9. Metodyczny tok wprowadzenia litery.
Wprowadzenie litery:
1. Stworzenie sytuacji do ćwiczeń w mówieniu – rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej przedmioty, osoby, elementy, w których nazwach jest wprowadzana litera (głoska).
2. Wyeksponowanie przez nauczyciela wyrazu podstawowego oraz ilustracji lub przedmiotu.
3. Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu podstawowego:
- wybrzmiewanie sylab, głosek, wypowiadanie całego wyrazu.
- Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.
- Wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożone ręce).
- Liczenie głosek w wyrazie podstawowym.
- Budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników – czerwonych i niebieskich.
- Liczenie samogłosek i spółgłosek.
- Zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.
- Wyodrębnienie nowej głoski w wyrazie – podpisie do ilustracji – określenie, czy jest to samogłoska czy spółgłoska.
4. Ćw. w analizie słuchowej wyrazów, w których wprowadzana litera (głoska) jest w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
5. Demonstracja nowej litery drukowanej wielkiej i małej.
6. Zastąpienie nową literą (drukowaną) odpowiedniego kartonika w wyrazie podstawowym.
7. Demonstracja nowej litery pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z drukowaną.
8. Pokaz pisania litery – na tablicy, bez liniatury i w liniaturze.
Nauka pisania litery jest dla dzieci chętnych w wieku przedszkolnym! I kreślenie litery odbywa się po śladzie.
9. Nauka pisania litery.
10. Pisanie nowej litery wielkiej i małej w połączeniu z innymi literami (pisanie sylab).
11. Pisanie wyrazów z nową literą – przepisywanie wyrazów – wzorów.
wiolka1238