SSP432_Silnik_Audi_1_4_l_TFSI(1).pdf

(2379 KB) Pobierz
SSP432_pl
Szkolenie serwisu
Silnik Audi 1,4 l TFSI
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 432
220980481.031.png 220980481.032.png 220980481.033.png 220980481.034.png 220980481.001.png 220980481.002.png 220980481.003.png 220980481.004.png 220980481.005.png 220980481.006.png 220980481.007.png 220980481.008.png 220980481.009.png 220980481.010.png 220980481.011.png 220980481.012.png 220980481.013.png 220980481.014.png 220980481.015.png 220980481.016.png 220980481.017.png 220980481.018.png 220980481.019.png 220980481.020.png 220980481.021.png 220980481.022.png 220980481.023.png 220980481.024.png 220980481.025.png 220980481.026.png
432_072
220980481.027.png
Firma Audi w efekcie opracowania nowego silnika 1,4 l TFSI wprowadziła do swoich samochodów w segmencie
podstawowym nowoczesny zespół napędowy. Opracowanie tego silnika zrealizowano konsekwentnie według koncepcji
Downsizing*. .“ Stało się to skutecznym krokiem na drodze do zmniejszenia zużycia paliwa, jak również do zmniejszenia
emisji substancji szkodliwych w spalinach. Oznacza to w szczególności, że silniki bez doładowania mogą być teraz
zastępowane małymi zespołami napędowymi z doładowaniem. Cele koncepcji 'Downsizing' to przede wszystkim
zmniejszenie ciężaru silnika, zmniejszenie wewnętrznego tarcia w silniku, znaczne obniżenie zużycie paliwa,
zmniejszenie emisji spalin i oczywiście mniejsze zapotrzebowanie miejsca na silnik w komorze silnikowej. Z tego
wynikają dalsze zalety wykorzystania wewntrznej przestrzeni samochodu.
Silnik 1,4 l TFSI został opracowany przez firmę Volkswagen przy współpracy z firmą Audi i stosowany jest ogólnie
w różnych modelach koncernu VW AG.
Jako baza do wspólnego opracowania posłużył silnik 1,4 l TSI z podwójnym doładowaniem opracowany przez firmę
Volkswagen.
Firma Audi zastosowała nowy silnik 1,4 l TFSI w samochodach Audi A3 i Audi A3 Sportback. W szeregu
pojemnościowym silników znajduję się on pomiędzy silnikiem 1,6 l MPI (75 kW) a silnikiem 1,8 l TFSI (118 kW). Wraz z
mocą tego silnika, wynoszącą 92 kW (125 KM), maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm i bardzo korzystnym dla
tej wersji silników zużyciem paliwa, klienci otrzymują sprawny a jednocześnie oszczędny zespół napędowy. W
połączeniu z ręczną skrzynią 6-biegową o długim przełożeniu lub ze skrzynią 7-biegową z podwójnym sprzęgłem,
powstała z tego przekonywująca koncepcji zespołu napędowego dająca przyjemność z jazdy, bez uczucia zażenowania.
432_071
Cele szkoleniowe niniejszego Zeszytu do samodzielnego kształcenia
Niniejszy Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia budowę i zasady działania silnika 1,4 TFSI.
Jeżeli zawarte w nim informacje zostaną przyswojone, będzie można odpowiedzieć na następujące pytania:
– Jak są zbudowane mechaniczne elementy tego silnika?
– Jak działa układ smarowania?
– Jakie specyficzne rozwiązania występują w układzie zasilania powietrzem?
– Jak działa układ chłodzenia i na co należy zwracać uwagę podczas przeglądów?
– Jakie specyficzne cechy posiada zmodernizowany układ paliwowy?
– Jak jest zbudowana turbosprężarka?
– Jakie nowości wprowadzono do układu sterowania silnika?
– Na jakie szczegóły należy zwracać uwagę podczas przeglądów?
220980481.028.png
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Mechaniczne elementy silnika
Blok silnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Odpowietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Przewietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Filtr z węglem aktywnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Napęd paskiem wielorowkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Napęd łańcuchowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Obieg oleju
Układ smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Smarowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Zmiana w filtrze oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Gerotorowa pompa oleju o regulowanej wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Układ chłodzenia
Dwuobwodowy układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Regulacja temperatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Termostat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Układ paliwowy
Schemat układu paliwowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Elementy układu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Regulacja tworzenia mieszanki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
220980481.029.png
Układ ssący i wydechowy
Turbosprężarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Układ ssący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Regulacja ciśnienia doładowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Układ chłodzenia doładowywanego powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Układ sterowania silnika
Schemat układów silnika 1,4 l TFSI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Sterownik silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Serwis
Zakresy obsługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Narzędzia specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Dodatek
Objaśnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Sprawdź swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Zeszyty do samodzielnego kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach konstrukcji i działania nowych modeli
samochodów i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw!
Przedstawione wartości mają stanowić jedynie pomoc w zrozumieniu treści zeszytu i dotyczą
stanu oprogramowania obowiązującego w czasie opracowywania niniejszego zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
Pojęcia napisane kursywą lub oznaczone gwiazdką są wyjaśnione na końcu zeszytu, w rozdziale "Objaśnienia".
220980481.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin