deprawacja intelektualna – niekochanie, nieakceptowanie, izolacja społeczna – prowadzi do zaburzeń psychicznych

 

  1. Przeciążenie – trudność wykonania zadania pozostaje na granicy wytrzymałości fizycznej, psychicznej, nerwowej

 

  1. Utrudnienia – pojawiają się przeszkody fizyczne i społeczne i braki do wykonania zadania (braki informacyjne i przedmiotowe)

 

  1. Zagrożenia – sytuacje kiedy boimy się utracić czegoś co jest dla nas ważne (zdrowia, życia, pracy, pogrzeb bliskiej osoby)

 

  1. Konflikty motywacyjne takie sytuacje trudne, w których musimy dokonywac wyboru spośród dwóch celów

 

1)      Przyciąganie- przyciąganie: oba cele są atrakcyjne

2)      Unikanie – unikanie: dwa cele są nieatrakcyjne

3)      Przyciąganie- unikanie: każdy z celów ma zarówno cechy pozytywne jak i negatywne

cel


ludzik.gif



przeszkoda



       fiksacja





 

 

 

 

Rezygnacja               cel zastępczy

 

Fiksacja – uporczywe trwanie w pewnym schemacie zachowań pomimo, że nie przynosi to pozytywnych skutków

Regresja cofanie się mechanizmów, które działały w poprzednim okresie rozwojowym

 

 

 

Agresja

v      Thantos (instynkt śmierci) – Zygmunt  Freud ; duża samokrytyka, niewiara w siebie, w skrajnych przypadkach prowadzi do samobójstw (gdy do wewnątrz); agresja w skrajnych przypadkach prowadzi do morderstwa (gdy na zewnątrz)

v      Agresję powoduje frustracja – reakcja organizmu na przeszkodę – ból, poczucie krzywdy

 

Dysonans poznawczy

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Konformizm zmiana zachowania lub opinii, która jest spowodowana wyobrażonym lub rzeczywistym naciskiem ze strony innej osoby lub grupy

Dezintegracja pozytywna – w przypadku geniuszów

Czynniki, które powodują nasilenie konformizmu

1)      Jednomyślnośc grupy

2)      Osobowośc jednostki

3)      Skład grupy (osoby znaczące, osoby podobne-zasada dopasowania)

Trzy rodzaje następstw wpływu społecznego

1)      Uleganie (najmniej trwały dla kary lub nagrody)

2)      Identyfikacja

3)      Internalizacja (najbardziej trwała), związana z systemem wartości

Efekt Wertera – naśladownictwo samobójstw, w wyniku ich nagłośnienia

Znieczulica- niewiedza wieku

 

Stereotypy i uprzedzenia

1)      Stereotypy nadmierne uogólnienia i generyzacja, przypisywanie identycznych cech każdej osoby należącej do danej grupy bez względu na jej cechy indywidualne i różnice; powodują przypisywanie określonych nawyków i przyczyn zachowania danej osobie

2)      Przyczyny uprzedzeń

§         Uzasadnienie własnego postępowania

§         Dysonans poznawczy

§         Chęć posiadania władzy i pozycji społecznej

§         Ciężka sytuacja ekonomiczna

§         Przesłania osobowościowe (największe predyspozycje na osobowości)

§         Ubóstwu, frustracja, brak wykształcenia

 

Stereotypy związane z konformizmem

 

Komunikacja – sprężenie zwrotne; aktywne słuchanie, zadawanie pytań, parafrazowanie, pokonywanie własnych reakcji

Komunikacja niewerbalna wyraża się poprzez:

1)      Gestykulację

2)      Wyraz mimiczny twarzy

3)      Dotyk i kontakt fizyczny

4)      Wygląd fizyczny(sposób ubierania się, czesania, malowania, kobiecości, męskości)

5)      Dźwięki para lingwistyczne(westchnienia, płacz, gwizdanie, śmiech, przydźwięki rodzaju „eee”, „yyyy”)

6)      Kanał wokalny( intonacja, akcentowanie, barwa głosu, rytm mówienia, szybkośc mówienia, wysokośc głosu)

7)      Spojrzenia i wymienianie spojrzeń, kontakt wzrokowy

8)     



Dystans fizyczny – odległośc związana jest ze stopniem znajomości, sympatii




ludzik.gif


              Strefa                            strefa                            strefa                            strefa             

Hall              Intymna                            osobista                            społeczna              publiczna

              Do 45 cm                            do 1,2 m              do 3,5 m              > 3,5 m

 

 

 

 

9)      pozycja ciała w trakcie rozmowy, otwartośc lub zamknięcie

10)  organizacja środowiska w skali osobistej i w skali publicznej

 

równanie intymności Argyle’a

ilość uśmiechów + długość spojrzeń wzajemnych + dystans fizyczny+ intymność tematu= równanie intymności

 

 

 

Konflikty

1)      indywidualne( ja-ja)

2)      interpersonalne(ja- ty)

3)      międzygrupowe (w jednej rzeczywistości społecznej)

4)      międzyorganizacyjne

Funkcje konfliktów

1)      motywacyjna

2)      innowacyjna

3)      identyfikacyjna (uświadamiająca)

Zażegnanie konfliktu

1)      eliminowanie elementów szkodliwych

2)      napędzanie elementów wprowadzających funkcję motywacyjną, innowacyjną i identyfikacyjną

 

Hannaway i g. Hunt proponują, by konfliktów szkodliwych unikać przez:

1)      stawianie celów grupowych; pomoc indywidualnymi cechami jednostek

2)      ustalanie jasnych procedur i reguł organizacyjnych

3)      opracowanie skutecznych procedur rozwiązywania problemów

4)      unikanie stwarzania takich sytuacji gdy jedna osoba lub grupa wygrywa kosztem innej

5)      nagradzanie obu stron w rozwiązywaniu wspólnego problemu

6)      nagradzanie wspólnej współpracy

 

Strategie rozwiązywania konfliktów:


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin