intrukcja Nowomag.doc

(44 KB) Pobierz
Jaworzno 15

 

 

ZGE  Sobieski Jaworzno III Sp. z o.o.                                                                                                                               Jaworzno, dnia 15. 01. 2003 r.

 

Instrukcja nr      

Dla pracowników zatrudnionych przy konserwacji, przeglądach i wymianie podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”

 

 

I.           Postanowienia ogólne:

 

1.       Niniejsza instrukcja określa zasady bezpiecznego wykonywania prac konserwacyjnych, przeglądowych i w czasie   wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”

2.       Do wykonywania w/w prac może być zatrudniony pracownik, który:

·          został przeszkolony w zakresie konserwacji, przeglądów i wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”,

·          posiada pisemne aktualne upoważnienie,

·          został wyznaczony do tej pracy przez dozór,

·          zna sposoby ratowania porażonych prądem elektrycznym, zaznajomiony jest z rodzajami sprzętu gaśniczego, jego rozmieszczeniem i warunkami posługiwania się tym sprzętem,

·          zna drogi ucieczkowe i sygnały alarmowe,

·          został zapoznany z dokumentacją techniczno-ruchową producenta przenośnika.

 

3.    Pracownik powinien posiadać komplet narzędzi i kluczy niezbędnych do wykonywania prac.

 

4.    Zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac przy przenośniku będącym w ruchu. Wszystkie prace mogą być  wykonywane w czasie postoju przenośnika i przy zabezpieczonym stanie wyłączenia.

 

5.    Pracownik powinien znać instrukcję obsługi przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”, a szczególnie w zakresie  wyłączenia przenośnika z ruchu i zabezpieczenia stanu wyłączenia, jak również sposoby rozpinania i spinania łańcucha.

 

 

II.    Konserwacja i smarowanie:

 

1.    Wytyczne i zalecenia ogólne:

w [przenoniku

·       do smarowania zespołów przenośnika należy używać olejów i smarów zalecanej jakości i w określonych ilościach.

Nie należy mieszać różnych gatunków oleju.

·       przed odkręceniem korka wlewowego należy miejsce koło niego oczyścić z zanieczyszczeń tak, aby po odkręceniu      korka nie dostały się one do wnętrza przestrzeni smarowej. Po wlaniu oleju korek należy natychmiast wkręcić w otwór.

·       wlewanie oleju powinno odbywać się przez odpowiednie sitko gwarantujące czystość wlewanego oleju.

 

2.    Smarowanie przenośnika:

W przypadku przenośnika wyposażonego w jedną jednostkę napędową należy smarować:

·       przekładnię,

·       łożyskowanie bębna napędowego,

·       bęben zwrotny.

    Do przekładni należy wlać ok. 5 dm3 oleju gatunku Transol-80. Wymiany oleju należy dokonywać co 6 miesięcy. W 

    przypadku zabudowy nowej przekładni , pierwszej wymiany oleju należy dokonać po 200 godzinach pracy przekładni, a

    następne wymiany jak wyżej. Po pierwszej wymianie oleju przekładnię należy przepłukać olejem wrzecionowym

    podgrzanym do temp. 700C. Łożyska pierwszego wałka przekładni powinno smarować się smarem ŁT-43 w ilości 0,5 kg   

    raz na 2 tygodnie, Łożyska bębna napędowego smaruję się smarem ŁT-43 przynajmniej 1 raz na miesiąc.

    Łożyska bębna zwrotnego smaruje się co 6 miesięcy smarem ŁT-43

    W tym celu należy poprzez smarowniczkę i kanały w osi wtłoczyć do komór łożyskowych smar. W razie stwierdzenia, że   

   do komór łożyskowych dostał się miał węglowy, bęben należy rozebrać , a łożyska przeczyść w celu usunięcia

  zanieczyszczeń.

   Przy montażu bębna komory smarowe wypełnić nowym smarem.

 

III.  Przeglądy bieżące i okresowe:

 

1.    Przegląd bieżący.

Przegląd bieżący powinien być wykonywany codziennie przez pracowników obsługi. Polega on na kontroli przenośnika wzdłuż całej jego długości, a w szczególności na sprawdzeniu stanu:

·       naciągu łańcucha zgrzebłowego,

·       ogniw, zamków, zgrzebeł oraz stopnia dokręcenia śrub łączących zamki ze zgrzebłami,

·       bębna łańcuchowego, wyrzutników oraz śrub łączących połówki bębna,

·       dokręcenia śrub mocujących przekładnię i silniki napędowe,

·       sprzęgła i jego osłony,

·       zwrotni, a zwłaszcza bębna, blachy ślizgowej i osłon,

 

·       jezdni, wózków i cięgien w przenośniku podwieszonym,

·       przetarcia rynien,

·       temperatury przekładni i silników napędowych.

Zauważone usterki i nieprawidłowości należy natychmiast usunąć.

 

2.    Przegląd tygodniowy:

Należy sprawdzić stan napełnienia przekładni olejem.

 

3.    Przegląd miesięczny:

Polega na skontrolowaniu całego przenośnika a szczególnie napędu i zwrotni. Poza kontrolą wykonaną w ramach przeglądu bieżącego należy sprawdzić:

·       stan przekładni z uwzględnieniem stanu łożysk tocznych i kół zębatych,

·       stan zużycia gniazd bębna łańcuchowego,

·       stan trwałego wydłużenia i wytarcia ogniw łańcucha zgrzebłowego.

 

4.    Przegląd półroczny:

Przegląd półroczny należy przeprowadzić bardzo szczegółowo, a napęd i zwrotnię przekazać do warsztatu.

 

 

IV. Wymiana podstawowych podzespołów przenośnika Skat E 180 W.

1.    Przenośnik składa się z następujących głównych podzespołów:

·       napęd jednosilnikowy lub dwusilnikowy,

·       zwrotnia,

·       rynnociąg,

·       zastawki,

·       łańcuch zgrzebłowy,

·       podstawa ( tylko dla przenośnika układanego na spągu ),

·       urządzenie do spinania łańcucha zgrzebłowego,

·       wyposażenie do podwieszania przenośnika,

·       wyposażenie elektryczne.

 

2.    Wymiana elementów podzespołu napędu polega na demontażu który przebiega odwrotnie niż montaż. Aby wymienić:

·       przekładnię, należy po rozpięciu łańcucha rozsprzęglić sprzęgło elastyczne pomiędzy przekładnią a silnikiem, zdemontować półbębny bębna napędowego. W dalszej kolejności należy zdemontować śruby mocujące przekładnię do kadłuba napędu.

·       silnik elektryczny, należy zdemontować osłonę sprzęgła elastycznego, rozsprzęglić sprzęgło elastyczne, oraz z demontować śruby mocujące silnik do ramy.

·       bęben napędowy, należy rozpiąć łańcuch, a następnie zdemontować śruby mocujące obie połówki półbębnów i zdjąć je       z czopów,

·       bęben zwrotny, należy po rozpięciu łańcucha i po wykonaniu luzu pomiędzy bębnem z łańcuchem zdemontować zabezpieczenia w zwrotni w postaci połączeń śrubowych , a następnie cofnąć bęben w kierunku osłony bębna,

·       aby wymienić zwrotnię , po wyjęciu łańcucha należy zdemontować połączenia śrubowe pomiędzy zwrotnią, a ostatnią rynną  rynnociągu, oraz zdemontować stojaki rozporowe lub kotwy.

·       kadłub napędowy, należy po rozpięciu łańcucha przystąpić do demontażu przekładni, silnika elektrycznego, bębna napędowego wg sposobów opisanych wyżej, w następnej kolejności należy zdemontować połączenia śrubowe      pomiędzy kadłubem napędu a pierwszą rynną rynnociągu, odkręcić śruby pomiędzy kadłubem a podstawą lub też zdemontować odpowiednie zawiesia przy zastosowaniu rozwiązania z napędem podwieszonym.

V.   Postanowienia końcowe:

1.    Zobowiązuje się pracowników do stosowania:

·       osobistych ochron słuchu, stosowanie do wykonanych pomiarów przeprowadzonych na stanowisku pracy                             i oznakowania stanowiska znakami bezpieczeństwa,

·       okularów ochronnych,

 

2.    W przypadku niezrozumienia niniejszej instrukcji zabrania się przystępowania do prac.

 

 

 

 

Opracował

mgr inż. Hamera Stanisław

Przy współpracy :

D. Burzymowski nr komp. 41134

MGM

TM

BHP

 

 

 

 

 

Zatwierdził :

 

 

 

.........................................................

Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin