207
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Marzec
Tematy tygodniowe
Tydzień 25. Opowieści z książeczki
Tydzień 26. W zdrowym ciele zdrowy duch
Tydzień 27. A wiosna tuż, tuż
Tydzień 28. Przedszkolny teatrzyk
Ćwiczenia poranne:
Zestawy V, VIII, XII, XVI
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy I, II, IV, X
Zabawy ruchowe:
Zabawa bieżna „Ogonki"
Zabawy rzutne „Piłka goni piłkę", „Traf i zdobądź punkty"
Zabawy skoczne „Przeskocz przez kałużę", „Zrzuć woreczek" Zabawa z mocowaniem „Walka kogutów"
Zabawy orientacyjno-porządkowe „Światła na skrzyżowaniu", „Zbiórka na sygnał" Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata"
temat tygodnia: Opowieści z książeczki
Podstawa programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu • zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
I1
• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.
• prezentowanie książki o Smoku Wawelskim, opowiadanie historyjki obrazkowej
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy
XIV 4, 5
• wyszukiwanie ulubionych bajek
• wprowadzenie wyrazu bajka do globalnego czytania
• rozmowa na temat baśni i jej cech charakterystycznych
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy
- potrafi określić myśl przewodnią opowiadania i morał w bajkach
• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy, słowniki, encyklopedie, książki kucharskie
• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby nie uległy zniszczeniu
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
XIV 6
• wyszukiwanie spośród ilustracji przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „k"
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski - umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się lub kończy podaną głoską
XII
XIV 4
• zachęcenie do zbierania makulatury
• wprowadzenie wyrazu makulatura do globalnego czytania
Ochrona przyrody
• potrafi wymienić i rozumie działania podejmowane przez człowieka w celu ochrony przyrody:
- rozpoznaje symbol recyklingu i wie, co on oznacza
• podejmuje świadome działania chroniące środowisko naturalne
- umie segregować odpady wg ich rodzaju
- zna oznaczenia pojemników na surowce wtórne Rozumienie symboli
XIV 2, 3, 5
• omówienie i pokolorowanie ilustracji w „Kalendarzu" (K s. 14)
• przypomnienie treści wiersza B. Piergi Opowieści z książeczki
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i rysowania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
- dostosowuje nacisk do przyboru, z którego korzysta Zainteresowanie książką
XIV 5
X
IV 2
I2
VII 2
II 5
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza B. Piergi Opowieści z książeczki
• powitanie rymowanką
• oglądanie książeczek dla dzieci, określanie, z jakich części składa się książka
• zapoznanie z wierszem B. Piergi Opowieści z książeczki
• omówienie treści wiersza
• stara i nowa książka - porównywanie 2 egzemplarzy książki
• zabawa ruchowa „Dostarcz gazetę"
• książka i gazeta -wyszukiwanie podobieństw i różnic
• zagadki pantomimiczne „Kim jestem i co robię?"
• zakończenie - odłożenie książek do kącika książek
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedziało się czegoś nowego
• wie, w jaki sposób powstaje książka
- potrafi nazwać osoby, które są zaangażowane w powstanie książki, i określa, na czym polega ich praca, np. pisarz lub poeta, ilustrator, redaktor, drukarz
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody, np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz potrafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazujących na podobieństwa i różnice między przedmiotami
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw i gier zespołowych
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przyborach plastycznych, książkach
XIV 5, 2, 3 IX2
• zajęcia plastyczne „Smok nad Wisłą"
• zapoznanie z legendą o Smoku Wawelskim
• rozmowa na temat bohatera utworu
• ćwiczenie min przed lustrem
• rysowanie konturów smoka
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przedmiotów i postaci
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster Twórczość plastyczna
• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór muzyczny lub literacki
- stara się przedstawić nastrój
XIV 2, 3
• wykonanie ćwiczenia z KG 25
• potrafi dorysować brakującą część rysunku
• umie pokolorować obrazek wg podanego kodu
XIV 3
• wykonanie zakładki do książki
• wycina dowolne kształty i po zaznaczonej linii, sprawnie posługując się nożyczkami
1X2
III
• rysunek kredkami „Król Krak i królewna" - wykonanie ilustracji do baśni o Smoku Wawelskim
• utrwalenie pojęcia ilustrator
Twórczość plastyczna
Poprawnoś...
an28