z wykorzystaniem metody Kolorowej Ortografii wg Lesława Furmagi
Temat: Podróż z Ortofrajdkiem po Polsce – Gdańsk.
Czas: 20 minut
Treści kształcenia oraz działania uczniów.
Cele operacyjne.
Uczeń:
Przewidywane osiągnięcia.
min
Rozmowa na temat zabytków Gdańska.
Ćwiczenia w czytaniu - rozwiązywanie zagadek i zabawy ortograficzne przygotowane przez Ortofrajdka podczas wyprawy po Gdańsku.
3. Podsumowanie zajęć – ewaluacja.
- uczeń rozpoznaje zabytki Gdańska
- współdziała w zespole i pracuje samodzielnie
- bierze udział w zabawie ruchowej
według ustalonej zasady
- porządkuje wyrazy ,,na kolorowych półkach’’.
- koloruje luki w wyrazach
- wypowiada się na temat zajęć i dokonuje oceny.
- potrafi wypowiadać się na podany temat
- umie zachować się w sytuacji trudnej
- umie współpracować i bawić się z rówieśnikami
- zna pisownię wybranych wyrazów z trudnościami ortograficznymi
- poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny
- potrafi dobrać odpowiedni kolor do brakującego ortogramu
- potrafi ocenić innych
1
5
8
Metody pracy:
Ø podające – objaśnienia, praca z tekstem
Ø oglądowe – zdjęcia o Gdańsku
Ø oparte na dydaktycznym działaniu – ćwiczenia ortograficzne z wykorzystaniem Kolorowej Ortografii
Ø aktywizujące – zabawa, rozwiązywanie problemów, ewaluacyjna.
Forma organizacyjna: indywidualna i zespołowa.
Środki dydaktyczne: zdjęcia, wyrazy z luką, kolorowe półeczki i kwadraty, kolorowe dyktando, plansza kontrolna, 6 kolorów kredek(różowa, czerwona, zielona, granatowa, brązowa, czarna).
1. Rozmowa nauczyciela z dziećmi przy tablicy z zabytkami Gdańska.
2. Bal na Dworze Artusa. Połowa dzieci otrzymuje plakietki z wyrazami, druga część z kolorowymi kwadratami. Uczniowie dobierają się w pary zgodnie z zasadami Kolorowej Ortografii i wyjaśniają zasadę pisowni wyrazów. Po usłyszeniu muzyki dworskiej kłaniają się i tańczą w parach w rytm melodii.
3. Wyrazy do wykorzystania podczas zabawy.
4. Dzieci siadają przy stolikach, na których leżą przygotowane kolorowe półki i koperty . Nauczycielka poleca dzieciom wyjęcie z kopert listu od Ortofrajdka i wykonanie zadań wg poleceń. Po wykonaniu zadania I nauczycielka pyta się dzieci, komu udało się wykonać zadanie bezbłędnie.
Drogi Kolego!
Turyści, którzy przyjechali do naszego miasta pozostawili po sobie bałagan. Zrób porządek i poukładaj wyrazy na odpowiednie półki zgodnie z kolorami Ortofrajdy. Nie wolno zaglądać na drugą stronę kartki. Znajduje się tam sprawdzenie, z którego możesz skorzystać, po uporządkowaniu wszystkich wyrazów. Jeśli popełniłeś błąd odłóż ten wyraz na bok.
Zadanie II
Pokoloruj dyktando według kolorów Ortofrajdy. Jeżeli potrzebujesz pomocy w przeczytaniu tekstu, poproś o pomoc nauczyciela.
Sprawdź poprawność wykonanego zadania za pomocą szablonu. Powodzenia!
4. Dzieci wypowiadają się na temat przebiegu zajęć. Następnie nauczyciel wiesza planszę z buźką uśmiechniętą i smutną. Rozdaje dzieciom znaczki i prosi o naklejenie go na tej planszy , która określa jego zadowolenie lub niezadowolenie z uczestniczenia w spotkaniu z Ortofrajdą.
BB3