Gdy są bale tańczą nawet lale
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Rozmowy z dziećmi na temat : „Kim chcę być na balu?” zainspirowane wierszem T. Fiutowskiej „Bal lalek”.
· Rozwiązywanie zagadek słowno – ruchowych „Zgadnij, kim będę na balu?”.
· Zabawa ortofoniczna pt. „Czym pojedziemy na bal?”.
· Oglądanie ilustracji z karnawałowymi strojami w czasopismach dziecięcych: „Domowe przedszkole”, „Pentliczek”.
· Składanie z części obrazków z serii „Przebierańce”.
· Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „Ciepło – zimno”.
o Dostrzeganie radości związanej z zabawą i balem w okresie karnawału, poznaje tradycje związane z tym okresem.
o Próby odgadnięcia zagadki – wyrażanie własnych emocji ruchem, gestem, mimiką – improwizacje ruchowe.
o Ćwiczenie warg i języka na zgłoskach „dzeń”, „szu”, „prr”.
o Próby wypowiadania się na temat oglądanych obrazków. Odczuwanie i dzielenie się radością z podejmowanego wysiłku umysłowego.
o Rozpoznawanie na ilustracjach bohaterów znanych bajek.
o Nabywanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni : na, pod, za, obok, wysoko, nisko.
RUCHOWA
RUC
· Zestaw zabaw ruchowych nr 17 (własny). P: kolorowe gazety. M: zabawowo – naśladowcza.
· Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu „Pary”,
- oddechowa „Wyścig baloników”, - z elem. chwytu „Złap balonik”.
· Zabawy i zajęcia na terenie ogrodu przedszkolnego.
o Dostarczanie ustrojowi bodźców rozwojowych, przyzwyczajanie i nauczanie elementów ruchowych związanych z uprawianiem sportu dziecięcego.
o Szybkie dobieranie się w pary na umówiony sygnał dźwiękowy.
o Umiarkowane dmuchanie na balonik, delikatne chwytanie go w obie dłonie.
o Lepienie bałwana, zabawy śnieżkami (celowanie do wyznaczonego punktu). Obserwowanie zimowej aury.
ESTETYCZNA
· „Taniec z balonikami” – zabawa taneczna przy muzyce.
· Zabawy z tekstem – rytmizowanie krótkich tekstów.
· Opowiadanie z akompaniamentem – „Wyprawa Balonikusia”.
· Osłuchanie z piosenką „ Bal baloników”. Nauka I zwrotki.
· Zabawa muzyczno – ruchowa – „Jest muzyka, nie ma muzyki”.
· Bal karnawałowy w przedszkolu.
o Próby przedstawienia ruchem przeżywanych treści. Aktywne uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych.
o Próby wyklaskania, wytupania lub wystukania krótkiego tekstu. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych.
o Poznawanie właściwości materiału – balonu, przenoszenie wrażeń dotykowych na zabawę.
o Próby określenia nastroju piosenki, charakteru słyszanej muzyki (smutna, wesoła, skoczna).
o Prawidłowa reakcja na umówiony sygnał, umiejętność estetycznego poruszania się. Nauka tańca integracyjnego „Thinghishan” wg ped. i anim. Klanzy.
o Udział dzieci w kostiumowym balu przedszkolnym – przeżywanie nastroju oczekiwania na zbliżający się bal, swobodne tańce przy muzyce.
· Malowanie farbami plakatowymi ciekawych masek karnawałowych.
· Układanie z wałeczków plasteliny „balonika” .
· „Karnawałowe balony” – wyklejanka z kolorowego papieru.
· „Ozdabiamy ubranka na bal” –dowolna praca z szablonem.
o Poszerzanie doświadczeń plastycznych poprzez prace związane z ozdabianiem masek. Doskonalenie pomysłowości dzieci.
o Poznanie nowej techniki, ćwiczenie ruchliwości palców, dłoni oraz stawu nadgarstka.
o Ozdabianie balonów wg własnej inicjatywy i wyobraźni. Doskonalenie zręczności manualnej.
o Pobudzanie i pogłębianie przeżyć emocjonalnych oraz rozwijanie umiejętności ich ujawniania w twórczym działaniu.
PIOSENKA DO NAUKI WIERSZ DO NAUKI
„Bal baloników”. „Bal lalek”
I I
Był sobie raz balonik W domu lalek, bal nad bale
Niebieski w kropki złote. Balon tu, balon tam..........
Nie umiał wcale latać Tańczą, tańczą
Choć wielką miał ochotę. wszystkie lale!
A muzyka gra.
II
Aż przyszła noc gwiaździsta II
Noc tańca i muzyki Z krasnoludkiem tańczy Tej nocy sam karnawał Buba,
rozdawał baloniki. Z Korą tańczą misie dwa.
Pajac z Zulą podskakują
III A muzyka gra.....
Na złotych były nitkach
Na cienkich srebrnych sznurkach.
Fruwały i tańczyły
Leciutko niby piórka.
IV
Już całe miasto tańczy
Walczyka w takt muzyki.
Wirują nad głowami
Wesołe baloniki.
sewulka