Koncepcja Thomasa Gordona.doc

(52 KB) Pobierz
Koncepcja Thomasa Gordona

 

Koncepcja Thomasa Gordona .

 

Koncepcja T.Gordona jako pedagogia:

- źródło swej koncepcji T.Gordona wywodzi się z psychologii humanistycznej przyjmując za nią koncepcję człowieka

- opiera ją na teorii stosunków międzyludzkich , przykładając szczególne znaczenie da zasad komunikacji interpersonalnej,

- występuje : przeciwko stosunkach władz , posługiwania się siłą i lękiem w kontaktach z innymi ludźmi , w tym szczególnie z dziećmi

- wychodzi z założenia , że podstawową przyczyną konfliktów jest posługiwanie się przez większość wychowawców barierami komunikacji

- pragnie , by stosunek wychowawcze opierał się na wzajemnym poszanowaniu swoich potrzeb , na miłości i odpowiedzialności

- proponuje program treningu dla wychowawców podczas , którego mogą oni posiąść umiejętności efektywnej komunikacji oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów

- zakłada ,że zrozumienie podstawowych zasad jego koncepcji oraz nauczenie posługiwania się programami.

 

Efektywne relacje wychowawca- wychowanka .

Stosunki wychowawca – wychowanek są dobre , gdy są zbudowane :

- szczerości i przejrzystości ( każdy jest w stosunku do drugiego uczciwy)

- zainteresowaniu (każdy wie, co znaczy dla drugiej osoby )

-wzajemnej zależności ( każdy pozwala każdemu rozwijać własną kreatywność i  indywidualność ).

-wzajemnym zaspokajaniu potrzeb

- autentyczności ( każdy jest sobą nikogo nie udaje , nie gra )

- empatii ( współodczuwanie , rozumieniu swoich emocji)

 

Cele wychowania.

Naczelny cel wychowania – szeroko rozumiany rozwój dziecka , który powinien wynikać z jego własnego potencjału osobowego.

 

Ponadto T.Gordon wymienia cele:

o        umożliwienie dziecku polubienia i zaakceptowania siebie , afirmację i poczucie własnej wartości

o        autonomia niezależności , twórczość , rozwój i realizacja własnych możliwości .

o        samodzielność w radzeniu sobie ze swoimi problemami konstruktywne ich rozwiązywanie .

o        zdolność do zaspokojenia własnych potrzeb do odpowiedzialności za siebie , do samokontroli i samooceny

o        autentyzm w wyrażaniu uczuć

o        umiejętność współpracy z innymi , zdolność do respektowania ich potrzeb , a przy tym niezapomnianie o własnych

o        umiejętność samoograniczenia własnej swobody i wolności

o        wewnętrzne zdyscyplinowanie

o        produktywność  realizowaniu własnych możliwości

Koncepcja Thomasa Gordona jako pedagogia

v     Źródła swej koncepcji T. Gordon wywodzi z psychologii humanistycznej, przyjmując za nią koncepcję człowieka

v     Opiera ją na teorii stosunków międzyludzkich, przykładając szczególne znaczenie do zasad komunikacji interpersonalnej

v     Występuje przeciwko stosunkom władzy, posługiwania się siłą i lękiem w kontaktach z innymi ludźmi, w tym szczególnie z dziećmi

v     Wychodzi z założenia, że podstawową przyczyną konfliktów jest posługiwanie się przez większość wychowawców barierami komunikacji

v     Pragnie by stosunki wychowawcze opierały się na wzajemnym poszanowaniu swoich potrzeb, na miłości i odpowiedzialności

v     Proponuje program treningu dla wychowawców, podczas którego mogą oni posiąść umiejętności efektywnej komunikacji oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów

v     Zakłada, że zrozumienie podstawowych zasad jako koncepcji oraz nauczanie posługiwania się proponowanymi przez niego narzędziami, zmienia kontakty wychowawca – wychowanek na lepsze bardziej efektywne.

 

Efektywne relacje wychowawca wychowanek

Stosunki wychowawca wychowanek są dobre, gdy są oparte na

ü      Szczerości i przejrzystości (każdy jest w stosunku do drugiego uczciwy)

ü      Zainteresowaniu ( każdy wie, co znaczy dla drugiej strony)

ü      Wzajemnej zależności ( zamiast jednostronnej zależności)

ü      Niezbędnym dystansie ( każdy pozwala każdemu rozwijać własną kreatywność i indywidualność)

ü      Wzajemnym zaspokajaniu potrzeb

ü      Autentyczności ( każdy jest sobą, nikogo nie udaje, nie gra)

ü      Empatii ( współodczuwaniu, rozumieniu swoich emocji)

 

Cele wychowania

Naczelne cele wychowania – szeroko rozumiany rozwój dziecka, który powinien wynikać z jego własnego potencjału osobowego

Ponadto  T. Gordon wymienia cele

·         Umożliwienie dziecku polubienie i zaakceptowanie siebie, afirmację i poczucie własnej wartości

·         Autonomią niezależność, twórczość, rozwój i realizację własnych możliwości

·         Samodzielność w radzeniu sobie ze swoimi problemami, konstruktywne ich rozwiązywanie

·         Zdolność do zaspokajania własnych potrzeb, do odpowiedzialności za siebie, do samokontroli i samooceny

·         Autentyzm w wyrażaniu uczuć

·         Umiejętność współpracy z innymi, zdolność do respektowania ich potrzeb a przy tym nie zapominania o własnych

·         Umiejętność samoorganizowania własnej swobody i wolności

·         Wewnętrzne zdyscyplinowanie

·         Produktywność w realizowaniu własnych możliwości

 

 

 

 

Zadanie wychowania

o       Szeroko rozumiana zmiana człowieka i jego stosunku do otaczającej rzeczywistości – człowiek powinien umieć się znaleźć w nieustannie zmieniającym się świecie.

o       Nabycie umiejętności twórczego przekształcania zastanego świata

o       Zmiana w sposobie postrzegania dziecka i siebie w roli wychowawcy

o       Zmiana dotychczasowych metod oddziaływań wychowawczych

o       Przekształcenie placówek oświatowych

 

Istota zmian edukacyjnych

1.      Rewizja poglądów i mitów dotyczących sposobu postrzegania dziecka

§         Dziecko nie jest jeszcze pełnowartościowym człowiekiem

§         Dziecko jest złe z natury

§         Dziecko jest własnością rodziców, ich kontynuacją

§         Dzieci są dla rodziców najważniejsze

§         Dzieci chcą by dorośli wyznaczali im granice zachowań

§         Bunt okresu dorastania jest zjawiskiem naturalnym

 

2.      Rewizja poglądów dotyczących sposobu postrzegania siebie w roli wychowawcy

§         Rodzice i nauczyciele muszą być czymś więcej niż zwykłymi ludźmi

§         Wychowawcy muszą być konsekwentni

§         Wychowawcy musza stanowić zwarty front w wychowaniu

§         Wychowawcy muszą zawsze akceptować dzieci

§         Wychowawca musi zwyciężać gdyż w przeciwnym razie zostanie pokonany

§         Wychowawcy maja prawo narzucić dzieciom swoją wolę i rozwiązania

§         Wychowawcy muszą przekazywać dzieciom swoją hierarchię wartości

§         Wychowawcy są odpowiedzialni za przekazywanie kultury

 

3.      Rewizja poglądów dotyczących metod oddziaływań wychowawczych

§         W stosunku do dzieci należy używać swojej władzy i autorytetu

§         Konflikt między dziećmi a wychowawcami niszczy wzajemne stosunki

§         Należy mówić dziecku, co jest złego w jego zachowaniu, gdyż jedynie wtedy będzie w stanie je zmienić

§         Grupa nie może podejmować decyzji

 

4.      Stosunek do środowiska wychowawczego

§         Nieuzasadniona krytyka rodziny

§         Nieuzasadniona krytyka nauczycieli

§         Nieuzasadniona krytyka szkoły

 

 

Istota oddziaływań wychowawczych

1)     Zasada posiadania problemu

2)     Akceptacja jako niezbędny warunek pomocy człowiekowi posiadającemu problem

3)     Rezygnacja z oddziaływania siłą i władzą

4)     Wychowawca musi zadbać także o siebie

5)     Postrzeganie konfliktu jako wspólnego problemu do rozwiązania

6)     Przekazywanie dzieciom przez dorosłych swojej hierarchii wartości nie poprzez nakazy, lecz przez wyznawanie jej własnym życiem

7)     Nastawienie na współpracę i współdziałanie

 

Metody, środki i formy wychowania

1)     Sposoby reakcji wychowawcy

·         Bierne słuchanie

·         Otwieracze drzwi, (gdy ktoś inny trzeci wtrąca się w konwersację, dyskusją)

·         Aktywne słuchanie

2)     Wpływanie na zmianę nieakceptowanego zachowania dziecka

·         Wypowiedzi typu „ja”

·         Zmiana otoczenia

·         Zmiana swojego stosunku do zachowania dziecka

3)     Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów

·         Metoda dwu szpad

·         Metoda 6 kroków

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin