PSYCHOLOGIA RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH wszystkie wykłady w jednym (1).doc

(652 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH

Egz. 8 czerwca godz. 10.00

Dyżur wt. 12-14 czw. 11-13 pok.326

Wprowadzenie do psychologii  różnic indywidualnych

Po co zajmować się różnicami indywidualnymi? Zostały wyodrębnione z psych osobowości

·         Widzimy tylko część różnic międzyludzkich, ponieważ żyjemy we wspólnym środowisku, którego wpływ zmniejsza różnice, otaczają nas również osoby podobne do nas

·         Ludzie wybierają sobie niszę środowiskową, odpowiadające warunki życia, towarzystwo

·         Nie jesteśmy wstanie określić jak duża jest różnica pomiędzy ludźmi

·         Co wynika z róznic indywidualnych

·         Duże znaczenie dla życia społecznego – wskazanie że ludzie nie są równi

·         Przyczny różnic indywidualnych – wpływ czynników genetycznych ( stałe i niezmienne)

 

 

Każdy człowiek jest po pewnym względem,

a)      Jak wszyscy ludzie

b)      jak niektórzy inni ludzie

c)       Jak nikt poza nim

Kuckhohn i Murray

Źródła psychologii RI

Immanuel Kant a po nim Wilhelm Wundt (1887) – opis typologii temperamentu Hipokratesa-Galena odwołując się do formalnej charakterystyki zachowań (melancholik, flegmatyk, choleryk i sangwinik) podejście jakościowe

James McKeen Cattell (1890) – wprowadził pojęcia „test umysłowy” stosując w stworzonym przez siebie labratorium baterię dziesięciu testów (proste reakcje psychomotoryczne) do pomiru inteligencji

Whiliam Stern opublikował w 1900 roku książkę p.t. Uber Psychologie der Individuellen differenzen – początek psychologii RI jako dyscypliny psychologicznej

XX w pojawienie się koncepcji konstytucjonalnych temperamentu –związek między budową ciała a temperamentem (zakazanie rozmnażania się osób chorych psychicznie, zabijanie chorych psychicznie)

Charles Spearman w 1904 roku wprowadził pojecie inteligencji ogólnj (g) stosując wprowadzoną przez siebie analizę czynnikową, czynnik specyficzny (s)

Alferd Binet i Theophil Simon w 1905 roku opracował pierwszą skalę inteligencji

Gerar Heymans i Enno Wiersma (pierwsza dekada XX wieku) stosując po raz pierwszy metode kwestionrisza wyodrebnili 3 cehy temperamentu: emocjonalnosć, aktywność, funkcję pierwotną/wtórną (intensywność i czas trwania reakcji), pierwotne-krótkie i intensywne, wtórne-narastają wolno ale długo się utrzymują(odpowiednik - perseweratywność) (podejscie psychometryczne)

Iwan Pawłow na początku XX w wprowadził do badań nad temperamentem psów metodą laboratoryjną: podstawowe cechy układu nerwowego jako podstawa fizjologiczna temeramentu ( badanie nad uczeniem się) zakładał że układ nerwowy można opisać za pomocą tych podstawowych właściwości, typ układu nerwowego odzwierciedla rodzaj temperamentu

W 1984 powstała pierwsza w Polsce Katedra Psychologii Rożnic Indywidualnych na UW założona przez Jana Strelaua

 

Problematyka różnic odnosi się tradycyjnie do osobowości i zdolnosci

Pojecie RI

Róznice indywidualne to zjawisko polegające na tym, że jednostki należące do tej samej populacji różnią się między sobą pod względem wszystkich porównywalnych charakterystyk fizycznych i psychicznych. (wg Strealau 200) Obok różnic międzyosobniczych występują też różnice wewnątrzosobnicze ( różne systemy w układzie nerwowym mogą funkcjonować w odmienny sposób).

Zakres zmienności populacyjnej (krzywa Gaussa)

·         Podziała dychotomiczny mamy albo nie mamy danej cechy

·         Wszyscy mamy takie same cechy ale w róznym natężeniu!

 

Inne rodzje różnic indywidualnych

·         Międzypłciowe

·         Międzygrupowe

·         Międzyrasowe

Przedmiot psychologii RI

Względnie stałe RI obejmujące takie dziedziny jak:

·         Inteligencja

·         Zdolności specjalne

·         Osobowości, w tym temperamentu

·         Style poznawcze

·         Determinanty RI

 

Obszary różnic indywidualnych


MOŻLIWOŚCI              PREFERENCJE









Zdolności               Ogólne nastawienia



              Zainteresowania i zamiłowania



              Style działania



Temperament              Style poznawcze

 

Obszary powiązane z PRI

·         Genetyka zachowania

·         Psychometria

·         Diagnoza psychologiczna

·         Psychologia twórczości

·         Paradygmat badawczy PRI ma zastosowanie praktyczne w każdej dzidzinie, wkótrej interesują nas RI i to, co z nich wynkia (dla wiedzy i praktyki)

Wykład II

Wybrane kategorie  służące do opisu różnic indywidualnych

·         TYP – kategoria klasyfikacyjna

·         CECHA – najbardziej dyskusyjna kategoria; niezmienna dyspozycja albo względnie stała tendencja do określonych zachowań w powtarzalnych sytuacjach adekwatnych do tych zachowań

·         WYMIAR – Pojęcie służące podkreśleniu, że jednostki zajmują określone miejsce na osi reprezentującej nasilenie danej cechy i że możliwe jest jej zmierzenie

·         CZYNNIK – wyodrebniona w rezultacie analizy czynnikowej zmienna skorelowana ze zmiennymi eksperymentalnymi i wyjaśniająca część zależnosci statystycznych pomiedzy tymi zmiennymi

·         STYL – sposób przebiegu procesu, czynności lub działania

 

Pojęcie typu wg Williama Sterna

 

Typ – „dominująca dyspozycja psychiczna bądź psychofizyczna, która przysługuje dajacej się wyróżnić na jej podstawie grupie ludzi, przy czym jednak grupy tej nie można jednoznacznie i wszechstronnie oddzielic od innych grup”.

Granice między typami nie zawsze są wyraźnie widoczne

 

Charakterystyki specyficzne dla kategorii typu

·         Typ stanowi kategorię klasyfikacyjną

·         Typ stoi na pograniczu tego co ogólne i i ndywidualne

·         Pojęcie typu obejmuje względnie stałe cechy psychiczne, fizjologiczne bądż anatomiczne (konstytuvjonalne, podział na podstwie budowy ciała)

·         Granice między typami są płynne

·         Pojęcie typu obejmuje przede wszystim cechy zespoły dominujące

 

Koncepcja biegunowa

·         Podstawą wyróżnienia typu są ekstremalne wartości cech

·         Jeden biegun różni się od drugiego natężeniem cechy, np. ekstrawertyk – introwertyk

 

Koncepcja modalna

·         Podział na więcej niż dwa typy na podstawie częstości występowania określonych chech, np.: introwertyk, ambiwertyk, ekstrawertyk

 

Koncepcja szufladkowa (jakościowe) i wymiarowa (ilosciowe)

·         Podstawa wyróżnienia typu w ujeciu szufladkowymy – zespół charakterystyk jakosciowo odrebnych dla poszczególnych typów np. sangwinik, choleryk fagmatyk melancholik

·         Ujęcie wymiarowe wynikało z krytyki koncepcji szufladkowej, która dziei ludzi na typy, podczas gdy różniece mają charakter ciągły, nie skokowy

 

Pojęcie cechy wg Gordona Allporta

·         Cecha to struktura neurpsychiczna [o właściwościach motywacyjnych –WO] mająca zdolność dostarczenia wielu bodźców funkconanie równoważnych oraz inicjowania i ukierunkowania różńoważnych (spójnych znaczeniowo) form zachowania adaptacyjcnego

·         Obok cechy, która jest predyspozycją do reagowanie w okreśony sposób, wspólną dla wszystkich ludzi, wyodrębnił on tzw. Dyspozycję osobista, kótrą zdefinował tak samo jak pojęcie cechy. Dało to początek dwóm zasadniczym podejściom do osobowości – uniwersalnemu (nomotetycznemu) i indywidulanemu (idiograficznemu).

 

Współczesne poglądy na czynniki regulujące zachowanie.

„Problem cechy” – Problem człowiek-sytuacja

·         Odzwierciedlenie w zachowaniu wpływu czynników wewnętrznyhc, jak i zmiennych sytuacji

·         Stałość zachowanie jest zróżnicowana pomiędzy jednostkami (rola wymagań środowiskowych)

·         Rola różnic indywidualnych szczególnie w sytuacjach mniej określonych (otwartych), brak stałości wymagań środowiskowych, zachowujemy się tak jak sądzimy że powinno się zachować

·         Większa lub mniejsza stałość czasowa i międzysytuacyjna tłumaczona jest cechami osobowości

 

Krytyka pojęcia cehca (Walter Mischel)

·         Średnia korelacja między różnicami behawioralnyi wskaźnikami cechy osobowości ( takiej jak uczciwość, impulsywność, zależność emocjonalna) -  w zakresie między 0,10 a 0,20

·         Korelacje między kwestionariuszami osobowości służącymi pomiarowi danej cechy a zachowaniem (wskaźnikiem tej cechy) rzadko przekracza wielkość 0,20, a prawie nigdy 0,30

·         Specyficzność reagowania. Ograniczona przewidywalność zachowania w oparciu o pomiar cech

·         Eksperymen Kartshorna i Maya (1928-1930): uczciwość traktowana jako cecha chcarakteru przejawia się w zachowaniu w różny sposób, w zależności od sytuacji (dom, szkoła … )

·         Spójność czasowa i sytuacyjna są funkcją agregacji wykonywanych pomiarów

 

Tabela strelau 2006 s.30 Okoliczności preferujące środow

 

Cecha

·         Cecha – jest to względnie stała i swoista dla jednostki uogólniona tendencja do zachowania się lub reagowania w określony sposób, wyrażająca się w różnych, a zarazem spójnych z ta tendencją sytuacjach

·         Cehca ma charakter latentny (ukryty)

·         o cesze wniskujemy na podstawie jej przejawów

 

Mischel po 30 latach : cechy istnieją

 

Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania RI

 

Francis Galton (1822-1911)

·         jako pierwszy sformuował pytanie o znaczenie czynników genetycznych i środowiskowych w powstawaniu RI (geny czy środowisko?) – wywołało to burze, a spór nie jest roztrzygnięty do dziś

 

geny + środowisko = człowiek (składniki + przepis = ciasto)

 

W jaki sposób oceniamy wkład czynników genetycznych i środowiskowych w RI?

·         Metoda bliźniąt – większe prawdopodobieństwo między bliźniętami MZ w porównaniu z DZ przemawia za genetyczną determinacją badanego zachowania, przy założeniu jednakowego wpływu środowiska na bliźniętach w obu grupach, podstawowa metoda badawcza

·         Metoda studiów rodzinnych

·         Metoda adopcyjna

·         Metody oparte na technikach molekularnych

 

Wykład III

Metoda studiów rodzinnych

·         Do ustalania czynników zaburzeń (np. uzależnienia od alkoholu), ustalanie wpływu środowiskowego i genetycznego,

·         metoda wprowadzona przez Galtona, drugorzedna metoda do potwierdzenia wyników otrzymanych metodą bliźniąt lub jako metoda wyjściowa do dalszych badań

·         wymaga par osób spokrewnionych biologicznie, trzy pokolenia – dzieci, rodzice, dziadkowie

·         metoda służąca ocenie prawdopodobieńst fenotypowych osób o różnym stopniu pokrewieństwa genetycznego

·         stosowana przez psych. Klinicznych

·         dzieci bardziej podobne do matek pod względem wrażliwości emocjonalnej, a do ojców pod względem złości

Metoda adopcyjna

·         metoda oceny podobieństwa fenotypowego osób, które nie są spokrewnione genetycznie, ale mają wspólne środowisko

·         im ludzie dłużej ze sobą mieszkają tym bardziej się do siebie upodabniają

·         matoda ta służy głównie oszacowaniu wilekości wpływu środowiska na zmienność zachowania

 

Pojęcie odziedziczalności (h2)

·         jest to opisowa miara statystyczna – odnosząca się do całej populacji – która oznacza proporcję (procent) zmienności badanego zachowania wyjaśniony zminnością genetyczną osób należących do danej populacji

·         wpływ addytywny – sumowanie się wpływu odziedziczalności po matce i ojcu (wąsko rozumiana odziedziczalność)

·         wpływ genetyczny (rozumieniu szerokim) – wpływ czynników addytywnych i nieaddytywnych

·         epistaza

·         czynniki nieaddytywne zmniejszają podobieństwo z wyjątkiem bliźniąt jednojajowych

 

Odziedziczalność

 

Phenotype Genotype Environment

P = G + E (GxE) – interakcja pomiędzy środowiskiem a genotypem

 

h2 = VG/Vp  = VG/ (VG+VE+V(GxE)) Odziedziczalność w szerokim rozumieniu

Przykładowe oszacowania odziedziczalności

 

Zdolności ogólne                            0,70

Cechy osobowości                            0,50

Postawy                                          0,40

 

ADHD                                                        0,80

Depresja                                          0,40

Schizofrenia                                          0,80  - zbyt złożone by można było jednoznacznie zdiagnozować

Alkoholizm                                          0,50

Zaburzenia dwubiegunowe               0,60 – dawniej maniakalno depresyjna

Zburzenia lękowe (fobie)              0,30 – podwpływe czynników środowiskowych

 

Determinanty RI w odniesienu do inteligencji i temperamentu





SNP: Polimorfizm pojedynczego nukleotydu

Odcinek DNA który różni się jednym i tylko jednym nukleotydem.

 

Allel 1:C

TGATCTTG …. TGCCGAT….TGATCAG

TGATCTTG…..TGCTGAT….TGATCAG

Allel 2 :T

 

RFLP : Polimorfizm długości fragmentów restrykcyjnych

 

Polimorfizm oparty na przecinaniu DNA enzymami restrykcyjnymi ( rozpoznającymi specyficzną sekwencją nukleotydów i przecinającymi DNA w miejscu wyznaczonym przez daną sekwencję). Polimorfizmy polegają na różnicach długości fragmentów pociętych enzymami (różnicach wynikających z mutacji).

 

Plimorfizmy powtórzeń tandemowych:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin