Prawo_administracyjne_-_ściąga.doc

(452 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

1.   POJĘCIE ADMINISTRACJI

Występuje w trzech znaczeniach:

1>Administracja oznacza wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie do realizacji określonych celów o charakterze zadań publicznych

2>To działalność o specjalnych cechach podejmowana w ramach realizacji celów o charakterze publicznym

3>To ludzie zatrudnieni( powołani, nominowani, wybierani, przyjęci w oparciu o umowę cywilną) w strukturach wyodrębnionych w 1 znaczeniu.

Ponadto można ją rozpatrywać:

z obszaru definicji negatywno-przedmiotowej- administracja jest to podejmowana w publicznym celu działalność państwa( i związków publicznoprawnych) poza ustawodawstwem i sądownictwem

z obszaru definicji negatywno-podmiotowej- administracja jest to działalność tych organów publicznych( państwowych), które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi

z obszaru definicji przedmiotowej pozytywnej- administracja to działalność( celowa, praktyczna, rzeczywista, konkretna, planowa, bezpośrednia, władcza, ciągła, regulująca, twórcza, kontrolowana, oparta na prawie, trwała, organizatorska, kierownicza, swoista) mająca na celu realizację zadań publicznych

z obszaru definicji pozytywnej podmiotowej- administracja to działalność organów administracyjnych

2. POJĘCIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

Prawo administracyjne to zbiór norm prawnych regulujących administrację publiczną( działalność publiczną). Drugi z podstawowych sposobów definiowania prawa administracyjnego opiera się na uwzględnieniu szczególnej cechy tego prawa tj. władztwa. Cecha ta umożliwia jednostronne rozstrzyganie sytuacji indywidualnych, które jest trwałe i obowiązujące wszystkie podmioty prawne w państwie oraz zabezpieczone przymusem państwowym, w razie gdy treścią rozstrzygnięcia jest nałożenie obowiązku. Czyli, prawem administracyjnym jest prawo, które zawiera element władztwa.

PRAWO ADMINISTRACYJNE A PRAWO CYWILNE

W pawie cywilnym występuje formalna równość podmiotów, natomiast w prawie administracyjnym występuje władztwo administracyjne. Władztwo to polega na tym, że podmiot administracji działający na podstawie normy prawnej władczo( jednostronnie) rozstrzyga o pozycji prawnej drugiej strony stosunku prawnego. W wypadku gdyby adresat decyzji uchylał się od realizacji nałożonego obowiązku to organ administracji może zastosować przymus państwowy.

5. ADMINISTRACJA A WŁADZA USTAWODAWCZA I SĄDOWNICZA – W Polsce mamy trójstopniowy podział władzy; władze ustawodawczą (parlament), wykonawczą (rząd i prezydent), sądowniczą (sądy). Administracja jest to działalność tych organów publicznych (państwowych) które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi, jest to podejmowana w publicznym celu działalność państwowa poza ustawodawstwem i sądownictwem. Mieści się ona w pojęciu władzy wykonawczej, polega na wykonywaniu ustawy.       

6.WEWNĘTRZNE PRAWO ADMINISTRACYJNE

Terminem wewnętrzne prawo administracyjne określa się liczne i bardzo zróżnicowane dyrektywy powinnego zachowania się( nakazy, zakazy, przyzwolenia) tworzone i realizowane w organizacyjnych układach kierownictwa w administracji publicznej.

Układ kierownictwa określić można jako hierarchiczne powiązanie organów administracyjnych: kierującego( nadrzędnego)- podporządkowanego oraz przełożonego- podwładnego w strukturze organu.

Ogólną cechą dyrektyw wewnętrznego prawa administracyjnego jest ich ograniczony zasięg obowiązywania. Wydawane są one na podstawie ogólnego upoważnienia do kierowania podporządkowanymi organami. Ponadto cechuje je zróżnicowanie postaci, zmienność i dowolność nazw, pod jakimi występują w praktyce, a także brak generalnego obowiązku publikowania aktów. Różni je to od prawa powszechnie obowiązującego. można powiedzieć, że akty prawa wew. Mają złożoną naturę z punktu widzenia ich treści: mogą być aktami ogólnymi i indywidualnymi a także abstrakcyjnymi i konkretnymi.

Akty kierownictwa wewnętrznego:

wydawane są na podstawie ustawy, istnieje upoważnienie ustawowe

ustawodawca określa kto ma być organem wydającym te akty- czy organy jednoosobowe- monokratyczne(np. minister lub prezydent), czy wieloosobowe- kolegialne( np. RM)

muszą być zgodne z ustawą

regulaminy i statuty mają na celu rozwinięcie przepisów ustawy w zakresie niezbędnym dla skonkretyzowania zasad organizacji i działania określonych jednostek; zasady odnoszą się do użytkowników; wydają je organy adm. publicznej

-wytyczne, instrukcje, okólniki to interpretacja przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub aktów kierownictwa wewnętrznego sporządzane przez organ centralny dla użytku wewnętrznego; podają zasady organizacji i funkcjonowania, sposoby działania organów, wyjaśniają struktury organizacyjne

7. POJĘCIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Administracja publiczna to:

wyodrębnione w państwie struktury organizacyjne, mające na celu realizację zadań o charakterze publicznym

wszelkie działania, mające na celu realizację zadań o charakterze publicznym

ludzie, urzędnicy zatrudnieni w tych strukturach organizacyjnych

przyjęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy państwa( sejm, senat) oraz organy samorządu terytorialnego

zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współżycia ludzi w społeczeństwie.

8. FUNKCJE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Administracja publiczna musi wypełniać następujące funkcje na rzecz interesu publicznego:

klasyczna administracja porządkowo- reglamentacyjna to klasyczne funkcje policyjne państwa związane z ochroną porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego. Stosowane są tu instrumenty władcze: nakazy, zakazy policyjne, zezwolenia adm. Powinna być wykonywana jak najbliżej podmiotu prawa czy miejsca którego dotyczy. Ma dużo wspólnego z działalnością orzeczniczą sądów- polega na wydawaniu aktów stosowania przepisów prawa. Główną zasadą tu jest zasada iż: jednostka ma przestrzegać obowiązujące prawo a władza może ją do tego przymusić

administracja świadcząca to funkcje organizacyjno- prestacyjne, chodzi tu o przejęcie odpowiedzialności za rosnący zakres usług( oświata, ochrona zdrowia, kultura- usługi typu społecznego oraz wodociągi, kanalizacja, oczyszczanie miast, światło i energetyka cieplna- usługi typu technicznego). Usługi świadczone są za pośrednictwem instytucji. Bierze udział w organizowaniu badań naukowych. Zarządza rozbudowaną infrastrukturą i zatrudnia dużą liczbę pracowników. Powinna być prowadzona przez samorząd różnych szczebli. Jej problemem jest wielka liczba odbiorców usług.

administracja właściciel wykonuje uprawnienia właścicielskie państwa w odniesieniu do majątku publicznego i gospodarczego. Wiąże się z funkcją inwestorską gdyż nabywa nieruchomości, modernizuje i wnosi budynki i budowle.

9. NORMY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

1. normy prawa ustrojowego regulują wszystkie najważniejsze elementy administracji publicznej jako organizacji. Dotyczą tworzenia i obsadzania organów adm. i ich urzędów, budowy wewnętrznej oraz wzajemnych relacji poszczególnych struktur organizacji. Usunięcie tych norm poza granice prawa adm. nie jest możliwe, ponieważ określone nieprawidłowości w toku stosowania tych właśnie norm mają bezpośrednie i podstawowe znaczenie dla prawidłowości realizacji norm prawa materialnego

2. normy prawa materialnego określają:

A. gdy realizacja prawa następuje przez wydanie decyzji- organy właściwe do jej wydania, a także określają treść decyzji co do praw i obowiązków przydawanych lub nakładanych

B. gdy stosunki prawne( praw i obowiązki) powstają z mocy samego prawa- ustalają skutki nieprzestrzegania norm tego prawa

3. normy prawa procesowego regulują tok czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego, zarówno wtedy, gdy regulują wydanie i kontrolowanie decyzji adm., jak i wtedy, gdy regulują tok czynności podejmowanych w celu przymusowego wykonania decyzji administracyjnych.

10. ADMINISTRACJA RZĄDOWA A ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA

Do elementów wspólnych administracji rządowej i samorządowej należą;

funkcjonują w ramach państwa, funkcjonują i działają na podstawach prawa, powołane są dopełniania zadań publicznych( funkcja służebna), działają w ramach władzy wykonawczej, mogą korzystać z władczości( podporządkowanie, nadrzędność).

Do elementów różniących administrację rządową od samorządowej należą: adm. rządowa ma charakter schierarchizowany ( pionowy układ- wertykalny), scentralizowany( organy najwyższe podejmują decyzje i są na samej górze); adm. samorządowa ma charakter zdecentralizowany, istnienie samorządu terytorialnego, działanie na podstawie ustaw samodzielnie

PŁASZCZYZNY DZIAŁANIA SAMODZIELNOŚCI:

-sama kreuje swoje organy( wybory )

-samodzielne tworzenie prawa na podstawie ustaw

-władza należy do wspólnoty mieszkańców

-samodzielność finansowa

-swoboda prowadzenia działalności gospodarczej( zbywanie, nabywanie)

adm. rządowa sprawuje nadzór nad adm. samorządową(nadzór weryfikacyjny na podstawie prawa pod kątem zgodności działań określonej struktury)- nadzór sprawuje  Prezes RM, wojewoda, Regionalna Izba Obrachunkowa; adm. rządowa może zmieniać treść ustaw

11. PODMIOTY ADMINISTRUJĄCE

Organ administrujący to każdy podmiot, który uczestniczy w realizacji funkcji administracji( zadań administracyjnych) bez względu na charakter podstawy prawnej uprawniającej do podejmowania takiego działania. Musi być to podstawa prawna zgodna z prawem, określająca charakter kompetencji i ich zakres, muszą to być kompetencje z zakresu adm., publ. Podstawami są; Konstytucja, ustawy, rozporządzenia, porozumienia i umowy publiczno- prawne, akty o charakterze wewnętrznym.

RODZAJE PODMIOTÓW ADMINISTRUJĄCYCH:

1.organy administracji państwowej- to organy adm. rządowej i samorządowej( uznane przez normy prawa ustrojowego z odpowiednimi kompetencjami)

związki samorządów

przedsiębiorstwa państwowe

organizacje społeczne, społeczno- zawodowe i zawodowe( ustawowe określenie zakresu kompetencji)- LOK, Związek Wędkarski

osoby prawne prawa prywatnego- sp. Zo.o, sp. Akcyjna- oraz tworzone przez samorządy terytorialne dla realizacji zadań własnych ST – np. wodociągi, oczyszczalnie, cmentarze

osoby fizyczne umocowane do realizacji zadań z zakresu administracji

organy jednostek organizacyjnych( pomocnych) np. ST- rada osiedla, sołtys, rada dzielnicy

kierownicy osób prawnych prawa publicznego- rektor uczelni wyższej

kierownicy jednostek organizacyjnych wyodrębnione przez organ administracji- dyrektor szkoły

12. RODZAJE ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

Do źródeł prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego należą: KONSTYTUCJA USTAWY RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE ROZPORZĄDZENIA AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO

Powszechnie obowiązujące źródło prawa adm. musi zawierać choć 1 normę abstrakcyjną i generalną. Jest to katalog zamknięty- numerus clausus .

KONSTYTUCJA statuuje porządek prawny. Jest w hierarchii źródeł prawa adm. aktem normatywnym najwyższej rangi. Ustala podstawowe zasady ustroju politycznego i społeczno- gospodarczego państwa, strukturę i kompetencje naczelnych, centralnych i lokalnych organów państwa, a także zasady i treść stosunków między obywatelami a państwem. Pozostałe normy wydawane w zgodzie z Konstytucją muszą tworzyć spójny system prawa.

USTAWA jest aktem normatywnym uchwalanym przez parlament. W hierarchii źródeł prawa zajmuje miejsce bezpośrednio po konstytucji, co oznacza, że pod względem mocy prawnej konstytucji ustępuje. Ustawa nie może być sprzeczne z  konstytucją. Pewne materie z zakresu adm. publicznej mogą być regulowane wyłącznie ustawami np. :

Ograniczenia w zakresie korzystania przez obywateli z konstytucyjnych praw i wolności

Zasady organizacji i tryb pracy Rady Ministrów

Zakres działania oraz tryb powoływania i odwoływania wojewodów

Zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych

Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego

Sprawy objęte materią ustawową nie mogą być regulowane aktami normatywnymi niższego rzędu niż ustawa, zatem nie mogą być regulowane także rozporządzeniami.

Warunkiem wejścia w życie ustaw jest ich ogłoszenie. Urzędowe ogłoszenie ustawy następuje przez jej publikację w Dzienniku Ustaw RP.

(13) W demokratycznym państwie prawa, konstytucja oraz ustawy mają zasadnicze znaczenie dla adm. publicznej, gdyż tworzą dla tej adm. podstawy działania i ustalają granice działania.

RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE przejawiają się one najczęściej w formach traktatów, umów, porozumień. Zawarcie umowy międzynarodowej oznacza ustalenie przez państwa wzajemnych praw i zobowiązań.

Umowa międzynarodowa staje się źródłem prawa po jej ratyfikacji i ogłoszeniu. Ratyfikacja oznacza, że państwo przyjmuje obowiązek przestrzegania umowy. Dokonywana jest przez Prezydenta RP, za uprzednią zgodą Sejmu, wyrażoną w ustawie. Zgoda Sejmu na ratyfikacje nie jest wymagana wobec wszystkich umów międzynarodowych, lecz wobec tych które dotyczą:

pokoju, sojuszu, układów politycznych lub układów wojskowych

wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji

członkostwa RP w organizacji międzynarodowej

znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym

spraw uregulowanych w ustawie, lub w których Konstytucja wymaga ustawy

Ratyfikowana  umowa międzynarodowa po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP stanowi część krajowego porządku i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie uzależnione jest od wydania ustawy.

W szczególnych sytuacjach ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo przed ustawą. Ma to miejsce w wypadku umowy międzynarodowej ratyfikowanej za uprzednią zgodą Sejmu, wyrażoną w ustawie, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

ROZPORZĄDZENIA są to akty wykonawcze do ustaw, które szczegółowo regulują różne kwestie. Do wydania r. niezbędna jest podstawa prawna zawarta w ustawie- delegacja ustawowa, która musi być:

szczegółowa podmiotowo- wyraźne określenie organu państwowego uprawnionego lub zobligowanego do wydania tego aktu; zakaz subdelegacji- zakaz przenoszenia tych kompetencji na inny nieupoważniony organ

szczegółowa przedmiotowo- określa charakter spraw, które mają być poddane regulacji

szczegółowa treściowo- wytyczne co do treści aktu, dotyczące głównie kierunków przyszłych rozwiązań

Jeżeli nie będzie choć 1 z wyżej wymienionego elementu to upoważnienie ustawowe jest nieważne.

Rozporządzenie wydaje: minister, wojewoda(są one o mniejszym zasięgu), premier, RM, prezydent, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej, przewodniczący Komitetu Badań Naukowych- obecnie Minister Nauk.

ROZPORZĄDZENIE Z MOCĄ USTAWY to akt wyjątkowy wydawany: w chwili gdy zostanie ogłoszony stan wojenny; gdy Sejm nie może zebrać się na obrady; z wnioskiem RM; Może być uchylone na pierwszym zebraniu Sejmu.

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO to przepisy wykonawcze do ustaw wydawane:

w gminie przez Radę Gminy

w powiecie przez Radę Powiatu

w województwie samorządowym przez Sejmik Wojewódzki

w województwie rządowym przez wojewodę

W sprawach nie cierpiących zwłoki Zarząd Gminy, Powiatu, Województwa.

Na prawo miejscowe składają się też przepisy porządkowe. W gminie akty prawa miejscowego ogłaszane są poprzez np. rozplakatowanie, powszechną prasę. Reszta( powiat, woj.) musi być opublikowane w Wojewódzkim Dzienniku Ustawowym.

Do źródeł prawa wewnętrznego należą: zarządzenia, statuty, regulaminy ,okólniki

Obowiązują tylko wewnątrz danej struktury organizacyjnej. Zwyczaj nie jest źródłem prawa, a orzeczenie sądów nie jest powszechnie obowiązujące.

Akty kierownictwa wewnętrznego:

wydawane są na podstawie ustawy, istnieje upoważnienie ustawowe

ustawodawca określa kto ma być organem wydającym te akty- czy organy jednoosobowe- monokratyczne(np. minister lub prezydent), czy wieloosobowe- kolegialne( np. RM)

muszą być zgodne z ustawą

regulaminy i statuty mają na celu rozwinięcie przepisów ustawy w zakresie niezbędnym dla skonkretyzowania zasad organizacji i działania określonych jednostek; zasady odnoszą się do użytkowników; wydają je organy adm. publicznej

wytyczne, instrukcje, okólniki to interpretacja przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub aktów kierownictwa wewnętrznego sporządzane przez organ centralny dla użytku wewnętrznego; podają zasady organizacji i funkcjonowania, sposoby działania organów, wyjaśniają struktury organizacyjne.

13.  ROLA USTAWY WDZIAŁALNOŚCI ADM.  – ustawa jest aktem normatywnym uchwalanym przez parlament. W hierarchii źródeł prawa zajmuje miejsce bezpośrednio po konstytucji. Ustawa ma charakter źródła prawa powszechnie obowiązującego. Ustawa ma zasadnicze znaczenie dla adm. pub. gdyż tworzy do tej adm. podstawy działania i określają granice działania. Pewne materie z zakresu adm. pub. mogą być regulowane wyłącznie ustawami. Są to ograniczenia w zakresie korzystania przez obywateli z konstytucyjnych praw i wolności zasady organizacji tryb pracy Rada Ministrów, zakres powoływania i odwoływania Wojewodów. +       

15. ZASADA SUBSYDIARNOŚCI A ORGANIZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Zasada ta sprowadza się do uznania, że państwo i jego organy administracyjne mogą podejmować się realizacji określonych zadań publicznych dopiero i tylko wtedy, gdy jednostka lub wspólnota jednostek nie jest w stanie temu zadaniu podołać. Zasada subsydiarności to zasada pomocniczości.

16. AKTY WYKONAWCZE STANOWIONE PRZEZ ORGANY ADM. – A) rozporządzenia z mocy ustawy – prezydent może wydać przy kontrasygnacie premiera, a po zebraniu się sejmu rozporządzenia muszą zostać zatwierdzone i to może mieć miejsce w okresie stanu wojennego. B) rozporządzenia – są to akty wykonawcze i wydają je: prezydent , ministrowie, Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, Przewodniczący Komitetów Badań Naukowych, wojewoda.

Rozporządzenia są to akty wykonawcze do ustawy – dlatego w ustawie musi się znajdować delegacja czyli podstawa prawna do wydania takiego rozporządzenia. Delegacja zawiera upoważnienie ustawowe i musi ono być skonkretyzowane: podmiotowo, przedmiotowo, szczegółowo. Zakaz subdelegacji – zakaz przekazywania z jednego organu na drugi. Kolejne akty wykonawcze stanowione przez organy adm. to : akty prawa miejscowego, akty wewnętrzne takie jak zarządzenia i ustawy, akty ściśle wewnętrzne np. okólniki, wytyczne itp.

17. ODESŁANIA I NORMY POZAPRAWNE  STOSOWANE PRZEZ ADM.  PUB. -szczególne rodzaje źródeł i norm rodzaje prawa adm. 1) źródła niezorganizowane – są to swoiste źródła z poza systemu prawa, do których odsyła się w przepisie ustawy ustalone zwyczaje, zasady współżycia społecznego, normy naukowe. 2) normy techniczne – do których następuje odesłanie także na gruncie przepisów ustawy, określa je komitet normalizacyjny np. Polskie normy jakości. 3) normy polityczne art. 148 Konstytucji. 4) normy moralne – istniejące w społeczeństwie i właściwie dla niego np. wartości chrześcijańskie. 5) normy etyczne – określające pożądany z punktów widzenia ustawodawcy sposób zachowania się , dotyczy funkcjonariuszy i pracowników adm.

18. ROLA PRAWA W ADM. PUB. – W systemach ustrojowych opierających się na zasadzie podziału władza adm. uważa się za aparat władzy wykonawczej. Zadaniem adm. winno zatem być wykonywanie prawa a w szczególności wykonywanie ustaw pochodzących od władzy ustawodawczej. Zadania współczesnej adm. są zatem znacznie większe wiemy, że adm. to nie tylko działalność reglamentacyjna, która jest wykonywaniem prawa, ale również w kształtowaniu polityki, świadczeniu istotnych dla społeczeństwa usług oraz wykonywanie funkcji właściciela w imieniu państwa i w imieniu samorządu terytorialnego. Działanie adm. na podstawie przepisów prawa to nie tylko działanie zgodne z przepisami administracyjnego prawa formalnego, tzn. procedury adm.

19. POJĘCIE APARARU PAŃSTWOWEGO – jest to zespół ludzi w szczególny sposób zorganizowany działający na podstawie prawa powołany do realizacji władzy państwowej i w tym celu wyposażony w prawo stosowania przymusu państwowego. Jest to pojęcie bardzo obszerne obejmujące całość mechanizmu państwa, który jest mocno wewnętrznie zróżnicowany złożony z wielu elementów poszczególnych części składowych. Części te określają się mianem organów państwowych.                

21.MODELE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Model angielski

Ustrój organów egzekutywy-ma charakter dwuczłonowy, występuje pojęcie:

Rządu;

Głowy Państwa od XVIII w. nie realizuje żadnych kompetencji z zakresu władztwa, tylko reprezentacyjnie. Osoba, która nie uczestniczy w pracy organów egzekutywy.

Pełna i samodzielna działalność Rządu, Ministrowie muszą być w dwóch Izbach: Gmin i Lordów Związani są z odpowiedzialnością, która ma charakter polityczny. Wybory przeprowadza się z inicjatywy Rządu, nie ma czegoś takiego jak kadencja

RZĄD: Gabinet – ok.20 ministrów (ministrowie właściwi, którzy kreują politykę rządu i są odpowiedzialni wyłącznie za kwestie polityczne).

Sensularny- ok. 80 ministrów tworzących rząd w szerokim znaczeniu.

Sekretarze młodsi -  parlamentarni sekretarze stanu, odpowiadają za polityczne tworzenie rządu wraz z właściwymi ministrami ponoszą solidarną odpowiedzialność polityczną.

Stali sekretarze – urzędnicy odpowiedzialni za kierowanie działami administracji odpowiedzialni za realizację obowiązków o charakterze materialnym i technicznym administracji, a nie politycznym. Stałość oznacza, że nie będą zmieniali się wraz z zmianą politycznego składu rządu.

Korpus służby cywilnej – istnieje od połowy XIXw.

Agendy rządowe- działają w oparciu korpusu służby cywilnej.

Na czele GABINETU stoi Premier- determinuje pracę Rządu, ma decydujący głos i współpracuje z Rządem. Jest to system parlamentarno – gabinetowy.

Samorząd terytorialny – jest to pełny (pierwotny) samorząd terytorialny, powstał niezależnie od działań państwa.

~ HRABSTWA

~ MIASTA

działa na podstawie ustawowo i enumeratywnie określonych kompetencji jest to zaprzeczenie zasady domniemania właściwości kompetencji charakterystycznej dla konstrukcji samorządu na kontynencie.

Współcześnie zadania ustala mu Parlament

nie ma organów wykonawczych, są tylko Rady jako organy stanowiące (wybierane w wyborach). Rada działa poprzez Komisje lub wskazanego urzędnika;

nie posiadają dochodów własnych i korzystają z budżetu państwa

SĄDOWNICTWO ADMINISTRACYJNE – istnieje lub jego brak przez długi czas nie było poglądu o istnieniu prawa administracyjnego. Istnieje kilkadziesiąt Trybunałów administracyjnych właściwie do rozstrzygania tylko tych spraw o których jest mowa w ustawie.

Do wyboru przez jednostkę należy procedura w jakiej będzie rozstrzygana sprawa. Działanie Trybunałów jest bezpłatne.

 

Model niemiecki

Klasyczny podział resortowy – charakterystyczny dla Niemiec, wyodrębnienie odrębnych resortów. Klasycznie obejmował 5 resortów:

I resort wojny później obrony –Resort Obrony Narodowej

II resort sprawiedliwości – funkcjonowanie sądów to część organizacji, która

                                          jest wydzielona, odrębna część administracji. Prezes

                                          będzie reprezentował Ministra.

III resort – Ministerstwo Spraw Zagranicznych

IV resort Ministerstwo Skarbu

V resort Spraw Wewnętrznych

Maksymalnie można wyodrębnić 31 resortów, a w Francji 50.

Kanclerski system rządów- najwyższą pozycję ma Kanclerz. Ministrowie są odpowiedzialni przed Kanclerzem, Kanclerz przed Parlamentem. Ma on możliwość tworzenia przepisów prawa w sytuacjach szczególnych. Pełni funkcje reprezentacyjne, pozostałe funkcje będą pełnić KANCLERZ+PARLAMENT.

Istnienie federalnej i landowej struktury organizacji – na każdym landzie mam

                                                                                   Rząd.

Pełne sądownictwo administracyjne – sądy administracyjne były i są właściwe

                                                           we wszystkich sprawach rozstrzyganych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin