Czym jest stres.pdf

(89 KB) Pobierz
Czym jest stres
Czymjeststres?
PojęciestresujestuŜywanewbardzoróŜnysposób.PotoczniestresutoŜsamiasięz:
- nieprzyjemnymireakcjamiemocjonalnymi(zdenerwowaniem,napięciem,
niepokojem),
- trudnąsytuacją,którawywołujeteuczucia,np.„tenegzamintobyłstres”,
- skutkamitychsytuacji,polegającyminapogorszeniufunkcjonowaniaw
warunkachstresujących,np.„zjadłmniestres–niemogłemsięskupić,miałem
dziuręwpamięci”.
StresmoŜnaopisaćz3perspektyw:
1–sytuacyjnej,
2 biologicznej,
3 –psychologicznej.
STRESSYTUACYJNY:
Stres,jakiegouczniowiedoświadczająwszkole,moŜnaopisaćzperspektywy
sytuacyjnej.NoŜnazrozumiećgojakozespółwarunkówwywołującychzagroŜenie,
zakłóceniedziałańlubzablokowanierealizacjiwaŜnychpotrzebucznia.Teczynniki
blokującelubzakłócająceosiąganiecelówirealizacjępotrzebnazywamy
stresorami, np:
krzywdalubstrata•zmianaklasylubszkoły,
•obniŜeniesemestralnejnotyzesprawowanialubzprzedmiotu,
•izolacjalubodrzucenieprzezrówieśników
zagroŜenie,np.•utrataszacunkurówieśnikówzpowoduzbytdobrychlubzbyt
słabychwynikówwnauce,
•oczekiwanienawynikisprawdzianu,
•zagroŜeniebrakiempromocjidonastępnejklasy,
•oczekiwanienaegzamin
wyzwanie,np.•sprawdzianwiadomościiumiejętności,
•konfliktwklasie,
•zwiększaniewymagańprzeznauczycielaitp.
2
TypowąwŜyciuszkolnym,atrudnądlauczniówjestsytuacjaoceniania.
Istniejekilkaprzyczyn,zpowoduktórychocenianiejeststresujące:
- sytuacjatakawystawianapróbęsamoocenęucznia,
- uczniowitrudnouwolnićsięodrozumieniaoceny(zwłaszczatejnegatywnej),
jakowartościowaniacałejjegoosoby,anietylkojejosiągnięćiwybranych
kompetencji
- ocenawpływabezpośrednionaszansęuczniadotyczącepromocji,atymsamym
jegodalsząkarieręedukacyjną,
- ocenanieuchronnienaraŜaucznianaporównaniazinnymiuczniami.MoŜeto
budzićsporonapięciaiobawprzedutratąpozycjiiuznaniawklasie.
- OcenamoŜebyćodbieranaprzezpryzmatrelacjinauczyciel–uczeń,awięcjako
informacjaosympatiilubantypatiinauczycielajegoobiektywnejlubsubiektywnej
ocenie.Stądczęstewątpliwościuczniówcodosprawiedliwościocen.
- Ocenajestjawna,atowiąŜesięzwystawieniemnapublicznekomentarze
rówieśnikówinauczyciela.
STRESBIOLOGICZNY:
StresmoŜnatraktowaćtakŜejakoniespecyficznąreakcjęorganizmunawszelkie
stawianemuwymagania.Stresjest,zbiologicznegopunktuwidzenia,poprostu
pobudzeniempsychofizycznym,czyli mobilizacją dodziałaniawsytuacji trudnej
(dowalki zprzeszkodami,ucieczkiodzagroŜeń,przetrwaniawniełatwych
warunkachitp.)
Pewienpoziomstresu(mobilizacji)jestpotrzebnydodziałania,efektywnejpracy
iwykonywaniazadań.MoŜnawięcwyróŜnićdobry,korzystnystresizły,niekorzystny
stres.
Funkcjonowanieuczniapolepszasiępodwpływemzwiększeniaintensywnościstresu.
MoŜnapowiedzieć,Ŝestresmobilizuje,motywujedodziałania.Jednakdziejesiętak
dopewnegomomentu,apotemnastępująniekorzystnezmiany,aŜdozałamaniasię
ichoroby.
Wynikiemstresuwfunkcjonowaniuuczniasązjednejstronydziałaniapodejmowane
jakopróbyradzeniasobiezsytuacjąstresową,azdrugiejstronyjakoreakcje
świadcząceorozstrojeniu,dezorganizacji,kryzysie.
- Doocenuczniaodnosząsięrodzice.Ichoczekiwaniadotyczącepostępów
wnauceiewentualnośćkarazaniedostatecznewynikiwnaucezwiększastres
ucznia.
48433480.006.png
 
3
OBJAWYSTRESU
Wystąpieniepojedynczegoobjawunieoznaczastresu(musiichwystąpićconajmniejkilka).
Sferafunkcjonowania
Objawy
Ciało
▪Przyspieszonebicieserc
▪wzrostaktywnościgruczołówpotowych
▪zimnaskóra
▪zimnekończyny–dłonieistopy
▪mdłości
▪przyspieszonyoddech
▪napięciemięśni
▪suchośćust
▪potrzebaoddaniamoczu
▪biegunka
▪trudnościzespaniemlubospałość
Emocje
▫lęk,niepokój
▫złesamopoczucie
▫przygnębienie
▫zmiennośćnastroju
▫nastrójdepresyjny
▫poczuciefrustracji
▫wrogość
▫bezradność
▫rozdraŜnienie,poirytowanie
▫niepokój,nerwowość
Intelekt
▪chaosmyślowy
▪kłopotyzkoncentracja
▪trudnościwpodjęciudecyzji
▪utratasatysfakcjiznauki,pracy
▪postrzeganiesytuacjitrudnejjako
zagroŜenia,aniewyzwania
▪spadekmobilizacjiimotywacji
▪negatywnemyśli
▪utrata/załamaniepewnościsiebie
▪kłopotyzpamięcią
▪wzrostliczbybłędów
▪gorszeradzeniesobieztrudnościami
Zachowania
▫głośne,szybkiemówienielubgłos
„uwięziony”wgardle
▫napięcie(częsteziewanie,obgryzanie
paznokciitp.)
▫nerwowośćruchówlubgestykulacji
▫sięganiepoleki,alkoholipapierosy
▫zwiększonaagresywność,krytykanctwo,
przesadawsposobiereagowania
▫braklubnasilenieapetytu
▫negatywnenastawieniedoludziizadań
48433480.007.png 48433480.008.png 48433480.001.png
- 4–
DługotrwałepozostawaniepodwpływemstresumoŜeprowadzićdowystąpienia
powaŜnychobjawówfizycznych,takichjak:
- zmianaapetytuinawykówŜywieniowych,np.objadaniesięlubbrakapetytu,
- dolegliwościpsychosomatyczne:
●astma
●bóleplecówikarku,np.chronicznenapięciamięśniowe,
●problemytrawiennenp.biegunki,zatwardzenia,wymioty,wrzodyŜołądka,
bólebrzucha,
●bóległowy
●wysypkaskórna
- uczuciechronicznegoprzemęczenia.
STRESPSYCHOLOGICZNY
StresmoŜnatraktowaćtakŜejakopsychicznywysiłekradzeniasobiezsytuacją,
którączłowiekoceniajakowymagającąuruchomienianowychśrodkówzaradczych.
Znaczyto,ŜedotychczasuŜywanesposobyradzeniasobieokazująsię
niewystarczające.
DlajednegouczniasprawdzianbędziesytuacjąjedyniepodwyŜszonejmobilizacji,
adlainnego–sytuacjąsilniewyczerpującegostresu.Wtympsychologicznymujęciu
stresniezaleŜyodwystąpieniasamejsytuacjitrudnej,aleodtego,jakdanyuczeń
oceniaswojeindywidualnemoŜliwościporadzeniasobieznim.
Natęocenęwpływmająmiędzyinnymi:
a) odpornośćpsychofizycznaitemperamentucznia,
b) znaczenieewentualnejporaŜkidlasamooceny(obrazuwłasnegoja,
c) niektóreinnecechyosobowości(np.perfekcjonalizmu).
IstniejeteŜuniektórychosóbpewnabardziejstałatendencjadolękowego
reagowanianatrudnesytuacje(nasilenielękujakocecha).TakŜezewzględunatę
cechęróŜniuczniowiemogąprzeŜywaćtrudnesytuacjezróŜnąsiłą.
SPOSOBYRADZENIASOBIEZESTRESEM
Streswpływanaintelektualne,emocjonalneiinterpersonalnefunkcjonowanie
ucznia,dlategoistotnegoznaczeniawpracywychowawczejnabierapomaganie
uczniom wzwalczaniuizapobieganiu stresowi.
 
5
Zapobieganienegatywnymskutkomstresuiradzeniesobieznimjestwarunkiem
utrzymaniawysokiejefektywnościuczeniasięipodtrzymywania
motywacjidouczeniasię.
PodejmowaniedziałańantystresowychprzezuczniówmatakŜewymiarbardziej
osobisty–jestsposobemdbaniaozdrowieorazorelacjezludźmi.
Procesradzeniasobiezestresempełnidwiegłównefunkcje:
- instrumentalną(uporaniesięzproblemem,którybyłźródłemstresu),
- regulującąemocje(redukcjanadmiernegonapięcia).
Funkcjetewspomagająsięwzajemnie.
KaŜdązmetodradzeniasobiezestresemmoŜnaumieścićnaktórymśzponiŜszych
wymiarów:
Doraźne
Długofalowe
SłuŜącezłagodzeniubieŜącego
stresu(np.ćwiczeniafizyczne).
SłuŜąceuodpornieniunasytuacje
Stresujące(np.praktyki
medytacyjne
Skupionenaotoczeniu
Skupionenaosobie
Nastawionenazmianę
wśrodowisku:eliminacjęlub
ograniczeniestresorów(np.zmiana
warunkówuczeniasię).
Nastawionenazwiększenie
własnych,osobistychmoŜliwości
radzeniasobiezestresem(np.
treningautogenny).
Ogólne
Specyficzne
OgólniepodwyŜszająceodporność
nastres.Metodamitakimisąnp.
treningirelaksacyjneiautogenne.
Dobranedokonkretnejsytuacji
stresowej.Metodątakąjestnp.
treningmentalny(ćwiczeniew
wyobraźnikonkretnejumiejętności
przydatnejwdanejsytuacji).
Redukującenapięcie
SłuŜącezdobywaniu
kontroli
Nastawionenarozwiązanie
problemu(zrozumienieidziałanie).
Nastawionenazmniejszenie
napięciaemocjonalnegoi
cielesnego(np.techniki
relaksacyjne).
48433480.002.png 48433480.003.png 48433480.004.png 48433480.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin