Zarządzanie Ruchem Lotniczym.pdf

(10499 KB) Pobierz
11901399 UNPDF
Procedury Służb
Żeglugi Powietrznej
Zarządzanie Ruchem Lotniczym
(PL-4444)
ZMIANY I POPRAWKI
ZMIANY
POPRAWKI
Nr
Data
wprowadzenia
Data wpisu
Wpisujący
Nr Data wydania Data wpisu
Wpisujący
1
28/11/02
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
2
26/03/03
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
3
24/11/04
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
4
25/11/05
Wprowadzone w niniejszym
wydaniu
(ii)
11901399.004.png 11901399.005.png 11901399.006.png 11901399.007.png 11901399.001.png 11901399.002.png 11901399.003.png
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1. OKREŚLENIA.............. 1-1
ROZDZIAŁ 4. OGÓLNE PRZEPISY
DLA SŁUŻB RUCHU LOTNICZEGO............... 4-1
ROZDZIAŁ 2. ZAPEWNIENIE
BEZPIECZEŃSTWA LOTÓW PRZEZ ATS
2-1
4.1. Odpowiedzialność za zapewnienie służby
kontroli ruchu lotniczego.................. 4-1
4.1.1. Służba kontroli obszaru............. 4-1
4.1.2. Służba kontroli zbliżania ........... 4-1
4.1.3. Służba kontroli lotniska ............ 4-1
4.2. Odpowiedzialność za zapewnienie służby
informacji powietrznej i służby alarmowej . . 4-1
4.3. Podział odpowiedzialności za kontrolę
między organami kontroli ruchu lotniczego . 4-1
4.3.1. Zasady ogólne..................... 4-1
4.3.2. Między organem zapewniającym
służbę kontroli lotniska a organem
zapewniającym służbę kontroli
zbliżania.......................... 4-1
4.3.3. Między organem zapewniającym
służbę kontroli zbliżania a organem
zapewniającym służbę kontroli obszaru 4-2
4.3.4. Między dwoma organami
zapewniającymi służbę kontroli obszaru 4-2
4.3.5. Między sektorami/stanowiskami
kontroli pracy tego samego organu
kontroli ruchu lotniczego ........... 4-3
4.4. Plan lotu................................ 4-3
4.4.1. Formularz planu lotu............... 4-3
4.4.2. Składanie planu lotu ............... 4-3
4.4.2.1. Przed odlotem............. 4-3
4.4.2.2. Podczas lotu .............. 4-3
4.4.3. Przyjmowanie planu lotu ........... 4-4
4.5. Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego....... 4-4
4.5.1. Zakres i cel ....................... 4-4
4.5.2. Statki powietrzne, których tylko część
ich lotu podlega ATC .............. 4-4
4.5.3. Loty z pośrednimi postojami........ 4-4
4.5.4. Treść zezwoleń.................... 4-5
4.5.5. Statki powietrzne odlatujące ........ 4-5
4.5.6. Statki powietrzne znajdujące się na
trasie............................. 4-5
4.5.6.1. Zasady ogólne ............ 4-5
4.5.6.2. Zezwolenia dotyczące lotu
z prędkością naddźwiękową 4-5
4.5.7. Opis zezwoleń kontroli
ruchu lotniczego ................... 4-5
4.5.7.1. Granica ważności zezwolenia 4-5
4.5.7.2. Trasa lotu................. 4-6
4.5.7.3. Poziomy.................. 4-6
4.5.7.4. Zezwolenie na wprowadzenie
żądanej zmiany do planu lotu 4-6
4.5.7.5. Powtarzanie zezwoleń...... 4-6
2.1. Zasady ogólne ........................... 2-1
2.2. Cel ..................................... 2-1
2.3. Przedsięwzięcia ATS związane
z zapewnianiem bezpieczeństwa lotów...... 2-1
2.4. Kontrolowanie poziomów
bezpieczeństwa lotów..................... 2-1
2.4.1. Zbiór i ocena danych dotyczących
bezpieczeństwa lotów .............. 2-1
2.4.2. Rozpatrywanie meldunków o
incydentach i innych meldunków
dotyczących bezpieczeństwa lotów . . . 2-2
2.5. Analiza bezpieczeństwa................... 2-2
2.5.1. Wymagania ogólne................. 2-2
2.5.2. Zakres działania ................... 2-2
2.6. Ocena bezpieczeństwa lotów............... 2-3
2.6.1. Potrzeba oceny bezpieczeństwa lotów 2-3
2.6.2. Istotne czynniki dotyczące
bezpieczeństwa lotów .............. 2-4
2.7. Przedsięwzięcia zwiększające
bezpieczeństwo lotów..................... 2-4
ROZDZIAŁ 3. PRZEPUSTOWOŚĆ
SYSTEMU ATS I ZARZĄDZANIE
PRZEPŁYWEM RUCHU LOTNICZEGO.... 3-1
3.1. Zarządzanie przepustowością .............. 3-1
3.1.1. Zasady ogólne..................... 3-1
3.1.2. Ocena przepustowości.............. 3-1
3.1.3. Regulowanie przepustowości ATC i
wielkości ruchu.................... 3-1
3.1.4. Zwiększanie przepustowości ATC . . . 3-2
3.1.5. Elastyczne wykorzystanie przestrzeni
powietrznej........................ 3-2
3.2. Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego 3-2
3.2.1. Zasady ogólne..................... 3-2
3.2.2. Procedury zarządzania przepływem 3-3
3.2.3. Planowanie strategiczne............. 3-3
3.2.4. Planowanie przedtaktyczne.......... 3-3
3.2.5. Planowanie taktyczne............... 3-3
3.2.6. Utrzymywanie łączności............ 3-4
(iii)
(iv)
Zarządzanie Ruchem Lotniczym (PANS-ATM)
4.6. Instrukcje dotyczące kontroli prędkości
w locie poziomym........................ 4-7
4.6.1. Zasady ogólne ..................... 4-7
4.6.2. Metody stosowania................. 4-7
4.6.3. Statki powietrzne zniżające się i
przylatujące ....................... 4-7
4.7. Instrukcje dotyczące kontroli
prędkości pionowej ....................... 4-8
4.7.1. Zasady ogólne ..................... 4-8
4.7.2. Metody stosowania................. 4-8
4.8. Przejście z lotu IFR do lotu VFR ........... 4-9
4.9. Kategorie turbulencji w śladzie
aerodynamicznym statków powietrznych.... 4-9
4.9.1. Kategorie turbulencji w śladzie
aerodynamicznym statków
powietrznych ...................... 4-9
4.9.2. Podawanie kategorii silnej turbulencji
w śladzie aerodynamicznym......... 4-9
4.10. Procedury nastawiania wysokościomierzy . . . 4-10
4.10.1. Wyrażanie pozycji statku powietrznego
w płaszczyźnie pionowej............ 4-10
4.10.2. Ustalanie poziomu przejściowego .... 4-10
4.10.3. Minimalny poziom przelotu
dla lotów IFR...................... 4-10
4.10.4. Dostarczanie informacji dotyczącej
nastawiania wysokościomierza....... 4-11
4.11. Meldunki pozycyjne ...................... 4-11
4.11.1. Nadawanie meldunków pozycyjnych 4-11
4.11.2. Treść fonicznych meldunków
pozycyjnych....................... 4-12
4.11.3. Przekazywanie meldunków ADS..... 4-12
4.11.4. Treść meldunków ADS ............. 4-12
4.12. Podawanie informacji operacyjnych i
meteorologicznych........................ 4-13
4.12.1. Zasady ogólne ..................... 4-13
4.12.2. Treść rutynowych meldunków
z powietrza........................ 4-13
4.12.3. Treść specjalnych meldunków
z powietrza........................ 4-14
4.12.4. Zestawianie i przesyłanie meldunków
z powietrza drogą łączności fonicznej 4-15
4.12.5. Sporządzanie specjalnych meldunków
z powietrza o aktywności
wulkanicznej....................... 4-15
4.12.6. Przesyłanie informacji
meteorologicznej................... 4-15
4.13. Przedstawianie i uaktualnianie planu lotu i
danych kontrolnych....................... 4-15
4.13.1. Zasady ogólne ..................... 4-15
4.13.2. Przedstawiane informacje i dane ..... 4-15
4.13.3. Przedstawianie informacji i danych . . . 4-16
4.13.4. Rejestrowanie i przechowywanie
danych dla celów badawczych ....... 4-16
4.14. Uszkodzenia i nieprawidłowości
w pracy systemów i wyposażenia........... 4-16
4.15. Procedury uruchamiania łączności
za pomocą linii przesyłania danych ......... 4-16
4.15.2. Uruchomienie przez statek powietrzny
4.15.4. Błędne uruchomienie linii przesyłania
danych........................... 4-17
ROZDZIAŁ 5. MINIMA I
METODY SEPARACJI...................... 5-1
5.1. Wstęp................................... 5-1
5.2. Przepisy ogólne dotyczące separacji ruchu
kontrolowanego.......................... 5-1
5.3. Separacja pionowa ....................... 5-1
5.3.1. Stosowanie separacji pionowej ...... 5-1
5.3.2. Minimum separacji pionowej........ 5-2
5.3.3. Przydzielanie poziomów przelotu dla
lotów kontrolowanych.............. 5-2
5.3.4. Separacja pionowa podczas
wznoszenia i zniżania .............. 5-2
5.4. Separacja pozioma ....................... 5-3
5.4.1. Separacja boczna .................. 5-3
5.4.1.1. Stosowanie separacji
bocznej................... 5-3
5.4.1.2. Kryteria i minima
separacji bocznej .......... 5-3
5.4.2. Separacja podłużna................. 5-5
5.4.2.1. Stosowanie separacji
podłużnej................. 5-5
5.4.2.2. Minima separacji podłużnej
oparte na czasie............ 5-5
5.4.2.3. Minima separacji podłużnej
oparte na odległości przy
wykorzystaniu DME ....... 5-6
5.4.2.4. Minima separacji podłużnej
opartej na czasie przy
wykorzystaniu techniki
liczby Macha.............. 5-7
5.4.2.5. Minimum separacji podłużnej
oparte na odległości
przy wykorzystaniu RNAV
5-8
5.4.2.6. Minima separacji podłużnej
oparte na odległości przy
wykorzystaniu RNAV, gdy
rodzaj RNP jest określony
5-9
5.5. Separowanie statków powietrznych
oczekujących podczas lotu ................ 5-11
5.6. Minima separacji między statkami
powietrznymi odlatującymi................ 5-11
5.7. Separacja między statkami powietrznymi
odlatującymi a statkami powietrznymi
przylatującymi........................... 5-12
5.8. Minima nieradarowej separacji
podłużnej przy turbulencji w śladzie
aerodynamicznym........................ 5-12
5.8.1. Zastosowanie...................... 5-12
5.8.2. Statki powietrzne przylatujące....... 5-13
5.8.3. Statki powietrzne odlatujące......... 5-13
5.8.4. Przesunięty próg lądowania ......... 5-13
5.8.5. Kierunki przeciwne ................ 5-13
4-17
4.15.3. Przekazywanie między organami ATS 4-17
Spis treści
(v)
5.9. Zezwolenia na lot z utrzymywaniem własnej
separacji w warunkach meteorologicznych
dla lotów z widocznością.................. 5-14
5.10. Informacje o ruchu zasadniczym ........... 5-14
5.10.1. Zasady ogólne..................... 5-14
5.10.2. Zapewniana informacja............. 5-15
5.11. Zmniejszanie minimów separacji........... 5-15
6.5.8. Czas zezwolenia na opuszczenie
punktu oczekiwania................ 6-8
6.6. Informacje dla statków powietrznych
przylatujących........................... 6-8
6.7. Operacje na równoległych lub prawie
równoległych drogach startowych.......... 6-9
6.7.1. Zasady ogólne..................... 6-9
6.7.2. Statki powietrzne odlatujące ........ 6-9
6.7.2.1. Rodzaje operacji .......... 6-9
6.7.2.2. Wymagania i procedury dla
niezależnych równoległych
odlotów .................. 6-9
6.7.3. Statki powietrzne przylatujące....... 6-9
6.7.3.1. Rodzaje operacji .......... 6-9
6.7.3.2. Wymagania i procedury dla
niezależnych równoległych
podejść................... 6-10
6.7.3.3. Wstrzymanie niezależnych
równoległych podejść na
blisko położone względem
siebie równoległe drogi
startowe.................. 6-12
6.7.3.4. Wymagania i procedury
dotyczące zależnych
równoległych podejść...... 6-12
6.7.3.5. Wymagania i procedury
dotyczące rozdzielonych
operacji równoległych...... 6-13
ROZDZIAŁ 6. SEPARACJA
W POBLIŻU LOTNISK ..................... 6-1
6.1. Zmniejszanie minimów separacji
w pobliżu lotnisk......................... 6-1
6.2. Lokalny ruch zasadniczy.................. 6-1
6.3. Procedury dla odlatujących
statków powietrznych..................... 6-1
6.3.1. Zasady ogólne..................... 6-1
6.3.2. Standardowe zezwolenia dla
odlatujących statków powietrznych 6-1
6.3.2.1. Zasady ogólne............. 6-1
6.3.2.2. Koordynacja .............. 6-1
6.3.2.3. Treść..................... 6-2
6.3.2.4. Utrata łączności ........... 6-2
6.3.3. Kolejność odlotów ................. 6-2
6.4. Informacje dla statków powietrznych
odlatujących............................. 6-2
6.4.1. Warunki meteorologiczne........... 6-2
6.4.2. Status operacyjny wzrokowych i
niewzrokowych pomocy............ 6-3
6.5. Procedury dla przylatujących
statków powietrznych..................... 6-3
6.5.1. Zasady ogólne..................... 6-3
6.5.2. Standardowe zezwolenia dla
przylatujących statków
powietrznych...................... 6-3
6.5.2.1. Zasady ogólne............. 6-3
6.5.2.2. Koordynacja .............. 6-4
6.5.2.3. Treść..................... 6-4
6.5.3. Podejście z widocznością ........... 6-4
6.5.4. Podejście według wskazań
przyrządów........................ 6-5
6.5.5. Oczekiwanie ...................... 6-5
6.5.6. Kolejność podejścia................ 6-6
6.5.6.1. Zasady ogólne............. 6-6
6.5.6.2. Kolejność i odstępy
przy podejściach według
wskazań przyrządów ....... 6-7
6.5.6.2.1. Procedury
podejścia według
wyznaczonego
czasu ........... 6-7
6.5.6.2.2. Odstępy między
kolejnymi
podejściami...... 6-7
6.5.6.2.3. Informacja o
kolejności podejść 6-7
6.5.7. Spodziewany czas podejścia......... 6-7
ROZDZIAŁ 7. PROCEDURY DLA
SŁUŻBY KONTROLI LOTNISKA .......... 7-1
7.1. Zadania organów kontroli lotniska ......... 7-1
7.1.1. Zasady ogólne..................... 7-1
7.1.2. Służba alarmową zapewniana przez
organ kontroli lotniska ............. 7-1
7.1.3. Uszkodzenia lub nieprawidłowości
w pracy pomocy i wyposażenia...... 7-2
7.2. Wybór drogi startowej do użycia........... 7-2
7.3. Informacje podawane statkom powietrznym
przez organ kontroli lotniska .............. 7-2
7.3.1. Informacje związane z użytkowaniem
statków powietrznych.............. 7-2
7.3.1.1. Procedury uruchamiania
silników w określonym czasie 7-2
7.3.1.2. Lotnisko i informacja
meteorologiczna........... 7-3
7.3.1.3. Informacja o lokalnym ruchu
zasadniczym.............. 7-3
7.3.1.4. Przeszkody na drodze
startowej ................. 7-4
7.3.1.5. Turbulencja w śladzie
aerodynamicznym i zagrożenie
powodowane podmuchem
silników odrzutowych...... 7-4
7.3.1.6. Nieprawidłowa konfiguracja i
stan statku powietrznego . . . 7-4
7.4. Istotna informacja o warunkach na lotnisku
7-4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin