metodologia.doc

(356 KB) Pobierz
METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH

METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH

 

 

Lit:

  1. Palka, Metodologia badania, praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006rok
  2. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, 2004 rok
  3. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, 1985rok
  4. Such, Szczęśniak. Filozofia nauki, UAM, 1997rok
  5. Sobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Impuls, 1999rok
  6. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, 2000rok

 

 

 

Definicje podstawowych pojęć:

 

Metodologia nauk (metanauka) jest to w aspekcie pragmatycznym nauka o metodach działalności naukowej i stosowanych w nauce procedurach badawczych. W aspekcie apragmatycznym jest to nauka o elementach i strukturze systemów naukowych tj.
o wytworach nauki w postaci pojęć, twierdzeń i teorii naukowych.

 

Ontologia nauka o bycie jako takim, której zadaniem są dociekania nad naturą wszystkiego cokolwiek istnieje, zarówno w sferze realnej (przedmioty i zdarzenia) jak też idealnej (pojęcia ogólne). We współczesnym znaczeniu podstawowym obok teorii poznania działem filozofii zajmującym się teorią bytu, problemami jego genezy i natury w szczególności. Ontologia ma odpowiadać na pytania co jest genetycznie i funkcjonalnie wcześniejsze, pierwotne – materia czy świadomość.

 

Epistemologia teoria poznania, współcześnie, naukoznawstwo lub wyodrębniona część naukoznawstwa obejmująca badania teoretyczne nad modelami myślenia naukowego
i zasadami ich konstruowania oraz badania nad sposobami społecznego funkcjonowania nauki i praktycznym zastosowaniem strategii i metod naukowych.

 

Gatunki wiedzy ludzkiej:

 

 

 

WIEDZA LUDZKA





 

 

RACJONALNA                                                                                    IRRACJONALNA





              Abstrakcyjno – literacka

spekulatywna

potoczna                             naukowa

 

 

 

 

Wiedza racjonalna zgodnie z rozumowaniem cechuje ją racjonalność zgodna z logiką.

 

Wiedza potoczna jest wiedzą zdroworozsądkową, pragmatyczną. Cechuje ja duża ogólnikowość, brak precyzji i mały stopień abstrakcyjności. Niski stopień prawdziwości oraz ścisłości, mała moc prognostyczna, niska zawartość informacyjna, pojęcia są niejednoznaczne. Dotyczy zjawisk i przedmiotów dostępnych bezpośredniej obserwacji.

 

Wiedza abstrakcyjno literacka  - to rodzaj wiedzy, który jest związany ze sztuka literaturą jest przede wszystkim wiedza o człowieku i jego złożonej naturze

Wiedza spekulatywna  ( prowadzenie ) zawarta w religii i filozofii.

 

Wiedza naukowa stosuję mocną zasadę racjonalności. Oznacza ona, że stopień przekonania
z jakim głosimy dane twierdzenie powinno odpowiadać stopniowi jego uzasadnienia. Stosuje także słabą zasadę racjonalności czyli spełnia wymogi intersubiektywności (przeciwieństwo wiedzy potocznej)

Warunki aby dana prawda była prawdą naukową

1. wysoki stopień ogólności,

2.wysoki stopień ścisłości

3. wysoki stopień informacyjnej zawartości

4.wysoka pewność epistemologiczna

5. wysokiej prostoty logicznej

 

Wiedza irracjonalna nieuchwytna dla rozumu. Cechuje ją poza doświadczalna droga poznania (charakterystyczna dla poznania intuicyjnego często sprzecznego z zasadami logiki) oraz poznanie mistyczne polegające na bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością nadprzyrodzoną. Nie spełnia słabej zasady racjonalności.

 

Nauka i jej znaczenie

Nauka może być rozpatrywana w różnych aspektach:

  1. nauka jako gatunek wiedzy – wiedza naukowa
  2. nauka jako rodzaj działalności podejmowanych przez zespoły uczonych i działalność naukowo badawcza
  3. nauka jako sposób działania poznawczego, czyli metoda naukowa,
  4. nauka jako podmiot zbiorowy
  5. nauka jako instytucja badająca, naukowa
  6. nauka jako forma świadomości społecznej – świadomości naukowej
  7. nauka jako składnik sił wytwórczych

Takim rozumieniem nauki zajmuje się metodologia nauki.

 

Klasyfikacja nauk

Do klasyfikacji nauk wprowadza się zarówno kryteria ontologiczne jak i metodologiczne.

Podziału nauk dokonuje się według:

  1. przedmiotu badań czyli fragmentu lub aspektu rzeczywistości analizowanego przez poszczególne nauki. Nauki mogą różnić się przedmiotem badań nawet jeśli badają te same obiekty
  2. metody badań
  3. zadań i celów
  4. rodzajów formułowanych problemów
  5. rodzaju formułowanych twierdzeń
  6. rodzaju wyjaśnień
  7. uzasadnienia
  8. systemu ogólności, abstrakcyjności i prostoty.

 

 

PODZIAŁ NAUK wg kryterium przedmiotowo metodologicznego.!!!!!!!!!!!!!!!

 

Nauki dzielimy na:

  1. formalne (racjonalne, dedukcyjne)

·         Logika

·         Matematyka

  1. empiryczne (realne, indukcyjne)

·         Przyrodnicze

v     Fizyczne

v     Biologiczne

·         Społeczne

v     Socjologia

v     Prawo

v     Historia

v     Pedagogika

v     Nauki polityczne

v     Językoznawstwo

v     Filozofia

 

W polskim systemie wyróżniamy 21 dziedzin, a w tym jest 88 dyscyplin to:

1. nauki biologiczne

- biochemia

- biofizyka

- biotechnologia

-ekologia

2. nauki chemiczne

Chemia

 

3.Nauki ekonomiczne

- towaroznawstwo

4. nauki farmaceutyczne

5.fizyczne

- fizyka

- biofizyka

- geofizyka

6. nauki humanistyczne

- archeologia

- filozofia

- historia

- pedagogika

- religioznawstwo

- nauki o sztuce

- nauki o polityce

- etnologia

7. Sr. leśnicze

- drzewoznawstwo

- leśnictwo

8. nauki matematyczne

- matematyka

- informatyka

9. nauki medyczne

- stomatologia

10. nauki o ziemi

- geofizyka

- geografia

- geologia

12. nauki prawne

- prawo administracyjne, rodzinne,

13. nauki rolnicze

- ogrodnictwo

- zootechnika

14.nauki techniczne

- mechanika

- elektronika

- budownictwo

- transport

- telekomunikacja

15. nauki teologiczne

16.n. weterynaryjne

17. n. wojskowe

18. n filmowe

19. nauki muzyczne

- rytmika i taniec

- wokalistyka

20. n. plastyczne

- rzeźba

- grafika             

-wzornictwo

21 nauki teatralne

 

!!!!!!!!!!Metodologia to nauka zajmująca się poznaniem naukowym , procesami poznania w nauce, regułami ( metoda naukowa).Efektami poznania ( wiedza naukową) Wyznacza normy prawidłowego poznania analizuje błędy po0znawczeanalizuje jak ich uniknąć w trakcie procesu badawczego.

 

Edukacja polega na przejściu od orientacji pozytywistycznej poprzez humanistyczną ku postmodernistycznej

Nauka  - teoria – subdyscypliny= prawda + prawidłowość

 

Teoria  oglądanie badanie słowo to układ logicznie i rzeczowo powiązanych tez które teoretycznie wyjaśniają wskazaną jednoznacznie dziedzinę

Teoria w naukach społecznych to wiedza dająca się uzasadnić i interpretować zjawisk interesujących badacza czyli system logicznie spójnych twierdzeń o badanych zjawiskach.

Rodzaje teorii!              Wg Kozieleckiego

a)      Najbardziej dojrzała – która pozwalają się wyjaśnić i przewidywać rzeczywiste zdarzenia , to system ogólnych i dobrze uzasadnionych twierdzeń,

b)     Dojrzała czyli system hipotez przypuszczeń, które nie zawsze pozwalają przewidywać i wyjaśniać fakty

c)      Mniej dojrzała refleksyjna, teoretyczna, oznacza dość luźne przypuszczenia i idee nieudokumentowane naukowo

 

  !!!Elementy struktury teorii

 

  1. orientacyjna teoretyczno – metodologiczna

- określenie to co jest przedmiotem badań

- określenie granic poznania

- określenie sposobów poznania

2. model pojęciowy strukturalny

- zespół powiązań kategorii analitycznych składający się na szczególną  wizję świata

3. zbiór twierdzeń o zależności między zjawiskiem a zdarzeniami

 

Teorie naukowe wynikają z koncepcji rozumu i dominującego typu racjonalności.

 

!!!!Wyróżniamy 3 typy podejścia  racjonalności

    1. nowoczesność ( modernizm0
    2. ponowoczesność ( postmodernizm)
    3. ponowoczesna nowość ( postmodernistyczna, modernistyczna)

Teza na której opiera się metodologia i teoria naukowa

!!!Opiera się na następujących założeniach

1.      Forma rozumu i typu – racjonalnością są pochodne danej formacji społeczno kulturowej

2.      zmiana formy rozumu i typu racjonalności jest wynikiem zmiany formalnej

3.      szczególnie jest ona widoczna w okresach przełomów formujących w kulturze

 

 

Nowoczesność ( modernizm)

W okresie tym podejmowane były próby uniwersalizacji poznania tworzenia scalonych i hierarchicznych struktur poznawczych opartych na porządku konieczności i zjawisk społecznych. Preferowana była uniwersalna forma rozumu i jeden dominujący typ racjonalności. Dla takiego pojęcia charakteru było liniowe ujmowania związków między przyczyna , a skutkiem oraz założenie o stałości konkretu kulturowego każdej przyczynie przypisywano jeden skutek, a dla każdego skutku poszukiwano jednej przyczyny.

 

 

Stały kontekst kulturowy.

 

 

 

Przyczyna _____ skutek

                                                   SK                 SK       SK

 

 

 

 

P1----------S2, P2--------S2, …   Pn----  Sn

 

 

Związki miedzy

Zmienne

Stałe

Przyczyna

Brak

Kontekst

Skutek

Brak

kulturowy


 

Jeśli chcesz skutku S powinieneś w stałym związku kontekście SK spowodować przyczynę P

 

 

 

Do tego miejsca notatki sa poprawione i zgadzaja się z naszymi wykładami Wykrzykniki oznaczają ze na wykładzie sugerowała aby zwrócić na to uwagę

 

 

 

 

 

 

Metoda jest to systematycznie stosowany sposób działania w jakiejś dziedzinie.

 

Metoda naukowa to określony sposób postępowania zmierzającego świadomie do realizacji celów poznawczych w nauce.

 

Metody badawcze to typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowania, analizy
i interpretacji danych empirycznych w celu maksymalnego uzasadnienia odpowiedzi na stawiane pytanie.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin