KUBUSIA PUCHATKA
Miejsce uroczystości - sala grupy starszej
Grupa wiekowa - sześciolatki
Liczba uczestników - 21 dzieci
Czas trwania - 1,5 godziny
Formy pracy - indywidualna, zespołowa, grupowa
Metody pracy - rozmowa , zabawa, działanie praktyczne-praca plastyczna,
praca z tekstem , układanie puzzli .
Pomoce dydaktyczne – książka A.A. Milne „ Kubuś Puchatek „ , mapa Europy , list od
Kubusia, baryłka z miodem, obrazki z Puchatkiem, puzzle, rekwizyty do zagadek, magnetofon, taśma magnetofonowa, balony, ilustracje do pokolorowania maskotki Kubusia i jego przyjaciół, tort.
Cel główny : rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, bliższe poznanie postaci Kubusia Puchatka .
Cele szczegółowe :
- dziecko wspólnie z rówieśnikami przeżywa ważną uroczystość, czerpie z niej radość, potrafi opowiedzieć o niej młodszym kolegom;
- potrafi współdziałać w zespole;
- uważnie słucha fragmentu książki;
- zna przygody Kubusia, jego przyjaciół, ich cechy charakterystyczne;
- potrafi wskazać na mapie Europy Wielką Brytanię i Londyn;
- porównuje liczebność zbiorów, zna terminy „więcej”, „mniej”, „tyle samo”.
Salę grupy starszej ozdobiono balonami i dekoracją z bibuły, jubilata ( największą maskotkę) usadowiono na honorowy miejscu.
Przebieg uroczystości :
1. Powitanie wszystkich dzieci, wychowawczyni opowiada historię Kubusia Puchatka:
Kubuś pochodzi z Wielkiej Brytanii , a dokładnie ze stolicy tego kraju- Londynu (wskazanie na mapie Europy wymienionego kraju i miasta). Był misiem małego chłopca o imieniu Krzyś. Tata Krzysia- pisarz A.A. Milne opisał ich przygody w swej książce.Było to dawno temu,bo Kubuś puchatek obchodzi już 79- urodziny! Zna go wiele dzieci na całym świecie. Jest im bliski, bo to wesoły i sympatyczny miś.
2. Odczytanie przez Panią Dyrektor fragmentu I rozdziału książki „Kubuś Puchatek” w przekładzie I. Tuwim.
3. Wspólne odśpiewanie jubilatowi piosenki „Wiwat,wiwat, żyj nam100 lat!”, oraz
składanie życzeń w formie wierszyka:
„ Wiwat Misiu, łakomczuszku,
niech nie burczy Ci już w brzuszku.
My życzenia ci składamy,
byś był jak najdłużej znami.
Miodku zawsze miej w dostatku,
żyj nam 100 lat nasz Puchatku ! ”
4. Odczytanie listu od Kubusia , który dostarczyła do sali Pani Woźna ,adresowanego do dzieci z grupy starszej:
„ Kochane Dzieci !
Serdecznie pozdrawiam Was i Pania Małgosię .
Dziękuję wszystkim za pamięć i za to , że tak
uroczyście obchodzicie moje 79-te urodziny .
Choć mam już bardzo dużo lat , pozostałem
misiem , który lubi mruczanki i małe co nieco .
Życzę wszystkim wielu radości i smacznego tortu ,
załączam również nieco miodku .Przepraszam ,że
jest go tak niewiele , ale straszny ze mnie łakomczuch
i sam zjadłem sporą część tej baryłki .
Całuski !!! Kubuś Puchatek ”
5. Otwarcie baryłki z miodem , rozdanie wszystkim dzieciom miodu na talerzyki ,
przypomnienie jego właściwości zdrowotnych .
6. Odszukanie w sali ukrytych obrazków z Kubusiem Puchatkiem – kto znajdzie
ich najwięcej ?
7. Układanie w grupach puzzli z przyjaciółmi Kubusia.
8. Rozwiązywanie zagadek : nauczycielka wskazuje różne rekwizyty .Dzieci
odgadują z jaką postacią im się kojarzy np.: ogon z osiołkiem , kapusta z królikiem ,
miód z Puchatkiem , książka z sową itp.Odczytanie fragmentów książki
opisujących różne postaci , dzieci odgadują kogo dotyczy dany fragment .
9. Zabawy maskotkami zgromadzonymi w sali , porównywanie ich liczebności
( ile jest prosiaczków , tygrysków , których postaci jest najwięcej , których jest najmniej ? ).
10. Wizyta u dzieci w innych grupach , wspólna zabawa przy piosence znanej z
„dobranocki” ( taśma magnetofonowa ) , rozmowa z dziećmi o dzisiejszej uroczystości , rozdanie kart z postaciami do pokolorowania .
11. Podziwianie wspaniałego tortu urodzinowego ,zapalenie świeczek przez nau-
czycielkę wspólne zdmuchiwanie , spożycie tortu .
12. Zabawy balonikami zgromadzonymi w sali – przypomnienie przygód Kubusia związanych z balonem .
13. Wykonanie zadania przy stoliku – ułożenie obrazka z rozciętych kawałków ,
naklejenie na kolorową kartkę .
sewulka