pps.doc

(228 KB) Pobierz

Szkolny Program Profilaktyki Zagrożeń i Uzależnień

 

 

 

 

Załącznik 2 do Uchwały 102/2013

                                                                                                                           Rady Pedagogicznej                                                                                                                   

                                                                                                                           z dnia: 12 września 2013r.

oraz Zarządzenia Dyrektora Szkoły 83/09/2013

z dnia 30  września 2013 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkolny program profilaktyki zagrożeń i uzależnień

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobrynin 01.02.2005 r. (opracowano)

 

Dobrynin 31.01.2007 r. (ewaluacja 1)

Dobrynin 12.09.2013 r. (ewaluacja 2)

 

 

 

 

WSTĘP

 

Profilaktyka to nic innego jak zapobieganie powstawaniu nieprawidłowych mechanizmów adaptacyjnych.

Problemy zagrożeń, z jakimi obecnie spotykają się dzieci, stały się zagadnieniem bardzo niepokojącym. Poważne obawy budzi narastająca toksykomania, telemania, komputeromania, alkoholizm, nikotynizm, narkomania oraz wzrastająca przestępczość wśród nieletnich. W związku z tym rodzi się pytanie, gdzie tkwią przyczyny tych zagrożeń oraz patologii społecznej i zdrowotnej.

 

Można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów zagrożeń:

 

1.     Zagrożenia ekologiczno – cywilizacyjne.

 

Nowe technologie pozwalają podporządkować człowiekowi coraz większe obszary rzeczywistości przyrodniczej, ułatwiając mu normalne funkcjonowanie. Zwalczając różne choroby cywilizacyjne, odgrywają niewątpliwie pozytywna rolę. Jednakże rozwój i postęp niesie ze sobą – niestety – także nowe zagrożenia. Wśród tych nowych zagrożeń wymienić należy negatywne oddziaływanie, zwłaszcza na psychikę małego dziecka telewizji, komputerów i Internetu.

 

2.     Zagrożenia w środowisku szkolnym.

 

Nowe środowisko, oderwanie od rodziców, agresywni rówieśnicy, czasami wygórowane przez rodziców oczekiwania wobec dzieci mogą wywoływać różnorodne problemy. Objawiają się one utratą równowagi psychofizycznej, porzucaniem szkoły, bólami głowy, nerwicowymi bólami żołądka świadczącymi o silnym zagrożeniu w środowisku szkolnym.

 

3.     Zagrożenia w środowisku rodzinnym.

 

Rodzina w Polsce przeżywa kryzys. Wiele dzieci doświadcza jego skutków na sobie. Rodzice bardzo często nie maja dla nich czasu. Dzieci w takich sytuacjach uciekają do kolegów lub nieformalnych grup rówieśniczych, często patologicznych.

Najczęstszym zagrożeniem dla dzieci w środowisku rodzinnym są:

1)     alkoholizm i prymitywizm w środowisku rodzinnym,

2)     upadek autorytetu rodziców,

3)     wyjazdy za granicę, rozwody.

 

4.     Zagrożenia środowisku rówieśniczym.

 

Dzieci nie przeciwstawiają się presji środowiska rówieśniczego, gdyż pragną być akceptowane. Wypicie piwa czy wypalenie papierosa jako warunek bycia aprobowanym jest dla dziecka bardzo ważne. Wpływ rówieśników jest jednym z głównych powodów, dla których próbują narkotyków. Dziecko w wieku szkolnym spędza więcej czasu z rówieśnikami niż z rodzicami. Jeśli kolega zażywa narkotyki, pije alkohol czy pali papierosy pójdzie w jego ślady.

Uzależnienie się jest bardzo poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania społecznego jak również ekonomicznego oraz dla kondycji zdrowotnej i moralnej ludzi. Dzieci pomiędzy 10 a 14 rokiem życia są szczególnie podatne na różne formy uzależnień. W związku z tym potrzebują dużo szczegółowych informacji na temat szkodliwego działania nałogów. Muszą wyrobić w sobie silną motywację, żeby w decydującym momencie powiedzieć – „nie”. Statystyki alarmują, że wszyscy uzależnieni pierwszy swój kontakt z alkoholem mieli przed 12 rokiem życia. Im człowiek czuje się dojrzalszy pod względem fizycznym, tym bardziej chce czuć się dorosłym. Alkohol i inne używki są wtedy bardzo niebezpieczne jako środki łatwo dostępne, akceptowane są przez rówieśników i dające poczucie dorosłości. W ostatnich latach w odczuciu społecznym wzrosło poczucie zagrożenia ze strony uzależnionych oraz rozmiary szkód przez nich spowodowanych.

 

Akty prawne, z których korzystano podczas opracowywania programu:

1.     Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

2.     Ustawa o zapobieganiu narkomanii.

3.     Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu.  

 

Szkolny program profilaktyki został opracowany przez:

1.     Wychowawców,

2.     Rodziców,

3.     Nauczycieli,

4.     Uczniów,

5.     Dyrektora szkoły,

6.     Przedstawiciela policji,

7.     Higienistkę szkolną.

 

 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

 

Zagadnienia programowe powinny być realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych, zajęć pozalekcyjnych oraz spotkań z rodzicami.

Realizacja programu powinna być nastawiona na:

1.     Doskonalenie nabywanych przez dzieci umiejętności.

2.     Rzetelne wprowadzanie i podsumowywanie kolejnych działań profilaktycznych.

3.     Indywidualizowanie pracy z dziećmi.

4.     Wprowadzanie treści istotnych dla środowiska.

5.     Tworzenie trwałych postaw.


REALIZACJA PROFILAKTYKI ZAGROŻEŃ I UZALEŻNIEŃ

W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM 

ZADANIA:

1.     Promocja zdrowia, zdrowe żywienie i zdrowe nawyki.

2.     Profilaktyka oparta na metodach aktywizujących dostosowanych do możliwości dzieci (piosenki, gry zespołowe i dydaktyczne, zajęcia plastyczne, bajka, fabuła, drama – dzieci zawsze w roli pozytywnej).

3.     Umiejętność dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami, trucizną i środkami odurzającymi.

4.     Wiedza, że od środków odurzających można się uzależnić.

5.     Możliwość szukania pomocy w trudnych sytuacjach u odpowiedzialnych osób dorosłych.

6.     Informacja, jak unikać potencjalnych niebezpiecznych przedmiotów, substancji i osób.

7.     Informowanie dorosłych, co zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci.

8.     Tworzenie więzi z rówieśnikami i opieka nad młodszymi.

9.     Doświadczenie, że własny rozwój jest wielką przygodą i że najlepiej się ją przeżywa w poczuciu bezpieczeństwa i poczuciu obecności bliskich, w pełni zdrowia i wolności od środków psychoaktywnych.

10. Akceptowanie i rozumienie faktu, że każdy człowiek jest osobą niepowtarzalną i wartościową.

 

CELE: 

1.     Uświadomienie dzieciom przyczyn i konsekwencji używek.

2.     Wskazanie sposobów odmawiania spożywania alkoholu bez negatywnego wpływu na stosunki w grupie rówieśniczej. Wypracowania umiejętności mówienia „nie”.

3.     Ukazanie destruktywnego wpływu używek na uczucia ludzi.

4.     Wyszukanie przyczyn sięgania po alkohol i inne używki.  

 

PLAN   DZIAŁAŃ   ZWIĄZANYCH Z PROFILAKTYKĄ ZAGROŻEN I UZALEŻNIEŃ KLASY 0, IIII 

 

Temat

Zagadnienia do realizacji

Metody

i   środki

Osiągnięcia uczniów

1.

Alkohol

terrorystą życia.

-    Dostarczenie podstawowych wiadomości o alkoholu.

-    Wyrabianie pojęcia odpowiedzialności za zdrowie.

-        arkusz papieru, farby,

-        pogadanka policjanta

Uczeń:

-        rozumie, że po wypiciu alkoholu zmienia się stan uczuć i sposób myślenia,

-        potrafi ocenić szkodliwy wpływ alkoholu na ludzki organizm.

2.

Prawa
i obowiązki ucznia

w szkole.

-    Umiejętność postępowania zgodnie z podstawowymi zasadami współżycia i współdziałania w kontaktach społecznych,

-    Respektowanie praw i obowiązków, wdrożenie do samorządności uczniowskiej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin