Pomiar kątów kół(2).pdf

(4237 KB) Pobierz
13:00-56
Wydanie 1 pl
Pomiar kątów kół
Autobus
Opis zasady działania, czynności serwisowych
i naprawczych
Scania CV AB 2003, Sweden
1 713 782
745308953.014.png 745308953.015.png 745308953.016.png 745308953.017.png 745308953.001.png 745308953.002.png 745308953.003.png 745308953.004.png 745308953.005.png 745308953.006.png 745308953.007.png 745308953.008.png 745308953.009.png 745308953.010.png
Spis treści
Spis treści
Opis zasady działania
Dlaczego konieczne są pomiary kątów kół.........3
Jak wykonywać pomiary kątów kół .....................4
Co mierzyć ..............................................................5
Kąty kół...................................................................6
Opis czynności
Sprzęt pomiarowy ..................................................8
Pomiary na osiach kierowanych .........................25
Pomiary na osiach sztywnych..............................47
Tabele i raporty ....................................................55
2
Scania CV AB 2003, Sweden
13:00-56
 
Dlaczego konieczne są pomiary kątów kół
Opis zasady działania
Dlaczego konieczne są pomiary kątów kół
Prawidłowa kombinacja kątów kół i kątów
osi daje stabilność przy jeździe na wprost
i minimalizuje zużycie opon.
W niektórych przypadkach konieczny jest
pomiar kątów kół i położenia osi w celu
znalezienia przyczyny różnego rodzaju
problemów.
Nietypowe i nierówne zużycie opon na
przednich kołach może być spowodowane
przez nierówne lub wygięte tylne osie, lub
nieprawidłowe ustawienie przedniej części
pojazdu.
Niedobra charakterystyka jazdy,
np. niestabilność pojazdu, lub ściąganie na
boki, może być spowodowane
nieprawidłową geometrią kół.
Zaleca się wykonanie pomiarów
sprawdzających po nieznacznych wypadkach
drogowych, np. wjechaniu do rowu, gdyż
istnieje ryzyko, że podwozie jest uszkodzone.
Sprawdź tuleje i mocowania osi przed
wykonaniem pomiarów.
13:00-56
Scania CV AB 2003, Sweden
3
745308953.011.png
Jak wykonywać pomiary kątów kół
Jak wykonywać pomiary kątów kół
Odchylenia od toru toczenia kół i osi
podane jest w mm/m (milimetrach na
metr). Jest to sposób określania kąta, pod
którym koła lub osie odbiegają od kąta
prostego względem osi symetrii pojazdu.
Przykład odchylenia o 3 mm/m pokazano
na rysunku. Widać, że 3 mm odchylenie osi
od kąta prostego spowoduje stoczenie się
jej 30 m na bok na dystansie 10 km.
Oznacza to niepotrzebne zużycie opon,
gorszą charakterystykę jazdy i zwiększone
zużycie paliwa.
4
Scania CV AB 2003, Sweden
13:00-56
745308953.012.png
Co mierzyć
Co mierzyć
Sprawdź położenie i odchylenie wszystkich
osi. Przemieszczenie poprzeczne nie
powinno być większe niż +/- 5 mm od
teoretycznej linii środkowej. Sprawdzić czy
zawieszenie osi oraz np. łączniki pionowe
znajdują się w takiej samej odległości od
określonych punktów ramy po obu stronach.
Nadmierne zużycie opon na kołach jezdnych
jest zazwyczaj powodowane wygięciem osi,
zbieżnością lub rozbieżnością bądź
nieprawidłowym kątem pochylenia kół.
Autobusy 4x2
Odchylenie osi od kąta prostego
w autobusach 4x2 nie prowadzi zazwyczaj do
nadmiernego zużywania się opon, może
jednak wpłynąć na sterowność pojazdu.
Może być konieczne sprawdzenie tylko
geometrii kół przednich lecz ustawienie
geometrii poprawia jedynie zużywanie się
opon, nie zaś sterowność.
Autobusy 6x2/2
Główną przyczyną nadmiernego zużywania
się opon w autobusach przegubowych jest
odchylenie osi napędowej od kąta prostego.
Autobusy 6x2 i 6x2*4
Nadmierne zużycie opon na przedniej osi
może być spowodowane nieprawidłową
geometrią przednich kół i/lub odchyleniem
od kąta prostego lub nierównoległością osi
tylnych. Drugi przypadek może być
przyczyną zużycia opon na kołach osi
wleczonej.
Autobusy 8x2
W autobusach z podwójną przednią osią
geometria układu kierowniczego,
a szczególnie równoległość pierwszej i drugiej
osi jest ważna dla zużycia opon przednich kół
i sposobu jazdy pojazdu. Ważna jest także
równoległość między osiami sterowanymi.
13:00-56
Scania CV AB 2003, Sweden
5
745308953.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin