Podrożeją woda, mleko, jogurty, oleje.pdf

(70 KB) Pobierz
Podrożeją woda, mleko, jogurty, oleje
Podrożeją woda, mleko, jogurty, oleje
Fot. Shutterstock
Firmy spożywcze podnoszą ceny. W ciągu roku plastikowe butelki PET zdrożały o ponad 60
proc.
– Wzrost cen wody jest nieunikniony – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct
produkującej Kingę Pienińską.
W branży się mówi, że może on sięgnąć w tym roku nawet 10 proc. Pierwsza fala podwyżek już się
zaczęła, mimo że do lata jeszcze daleko.
Jednym z głównych powodów wzrostu cen wody oraz napojów bezalkoholowych są rekordowo drogie
plastikowe opakowania typu PET. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdrożały o ponad 60 proc.
– Od jesieni 2010 r. ceny tzw. preform, z których powstają m.in. plastikowe butelki typu PET, rosną
średnio ponad 6 proc. miesiąc do miesiąca – mówi Dariusz Lizak, wiceprezes firmy Hanex, wicelidera
polskiego rynku preform. Około 65 proc. jej wyrobów trafia do producentów napojów.
– Ceny surowców są na tak wysokim poziomie, że producenci nie są w stanie wziąć ich w całości na
siebie – uważa Edyta Bach, PR menedżer spółki Hoop Polska należącej do grupy Kofola .
Na napojach podwyżki się nie skończą. Drożeć będą także pozostałe produkty spożywcze
sprzedawane w PET, np. mleko, jogurty i oleje.
– W poprzednich latach ceny plastikowych opakowań rosły latem, gdy wykupywali je producenci
napojów. Ostatnio idą w górę bez względu na sezon – mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity,
czołowej firmy mleczarskiej w Polsce, która w opakowaniach PET sprzedaje głównie mleko. Firma
podniosła już ceny o 1 – 1,5 proc. i nie wyklucza kolejnych podwyżek.
Europejscy producenci preform zaczęli podnosić ceny, ponieważ nie są w stanie dłużej brać na siebie
rekordowych cen surowców do ich wytwarzania, m.in. kwasu PTA. A surowce drożeją z kilku powodów.
Produkcję PTA ze względu na problemy techniczne w swoich fabrykach ograniczył koncern PB,
największy producent tego surowca w Europie. Podwyżki napędzają także rosnące ceny ropy i coraz
większe zapotrzebowanie na surowce do PET w Azji, głównie w Chinach i Indiach. – Popyt na PTA
rośnie tam o kilkanaście procent rocznie i to głównie za sprawą przemysłu tekstylnego – wyjaśnia
Dariusz Lizak.
Zdaniem Pawła Zielińskiego w najtrudniejszej sytuacji mogą się znaleźć małe firmy, które nie mają
zapasu preform. – Woda daje niewielkie marże, dlatego producenci mają ograniczone możliwości cięć
kosztów – dodaje Zieliński.
1
454902422.001.png 454902422.002.png
W lepszej sytuacji są spółki należące do koncernów, które zawierają wieloletnie kontrakty na dostawę
surowców, w tym opakowań.
– Dotychczasowy wzrost cen nie przełożył się na naszą produkcję w pierwszym kwartale 2011 r. Miał
już jednak wpływ na koszty produktów na sezon letni – mówi Krzysztof Rabiański, wiceprezes ds.
finansowych należącej do koncernu Danone firmy Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody
wycenianego na 2,6 mld zł. – W przypadku tzw. wód smakowych, których koszt produkcji jest
uzależniony nie tylko od ceny tworzywa PET, ale także od cen innych komponentów, np. cukru, byliśmy
zmuszeni z początkiem marca podnieść ceny o 2 – 3 proc. – dodaje Rabiański.
Autor: Beata Drewnowska
niedziela, 6 marzec 2011
2
454902422.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin