Przewodnik metodyczny - Marzec.docx

(689 KB) Pobierz

207

 

PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Marzec

Tematy tygodniowe

Tydzień 25. Opowieści z książeczki

Tydzień 26. W zdrowym ciele zdrowy duch

Tydzień 27. A wiosna tuż, tuż

Tydzień 28. Przedszkolny teatrzyk

Ćwiczenia poranne:

Zestawy V, VIII, XII, XVI

Ćwiczenia gimnastyczne:

Zestawy I, II, IV, X

Zabawy ruchowe:

Zabawa bieżna „Ogonki"

Zabawy rzutne „Piłka goni piłkę", „Traf i zdobądź punkty"

Zabawy skoczne „Przeskocz przez kałużę", „Zrzuć woreczek" Zabawa z mocowaniem „Walka kogutów"

Zabawy orientacyjno-porządkowe „Światła na skrzyżowaniu", „Zbiórka na sygnał" Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata"

temat tygodnia: Opowieści z książeczki

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

XIII 6

• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku

Układy rytmiczne i następstwo czasu • zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku

III 1

I1

• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.

• prezentowanie książki o Smoku Wa­welskim, opowiadanie historyjki obraz­kowej

Porozumiewanie się

• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dzieć­mi i dorosłymi

• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia

Kontakty i postawy społeczne

• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów

• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:

- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy

- umie dostosować ton głosu do sytuacji

- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia Poprawność gramatyczna wypowiedzi

• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy

- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów

• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszyst­kich odmieniających się części mowy

XIV 4, 5

• wyszukiwanie ulubionych bajek

• wprowadzenie wyrazu bajka do glo­balnego czytania

• rozmowa na temat baśni i jej cech cha­rakterystycznych

Zainteresowanie książką

• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy

- potrafi określić myśl przewodnią opowiadania i morał w bajkach

• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy, słowniki, encyklopedie, książki kucharskie

• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby nie uległy zniszczeniu

Rozumienie symboli

• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem

 

 

 

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

XIV 6

• wyszukiwanie spośród ilustracji przed­miotów, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „k"

Percepcja słuchowa

• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski - umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­czyna się lub kończy podaną głoską

XII

XIV 4

• zachęcenie do zbierania makulatury

• wprowadzenie wyrazu makulatura do globalnego czytania

Ochrona przyrody

• potrafi wymienić i rozumie działania podejmowane przez człowieka w celu ochrony przyrody:

- rozpoznaje symbol recyklingu i wie, co on oznacza

• podejmuje świadome działania chroniące środowisko naturalne

- umie segregować odpady wg ich rodzaju

- zna oznaczenia pojemników na surowce wtórne Rozumienie symboli

• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem

XIV 2, 3, 5

• omówienie i pokolorowanie ilustracji w „Kalendarzu" (K s. 14)

• przypomnienie treści wiersza B. Piergi Opowieści z książeczki

Percepcja wzrokowa

• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­wania

- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster

- dostosowuje nacisk do przyboru, z którego korzysta Zainteresowanie książką

• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy

XIV 5

X

IV 2

I2

VII 2

II 5

• zajęcia z wykorzystaniem wiersza B. Piergi Opowieści z książeczki

• powitanie rymowanką

• oglądanie książeczek dla dzieci, okre­ślanie, z jakich części składa się książka

• zapoznanie z wierszem B. Piergi Opo­wieści z książeczki

• omówienie treści wiersza

• stara i nowa książka - porównywanie 2 egzemplarzy książki

• zabawa ruchowa „Dostarcz gazetę"

• książka i gazeta -wyszukiwanie podo­bieństw i różnic

• zagadki pantomimiczne „Kim jestem i co robię?"

• zakończenie - odłożenie książek do kącika książek

Zainteresowanie książką

• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­dań i wierszy

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­działo się czegoś nowego

• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy, słowniki, encyklopedie, książki kucharskie

• wie, w jaki sposób powstaje książka

- potrafi nazwać osoby, które są zaangażowane w po­wstanie książki, i określa, na czym polega ich praca, np. pisarz lub poeta, ilustrator, redaktor, drukarz

• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby nie uległy zniszczeniu

Poznawanie zawodów

• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawo­dy, np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator

Porównywanie i grupowanie obiektów

• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­trafi wyjaśnić, do czego służą

• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów

- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazują­cych na podobieństwa i różnice między przedmio­tami

Kontakty i postawy społeczne

• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas za­baw i gier zespołowych

• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy

 

 

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

 

 

Zabawy teatralne

• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne Kultura życia codziennego, dbanie o porządek

• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­rach plastycznych, książkach

XIV 5, 2, 3 IX2

• zajęcia plastyczne „Smok nad Wisłą"

• zapoznanie z legendą o Smoku Wa­welskim

• rozmowa na temat bohatera utworu

• ćwiczenie min przed lustrem

• rysowanie konturów smoka

Zainteresowanie książką

• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­dań i wierszy

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­działo się czegoś nowego

Percepcja wzrokowa

• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku

- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­miotów i postaci

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­wania

- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster Twórczość plastyczna

• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór muzyczny lub literacki

- stara się przedstawić nastrój

XIV 2, 3

• wykonanie ćwiczenia z KG 25

Percepcja wzrokowa

• potrafi dorysować brakującą część rysunku

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• umie pokolorować obrazek wg podanego kodu

XIV 3

• wykonanie zakładki do książki

Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

• wycina dowolne kształty i po zaznaczonej linii, sprawnie posługując się nożyczkami

1X2

III

• rysunek kredkami „Król Krak i kró­lewna" - wykonanie ilustracji do baśni o Smoku Wawelskim

• utrwalenie pojęcia ilustrator

Twórczość plastyczna

• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór muzyczny lub literacki

- stara się przedstawić nastrój

Poprawnoś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin