delikatnie nas zabijają - podrecznik.pdf

(1180 KB) Pobierz
339927605 UNPDF
podręcznik
do prowadzenia
zajęć w oparciu o film
Delikatnie
OBRAZY KOBIET
W REKLAMACH
Tłumaczenie:
Joanna Zakrzewska
Redakcja:
Agata Teutsch
Na podstawie podręcznika wydanego przez
Media Education Foundation Killing Us Softly 3.
Advertising’s Image of Women . Study Guide .
nas zabij ają
339927605.006.png 339927605.007.png 339927605.008.png
podręcznik
do prowadzenia
zajęć w oparciu o film
Delikatnie
OBRAZY KOBIET W REKLAMACH
tłumaczenie:
Joanna Zakrzewska
redakcja:
Agata Teutsch
1
nas zabij ają
339927605.009.png 339927605.001.png
Podręcznik został opracowany w oparciu o Killing Us Softly 3. Advertising’s Image of
Women. Study Guide wydany przez Media Education Foundation.
Tłumaczenie oryginału:
Joanna Zakrzewska
Redakcja:
Agata Teutsch
Pomoc redakcji:
Aleksandra Migalska, Monika Serkowska, Ewa Stoecker, Magdalena Wnukowicz
Korekta:
Małgorzata Jonczy-Adamska, Aleksandra Migalska, Magdalena Wnukowicz
Opracowanie graficzne:
Olison’s Project, www.olisons.pl
Wydanie pierwsze: Kraków 2009 r.
Copyright: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA, Fundacja Autonomia 2009
Wydawczynie:
Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA
e-mail: konsola@free.art.pl, strona internetowa: www.konsola.org.pl,
Fundacja Autonomia
e-mail: fundacja@autonomia.org.pl,
strona programu Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami : www.bezuprzedzen.org
ISBN 978-83-928508-1-6
Prawa autorskie należą do Stowarzyszenia Kobiet KONSOLA i Fundacji Autonomia.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstu (lub jego fragmentu) dozwolone
jedynie w celach niekomercyjnych, z powołaniem się na źródło.
Opracowanie i wydanie podręcznika zostało zrealizowane w ramach projektu
Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami – edukacja antydyskryminacyjna i genderowa przy
wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego
Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej
w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
Za treść tego dokumentu odpowiadają Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA
i Fundacja Autonomia, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają
oficjalnego stanowiska grantodawców.
2
339927605.002.png
SPIS treści
wstęp do wydania polskiego
4
streszczenie i najważniejsze zagadnienia
8
korzystanie z filmu na zajęciach
11
obraz ciała – jak dobrze przygotować się do zajęć
12
cykl uprawomocnienia poprzez edukację medialną
13
ćwiczenia przed projekcją
14
pytania do dyskusji po projekcji
19
wprowadzenie do poszczególnych części filmu i ćwiczenia
23
wstęp
23
uprzedmiotowienie
25
fragmentaryzacja
27
obsesja szczupłości
29
jedzenie i reklama
32
kobieta przeciwko kobiecie
34
uciszanie: czy jej głos ma znaczenie?
35
trywializacja władzy
36
seksualizacja nastolatek
37
dyskryminacja i uprzedzenia ze względu na wiek w reklamie
38
przemoc wobec kobiet
39
czy to zamierzone?
44
ćwiczenia pisemne
46
mówienie własnym głosem i działanie – ćwiczenia
48
materiały pomocnicze
51
techniki aktywnego słuchania
51
ankieta dotycząca stosunku do feminizmu
52
jak stać się osobą krytycznie odbierającą media
53
ćwiczenie z krytycznego oglądania
54
materiały pomocnicze – reprodukcje reklam
55
prowadzenie dziennika – zagadnienia do prac pisemnych
71
stwórz swoje własne czasopismo
72
polecana literatura
73
informacja o Stowarzyszeniu Kobiet KONSOLA
76
informacja o Fundacji Autonomia
77
informacja o projekcie Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami
78
3
339927605.003.png 339927605.004.png
d elikatnie nas zabijają 3
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
Trzymacie Państwo w rękach podręcznik Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w rekla-
mach służący przygotowaniu i prowadzeniu zajęć w oparciu o fi lm edukacyjny pod tym
samym tytułem. Jest to pierwszy w Polsce materiał do prowadzenia zajęć dla młodzieży
i dorosłych w całości poświęcony roli i wpływowi reklam na wizerunki kobiet, stereotypy
płci, a co za tym idzie, na realne życie kobiet i ich sytuację w sferach prywatnej, społecznej,
politycznej i gospodarczej. Został on przetłumaczony, opracowany i wydany wraz z fi lmem
edukacyjnym w ramach projektu „Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami – edukacja antydyskry-
minacyjna i genderowa” realizowanego przez Stowarzyszenie Kobiet Konsola i Fundację
Autonomia. Więcej informacji o programie: materiałach, podręcznikach i fi lmach eduka-
cyjnych, proponowanych warsztatach, treningach i szkoleniach oraz stronie internetowej
www.bezuprzedzen.org – największej w Polsce bazie informacji i materiałów na temat edu-
kacji antydyskryminacyjnej i genderowej, znajdziecie Państwo na końcu podręcznika.
Gender 1 i reklama – kontekst
W procesie socjalizacji (kształtowania tożsamości, wartości, przekonań i postaw, określa-
jących miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie, w którym ona wzrasta) jedną z bardzo
ważnych ról odgrywają media, a wśród nich reklamy. Z badań nad reklamą wynika, że co-
dziennie dociera do nas około 3,5 tys. komunikatów marketingowych. Komercyjny prze-
kaz odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Media są dla nich
bardzo ważnym źródłem „wiedzy” o świecie i życiu, o tym, co to znaczy być chłopcem/
mężczyzną i dziewczynką/kobietą. Warunkują ich poglądy na siebie i innych, swoje środo-
wisko, kulturę, w tym na przemoc. Medialne wizerunki idealnego wyglądu w marketingu
i reklamie mają negatywny wpływ na samoocenę nastoletnich kobiet (w szczególności)
i mężczyzn, pośrednio prowadząc m.in. do zaburzeń odżywiania.
Niektórzy twierdzą, że reklamy jedynie wykorzystują istniejące stereotypy, po to żeby jak
najłatwiej sprzedać produkt, że rolą reklamy nie jest zmiana społeczna. Jednak analizując
przekazy i oddziaływanie reklam bardzo szybko można zobaczyć, w jak ogromnym stop-
niu kształtują one trendy, postawy, przekonania, wzmacniając uprzedzenia i stereotypy,
zachęcając do opartych na nich zachowań, w tym przemocy. Reklama i marketing nie
tyle odzwierciedlają kulturę, co ją tworzą. Celem działań marketingowych przestało być
namawianie konsumentów do kupna czegoś. Obecnie najważniejsze stało się zaanga-
żowanie ich w interakcję z innymi elementami rynku, by budowali oni swą tożsamość lub
kształtowali swój obraz albo świadomie zajmowali miejsce na rynku.
Niepokojąca jest bardzo niska odporność na przekaz reklam i świadomość ich konse-
kwencji dla naszego życia nie tylko u dzieci i młodzieży, ale także u osób dorosłych. Jak
pisze Joanna Mizielińska, z badań Demoskopu wynika, że Polki uważają kobiety przed-
stawiane w reklamach za godne naśladowania, i same chciałyby żyć tak jak kobiety z
reklam. Z tych samych badań wynika, że jedynie 3% badanych denerwuje schematyczny,
tradycyjny sposób pokazywania kobiet i mężczyzn.
1. Gender - (czyt. dżender pol. rodzaj, płeć społeczno-kulturowa) – termin wykorzystywany do określenia płci kulturowej lub płci
społecznej (w odróżnieniu od płci biologicznej, którą określa się po angielsku jako sex ). Gender oznacza wytworzony zespół
cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów przypisywanych kobietom i mężczyznom przez społeczeństwo i kulturę. Inaczej,
gender nazywa się społeczno-kulturową tożsamością płci.
4
339927605.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin