stres.pdf

(119 KB) Pobierz
untitled
1
Tatiana Rongińska
Uniwersytet Zielonogórski
Diagnostyka źródeł stresu i wypalenia zawodowego w pracy
pielęgniarki
Wysoki poziom obciążenia psychicznego w zawodach lekarskich zwłaszcza wśród
średniego personelu medycznego wynika z potrzeby zaangażowania osobistego w sprawy
chorych i cierpiących ludzi. Koncepcje stresu i wypalenia psychicznego ( Burnout ) w
zawodach związanych z pracą z ludźmi z wyszczególnieniem grupy lekarzy i pielęgniarek
zajmują ważne miejsce we współczesnej psychologii zdrowia, która jako stosunkowo młoda
dyscyplina psychologiczna odzwierciedla w swoim rozwoju negatywne skutki postępu
cywilizacyjnego w związku z wzrastającą konkurencją na rynku pracy. Kondycja zdrowotna
pracownika w każdym zawodzie w znacznym stopniu zależy od umiejętności radzenia sobie
ze stresem, a jakość strategii zwalczania sytuacji stresowych w dużej mierze - od
postrzegania i oceny siebie, swoich potencjalnych możliwości w kontekście konkretnej
sytuacji stresowej. Jest to zgodne z salutogenetyczną koncepcją zdrowia Aarona
Antonovsky’ego ( salus - łac. zdrowy), w której efektywność zwalczania stresu jest
uwarunkowana tzn. poczuciem koherencji, tj. efektem subiektywnego przeżywania zgody z
sobą i z sytuacją zewnętrzną (Antonovsky, 1987). Człowiek o wysokim poczuciu koherencji
skutecznie radzi sobie ze stresem zawodowym, ponieważ postrzega najbliższe otoczenie
jako jasne, zrozumiałe i sensowne, a siebie samego - jako osobę zaradną. Przyjmując
konieczność ścisłej współpracy z pacjentami w zawodzie lekarskim zwłaszcza w relacjach
„pielęgniarka – pacjent” warto podkreślić znaczenie składników koherencji dla osiągnięcia
dobrych efektów leczenia i świadomości wpływu na sam procesu leczenia (zrozumiałość,
zaradność, sensowność sytuacji).
Celem analizy prezentowanego w referacie materiału empirycznego jest ustalenie
natężenia stresu i wypalenia zawodowego pielęgniarek. Ponieważ wypalenie psychiczne jest
fenomenem stosunkowo nowym i rozmaicie interpretowanym, warto w tym miejscu krótko
scharakteryzować jego główne objawy i uwarunkowania.
Syndrom wypalenia psychicznego przejawia się w tym, że człowiek przestaje
odczuwać radość i zadowolenie z pracy i całokształtu swego życia, czyje się mniej zaradny,
zanika chęć działania, rozwija się pustka wewnętrzna. Pierwsze obserwacje niekorzystnych
objawów w zawodach pomocnych, socjalnych i opiekuńczych stwierdziły tendencje do
spadku motywacji do pracy, nasilenia awersji i resentymentu wobec swoich podopiecznych.
2
Badania pielęgniarek ujawniły objawy syndromu, który metaforycznie był określony jako
syndrom „bezsilnego pomocnika” (Schmidtbauer 1977). Pojęcie Burnout ( ang. - wypalony )
pojawiło się w latach 70 w USA, a jego autorzy, H. Freudenberger i Ch. Maslach,
podkreślają, iż zjawisko wypalenia psychicznego na skutek przeciążenia w pracy zawodowej
można odnieść nie tylko do zawodów socjalnych. Lista zawodów zagrożonych syndromem
Burnout obejmuje dzisiaj szeroką paletę aktywności człowieka dorosłego łącznie z
problemami życia osobistego.
Specyfika rozwoju syndromu wypalenia zawodowego wykazuje szereg niepokojących
cech. Po pierwsze, początkowe fazy syndromu w postaci wysokiej motywacji pracy, dążenia
do rozwoju kariery zawodowej nie zawsze sygnalizują o powstającym zagrożeniu. Stadialny i
stopniowy charakter rozwoju syndromu wypalenia zawodowego podkreśla większość
autorów (Freudenberger, 1974; Maslach, 1982; Burisch, 1994). Mimo rozbieżności poglądów
autorów koncepcji wypalenia psychicznego we wszystkich opisach powtarzają się fazy
frustracji, stagnacji, apatii i rozpaczy. Dokładny opis faz powstawania syndromu wypalenia
oraz analizę porównawczą poglądów różnych autorów przedstawia M. Burisch (Burisch,
1994). Autor wyróżnia siedem podstawowych faz przebiegu syndromu – od fazy
wzmożonego zaangażowania, poprzez stopniową destrukcję zachowań w postaci
wzrastającej awersji w stosunku do kolegów i podopiecznych, łącznie z końcową fazą
rozpaczy i pustki egzystencjalnej.
Analizując charakterystyczne objawy syndromu wypalenia na różnych stadiach jego
rozwoju można zauważyć, iż większość symptomów wiąże się z pogorszeniem relacji
interpersonalnych, co prowadzi do obniżenia efektywności pracy w zawodach związanych z
pomaganiem innym ludziom. Takie objawy jak „stereotypowe traktowanie pacjentów,
uczniów”, „przejście od pomocy do nadzorowania”, „chłód emocjonalny, zanik empatii”,
„dominacja środków kontrolowania i karania” Maslach opisuje jako zjawisko depersonalizacji,
które według autorki jest jednym z podstawowych wymiarów syndromu wypalenia
zawodowego. Destrukcja sfer psychicznych początkowo dotyczy sfery emocjonalnej, a
spustoszenie postępujące w miarę rozwoju syndromu Maslach określa jako wyczerpanie
emocjonalne, czyli drugi wymiar tego zjawiska. Przyjmując pod uwagę całościowy charakter
psychiki i zachowań człowieka należy podkreślić, że negatywne skutki przemęczenia
psychicznego zaczynają występować w innych sferach psychicznych – intelektualnej i
motywacyjnej. Zaobserwować można przy tym charakterystyczne błędy poznawcze, jak np.
zaburzenia koncentracji uwagi, niezdolność do wykonywania zadań złożonych, sztywność
myślenia, zanik inicjatywy własnej, niską wydajność, działanie ściśle według instrukcji i
wskazówek. Postępujące zmiany w zachowaniach pracownika w konsekwencji prowadzą do
wzrostu niezadowolenia z pracy (trzeci wymiar syndromu według Ch. Maslach). Innymi słowy
podłoże powstawania syndromu stanowi rozbieżność między wysiłkiem własnym a
3
oczekiwaną gratyfikacją z pracy. W literaturze poświęconej analizie syndromu wypalenia
takie zjawisko znane jest jako „kryzys gratyfikacji” (Siegrist, 1991), którego negatywnymi
skutkami mogą być zaburzenia psychosomatyczne.
Metoda
Stadialny charakter oraz złożoność syndromu wypalenia zawodowego wymaga
zastosowania narzędzi badawczych pozwalających na ustalenie stopnia zagrożenia tym
zjawiskiem, a także na wyznaczenie kierunków działań prewencyjnych. Na tym bazuje
konstrukcja narzędzia badawczego, które zostało wykorzystane w przedstawionych w
artykule badaniach. Kwestionariusz Zachowań i Przeżyć dotyczących pracy
( Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster – AVEM) opracowano w Instytucie
Psychologii Uniwersytetu Poczdamskiego (Schaarschmidt&Fischer, 1996). Wersja polska
została przygotowana w ramach współpracy pomiędzy Instytutem Psychologii Uniwersytetu
Poczdamskiego i Zakładem Psychologii Zarządzania Uniwersytetu Zielonogórskiego
(Rongińska, Gaida, 2001).
Kwestionariusz AVEM pozwala wyłonić cztery typy zachowań charakterystyczne dla
środowiska pracy, które w różnym stopniu określają skuteczność radzenia sobie ze stresem
w pracy. Przy tym analizie poddano trzy sfery osobowości:
1. Zaangażowanie zawodowe.
2. Odporność psychiczna i strategie zwalczania sytuacji problemowych.
3. Emocjonalny stosunek do pracy.
Obszar zachowań i przeżyć w sytuacjach wymagań zawodowych opisują 11 skal
kwestionariusza, uwzględniające trzy wymienione sfery:
1. Subiektywne znaczenie pracy.
2. Ambicje zawodowe.
3. Gotowość do wydatków energetycznych – zaangażowania się.
4. Dążenie do perfekcji.
5. Zdolność do dystansowania się wobec problemów zawodowych.
6. Tendencja do rezygnacji w sytuacji porażki.
7. Ofensywna strategia rozwiązywania problemów.
8. Wewnętrzny spokój i równowaga.
9. Poczucie sukcesu w zawodzie.
10. Zadowolenie z życia.
11. Poczucie wsparcia społecznego.
Konstelacja oddzielnych skal kwestionariusza wykazuje istnienie czterech względnie
stałych typów zachowań i przeżyć związanych z pracą:
4
¾ Typ G – typ zdrowy (niem. gesund – zdrowy), zaangażowany, zdolny do
dystansowania się i ofensywnych strategii rozwiązywania problemów. Równowaga
wewnętrzna oraz zdolność do zachowania dystansu w stosunku do problemów związanych z
pracą sprawiają, iż ten typ zachowań jest interpretowany w teście jako najbardziej pożądany
ze względu na efektywność pracy i zachowanie zdrowia psychicznego.
¾ Typ S – typ oszczędnościowy (niem. sparsam – oszczędny), o przeciętnych
ambicjach zawodowych i stosunkowo niskim poziomie motywacji, ale jednocześnie wyraźnej
skłonności do dystansowania się wobec pracy. Charakterystyczny dla tego typu jest wysoki
stopień zadowolenia z pracy nawet w sytuacji niskich lub przeciętnych osiągnięć.
¾ Typ A – typ ryzyka, nadmiernie obciążony, przypisujący pracy bardzo wysokie
znaczenie subiektywne, o wyraźnej tendencji do wzmożonego zaangażowania w problemy
kariery zawodowej, przy jednocześnie niskiej odporności psychicznej. Typ zachowań A wg
Friedmana&Rosenmana (1974) jest znany w świadomości potocznej jako „pracoholik”,
człowiek uzależniony od pracy.
¾ Typ B – typ „wypalony” (ang. burnout – wypalony), o bardzo niskim subiektywnym
znaczeniu pracy, zmniejszonej odporności na stres przy jednocześnie ograniczonej
zdolności do dystansowania się, tendencji do rezygnacji w sytuacjach trudnych, ekstremalnie
niskich znaczeniach równowagi wewnętrznej.
Wyniki
W ramach wieloletniej współpracy naukowej między Instytutem Psychologii Uniwersytetu
Poczdamskiego i Zakładem Psychologii Zarządzania Uniwersytetu Zielonogórskiego
przeprowadzono badania czynników zdrowia psychicznego w zawodach związanych z
opieką i pomaganiem ludziom chorym. Głównym celem badań było określenie indywidual-
nych strategii radzenia sobie z problemami zawodowymi wśród średniego personelu
medycznego. Badania miały charakter porównawczy. Niżej przedstawiono wyniki badań
oryginalnych przeprowadzonych w regionie brandenburskim łącznie z Berlinem.
5
50%
47%
40%
30%
26%
29%
24%
21%
17%
20%
13%
10%
0%
Typ G
Typ S
Typ A
Typ B
Berlin Brandenburgia
Rys. 1. Rozkład typów AVEM średniego personelu medycznego w badaniach oryginalnych
(Berlin, n=163; Brandenburgia, n=466; Schaarschmidt, Fischer, 2001).
Jak widać z przedstawionych wyników zawód pielęgniarski jest w znacznym stopniu
zagrożony stresem i syndromem wypalenia zawodowego. W obu grupach stwierdzono
stosunkowo wysoki udział wzorca zachowań B (17% i 21%), który charakteryzuje się jako
nadmiernie obciążony, wypalony, nacechowany tendencją do resentymentu i rezygnacji
wobec swoich obowiązków zawodowych. Blisko 1/3 respondentów próby brandenburskiej
zaklasyfikowano do typu zachowań A, tj. do grupy ryzyka (29%). W psychologii stresu ten typ
zachowań opisuje się jako szczególnie zagrożony wysokim poziomem stresu z
prawdopodobieństwem występowania zaburzeń o podłożu psychosomatycznym.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż tylko nieznaczna cześć respondentów została odniesiona
do optymalnego wzorcu zachowań G, określonego w teście jako zdrowy, efektywny,
skuteczny w radzeniu sobie z problemami pracy (23% i 24%). Innym wzbudzającym
zainteresowanie i poniekąd wątpliwość jest wysoki udział typu zachowań S w grupie
pielęgniarek berlińskich (47%). Pamiętając o tym, iż podstawową charakterystyką tego typu
jest pewnego rodzaju obojętność w stosunku do zadań zawodowych, niski poziom motywacji
i zaangażowania osobistego, warto w tym miejscu zastanowić się nad jakością sprawowania
opieki i okazywania pomocy chorym ludziom.
Celem badań porównawczych przeprowadzonych w latach 1999 - 2007 było ustalenie
kondycji psychicznej wśród polskiego średniego personelu medycznego. Poniżej
zaprezentowano przykład wyników badań w grupie liczącej 125 osób, pracujących w różnych
zakładach opieki zdrowotnej na terenie województwa Lubuskiego. Na rys. 1 przedstawiono
wyniki badań w zawodzie pielęgniarskim przeprowadzone w latach 2005 – 2006.
23%
305498560.001.png 305498560.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin