Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej..doc

(26 KB) Pobierz
25

25. Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej.

 

W edukacji wczesnoszkolnej stosowane jest ocenianie opisowe, które jest ocenianiem wspierającym rozwój uczniów, pełni także role motywacyjną i informacyjną. W ocenie opisowej nauczyciel zwraca się bezpośrednio do ucznia traktując go jak partnera.

Ocena opisowa:

- daje dziecku informacje o tym, co już umie a nad czym ma pracować

- uwzględnia możliwości dziecka

- bierze pod uwagę wkład pracy dziecka

- zachęca do dalszej pracy

- nie zawiera krytyki, nie pełni funkcji nagrody i kary

- uwzględnia postęp, jaki dokonał się w dziecku

- jest skierowana bezpośrednio do uczniów – podmiotowość u uczniów

Rodzaje oceny opisowej:

- śródroczna – informuje o postępach w nauce dziecka, a także wyposażona jest we wskazówki i zalecenia do dalszej pracy w 2 semestrze

- końcoworoczna – jest informacją o osiągnięciach ucznia w danym roku szkolnym, nie zawiera zaleceń

Formy oceny opisowej:

- werbalne – zwrócenie bezpośredniej uwagi – zrobiłeś błąd, pięknie przepisałeś

- poprzez gesty i mimikę – wskazujemy palcem błąd, aż dziecko samo go zauważy i poprawi go

- znaczki – słonka, chmurki – nieograniczona możliwość podwyższania, zbędna rywalizacja

- puzzle – za każde zadanie dobrze wykonane puzzel jako nagroda

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin