Jak Metoda osiąga swe rezultaty _.pdf

(528 KB) Pobierz
1715891 UNPDF
C Z Ę Ś Ć P I E R W S Z A
Wstęp
Można powiedzieć, iż angielski jest językiem międzynarodowym, a z pewnością można
stwierdzić, że większość ludzi na świecie chciałaby biegle nim władać. Może on być niezwykle
przydatny w pracy zawodowej, życiu towarzyskim, lub też w podróżach za granicę. Jednakże,
pomimo faktu, iż wiele osób chciałoby posługiwać się nim biegle, większość z nich raczej
niechętnie się go uczy. Tak samo, jak z nauką gry na jakimś instrumencie muzycznym - większość
ludzi chciałaby pięknie grać, lecz nikomu nie chce się brnąć przez długi i żmudny proces
zgłębiania tej sztuki. Przyczyną wspomnianych oporów wobec nauki języka angielskiego jest
perspektywa długotrwałych i kosztownych kursów (jeżeli nauka odbywa się w szkole prywatnej)
oraz konieczność ogromnego wysiłku umysłowego, na który trudno jest się zdobyć kiedy studiuje
się inne przedmioty lub pracuje przez cały dzień. Dodatkowo, ludzie często uważają, że ich
naturalna zdolność do uczenia się obcych języków jest zbyt mała lub w ogóle jej nie posiadają
Organizacja Metody Callana po wielu latach eksperymentów, intensywnych badań i rozwoju,
zmieniła to wszystko poprzez stworzenie metody, która zredukowała czterokrotnie czas
studiowania - czyniąc opanowanie tego języka możliwym dla każdego.
Szacunkowe dane Uniwersytetu Cambridge
Według Uniwersytetu Cambridge przeciętny student uczący się języka angielskiego w przeciętnej
szkole na świecie potrzebuje 350 godzin nauki (cztery lata akademickie), aby osiągnąć poziom
mającego międzynarodową sławę egzaminu Cambridge Preliminary English Test. Ucząc się
Metodą Callana można osiągnąć ten poziom po około 80 godzinach (jeden rok akademicki), zaś
żeby osiągnąć poziom bardziej zaawansowanego egzaminu Cambridge First Certificate, potrzeba
około 160 godzin.
Bez zadań domowych
W metodzie Callana nie ma zadań domowych. Studiując natomiast innymi metodami, student
musi po każdej lekcji w szkole poświęcać w domu jeszcze 15 minut na odrabianie zadań z każdej
godziny lekcyjnej, czyli czas studiowania wydłuża się o 25%.
Gwarancja i lekcje bezpłatne
Bardzo trudno jest uwierzyć w obietnice Metody Callana, tak jak w to, że człowiek może pokonać
1 milę w ciągu 1 minuty. Jednak większość szkół prywatnych języka angielskiego stosująca
Metodę Callana daje studentom pisemną gwarancję, że jeżeli nie zdadzą egzaminu państwowego
Cambridge albo nie osiągną przewidzianego Etapu Metody Callana po przewidzianej ilości godzin
nauki, będą otrzymywali darmowe lekcje, aż do osiągnięcia pozytywnego wyniku. Szkoły te mogą
również gwarantować studentom pomyślne zdanie egzaminów w szkołach państwowych i na
uniwersytecie. Jeżeli student nie jest zainteresowany przystąpieniem do jakiegokolwiek egzaminu,
może otrzymać gwarancję, że w określonej liczbie godzin osiągnie wybrany poziom znajomości
języka angielskiego lub Etapu Metody Callana.
1715891.001.png
Pomimo, że zobowiązania Metody brzmią nieco niewiarygodnie należy pamiętać, że takie
wynalazki jak radio, telewizja i rakiety na księżyc były kiedyś też nieprawdopodobne a teraz są
częścią naszego życia.
95% zdanych egzaminów
Większość szkół stosujących Metodę Callana może wykazać się rezultatem 95% zdanych
egzaminów Cambridge, podczas gdy średni międzynarodowy wynik jest około 75%, jak podają
statystyki opublikowane przez Uniwersytet w Cambridge.
Próbne lekcje
Większość szkół stosujących Metodę Callana oferuje studentom 15 lekcji próbnych. Jeżeli po
wykorzystaniu tych lekcji student nie podejmie dalszej nauki, nie będzie musiał za nie płacić.
Jeżeli jednak zdecyduje się na zapisanie do szkoły, będzie musiał uiścić należność za nie wraz z
pierwszą opłatą za kurs.
Płacenie tylko za rezultaty
W odróżnieniu od innych, szkoły stosujące Metodę Callana umożliwiają studentom płacenie za
rezultaty w miejsce opłaty ,,z góry”. W ten sposób, jeżeli student jest nieusatysfakcjonowany -
nie płaci nic. Stanowi to najwiarogodniejszy dowód prawdziwości obietnic Metody i tego, że
szkoły nie oczekują aby student wierzył w słowa albo ryzykował swoje pieniądze.
Alternatywnie, student może opłacić kurs za miesiąc „z góry”, jednakże za każdym razem, gdy
przychodzi on zapłacić za następny miesiąc lekcji, szkoła sprawdza, czy student osiągnął poziom
obiecywany w gwarancji. Jeżeli nie, szkoła zwróci mu nadpłatę wynikającą z różnicy poziomu
osiągniętego z założonym. Przykładowo, jeśli w pierwszym miesiącu nauki student otrzymał
gwarancję osiągnięcia paragrafu 60 (przyswajając przeciętnie około 5 paragrafów podczas jednej
lekcji), a opanował tylko materiał do paragrafu 50, to zostanie mu w konsekwencji zwrócony
ekwiwalent za 2 lekcje, to jest za ilość lekcji, która powinna wystarczyć do opanowania 10
paragrafów.
Uprawomocnienie
W większości krajów świata (np. w Wielkiej Brytanii) prawo nie zezwala na składanie gwarancji,
jeśli nie mogą one być zrealizowane. Legalność gwarancji powinna zatem być dowodem na to, że
obietnice Metody Callana są prawdziwe. Składanie publiczne fałszywych oświadczeń jest w wielu
krajach także aktem bezprawnym.
Zła reputacja oznacza bankructwo
Jeżeli okazałoby się, ze szkoła nie dotrzymuje warunków gwarancji, studenci mogą zaskarżyć
szkołę do sądu, co stałoby się przyczyną rozpowszechnienia złej opinii o niej. W konsekwencji
szkoła musiałyby udzielić zbyt wielu darmowych lekcji, co mogłoby spowodować jej bankructwo.
Oba te elementy upewniają o wartości gwarancji i przekonują, że obietnice szkoły muszą być
prawdziwe.
Argument logiczny
Z logicznego punktu widzenia, obietnice Metody Callana muszą być prawdziwe. Szkoła Callana
nie jest sprzedawcą złotych zegarków na rogu ulicy, który znika następnego dnia, zanim jego
klient odkrył, że zegarek jest niesprawny i w istocie nie ze złota. Szkoła musi udowodnić, że to co
mówi jest prawdą, zanim klient zapłaci za towar, a w dodatku musi zapewnić stały, wysoki
standard swoich usług. Jeżeli tego nie zrobi, wkrótce uzyska złą reputację wśród lokalnej
społeczność z powodu robienia absurdalnych obietnic, które nie mogą być spełnione i musiałaby
zostać zamknięta w krótkim czasie.
Zapytaj w innych szkołach
Jeżeli student pragnie uzyskać potwierdzenie danych umieszczonych w tej książce, może on
zapytać w innych szkołach, nie stosujących Metody Callana, ile godzin potrzebują one na
przygotowanie do egzaminów Cambridge (albo ekwiwalentnych) przeciętnego, początkującego
studenta, oraz czy dają gwarancję osiągnięcia sukcesu. Ustna gwarancja, jest oczywiście
bezwartościowa.
Badanie
Według badania przeprowadzonego w 1988 roku, przeciętnemu obcokrajowcowi studiującemu
język angielski w Wielkiej Brytanii osiągnięcie poziomu Cambridge Preliminary zajmuje około
600 godzin. Student studiujący w londyńskiej Szkole Callana opanowuje ten sam materiał w 100
godzin. Ilość godzin potrzebnych do osiągnięcia poziomu egzaminu Cambridge First Certificate
jest dwa razy większa.
Studenci języka angielskiego w Wielkiej Brytanii zarówno w szkole Callana, jak i w każdej
innej, osiągają poziom egzaminów Cambridge w czasie dłuższym niż studiując w ich własnym
kraju. Przyczyniają się do tego głównie międzynarodowe klasy i krótki, skoncentrowany okres
czasu. Zamiast studiować trzy godziny na tydzień przez cztery lata akademickie, zwykle studiują
oni trzy godziny na dzień przez 9 miesięcy. Trzecia godzina nie jest już zwykle efektywna, ze
względu na zmęczenie. Wspomniana już wielonarodowość zwalnia nieco tempo nauki, gdyż
każdy naród ma innego rodzaju problemy w procesie uczenia się języka obcego.
Prawdziwa ilość to około 800 godzin
Jakkolwiek studentom uczącym się metodą inną niż Metoda Callana w ich własnym kraju
osiągnięcie poziomu egzaminu Preliminary średnio zajmuje tylko 350 godzin, to faktyczna ilość
czasu poświęcona nauce jest dwukrotnie większa. Liczba 350 godzin dotyczy tylko godzin pracy
w klasie. Na każdą godzinę spędzoną w klasie przypada następna godzina poza szkołą, w czasie
której student nabywa znajomości języka sposobami innymi niż akademickie. Podczas
czteroletniego kursu student zwykle poświęca dużo czasu na uczenie się języka angielskiego z
telewizji, radia, codziennej prasy i magazynów, od anglojęzycznych przyjaciół czy też pisząc listy.
Student Metody Callana uczy się języka angielskiego naprawdę w ciągu 80 godzin pracy w klasie.
To jest powód, dla którego zwykle kończy on swój kurs w okresie od sześciu do dziesięciu
miesięcy.
Jeżeli do 87 godzin pracy domowej dodamy 350 godzin pracy w szkole, a następnie około 350
godzin spędzonych na nabywaniu umiejętności języka angielskiego poza szkołą, przekonamy się,
że przeciętny student nie stosujący Metody Callana potrzebuje około 800 godzin aby osiągnąć
poziom egzaminu Cambridge Preliminary.
Najwolniejszy ze studentów Metody Callana jest szybszy niż student każdej innej metody
Dyrektor jednej z najstarszych i największych szkół w Londynie przyznał, iż podczas swojej 38
letniej praktyki nie spotkał studenta, który zdał egzamin Cambridge First Certificate studiując
krócej niż 400 godzin. Gdyby student Callana potrzebował na przygotowanie się do tego
egzaminu 400 godzin, uważany byłby za szczególnie wolnego.
Firmy stosujące Metodę Callana
Wiele dużych, międzynarodowych firm stosuje Metodę Callana do nauczania swoich
pracowników języka angielskiego i nie robiłyby tego gdyby ich oczekiwania nie były spełnione.
Większość szkół stosujących Metodę Callana ma takie firmy w swoim rejestrze.
Rekord Metody Callana: 87 godzin
Jeden z pracowników z jednej ze wspomnianych firm zdał egzamin Cambridge First Certificate w
rekordowym tempie - po 87 godzinach nauki. Zaznaczyć należy, iż rozpoczynał naukę jako
początkujący.
Niezawodna Metoda
Czytelnik mógłby zastanawiać się jak można gwarantować każdemu sukces w nauce języka, jeżeli
zależy to od indywidualnych, wrodzonych zdolności. Jednakże, w przeciwieństwie do tego
popularnego poglądu, każdy może nauczyć się obcego języka, dokładnie tak samo jak może
nauczyć się pisania na maszynie. Wszyscy nauczyliśmy się jednego języka - naszego własnego, a
więc wszyscy jesteśmy także w stanie nauczyć się następnego. Metoda Callana nigdy nie
zawiedzie. Gdyby tak nie było, szkoły stosujące Metodę Callana nie gwarantowałyby studentom
sukcesu na egzaminach Cambridge. Jedyną różnicą między studentami jest to, iż niektórzy uczą
się szybciej a inni wolniej.
Zgłębianie takich przedmiotów jak matematyka, fizyka czy filozofia, być może wymaga pewnego
rodzaju wrodzonych zdolności. Nie są one jednak niezbędne w nauce języka obcego na jego
początkowym etapie.
,,On” także znaczy ,,ona”
Podczas lektury tej książki można zauważyć, że używane określenie „student” jest rodzaju
męskiego. Jest to oczywiście tylko wynikiem pewnego uproszczenia - ,,on” oznacza również
,,ona” (studentka).
Szkoły stosujące Metodę Callana zwykle zgłaszają więcej studentów do egzaminów
Cambridge
Metoda Callana jest tak szybka i łatwa, że przygotowuje do egzaminów Cambridge większą ilość
studentów niż inne formy nauczania i uzyskuje wyższy procent zdanych egzaminów. Szkoła
stosująca Metodę Callana często przygotowuje do egzaminów dziesięć razy więcej studentów niż
inne szkoły. Np.: tysiąc szkół języka angielskiego w Wielkiej Brytanii w okresie czteroletnim, do
1986, zgłosiło przeciętnie 2,5 studentów rocznie do egzaminu Cambridge Preliminary, podczas
gdy Szkoła Callana w Londynie zgłosiła 112 studentów. Do egzaminu First Certificate inne szkoły
zgłaszają średnio 18 studentów, Szkoła Callana zgłasza 155, z których tylko 5% korzystało z
nieodpłatnych lekcji z powodu nie zdania egzaminu. W 1994 Szkoła Callana zgłosiła do
egzaminów Cambridge 600 studentów, z czego 95% uzyskało wynik pozytywny.
Tylko około 1% studentów Callana nie opanowuje kolejnych etapów Metody w gwarantowanej
liczbie godzin, zaś tylko około 1% nie zdaje swoich egzaminów uniwersyteckich i 3% egzaminów
w szkołach państwowych. Dla 5% studentów, którym egzamin Cambridge nie powiódł się za
pierwszym razem, kolejne podejście zakończyło się sukcesem.
Student zasięgający informacji w innych szkołach języka angielskiego powinien zapytać o
aktualne dane na temat liczby osób przystępujących do egzaminu Cambridge lub do
równoważnych egzaminów, oraz jaki odsetek zdaje te egzaminy.
Szkoła Callana w Londynie
Szkoła Callana jest największą szkołą języka angielskiego w Londynie (i prawie największą w
Europie) - w około 70-ciu klasach uczy się w niej od 1700 do 2200 studentów. Kolejna co do
wielkości szkoła ma tylko 450 do 600 studentów, a przeciętna szkoła ma tylko 13 klas, co
oczywiście powoduje duże trudności w doborze studentów ze względu na ich zaawansowanie i
uniemożliwia tak dobre dopasowanie jak w Szkole Callana.
Oszczędność finansowa .
Oczywiście, ponieważ Metoda Callana redukuje czas studiowania do jednej czwartej,
jednocześnie do tego samego poziomu spadają koszty nauki. Oszczędzają również swój budżet
rządy i wielkie firmy międzynarodowe, a także pośrednio korzysta na tym podatnik.
19 słów na godzinę w porównaniu z 4,25
Nauka języka może być porównana z budową domu - słowa są jak cegły, a gramatyka jest niczym
łącząca je zaprawa murarska. Aby osiągnąć poziom egzaminu Cambridge Preliminary student
musi opanować około 1500 słów (3000 do egzaminu First Certificate). Nie tylko jest on
zobowiązany rozumieć znaczenie tych słów, ale musi także znać struktury gramatyczne w jakich
te słowa funkcjonują, aby być w stanie użyć ich szybko i poprawnie w zdaniu. Przeciętny student
Callana zdobywa te umiejętności w ciągu 80 godzin, co oznacza, iż opanowuje on przeciętnie 19
słów na godzinę. Inne formy nauki pochłaniające 350 godzin uczą około 4,25 słów na godzinę. W
ciągu miesiąca, przez pięć godzin na tydzień, student Callana opanowuje 380 słów, podczas gdy
student tradycyjnej metody tylko 85.
Uniwersytet w Cambridge jako podstawę do egzaminu Preliminary uznaje liczbę 2200 słów.
Faktycznie jednak student Callana potrzebuje tylko około 1500. Dzieje się tak, dlatego, że posiadł
on biegłość w tym zakresie słownictwa, zna gramatykę z nimi związaną i komunikuje się przy ich
pomocy tak efektywnie, jak student, który posiadł znajomość 2200 słów, ale nie zawsze całkowitą
płynność w ich używaniu.
Nawet jeżeli student (uczący się inną metodą niż Callana) znakomicie posługuje się zakresem
2200 słów, będzie on wciąż uczył się około 6,25 słów na godzinę, co stanowi tylko jedną trzecią
część z 19 słów przyswajanych Metodą Callana. Przeciętny student tradycyjnej metody musi
studiować więcej niż 350 godzin aby posiąść biegłość w używaniu 2200 słów.
27 pensów za słowo w porównaniu z 1,17 funta
Koszt lekcji w prywatnej szkole jest różny w zależności od szkoły, miasta, kraju i roku. Jeżeli
jednak lekcja kosztuje 5 funtów (dane londyńskie z 1995 roku), studenci Szkoły Callana płacą 400
funtów za 80 godzin potrzebnych do osiągnięcia poziomu egzaminu Cambridge. Inne szkoły,
pobierają 1750 funtów za 350 godzin. Oznacza to, że aby opanować 1500 słów, student Callana
płaci 27 pensów za jedno słowo, a studenci innych szkół 1,17 funta . Jeśli nawet ten ostatni
opanował 2200 słów, wciąż będzie płacił 80 pensów za słowo, co jest niemal trzykrotnością w
stosunku do 27 pensów, które płaci student Callana.
Student powinien nauczyć się myśleć w kategoriach ,,koszt za nauczone słowo” i, koszt za
całkowite przygotowanie” raczej, niż ,,koszt za lekcję”. Ilość słów, których nauczy się on w ciągu
lekcji nie zależy tak bardzo od niego samego, czy od nauczyciela jak od metody, którą nauczyciel
stosuje.
W jaki sposób szkoła stosująca Metodę Callana może gwarantować sukces
Po pierwszych piętnastu lekcjach szkoła ocenia tempo procesu uczenia się danego ucznia. Jeżeli,
student przyswaja przeciętnie pewną liczbę stron w czasie lekcji, szkoła dzieli całą liczbę stron,
którą student musi przerobić aby osiągnąć poziom egzaminu First Certificate, przez tę liczbę i w
wyniku otrzymuje ilość niezbędnych lekcji. Szkoła może dać studentowi gwarancję na tę ilość
lekcji, powiększoną o odsetek pokrywający spóźnienia i nieobecności.
Powód, dla którego szkoły stosujące Metodę Callana mogą z góry obliczyć ile lekcji student
będzie potrzebował i zagwarantować sukces, jest taki (w odróżnieniu od studentów stosujących
większość innych metod), że student Callana nie może przejść od strony pierwszej do drugiej
zanim nie opanuje materiału ze strony pierwszej. Jeżeli posunie się on naprzód przedwcześnie,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin