k_mazerska.pdf

(3539 KB) Pobierz
P IOSENKI
D O
S PRAWNOŚCI
Z UCHOWYCH
811045518.026.png 811045518.027.png 811045518.028.png 811045518.029.png 811045518.001.png 811045518.002.png 811045518.003.png 811045518.004.png 811045518.005.png 811045518.006.png 811045518.007.png 811045518.008.png 811045518.009.png 811045518.010.png 811045518.011.png 811045518.012.png 811045518.013.png 811045518.014.png 811045518.015.png 811045518.016.png 811045518.017.png 811045518.018.png 811045518.019.png 811045518.020.png
Śpiewnik Zuchowy
praca podharcmistrzowska
pwd. Karoliny Mazerskiej
opiekun; hm. Sylwia Dymnicka – Iwaniuk
Gdańsk 2010
- 2 -
811045518.021.png
 
Śpiewnik Zuchowy
S ŁOWO W STĘPNE
Śpiewnik „Piosenki do sprawności” został stworzony dla
funkcyjnych zuchowych. Zawiera treści metodyczne oraz piosenki, które
można wykorzystać podczas realizowania sprawności zuchowych. Ponadto
na końcu znajduje się alfabetyczny spis piosenek, a także indeks sprawności
z dopasowanymi piosenkami.
Śpiewnik zawiera materiał nutowy oraz chwyty, co pozwoli na
poznanie piosenki bezpośrednio ze zbiorku. Piosenki są napisane
w tonacjach dostosowanych do możliwości zuchów, a także zawierają
podstawowe chwyty gitarowe. W zbiorku umieściłam tabelę z chwytami
gitarowymi oraz tabelę z transpozycjami, która umożliwia na szybką zmianę
tonacji na wygodniejszą do śpiewania lub grania.
Zdecydowałam się stworzyć śpiewnik „piosenki do sprawności”,
ponieważ ważne jest, by piosenka łączyła się z treścią zbiórki. Często takich
utworów brakuje, ponieważ nie ma materiałów melodycznych, z których
można byłoby nauczyć się piosenek.
Większość piosenek jest zaczerpnięta ze śpiewników: „Zuch
Maestro”, „Piosenki i pląsy zuchowe”; „Poradnik Maestra”, „Dyl – dyl –
śpiewnik zuchowy”, „W kręgu zuchowej piosenki”, „Roztańczone nutki”.
Są to zbiorki stare, ale piosenki są nadal bardzo aktualne. W części piosenek
zmieniłam melodię, tak by była ona atrakcyjna dla zuchów i by zuchy
chciały chętnie je śpiewać. Cała listę śpiewników zuchowych umieściłam na
końcu zbiorku.
Pozwoliłam sobie jednak na pewne odstępstwo od piosenek do
realizowania sprawności zuchowych. Na początku śpiewnika umieściłam
dwie piosenki typowo zuchowe. Są to „To zuchy” oraz piosenka o
gwiazdkach zuchowych. Ponieważ uważam, że każdy zuchmistrz powinien
je znać i śpiewać wraz z zuchami.
Piosenka to ważna forma pracy z zuchami. Nie tylko pełni rolę
umuzykalniania zuchów, ale także ćwiczenie pamięci oraz koncentrację.
Jest ona istotnym elementem każdej zbiórki, szczególnie podczas realizacji
cyklu sprawnościowego, gdyż stanowi rozszerzenie lub dopełnienie
tematyki sprawności.
pwd. Karolina Mazerska
- 3 -
811045518.022.png
Śpiewnik Zuchowy
U W A G I M E T O D Y C Z N E
R O D Z A J E P I O S E N E K Z U C H O W Y C H
W metodyce zuchowej można wyróżnić cztery rodzaje piosenek
zuchowych:
1. piosenki obrzędowe – śpiewane podczas różnego rodzaju obrzędów np.
powitaniu lub pożegnaniu dnia bądź zbiórki,
2. piosenki sprawnościowe – wykorzystywane podczas zdobywania
sprawności np. o marynarzach, o aptece,
3.
piosenki o zuchach – piosenki opowiadające o zuchach, śpiewane w
początkowym okresie tworzenia się ruchu zuchowego,
4.
piosenki inne – nadające się do śpiewania przy okazji marszu lub
ogniska.
R O L A P I O S E N K I Z U C H O W E J
Piosenki zapewniają wszechstronny rozwój zucha i spełniają wiele funkcji:
umuzykalniają, kształtują poczucie rytmu, melodii,
kształtują słuch dziecka,
budzą poczucie smaku estetycznego,
zaspokajają potrzebę zabawy,
ujawniają przeżycia i emocje,
ćwiczą pamięć, koncentrację uwagi,
integrują,
wprowadzają nastrój,
pomagają w rozruszaniu się,
ćwiczą koordynacje ruchową,
są dobrym łącznikiem pomiędzy częściami zbiórki.
D OBÓR REPERTUARU
Przy doborze piosenki należy pamiętać o podstawowych kryteriach. Stopień
trudności piosenek nie może przekraczać możliwości wykonawczych dzieci.
Należy uważać na:
1. rytm piosenki (by nie był za bardzo skomplikowany)
2. odpowiednio dobraną tonację (by nie śpiewać bardzo nisko lub zbyt
wysoko)
3. prostą linię melodyczną (by nie było w niej dużych skoków melodii -
dużych odległości miedzy wysokościami dźwięków)
4. zrozumiały dla zucha tekst (bez trudnych, nieznanych dzieciom słów i o
tematyce skierowanej do młodszych)
- 4 -
811045518.023.png 811045518.024.png
 
Śpiewnik Zuchowy
5. ambitus melodii (by melodia nie przekraczała możliwości skali
głosowej dziecka (w tym wieku jest to nieco powyżej oktawy licząc od
C razkreślnego; w przypadku 6 - 7-latków jest to c1(d) - c2(d2);)
Ważne jest, by słowa piosenki miały walory artystyczne. By tekst nie był
banalny ani infantylny, ale był adekwatny do zainteresowań zuchów.
Tematyka piosenek powinna wiązać się z treścią zbiórki. Nie musi zawierać
słów mówiących o zuchach. Ma natomiast przedstawiać życie dzielnych
ludzi, wzory zachowań do naśladowania oraz ma nieść treści wychowawcze.
H IGIENA GŁOSU DZIECKA
Aparat głosowy dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, gdyż jego krtań
jeszcze się rozwija, dlatego prawidłowe wydobywanie i kształtowanie głosu
oraz jego higiena jest ważnym zagadnieniem wychowania muzycznego.
Należy przestrzegać więc reguł:
1. Dobierać piosenki do skali głosu dziecka.
2. Zwracać uwagę na postawę przy śpiewaniu, najlepiej śpiewa się stojąc.
3. Zwracać uwagę na dykcję i intonację głosu.
4. Można wykorzystywać w śpiewie zmiany dynamiczne (głośno – cicho),
ale nie należy wymagać od zuchów bardzo głośnego śpiewu, w żadnym
wypadku krzyku.
5. Nie wolno śpiewać z zuchami podczas:
forsownej wędrówki
w marszu pod górę lub z góry na dół
w chłodnym powietrzu (na mrozie, wietrze)
w pomieszczeniach zakurzonych.
6. Czas trwania śpiewu czy pląsania nie może przekraczać 10 minut.
7. Przy bardzo intensywnych i wyczerpujących fizycznie piosenkach i
pląsach należy podzielić gromadę na dwie grupy, z który jedna pląsa,
druga śpiewa (na zmianę).
8. Nie należy dobierać piosenek o zbyt trudnej linii melodycznej (duże
skoki melodii - odległości miedzy dźwiękami, skomplikowany rytm,
modulacje głosu).
9. Należy często przewietrzać pomieszczenie, w którym się śpiewa i pląsa.
- 5 -
811045518.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin