Praca z przedsiebiorczosci3.docx

(30 KB) Pobierz
Działalność gospodarcza zasady jej tworzenia i etapy rejestracji

 

Dla AP Edukacja

FLORYSTYKA semestr II

Rok szkolny 2013/2014

Działalność gospodarcza zasady jej tworzenia i etapy rejestracji

 

Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla  mgr Aleksandry Szymańskiej

 

                                                                                                        autor: Monika Małecka

1.DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

 

Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

 

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej

(Dz. U. Nr. 173, poz.1807)

 

2.RODZAJE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Działalność wytwórcza- przekształcenie mechaniczne, fizyczne lub chemiczne

materiału, substancji lub części składowych, w nowy produkt. Efektem działalności

wytwórczej jest powstanie nowego produktu. Materiały, substancje lub części składowe

podlegające przetworzeniu są surowcami wytworzonymi w wyniku działalności

rolniczej, leśniczej, rybołówstwa, górnictwa itp,.

W sekcji tej jednostki określane są jako zakłady przemysłowe, wytwórnie, fabryki itp.

Działalność budowlana – pojęcie to zostało unormowane w ustawie Prawo

budowlane z 7 lipca 1994 r. Zgodnie z nią działalność budowlana obejmuje:

projektowanie, budowę, utrzymanie i rozbiórkę obiektów budowlanych.

Projektowanie można również zaliczyć do usług.

Działalność handlowa – polega na sprzedaży towaru lub usługi. Handel może mieć

zasięg krajowy, zagraniczny bądź międzynarodowy. Może być wykonywany hurtowo

lub detalicznie. Zagraniczny może polegać na zakupie – imporcie, lub sprzedaży –

eksporcie. Może również dotyczyć pośrednictwa w tych czynnościach, np. komis czy

agencja. Niektóre usługi mają na celu wspieranie handlu i jest to np. wynajem lokalu

dla celów handlowych czy reklama.

Działalność usługowa -prowadzona jest przez podmioty gospodarcze zorganizowane

w formie przedsiębiorstwa należące tak do sektora publicznego jak i prywatnego.

Usługi są to czynności nie stwarzające bezpośrednio nowych dóbr, świadczone

odpłatnie przez jednostki gospodarki narodowej zarówno w dziale produkcji materialnej

jak i poza produkcją materialną niezależnie od charakteru wykonawcy lub odbiorcy.

3.PROCEDURA REJESTRACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

3.1. Pomysł na własną firmę

Aby rozpocząć własną działalność, musisz wiedzieć, w co i jak zainwestować. Przedsiębiorca zaczyna od pomysłu, ale musi również umieć wprowadzić go w życie i modyfikować w miarę potrzeb.

Zanim rozpoczniesz rejestrację własnej firmy, 10 razy przemyśl i przeanalizuj swój pomysł, szukając jego słabych stron.

W swoich założeniach musisz uwzględnić:

1.Rodzaj oferowanych produktów i usług

2.Wielkość rynku i popytu

3.Działającą konkurencję

4.Możliwości finansowe oraz kalkulację kosztów5.Sposoby promocji i reklamy

Dopiero po rozpatrzeniu tych aspektów zacznij załatwiać formalności związane z założeniem własnej firmy.

 

4.URZĄD MIASTA / GMINY

4.1. Zgłoszenie

Aby rozpocząć działalność jako jednoosobowy podmiot gospodarczy, musisz udać się do Urzędu Miasta lub Gminy i złożyć wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Najpóźniej w terminie do 14 dni otrzymasz zaświadczenie o wpisie Twojej firmy do ewidencji. Składając wniosek, uiszczasz opłatę administracyjną. Jej wysokości ustalana jest przez rady gmin i miast i waha się w zakresie 70 - 100 złotych, natomiast każda zmiana podlega opłacie w wysokości 50 złotych. Osoby bezrobotne, rozpoczynające działalność gospodarczą, są zwolnione z tej opłaty, jednakże muszą dostarczyć zaświadczenie z Urzędu Pracy, że są w nim zarejestrowane.

Jeżeli planuje się prowadzenie działalności w postaci spółki cywilnej, to każdy ze wspólników musi uzyskać osobny wpis do ewidencji. We wnioskach każdy ze wspólników wpisuje jednak taką samą nazwę firmy.

 

Formularz wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zawiera następujące informacje:

1.oznaczenie przedsiębiorcy

2.miejsce i adres zamieszkania

3.miejsce wykonywania działalności

4.określenie przedmiotu działalności gospodarczej według kodów PKD

5.datę rozpoczęcia działalności

Wymagane dokumenty:

1.umowa najmu (jeżeli działalność prowadzisz w innym miejscu niż wskazuje adres zameldowania)

2.umowa spółki (dotyczy spółki cywilnej)

Oczywiście może również nastąpić sytuacja, gdy nie otrzymamy spisu do ewidencji. Stanie się tak, gdy przedmiot działalności byłby niezgodny z prawem (reguluje to ustawa o Prawie działalności gospodarczej), błędnie lub niezgodnie z prawdą wypełniony został wniosek o wpis do ewidencji lub gdy wobec przyszłego przedsiębiorcy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej, którą chce zgłosić.

Od takiej decyzji można się odwołać do wojewody lub wnieść skargę do NSA.

3. Sąd

3.1. Krajowy Rejestr Sądowy

Każdy podmiot gospodarczy, zobligowany odpowiednimi przepisami prawa, musi zostać zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wpisu dokonuje się na podstawie odpowiedniego wniosku złożonego w Sądzie Rejestrowym właściwym dla danego podmiotu gospodarczego.

Tabela przedstawia wykaz odpowiednich wniosków i załączników właściwych dla danego podmiotu gospodarczego. Do każdego wniosku muszą być dołączone oryginały lub uwierzytelnione notarialnie odpisy wymaganych dokumentów dotyczących danego podmiotu.

W przypadku błędnego wypełnienia wniosku lub jego nieopłacenia jest on zwracany bez wzywania o jego uzupełnienie lub opłacenie. Jeżeli wniosek dotyczy wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego i w ciągu siedmiu dni od daty doręczenia zarządzenia o jego zwrocie zostanie złożony poprawnie wypełniony i należycie opłacony nowy wniosek o wpis podmiotu, to wywołuje on skutek od daty złożenia pierwotnego wniosku. Skutek ten nie występuje w razie kolejnego zarządzenia o zwrocie wniosku.

 

 

 

5. URZĄD STATYSTYCZNY

5.1. Zgłoszenie

Z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji należy udać się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Urzędu Statystycznego i złożyć wniosek RG-1 o nadanie numeru identyfikacji statystycznej REGON. Masz na to 14 dni od daty otrzymania wpisu do ewidencji. Numer REGON nadawany jest w dniu złożenia wniosku i nie podlega opłacie. Najpóźniej numer REGON otrzymasz do 14 dni od daty złożenia wniosku. Wymagane dokumenty:

1.zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

2.umowa spółki (dotyczy spółki cywilnej)

Wnioski na formularzach RG-1 składają zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej. W przypadku osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych należy złożyć dodatkowe dokumenty. Ich rodzaj zależy od formy prawnej jednostki. Mogą to być:

1.ustawa powołująca jednostkę lub akt założycielski

2.statut lub regulamin jednostki

3.wypis z Krajowego Rejestru Sądowego

5. Bank

5.1. Założenie konta

Kiedy posiada się już numer REGON, NIP, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, można założyć konto w banku. Okres oczekiwania na nadanie numeru NIP jest dość długi, dlatego też większość banków umożliwia otwarcie konta jedynie na podstawie dwóch pozostałych dokumentów.

Możesz również przedstawić potwierdzoną przez Urząd Skarbowy kopię złożenia wniosku UBEZPIECZEŃ nadanie NIP. Oczywiście w późniejszym terminie należy dostarczyć do banku kopię decyzji o nadaniu NIP.

Wymagane dokumenty:

1.zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

2.zaświadczenie o nadaniu numeru REGON

3.decyzja o nadaniu numeru NIP

4.dowód osobisty

5.umowa spółki (dotyczy spółki cywilnej)

6.PIECZĄTKA

W momencie gdy uzyskasz już numer konta , przekaż jego numer do właściwego Urzędu Skarbowego, gdyż z tą instytucją obowiązują rozliczenia bezgotówkowe. Możesz oczywiście wartość podatku zapłacić w kasie lub na poczcie, ale w sytuacji, gdy to Urząd będzie musiał zwrócić nadwyżkę podatku, przeleje pieniądze jedynie na Twoje konto firmowe. Przedsiębiorca ma obowiązek zawiadomienia urzędu skarbowego o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością. W przypadku posiadania więcej niż jednego rachunku, przedsiębiorca ma obowiązek wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego (również bank musi zostać powiadomiony o fakcie, iż rachunek umiejscowiony w danym banku jest rachunkiem podstawowym) oraz wszystkich innych rachunków, podając nazwy i adresy banków oraz numery rachunków bankowych.

W przypadku jakichkolwiek zmian, np. otworzenia kolejnego rachunku, zmiany numeru rachunku, zamknięcia rachunku, przedsiębiorca ma obowiązek powiadomić urząd skarbowy w ciągu 14 dni od daty ich wystąpienia.

Zakładając spółkę, która wymaga wpłaty kapitału w formie gotówki, należy założyć konto w banku jeszcze przed rejestracją spółki, ponieważ w Krajowym Rejestrze Sądowym jednym z wymaganych dokumentów jest oświadczenie o wniesieniu kapitału do spółki.

7.FORMY KSIĘGOWOŚCI

7.3.1. Karta podatkowa

Karta podatkowa jest najprostszą formą opodatkowania. Nie wymaga prowadzenia ksiąg, składania deklaracji oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatek opłacany jest w stałej, zryczałtowanej wysokości do dnia 7 miesiąca za miesiąc poprzedni oraz za grudzień do 28 grudnia. Wysokość podatku pomniejszona jest o składkę na ubezpieczenie zdrowotne nie przekraczające odpowiedniej stawki.

Aby móc rozliczać się w takiej formie, należy spełnić warunki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność:

1.usługową lub wytwórczo-usługowa

2.usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%

3.usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem

4.gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%

5.w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu

6.w zakresie usług rozrywkowych

7.w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%

8.w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego

9.w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych wymienionych w pozycjach: 24.42.13-60, 24.42.21-65, 24.42.21-69, 24.42.23-40 ex oraz 24.41.51-90.19 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w związku ze świadczonymi usługami

10.w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi

11.w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny

12.osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Stawki karty podatkowej określone są kwotowo i zależą od:

1.rodzaju i zakresu prowadzonej działalności

2.liczby zatrudnionych pracowników

3.liczby mieszkańców miasta, w którym prowadzona jest działalność.

Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustalana jest w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego odrębnie za każdy rok podatkowy

7.3.2. PKPiR

Podatnik rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub w postaci podatku liniowego obowiązany jest do prowadzania Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Wymaga to jednak pewnej wiedzy i doświadczenia w stosowaniu przepisów. Taka forma pozwala rozliczać faktycznie poniesione koszty i przy wysokich kosztach jest korzystniejsza w porównaniu z ryczałtem.

Podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzą również osoby:

- Duchowne

- Prowadzące działy specjalne produkcji rolnej pod warunkiem, że zgłosiły w Urzędzie Skarbowym chęć prowadzenia takiej księgowości

- Wykonujące działalność na podstawie umów agencyjnych.

Podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie prowadzą osoby, które:

-Prowadzą księgi rachunkowe

- Wykonują zawód adwokata wyłącznie w zespole adwokackim

- Wykonują usługi przewozu osób i towarów taborem konnym

- Wybrały opodatkowanie podatkiem ryczałtowym

- Dokonują sprzedaży środków trwałych po likwidacji działalności.

Decydując się na założenie PKPiR należy w terminie 20 dni zawiadomić o tym właściwy Urząd Skarbowy. Wpisem otwierającym Księgę jest spis z natury. W Księdze rejestruje się wszystkie operacje gospodarcze przeprowadzane przez firmę, a więc dokonujemy wpisu przychodów z działalności oraz wynikających z nich kosztów.

Podatnicy korzystający z Podatkowej księgi przychodów i kosztów zobowiązani są dodatkowo do prowadzenia rejestrów zakupu i sprzedaży. Łącznie z Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów należy prowadzić również:

- Ewidencję wyposażenia

- Ewidencję Środków Trwałych

- Ewidencję przebiegu pojazdu

- Ewidencję pożyczek i zastawionych rzeczy

- Ewidencję kupna i sprzedaży wartości dewizowych

- Rejestr podatku od czynności cywilnoprawnych

- Karty przychodów pracowników Rozliczając się na zasadach ogólnych należy, co miesiąc składać deklarację PIT-5 oraz wpłacać wynikającą z niej zaliczkę na podatek dochodowy. Za miesiąc grudzień nie składa się deklaracji, a zaliczka na podatek równa jest wysokości zaliczki w listopadzie.

7.3.3. Pełna księgowość

Jest to najbardziej sformalizowana forma księgowości. Pełną księgowość muszą prowadzić:

1.spółki handlowe

2.osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich obrót netto w poprzednim roku obrotowym nie przekroczył 800 000 euro.

Przed rozpoczęciem prowadzenia pełnej księgowości należy zawiadomić o tym właściwy Urząd Skarbowy. Stosowanie pełnej księgowości podlega ustawie o rachunkowości, co oznacza, że należy ujmować wszystkie operacje gospodarcze na kontach oraz tworzyć właściwe sprawozdania finansowe.

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin