Scenariusz_warsztatow_ekologicznych.doc

(33 KB) Pobierz
Scenariusz warsztatów ekologicznych (03

Scenariusz warsztatów ekologicznych     

 

 

1.      Proszę wchodząc do Sali wylosować stolik, przy którym usiądziecie (losy zawierają nazwy trzech stanów skupienia wody. Tak samo oznaczone są stoliki).

 

2.      Teraz zagramy w grę „Poznajmy się”. Każdy z was podaje głośno swoje imię i przymiotnik określający was, który będzie się zaczynał na tą samą literę co wasze imię, np. Karolina kochana, Michał mądry. Żeby utrwalić sobie imiona proszę na karteczkach, które leżą na stolikach napisać swoje imię i przykleić do ubrania. (karteczki na kartkach samoprzylepnych w kształcie kropli)

 

3.      Nasze warsztaty zaczniemy od ustawienia pod kapiącym kranem zlewkę i zapiszemy na tablicy. Pod koniec zajęć obliczymy ile wody można stracić przy niesprawnym kranie.

 

4.      Każda grupa otrzyma teraz zestaw stwierdzeń i waszym zadaniem będzie określenie, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. Karteczki przyklejajcie do odpowiedniego arkusza. (na ścianie umieszczono dwa arkusze szarego papieru. Na jednym widniał napis FAŁSZ, a na drugim PRAWDA)

Możecie korzystać z książek które znajdziecie na stolikach.

 

Stwierdzenia do wykorzystania:

1. Wzór chemiczny wody to H20

2. Woda to po łacinie AQUA

3. Lód jest cięższy od wody. (stwierdzenie fałszywe)

4. Zamarzanie zbiornika wody (itp. jeziora) zaczyna się od dna. (stwierdzenie fałszywe)

5. Para wodna jest nie widoczna.

6. Nie moglibyśmy oglądać tęczy, gdyby w atmosferze nie było wody.

7. Chmury to zbiorowisko kropelek wody.

8. Rosa to skroplona para wodna.

9. Kropla deszczu może mieć pół centymetra średnicy.

10. Oceany i morza zajmują prawie ¾ powierzchni ziemi.

11. Im głębiej, tym woda jest cieplejsza (stwierdzenie fałszywe)

12. Największa głębia w oceanie to ponad 11 km.

13. Przypływy i odpływy morza są spowodowane przez trzęsienia ziemi. (stwierdzenie fałszywe).

14. W morzu powstały pierwsze żywe organizmy.

15. Najgłębsze na świecie jezioro Bajkał ma 3 km głębokości. (stwierdzenie fałszywe)

16. Wisła jest dłuższa niż Odra.

17. Gejzery to źródła gorącej wody.

18. Woda potrafi rozpuścić niektóre skały.

19. Korzenie roślin wchłaniają wodę, a liście ją wyparowywują.

20. Woda stanowi 65 % ciała człowieka

21. Duże drzewo zużywa itp. 400 litrów wody na dobę.

22. Do produkcji 1 tony papieru potrzeba 700 ton wody.

23. Jeśli czerpiemy wodę z wodociągów, to musimy za nią zapłacić.

24. Człowiek powinien wypić dziennie itp. 2 litry wody.

25. Przy kąpieli w wannie zużywamy około 200 litrów wody.

 

5. Następnym zadaniem będzie budowa oczyszczalni ścieków. Instrukcje znajdziecie na stolikach.

 

5.      Waszym zadaniem będzie rozpoznanie za pomocą dostępnych odczynników i sprzętu   laboratoryjnego,  w której probówce znajduje się WODA KRÓLEWSKA, WODA DESTYLOWANA, WODA AMONIAKALNA, WODA WAPIENNA.

 

Przypominamy, że przy pracy z substancjami chemicznymi należy zachować szczególną ostrożność. Nie wolno substancji próbować ani wąchać bezpośrednio z probówki.

 

7.      Teraz odbędą się zajęcia plastyczne. Każda grupa otrzyma temat plakatu i treści jakie powinny być w nim zawarte. Macie 10 minut czasu.

 

Instrukcja dla grupy I

Woda jest substancją chemiczną

Plakat powinien zawierać:

• wzór chemiczny wody,

• nazwę chemiczną wody,

• właściwości fizyczno-chemiczne wody (z uwzględnieniem właściwości

              umożliwiających życie organizmom wodnym),

• stany skupienia wody (z konkretnymi przykładami.)

 

Instrukcja dla grupy 2

Woda jest środowiskiem życia.

Plakat powinien zawierać:

• występowanie wody na Ziemi,

• podział zbiorników wodnych,

• cechy środowiska wodnego,

• przykłady organizmów roślinnych i zwierzęcych żyjących lub ściśle związanych z

Wodą

 

Instrukcja dla grupy 3

Woda jest niezbędna w gospodarce i domu człowieka.

Plakat powinien zawierać:

. przykłady konkretnych wykorzystań wody w procesach przemysłowych,

. ilości zużywanej wody na kolejnych etapach produkcyjnych

. Przykłady wykorzystania wody w gospodarstwie domowym( podać ilość wody

zużywanej itp. podczas prania, zmywania naczyń itp.

 

8.Następnym punktem naszych warsztatów są kalambury.

   Po wylosowaniu powiedzenia dotyczącego wody, przedstawiciel grupy pokazuje go za pomocą gestów. Pozostałe dwie grupy odgadują go i interpretują.

- Z deszczu pod rynnę.

- Kropla drąży skałę.

- Podobni jak dwie krople wody

- Cicha woda brzegi rwie.

- Burza w szklance wody

- Z wielkiej chmury mały deszcz.

- Utopić kogoś w łyżce wody.

- Dziesiąta woda po kisielu.

 

9Nadszedł czas aby stwierdzić ile wody straciliśmy podczas naszej zabawy.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin