Oazy Księdza Blachnickiego.pdf

(545 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
Marek Glogier
Oazy Księdza Blachnickiego
Rzecz o „pedagogice nowego człowieka”
27 lutego 2007 r. upłynęła 20 rocznica śmierci księdza Franciszka Blachnickiego. Był osobą,
o której w latach 70. i 80. z podziwem rozmawiali chrześcijanie na kilku kontynentach. Był
zarazem jednym z niewielu duchownych w powojennej Polsce, przeciwko którym tajna
policja prowadziła działania operacyjne na szeroką skalę, tak w Polsce jak i za granicą. Dla
części duchownych był żywym ideałem zaangażowania duszpasterskiego, dla innych zaś
przyczyną zakłopotania, źródłem zamętu i sprzecznych ocen
K
im był człowiek, którym zajmował się od września 1977 r. specjalny zespół do spraw
dezintegracji ruchu oazowego utworzony przy Wydziale IV KW MO w Krakowie? Kim był
człowiek, którego w latach 80. XX w. moskiewska „Prawda” (organ KC KPZR) nazywała
„dywersantem w sutannie” oraz „pasterzem kontrrewolucji”, a warszawska „Trybuna Ludu”
(organ KC PZPR) oraz „Żołnierz Wolności” określały mianem „teologa narodowej zdrady”
i „polskim Ajatollahem”. Kluczem do zrozumienia tej postaci są słowa Jana Pawła II
wypowiedziane po śmierci Blachnickiego w roku 1987: „Ksiądz Franciszek Blachnicki był
gorliwym apostołem nawrócenia, wewnętrznej odnowy człowieka i wielkim duszpasterzem
młodzieży. Z jego inspiracji zrodził się specyficzny kształt życia oazowego na polskiej ziemi.
Swoje liczne talenty umysłu i serca oddał sprawie budowy Królestwa Bożego. Dziękujemy
Bogu za wszelkie dobro, jakie stało się udziałem ludzi przez Niego”. Warto więc przyjrzeć się
bliżej postaci, która mając wpływ na setki tysięcy młodych ludzi całe swe życie oddała
sprawie głoszenia prawdy o „nowym życiu”, którego przyjęcie kształtuje „nowego
człowieka” zdolnego tworzyć „nową kulturę”.
Godło Oaz Nowego Życia i Ruchu Światło-Życie
Człowiek z misją (lata 1921-1950)
Urodził się w Rybniku 24 III 1921 r. w wielodzietnej rodzinie Marii i Józefa Blachnickich.
Ojciec, z zawodu pielęgniarz, pracę otrzymywał w różnych miastach Górnego Śląska, stąd
młody Franciszek szkołę podstawową ukończył w Orzyszu, maturę zaś uzyskał
w Tarnowskich Górach, gdzie aktywnie też działał w harcerstwie. We wrześniu
1938 r. powołany został do wojska. Uczestniczył w kampanii wrześniowej 1939 r. Do niewoli
dostał się w randze plutonowego. Po ucieczce wrócił do Tarnowskich Gór, gdzie do marca
1940 r. działał w konspiracji. Ujęty przez Gestapo, został wywieziony do obozu
koncentracyjnego KL Auschwitz, gdzie z numerem 1201 więziony był przez 14 miesięcy
w bloku XIII, w tym przez miesiąc w bunkrze, w którym 14 VIII 1941 r. został zabity
późniejszy święty - ojciec Maksymilian Kolbe, franciszkanin z Niepokalanowa. We wrześniu
1941 r. Blachnickiego wywieziono do aresztu śledczego w Zabrzu. W marcu 1942 r. został
skazany na karę śmierci przez zgilotynowanie za działalność konspiracyjną przeciw Trzeciej
19785997.001.png
Rzeszy. Oczekując na wykonanie wyroku w katowickim więzieniu 17 VI 1942 r. przeżył
nagłe i głębokie nawrócenie religijne. Odtąd uważał to za najważniejsze wydarzenie w swoim
życiu. W sierpniu 1942 r., po interwencjach rodziny, karę śmierci zamieniono na 10 lat
ciężkiego więzienia, które miał rozpocząć z chwilą zakończenia wojny, do tego zaś czasu
miał być resocjalizowany w obozach pracy. Do kwietnia 1945 r., kiedy został uwolniony
przez armię amerykańską, przebywał w obozach i więzieniach w Raciborzu, Rawiczu,
Borgermoor, Zwickau i Lengenfeld (KL Flossenburg). Zaraz po zakończeniu wojny zgłosił
się do Śląskiego Seminarium Duchownego (z siedzibą w Krakowie przy Al. Mickiewicza 3)
studiując jednocześnie na Wydziale Teologicznym UJ, gdzie uzyskał magisterium. Dnia 25
VI 1950 r. w Katowicach przyjął święcenia kapłańskie i oddał się pracy parafialnej
w Tychach, Łaziskach Górnych, Rydułtowach, Cieszynie i Bieruniu Starym.
Kapłan niezłomny (lata 1950-1975)
Od 1950 r. na zlecenie kurii w Katowicach ks. Blachnicki prowadził rekolekcje dla
ministrantów. W latach 1951-1954 wypracował nowy, 15- dniowy program rekolekcyjny
zwany Oazą Dzieci Bożych. Pierwsza „historyczna” oaza grupująca 60 chłopców w wieku
10-14 lat zrealizowana została w okolicy Tarnowskich Gór w 1954 r. (w 1957 r. w oazie
wzięło udział już 400 ministrantów). W okresie wysiedlenia biskupów śląskich (lata 1954-
1956) Blachnicki uczestniczył w pracach tajnej kurii w Katowicach, w roku 1955 zamieszkał
w Niepokalanowie, gdzie studiował duchowość i metody pracy o. Maksymiliana Kolbe.
W październiku 1956 r. rozpoczął pracę w redakcji tygodnika „Gość Niedzielny”. W latach
1957-1960 prowadził diecezjalną akcję antyalkoholową, która skupiła tysiąc kapłanów oraz
100 tysięcy wiernych pracujących na rzecz apostolstwa trzeźwości. „Krucjata
Wstrzemięźliwości” - ruch oparty na duchowości Maksymiliana Kolbe - została
zdelegalizowana w sierpniu 1960 r., a w marcu 1961 r. ks. Blachnickiego osadzono w tym
samym więzieniu, w którym podczas okupacji przeżył swoje nawrócenie. Pół roku później,
z wyrokiem 13 miesięcy więzienia w zawieszeniu na 3 lata, rozpoczął w październiku
1961 r. studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Do roku 1972 uzyskał tam licencjat
i doktorat, opublikował ponad 100 prac naukowych i popularnych, pracował jako asystent
i adiunkt oraz był organizatorem Instytutu Teologii Pastoralnej. Przez 10 lat był redaktorem
„Biuletynu Odnowy Liturgii”, a od 1967 r. Krajowym Duszpasterzem Służby Liturgicznej,
równolegle z pracą naukową aktywnie włączył się w przemiany soborowe w polskim
Kościele. Odtąd latem mieszkał w Krościenku koło Szczawnicy, zimą zaś w Lublinie, gdzie
przygotowywał habilitację. W 1972 r. zrezygnował z pracy na KUL-u po tym, gdy władze
zemściły się za jego działania i nie zatwierdziły habilitacji.
W 1963 r. podjął na nowo organizowanie 15-dniowych wakacyjnych oaz rekolekcyjnych
w Krościenku. Tam też opracował 400-stronicowe studium Metoda przeżyciowo-
wychowawcza dziecięcych rekolekcji zamkniętych , którą zastosował w „Oazach
Niepokalanej” - programie dla dziewcząt ze szkół średnich. W 1967 r. metodę zastosowano
z myślą także o młodzieży męskiej, tworząc dla niej „Oazę Nowego Życia” oraz 10-letni
program formacji służby liturgicznej ołtarza oparty o soborową zasadę mówiącą, że liturgia
jest źródłem i szczytem działalności Kościoła. W 1969 r. prawną opiekę nad rodzącym się
nurtem objęła Komisja Episkopatu ds. Duszpasterstwa Służby Liturgicznej. Odtąd datuje się
nieustanny rozwój oaz tworzących masowe zjawisko społeczne zwane Oazowym Ruchem
Żywego Kościoła. W krótkim czasie ruch rozwinął się we wszystkich diecezjach, stając się
najważniejszą formą duszpasterstwa dzieci i młodzieży. Odtąd też przez 20 lat trwały
nieustanne represje władz państwowych i gry operacyjne podejmowane z ruchem przez
Służbę Bezpieczeństwa. Niestety do tajnej agentury rozpracowującej oazy dali się wciągać
tak wierni jak i księża. Szczegóły takich działań opisuje ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski
w książce Księża wobec bezpieki na przykładzie diecezji krakowskiej (Kraków 2007), gdzie
na stronach 146-157 przytacza fragmenty doniesień proboszczów obłudnie przyjaźniących się
z ks. Blachnickim.
Centrum „Światło - Życie”. Krościenko - Kopia Górka
Mimo zatrzymań, przesłuchań, rewizji, kontroli korespondencji, nakładanych kar
finansowych, nękania różnymi kontrolami, ruch nabiera błyskawicznego tempa. Od
1967 r. organizowane są oazy dla kapłanów i kleryków, od 1971 oazy dla zakonnic
i katechetek oraz oazy studenckie i dla młodzieży pracującej. W 1972 r. po latach przerwy
wraca zreformowana „Oaza Dzieci Bożych”, a od 1973 r. organizowane są „Oazy Rodzin”.
W czerwcu 1973 r. wydarzeniem dla Centrali Ruchu Oazowego w Krościenku była wizyta
kardynała Karola Wojtyły oraz wyrazy solidarności z wizją apostolstwa ks. Blachnickiego.
W 1974 r. ustalono zasadę, że animator prowadzący wakacyjne grupy rekolekcyjne staje się
także animatorem wszelkich działań apostolskich na swoim terenie w ciągu całego roku. Ilość
parafialnych grup pozwalała organizować już w całej Polsce, co 6 tygodni, regionalne
spotkania różnych wspólnot. Rok następny (1975) staje się przełomowy: ogółem
we wszystkich typach oaz uczestniczy 15 tysięcy osób. Nadto w lipcu tegoż roku w Polsce
zawiązują się pierwsze grupy modlitewne „Odnowy w Duchu Świętym”, które wkrótce staną
się zalążkiem nowego ruchu odnowy charyzmatycznej już od kilku lat ogarniającej Kościół
Katolicki w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. Odtąd nurt odnowy liturgicznej
i odnowy charyzmatycznej staną się głównymi magnesami przyciągającymi „duchowo letnich
katolików” zwanych także „katolikami niedzielnymi”. Podtrzymywanie jedności z centralą
tylu grup rozproszonych po całym kraju było możliwe tylko poprzez nielegalny masowy druk
literatury formacyjnej oraz licznych konspektów zajęć dla animatorów prowadzących
spotkania w ciągu całego roku.
19785997.002.png
Spotkałem duchowego giganta (lata 1975-1981)
Doświadczenia roku 1975 w Krościenku, wreszcie i z moim udziałem, były przez wielu
odebrane jako swoisty „znak czasu”, jednakże trudny do odczytania. Najbardziej
zdumiewające zdarzenia społeczne i kościelne, z Polską w roli głównej, nadejść miały
dopiero za kilka lat. Ksiądz Blachnicki modlił się o rozeznanie nowego kierunku swej
działalności, a liderzy ruchu żyli w przeświadczeniu, że Bóg chce ich powołać do większego
niż dotychczas dzieła. Nikt jednak nie wiedział dokładnie jak ma to wyglądać. Ze względu
na niewielką odległość Krościenka od Krakowa oraz dużą liczbę animatorów studenckich,
zespół ten na kilka lat stał się jedną z najbliższych grup współpracowników założyciela oaz
(oprócz księży moderatorów mających szczególny status w ruchu). Sześć lat osobistego
kontaktu z centralą ruchu przekonywało o jego szczególnej misji. W 1976 r. (po
wydarzeniach radomskich) zorganizowano turnusy rekolekcyjne dla 22 tysięcy uczestników
Oaz Żywego Kościoła (dyskretny udział brały także grupy ze Słowacji). Nowością była Oaza
dla proboszczów oraz nawiązanie współpracy z międzynarodowym ruchem Campus Crusade
for Christ, który ze względów bezpieczeństwa występował w Polsce pod nazwą „Agape”
działając z aprobatą kardynała Wojtyły.
Z czasem ruch CCC (z centralą w USA) stworzył własną bazę w Polsce i obecnie działa tutaj
pod nazwą „Ruch Nowego Życia”. Ponieważ istniało już 1500 grup spotykających się co
tydzień na studium biblijnym, zorganizowano dla nich cykliczne dwudniowe „Oazy
Modlitwy”. Nowością owego roku była I Krajowa Kongregacja Odpowiedzialnych (rodzaj
parlamentu odtąd określającego kierunki pracy w każdym kolejnym roku).
W 1977 r. w letnich oazach uczestniczyło 27 tys. osób, zaś wydarzeniem była prezentacja
ruchu papieżowi Pawłowi VI przez uczestniczącego w synodzie biskupów kardynała Wojtyłę.
Rok 1977 przyniósł alternatywę nie tylko dla studenckiej działalności publicznej. Powstał
KOR, ROPCiO i SKS (po śmierci Stanisława Pyjasa). Mimo tego w Krakowie nadal
zwiększała się ilość oazowych wspólnot studenckich. W 30 duszpasterstwach akademickich
działało już ponad 50 grup liczących łącznie około 400 członków ruchu. Taki stan rzeczy nie
mógł być tolerowany przez państwo, któremu coraz bardziej wymykał się monopol
na wychowanie młodzieży. Neutralizację Ruchu Światło-Życie SB kontynuowała poprzez
rozszerzanie sieci płatnej agentury i tajnych współpracowników. Dopiero w 2004 r.,
po uzyskaniu w IPN statusu poszkodowanego, miałem sposobność poznać swoje akta oraz
materiały dotyczące inwigilacji działaczy ruchu w tamtej epoce.
M. Glogier i ks. F. Blachnicki (Krościenko, wrzesień 1979)
W roku 1978 w Niepokalanowie na III Kongregacji Odpowiedzialnych zgromadziło się 220
delegatów. Nowością był udział 2 biskupów. Dokumentem programowym stało się przyjęcie
papieskiej adhortacji O ewangelizacji w świecie współczesnym , która była ostatnim
dokumentem Pawła VI. Odtąd organizowane są „Oazy Animatorów Wielkiej Ewangelizacji”
przygotowywanych do pomocy w odnowie każdej z 6 tysięcy polskich parafii. W roku 1979
kolejna kongregacja w Kalwarii Zebrzydowskiej ofiarowała papieżowi Polakowi dar
w postaci „Krucjaty Wyzwolenia Człowieka”, która była ruchem dobrowolnych abstynentów
od alkoholu, nikotyny i narkotyków. Latem organizowano oazy już na skalę
międzynarodową. W Tatrach Słowackich - dla młodzieży czechosłowackiej, która zdążyła
założyć u siebie 100 grup formacyjnych, w RFN i Wielkiej Brytanii - dla młodzieży
polonijnej. W Boliwii oazy organizowali franciszkanie z Krakowa - uczestniczyły w nich
setki młodych Indian należących do tamtejszej hiszpańskojęzycznej wspólnoty „Światło-
Życie”. W Polsce zaś owego roku tysiąc animatorów prowadziło oazy dla 30 tysięcy osób.
Wydarzeniem roku było otwarcie w Lublinie stacjonarnego rocznegoStudium Formacji
Ewangelizacyjnej, które przygotowywało dużą grupę do pracy misyjnej podczas letnich
igrzysk olimpijskich w Moskwie w 1980 r. Wykładowcami naszego studium byli instruktorzy
z amerykańskiej centrali „Agape” oraz z Wielkiej Brytanii i wykładowcy z KUL, m.in. ks.
prof. Jan Chrapek - późniejszy biskup radomski. Wyjazd niestety uniemożliwiła nam blokada
granic z powodu strajków (lipiec-sierpień 1980) owocujących powstaniem „Solidarności”.
Niezorientowanym wyjaśnić wypada, że program wakacyjnej oazy (do dnia dzisiejszego)
zbudowany jest na 15 tematach, z których każdy realizuje się w ciągu całego dnia. W ciągu
3 lat (czyli III stopni oazy) omawia się 45 teologicznych zagadnień. Zaleca się, aby III stopień
był realizowany w Rzymie. W pierwszej tego typu oazie w 1979 r. uczestniczyło 120 osób.
W programie znalazło się 6 spotkań z Janem Pawłem II (w tym na Jego zaproszenie 2-
godzinne ognisko w ogrodach watykańskich). Rok 1980 powitano na 40 sylwestrowych
oazach modlitwy wstawienniczej za Polskę i jej duchowe przebudzenie. Rozpoczęła się w ten
sposób akcja 3-letniej ewangelizacji kraju. V kongregacja odpowiedzialnych za ruch
zgromadziła na Jasnej Górze 700 delegatów, a w Lublinie uruchomiono „Centrum Wielkiej
Ewangelizacji” koordynujące prace podejmowane w 49 województwach podzielonych na 200
rejonów. Z mandatu centrali odpowiedzialny byłem za animację dzieł apostolskich
w województwie rzeszowskim oraz przemyskim. Na spotkania z odpowiedzialnymi
19785997.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin