07_francja.doc

(302 KB) Pobierz
FRANCJA

48

 

FRANCJA W OKRESIE ROZDROBNIENIA FEUDALNEGO (X-XIII w)

[EPOKA FEUDALIZMU]

 

# Traktat w Verdun (834) położył kres państwa frankońskiego, które zostało podzielone na 3 części - państwo francuskie powstało z zachodniej części państwa Franków, która przypadła w udziale Karolowi Łysemu. Panowali tu królowie z dynastii Karolingów aż do wygaśnięcia ich rodu w roku 987.

à Od końca IX w. trwała rywalizacja Robertynów i Karolingów. Kiedy francuska gałąź               Karolingów wygasła (987) możni na króla wybrali Hugona Kapeta z rodu Robertynów.

              è DATĘ TĘ PRZYJMUJE SIĘ ZA POCZĄTEK PAŃSTWA FRANCUSKIEGO

# OKRES ROZDROBNIENIA FEUDALNEGO we Francji przypada na XI-XIII wiek (koronacja Hugona Kapeta 987 r. – powołanie Stanów Generalnych 1302 r.).

à Od XII w. zaczęły powstawać warunki do zjednoczenia państwa (przesłanki               gospodarcze, wzrost handlu i przemysłu, rozwój miast i tendencje do rozszerzenia rynku,               poczucie zagrożenia ze strony królów angielskich

à XII/XIV w. domena królewska uzyskała przewagę nad terytorium władztw               senioralnych; pozycja króla na tyle silna, że mógł on narzucić swój autorytet wielkim               wasalom à moment zwrotny, zakończenie rozdrobnienia feudalnego i początek               MONARCHII STANOWEJ

# W tym okresie powstawały stany:

à stan szlachecki - nastąpiło zamknięcie się rycerstwa jako odrębnej i dziedzicznej grupy               społecznej o szczególnych przywilejach

à stan duchowny - PRIVILEGIUM FORI (podleganie wyłącznie sądownictwu               kościelnemu),               PRIVILEGIUM IMMUNITATIS (wolne od podatków)

à stan mieszczański

 

USTRÓJ PAŃSTWA

# Ustrój lenny został we Francji wprowadzony najbardziej konsekwentnie. Powiązanie własności lennej z daleko idącymi uprawnieniami publicznymi à rozdrobniona Francja to mozaika władztw senioralnych – półpaństw podlegających na podstawie umowy lennej nominalnemu zwierzchnictwu króla.

# Dopóki domena królewska (tereny należące do króla) stanowiła drobną część terytorium, królowie nie mieli podstaw materialnych dla narzucenia swego autorytetu władcom senioralnym. Dlatego ich polityka szła w kierunku kolejnego włączania lenn do domeny – pod koniec XIII w. domena królewska była większa od władztw senioralnych, co pozwoliło królom podporządkować sobie całe terytorium królestwa             

è Podstawy władzy królewskiej:

# 2 rodzaje uprawnień króla:

a)      jako książę Franków w swej domenie miał władzę podobną do władzy wielkich seniorów w swych władztwach

b)     jako król Francji – zwierzchnie uprawnienia w całym królestwie w stosunku do władców

# W XI w. autorytet królewski upadł tak nisko, że król nie miał prawie żadnej władzy poza swoją domeną. Zaczęło się to zmieniać od końca XII w.

# Podstawowe uprawnienia zwierzchnie królów Francji wynikały z 3 funkcji króla:

a)      Król – najwyższy zwierzchnik lenny: stał na czele hierarchii lennej à podlegali mu wszyscy wasale senioralni (początkowo właściwie nie miała znaczenia bo król nie posiadał w stosunku do swych wasali faktycznej władzy) à przysługiwały mu wszystkie prawa seniora określone prawem lennym:

b)     Król – strażnik pokoju: Zapewnienie pokoju wewnętrznego to jedna z podstawowych funkcji państwa. W państwie dobrze zorganizowanym realizują ją sądy, natomiast we Francji w okresie rozdrobnienia feudalnego powszechna była inna droga rozstrzygania sporów à wojny prywatne (przeciwdziałał Kościół + niektórzy rozumni feudałowie)

à Prawo prowadzenia wojen przysługiwało w średniowieczu każdemu feudałowi - wyraz załamania się autorytetu państwa i jego sądownictwa

c)      Król – najwyższy sędzia: Nominalnie miał w tym zakresie wszelkie uprawnienia à sąd królewski najwyższym organem sprawiedliwości (wg zasad prawa lennego był on właściwy dla spraw między wasalami i między nimi a królem w ramach domeny i całego państwa). Wielcy seniorzy odmawiali wszelkich kompetencji sądom królewskim – w ich władztwach sąd królewski mógł wkraczać tylko w przypadku, gdy senior odmówił wymiaru sprawiedliwości lub w przypadku nagany sędziego # W miarę wzrostu domeny królewskiej wzrastał też autorytet sądów królewskich, które uzyskały dostęp do sądzenia spraw z terenu władztw senioralnych:

              à sprawy specjalnie zastrzeżone dla sądów królewskich: czyny przeciw               osobie i prawom królewskim (ich ilość wzrastała ze wzrostem autorytetu króla)              à rozstrzyganie apelacji (powszechna od XIII w.) oraz nagany sędziego

              Rozbudowa sądownictwa królewskiego symptomem postępującego zjednoczenia               państwa.

 

è Utrwalenie się dziedziczności tronu:

# W IX w. pojawiła się zasada elekcyjności tronu, odpowiadająca interesom feudałów – przez elekcję mogli sobie zapewnić wpływ na rządy

              à po wygaśnięciu Karolingów, od elekcji Kapeta (987) tron francuski stał się tronem               elekcyjnym – wyborów dokonywali możni świeccy i duchowni

# Kapetyngowie dążyli do utrzymania korony w swym rodzie i do wprowadzenia władzy dziedzicznej (sukces po 200 latach):

1.      Kapet zapoczątkował praktykę dokonywania wyboru następcy za życia króla à przez 200 lat we Francji królowie desygnowani

2.      System desygnacji utorował drogę zasadzie dziedziczności tronu à pomogło to, że Kapetyngowie prawie zawsze pozostawiali dorosłych synów, co zapobiegało wątpliwościom dot. następcy tronu

3.      W/w praktyka utrwaliła przekonanie o dziedzicznym prawie do tronu najstarszego syna (PRIMOGENITURA) tak bardzo, że Filip August (1180-1223), czując się władcą dziedzicznym, zaniechał jako pierwszy desygnacji swego syna za życia

4.      To, że tron przez ponad 2 wieki był w zasadzie elekcyjny, nie tworzył dla innych członków rodu podstaw do pretendowania do udziału w spadku po królu – zapobiegało to podziałom państwa

à elekcyjność tronu utrwaliła pojęcie niepodzielności korony i wyobrażenie o władzy królewskiej jako o funkcji publicznej, a nie własności rodu

 

è Organa centralne:

# Ośrodkiem zarządu państwem był dwór królewski, gdzie skupiali się WIELCY DYGNITARZE KORONNI (urzędnicy kierujący określonymi gałęziami zarządu państwa)

              à SENESZAL – najwyższy; na czele wojska + szerokie uprawnienia sądowe

              à KANCLERZna czele kancelarii królewskiej; wpływ na wszelkie sprawy państwowe               wymagające załatwienia pisemnego

Dygnitarze ci byli zazwyczaj dziedziczni, rekrutowali się z wielkich feudałów i reprezentowali ich interesy, ograniczali na swoją korzyść władzę królewską.

              à ważniejsze akty królewskie wymagały ich zgody

W miarę wzrostu swej siły królowie zaczęli zwalczać przewagę dygnitarzy à w XIII w. funkcja wielkich dygnitarzy zredukowana do zadań pomocniczych i doradczych.

# Kapetyngowie zwoływali (obok zebrań króla z dygnitarzami) rady nadworne – KURIE KRÓLEWSKIE à wzywani w zasadzie wszyscy wasale korony, których poparcia król potrzebował (faktycznie tylko ci, na których posłuszeństwo mógł liczyć)

              à znaczenie kurii zależało od autorytetu króla (czasem o głównych sprawach               decydowała kuria, czasem król)

              à kuria potrzebna królowi do pomocy w zarządzie państwa – by podołać nowym               zadaniom w               XIII w. król zaczął powoływać do niej, obok arystokracji feudalnej,               fachowców z niższej               szlachty, drobnego duchowieństwa i mieszczaństwa

              à XIII/XIV w. z kurii wyłoniły się: Ścisła Rada Królewska, Parlament (jako organ               sądowy) i Izba Obrachunkowa (sprawy skarbowe)

              à z instytucją kurii związane jest też powstanie Stanów Generalnych               (zgromadzenia stanowego)

 

è Zarząd lokalny: Zarząd terytorialny monarchii francuskiej w okresie rozdrobnienia feudalnego dot. domeny królewskiej – zarząd lokalny w poszczególnych władztwach senioralnych rozwijał się autonomicznie.

# Początkowo Kapetyngowie powierzali zarząd domeny mianowanym przez siebie kasztelanom i wicehrabiom. Szybko jednak zaczęli oni zawłaszczać swe urzędy, co osłabiało pozycję króla, więc na ich miejsce stworzono nowy urząd – PREWOTÓW (przede wszystkim funkcje skarbowe w okręgach prewotalnych). Rekrutowali się oni z niższych sfer, więc nie zagrażali władzy królewskiej, ale z kolei narażali króla na koszty – zatrzymywali sobie zagospodarowane nadwyżki.

# Potrzebna była kontrola nad działalnością prewotów – (od końca XII w.) powoływano specjalnych inspektorów – BALIWOWIE (nominowani i odwoływani przez króla; pobierali pensje; kwalifikacje zawodowe). Odbywali oni roki w poszczególnych okręgach prewotalnych, zbierając zażalenia na prewotów. Powstały BALIWATY (z kilku okręgów prewotalnych) jako nowe jednostki zarządu lokalnego. 

              à we Francji południowej baliwatom odpowiadały SENESZALIA

              à dość szerokie uprawnienia sądowe, wojskowe i skarbowe (baliwowie i prewoci)

              à wyraz rozwoju aparatu państwowego

 

 


FRANCJA W OKRESIE MONARCHII STANOWEJ (XIV-XV w)

[EPOKA FEUDALIZMU]

 

# Okres monarchii stanowej we Francji trwał od początku XIV w. (powołanie Stanów Generalnych w 1302) do końca XV w. (ostatnie zebranie Stanów Generalnych przed długą przerwą w 1484)

# Zapoczątkowany w XII w. rozwój gospodarczy Francji miał szczyt na początku XIV w., a od połowy XIV w. kryzys gospodarczy (przeludnienie kraju, zmiany europejskich szlaków handlowych, wojna stuletnia). Odrodzenie gospodarcze nastąpiło w połowie XV w. (wzrost gospodarki towarowo-pieniężnej rozpoczynającej gospodarkę typu wczesnokapitalistycznego i rozkład gospodarki feudalnej)

# Ukształtowany w poprzednim okresie podział ludności Francji na 3 stany (szlachta, duchowieństwo i stan trzeci) oraz przywileje poszczególnych stanów przyczyniły się do utrwalenia różnic społecznych barierami prawnymi. Stany były grupami społecznymi uznanymi przez prawo i – obok króla i aparatu państwowego – zaczęły uczestniczyć w zarządzie państwa (centralnym i lokalnym) à formami tego uczestnictwa: zgromadzenia stanowe (Stany Generalne i Prowincjonalne), samorząd lokalny (gł. w zakresie administracji finansowej)

# Władza królewska uległa konsolidacji jako władza publiczna, uwolniona od cech patrymonialnych. Była ograniczana przez uprawnienia polityczne uprzywilejowanych stanów

# Głównym organem stanów było zgromadzenie stanowe – STANY GENERALNE oraz STANY PROWINCJONALNE, jednak nie uzyskały one zbyt dużego znaczenia – monarchia się od nich uniezależniła

# Typowy dla monarchii stanowej dualizm władzy państwowej i stanowej wystąpił też na szczeblu lokalnym

# Monarchia stanowa we Francji była stosunkowo krótka a instytucje stanowe nie rozwinęły się tu tak jak w innych krajach. Procesy gospodarcze o charakterze przedkapitalistycznym wcześnie umocniły pozycję mieszczaństwa, które poparło dążenie króla do przełamania oporu feudałów – przyczyniło się to do wprowadzenia rządów absolutnych

 

è Główne wydarzenia historyczne:

# powstanie STANÓW GENERALNYCH (1302 r.) – Filip IV Piękny, uwikłany w spór z papieżem, odwołał się do opinii uprzywilejowanych stanów

              à Stany Generalne (zgromadzenie reprezentujące wszystkie stany) stały się organem               niezbędnym, do którego królowie musieli się odwoływać; ograniczały władzę królewską

# Wygaśnięcie starszej linii Kapetyngów na Karolu IV (1328 r.) à długotrwałe wstrząsy. Tron przejął Filip VI zakładając dynastię Walezjuszy (panowała we Francji do końca XVI w.)

              à Sprawa sukcesji tronu odrodziła dawny spór francusko-angielski – pretensje do tronu               zgłosił król angielski Edward III (jako najbliższy krewny zmarłego Karola IV w linii żeńskiej)

à początek WOJNY STULETNIEJ (1337-1453) zakończonej klęską Anglii (królowie angielscy               musieli zrezygnować z praw do tronu Francji)

# Koniec monarchii stanowej – panowanie Ludwika XI (1461-1483) à nowy kryzys wywołany przez odśrodkowe tendencje arystokracji feudalnej reprezentowane przez książąt Burgundii

              à XV w. – tworzyli silne i bogate państwo i sprzymierzyli się z Anglią à               niebezpieczeństwo dla Francji

              à + sprzymierzyli się z wielkimi feudałami francuskimi przeciw Ludwikowi XI

Dopiero śmierć ostatniego księcia Burgundii (1464; bez męskiego potomka) umożliwiło Ludwikowi XI przyłączenie księstwa Burgundii do korony (1477).

# Ludwik XI, łamiąc opór feudałów (z pomocą miast) wprowadził rządy silnej ręki. Po jego śmierci (1483) Stany Generalne zwołano jeszcze tylko raz – potem przerwa na kilkadziesiąt lat.

              à od panowania Ludwika XI rozpoczęła się MONARCHIA ABSOLUTNA

 

USTRÓJ PAŃSTWA

è Zmiana charakteru władzy królewskiej:

# w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin