album_zywienia.pdf

(6829 KB) Pobierz
134581873 UNPDF
Lucjan Szponar, Katarzyna Wolnicka, Ewa Rychlik
INSTYTUT ¯YWNOCI I ¯YWIENIA
im. prof. dra med. Aleksandra Szczyg³a
NATIONAL FOOD AND NUTRITION INSTITUTE
ALBUM FOTOGRAFII
PRODUKTÓW I POTRAW
ALBUM OF PHOTOGRAPHS
OF FOOD PRODUCTS AND DISHES
Warszawa 2000
Prace I¯¯ 96
Redaktor prowadz¹cy: Krystyna Molska
Recenzent: prof. dr hab. Jadwiga Charzewska
Weryfikacja tekstu angielskiego: dr W³odzimierz Seku³a
Autorzy dziêkuj¹ Pani Jolancie Brañskiej i El¿biecie Mechanisz za pomoc
w przygotowaniu produktów i potraw do zdjêæ w niniejszym albumie.
Album jest czêciowo sponsorowany przez FAO w ramach
Household Food Consumption and Antropometric Survey TPC/POL/8921A
© Copyright by: Instytut ¯ywnoci i ¯ywienia 2000
ISBN 83-86060-51-4
Projekt graficzny, zdjêcia, skanowanie, sk³ad i ³amanie:
Ca Studio DESIGN & PHOTOGRAPHY
Warszawa, ul. Jana Kazimierza 35/37
tel: +48 0 501 49 88 99
www.castudio.com.pl
e-mail: info@castudio.com.pl
Nak³ad 1000 egz.
SPIS TRECI
CONTENTS
Wstêp ....................................................................................................................... 5
Introduction .......................................................................................................................... 6
Krótka charakterystyka metod oceny sposobu ¿ywienia
i wykorzystanie w metodach bezporednich
Albumu fotografii produktów i potraw/ Brief characteristics of diet
assessment methods and use of Album of photographs of food products
and dishes in direct methods .............................................................................................. 7
Instrukcja sposobu przeprowadzania wywiadu
o spo¿yciu z ostatnich 24 godzin/ Instruction on the way of conducting
24-hour dietary recall ........................................................................................................... 9
Spis fotografii ......................................................................................................... 11
List of photographs ............................................................................................................ 15
Objanienia do Albumu fotografii produktów i potraw ....................................... 14
Information on the use of the Album of photographs of food
products and dishes .......................................................................................................... 18
Fotografie produktów i potraw/ Photographs of food products and dishes .................... 19
Alfabetyczny spis fotografii ..................................................................................... 86
Alphabetical index of photographs .................................................................................... 87
Album fotografii produktów i potraw 3
4
Wstêp
Album fotografii produktów i potraw jest wa¿nym narzêdziem pracy w badaniach dotycz¹cych
oceny rzeczywistego spo¿ycia, szczególnie na skalê populacyjn¹. Jego wykorzystanie pozwala na
wiarygodne szacowanie iloci spo¿ytych produktów i potraw.
Album u³atwia ujednolicenie warunków prowadzenia wywiadu o spo¿yciu ¿ywnoci. Okrelenie, w
trakcie wywiadu ¿ywieniowego, wielkoci porcji spo¿ytej potrawy przez osobê badan¹, polega na wyborze
przez ni¹ tej samej potrawy b¹d produktu na zdjêciu i wskazaniu wielkoci spo¿ytej porcji. Dziêki zdjêciom
istnieje mo¿liwoæ porównania wielkoci porcji na tle talerza i wzglêdem wielkoci sztuæców. Album
potraw i produktów odwo³uje siê do pamiêci badanych osób i pomaga w przypominaniu zarówno
rodzaju spo¿ytej ¿ywnoci jak i okreleniu jej wielkoci. U³atwia równie¿ prowadzenie wywiadu odnonie
sk³adu potraw.
Album, ze wzglêdu na niewielkie wymiary, umo¿liwia prowadzenie wywiadu ¿ywieniowego w
ró¿nych warunkach: w zak³adzie pracy, szkole, szpitalu, gabinecie lekarskim i gospodarstwie domowym.
Mo¿e byæ stosowany w badaniach epidemiologicznych prowadzonych przez orodki naukowo-
-badawcze oraz w codziennej dzia³alnoci s³u¿b urzêdowych kontroli ¿ywienia i ¿ywnoci.
Albumem powinny pos³ugiwaæ siê osoby przygotowane do jego stosowania. Przy korzystaniu z
albumu autorzy proponuj¹ dok³adnie zapoznaæ siê z podanymi w nim objanieniami.
Wydawany obecnie Album fotografii produktów i potraw, w stosunku do podobnego opracowania
z 1991 roku, jest rozszerzony o 67 fotografii produktów i potraw. Oznacza to, i¿ znajduje siê w nim
wiêksza liczba modeli s³odyczy (ciasta, batoniki, desery), owoców (w tym cytrusowych), surówek, wêdlin,
pieczywa, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz dodatkowo dania typu fast-food , dodatki
zbo¿owe do mleka i napojów mlecznych. W opracowaniu zamieszczono równie¿ zdjêcia talerzy
g³êbokich, szklanek i kieliszków o ró¿nej pojemnoci, stosowanych powszechnie do spo¿ywania zup i
napojów bezalkoholowych i alkoholowych. Ze wzglêdu na zwiêkszony asortyment produktów i potraw,
w celu wygodnego i szybkiego odnajdywania poszczególnych modeli, dokonano niewielkich zmian w
podziale na grupy produktów i wyró¿niono kolejno: pieczywo, dodatki zbo¿owe do mleka i napojów
mlecznych, t³uszcze, dodatki do pieczywa, zupy, potrawy miêsne, potrawy pó³miêsne, potrawy z ryb,
potrawy bezmiêsne, dodatki do drugich dañ, sosy, surówki, sa³atki i warzywa surowe, warzywa gotowane,
dania typu fast-food , owoce, desery, cukier i wyroby cukiernicze, napoje. Dla wygody u¿ytkowników na
koñcu albumu zamieszono dodatkowo spis fotografii w porz¹dku alfabetycznym.
Wszystkie zdjêcia zawarte w albumie zosta³y wykonane i przygotowane z zastosowaniem techniki
cyfrowej. Na jednej stronie Albumu fotografii produktów i potraw znajduj¹ siê trzy zdjêcia w takim
samym formacie jak w poprzednim wydaniu. Przy ka¿dym produkcie uwzglêdniono ró¿ne wielkoci
porcji najczêciej ma³¹, redni¹ i du¿¹. W przypadku produktów typu: ca³e owoce, warzywa czy
niektóre gatunki pieczywa, dobierano wielkoci wystêpuj¹ce powszechnie na rynku, a nastêpnie
wa¿ono i fotografowano. Pozosta³e produkty i potrawy przygotowywano w trzech wielkociach
porcji, podobnie jak w poprzednim wydaniu. W przypadku nowych modeli okrelano wielkoci porcji
na podstawie badañ zawieraj¹cych jad³ospisy, danych literaturowych, oraz danych w³asnych
pochodz¹cych z wywiadów ¿ywieniowych. W odniesieniu do pieczywa uwzglêdniono wystêpuj¹ce
obecnie zmiany w jego gramaturach.
Nale¿y równie¿ zwróciæ uwagê, i¿ potrawy i produkty na talerzach sfotografowano w dwóch
skalach jednej dla talerzy p³askich i drugiej dla deserowych. W przypadku talerzy deserowych, w
celu lepszego wyeksponowania produktów i potraw na talerzach, wykorzystano optymalnie
powierzchniê zdjêæ. Przy opracowywaniu obecnej wersji albumu starano siê w sposób zamierzony
dostosowaæ do za³o¿eñ poprzedniego wydania, w celu osi¹gniêcia w miarê mo¿liwoci porównywalnej
dok³adnoci zbierania danych. Jest bowiem wa¿ne w tego rodzaju badaniach, aby mo¿na by³o
porównywaæ wyniki uzyskiwane w ró¿nych latach, stosuj¹c podobne sposoby zbierania danych.
Nieuniknione s¹ jednak pewne ró¿nice, wynikaj¹ce ze zmiany dostêpnych na rynku produktów, czy
te¿ zmiany sposobu prezentacji poszczególnych produktów i potraw w niniejszym albumie, maj¹ce
na celu optymalne pokazanie wielkoci porcji.
Szczegó³owe objanienia do Albumu fotografii produktów i potraw znajduj¹ siê pod
spisem ilustracji.
Album fotografii produktów i potraw 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin