Przewodnik metodyczny - Marzec.pdf

(1145 KB) Pobierz
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Marzec
Tematy tygodniowe
Tydzień 25. Opowieści z książeczki
Tydzień 26. W zdrowym ciele zdrowy duch
Tydzień 27. A wiosna tuż, tuż
Tydzień 28. Przedszkolny teatrzyk
Ćwiczenia poranne:
Zestawy V, VIII, XII, XVI
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy I, II, IV, X
Zabawy ruchowe:
Zabawa bieżna „Ogonki"
Zabawy rzutne „Piłka goni piłkę", „Traf i zdobądź punkty"
Zabawy skoczne „Przeskocz przez kałużę", „Zrzuć woreczek"
Zabawa z mocowaniem „Walka kogutów"
Zabawy orientacyjno-porządkowe „Światła
na skrzyżowaniu", „Zbiórka na sygnał"
Zabawa na czworakach „Pająk i pająk
akrobata"
TEMAT TYGODNIA : Opowieści z książeczki
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
11
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
• prezentowanie książki o Smoku Wa­
welskim, opowiadanie historyjki obraz­
kowej
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dzieć­
mi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych
zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszyst­
kich odmieniających się części mowy
XIV 4, 5
• wyszukiwanie ulubionych bajek
• wprowadzenie wyrazu bajka do glo­
balnego czytania
• rozmowa na temat baśni i jej cech cha­
rakterystycznych
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań
i wierszy
- potrafi określić myśl przewodnią opowiadania
i morał w bajkach
• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy,
słowniki, encyklopedie, książki kucharskie
• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby
nie uległy zniszczeniu
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
994892656.047.png 994892656.051.png 994892656.052.png 994892656.053.png 994892656.001.png 994892656.002.png 994892656.003.png 994892656.004.png
 
Podstawa
programowa
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Sposoby realizacji
XIV 6
• wyszukiwanie spośród ilustracji przed­
miotów, których nazwy rozpoczynają
się na głoskę „k"
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­
czyna się lub kończy podaną głoską
XII
XIV 4
• zachęcenie do zbierania makulatury
• wprowadzenie wyrazu makulatura
do globalnego czytania
Ochrona przyrody
• potrafi wymienić i rozumie działania podejmowane
przez człowieka w celu ochrony przyrody:
- rozpoznaje symbol recyklingu i wie, co on oznacza
• podejmuje świadome działania chroniące środowisko
naturalne
- umie segregować odpady wg ich rodzaju
- zna oznaczenia pojemników na surowce wtórne
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
• omówienie i pokolorowanie ilustracji
w „Kalendarzu" (K s. 14)
• przypomnienie treści wiersza B. Piergi
Opowieści z książeczki
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­
wania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
- dostosowuje nacisk do przyboru, z którego korzysta
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań
i wierszy
XIV 2, 3, 5
XIV 5
X
IV 2
12
VII 2
115
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza
B. Piergi Opowieści z książeczki
• powitanie rymowanką
• oglądanie książeczek dla dzieci, okre­
ślanie, z jakich części składa się książka
• zapoznanie z wierszem B. Piergi Opo­
wieści z książeczki
• omówienie treści wiersza
• stara i nowa książka - porównywanie
2 egzemplarzy książki
• zabawa ruchowa „Dostarcz gazetę"
• książka i gazeta -wyszukiwanie podo­
bieństw i różnic
• zagadki pantomimiczne „Kim jestem
i co robię?"
• zakończenie - odłożenie książek do
kącika książek
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy,
słowniki, encyklopedie, książki kucharskie
• wie, w jaki sposób powstaje książka
- potrafi nazwać osoby, które są zaangażowane w po­
wstanie książki, i określa, na czym polega ich praca,
np. pisarz lub poeta, ilustrator, redaktor, drukarz
• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby
nie uległy zniszczeniu
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawo­
dy, np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­
trafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazują­
cych na podobieństwa i różnice między przedmio­
tami
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas za­
baw i gier zespołowych
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
994892656.005.png 994892656.006.png 994892656.007.png 994892656.008.png 994892656.009.png 994892656.010.png 994892656.011.png 994892656.012.png 994892656.013.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­
rach plastycznych, książkach
XIV 5, 2, 3
1X2
• zajęcia plastyczne „Smok nad Wisłą"
• zapoznanie z legendą o Smoku Wa­
welskim
• rozmowa na temat bohatera utworu
• ćwiczenie min przed lustrem
• rysowanie konturów smoka
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­
wania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
Twórczość plastyczna
• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór
muzyczny lub literacki
- stara się przedstawić nastrój
XIV 2, 3
• wykonanie ćwiczenia z KG 25
Percepcja wzrokowa
• potrafi dorysować brakującą część rysunku
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• umie pokolorować obrazek wg podanego kodu
XIV 3
• wykonanie zakładki do książki
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• wycina dowolne kształty i po zaznaczonej linii,
sprawnie posługując się nożyczkami
1X2
III
• rysunek kredkami „Król Krak i kró­
lewna" - wykonanie ilustracji do baśni
o Smoku Wawelskim
• utrwalenie pojęcia ilustrator
Twórczość plastyczna
• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór
muzyczny lub literacki
- stara się przedstawić nastrój
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
XIV 4
• wprowadzenie zabawki „Mały drukarz"
Percepcja wzrokowa
• rozpoznaje zapamiętane litery występujące osobno
i w napisie (przewidywane osiągnięcie dla dziecka
zdolnego)
Rozumienie symboli
• potrafi odszukać swoją wizytówkę z imieniem i na­
zwiskiem
XIV 2
• zabawa „Jaki obrazek pasuje do tej
książeczki?"
Percepcja wzrokowa
• zgaduje, kojarząc fakty, o którym obrazku opowiada
nauczyciel lub inne dziecko
XIV 5
• wysłuchanie wybranej bajki w inter­
pretacji N.
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
994892656.014.png 994892656.015.png 994892656.016.png 994892656.017.png 994892656.018.png 994892656.019.png 994892656.020.png 994892656.021.png 994892656.022.png 994892656.023.png 994892656.024.png 994892656.025.png 994892656.026.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIV 2, 4, 5
I 1
• zabawa dydaktyczna „Biblioteka przed­
szkolna"
• powitanie rymowanką
• omówienie obrazka „W bibliotece" lub
odwiedzenie biblioteki przedszkolnej
• wypożyczenie książki do codziennego
czytania w czasie relaksu
• zorganizowanie biblioteki grupowej
• rozpoznanie poszczególnych liter
• opracowanie regulaminu korzystania
z biblioteki grupowej
• słuchanie fragmentu wypożyczonej
książki
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
• rozpoznaje zapamiętane litery występujące osobno
i w napisie (przewidywane osiągnięcie dla dziecka
zdolnego)
Kontakty i postawy społeczne
• umie zachować się kulturalnie w miejscach publicz­
nych, np. biblioteka, kino, środki komunikacji
• postępuje zgodnie z umowami przyjętymi w grupie
przedszkolnej
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
• zabawa tematyczna „Biblioteka"
Zainteresowanie książką
• rozpoznaje i nazywa różne rodzaje książek: albumy,
słowniki, encyklopedie, książki kucharskie
- orientuje się, że w książkach można odszukać in­
formacje na różne tematy
XIV 5
VIII
X 1
• zabawa badawcza „Co nasypać, aby
grało jak grzechotka?"
Gra na instrumentach
• wykonuje wg własnego pomysłu instrumenty z do­
stępnych materiałów (przewidywane osiągnięcie dla
dziecka zdolnego)
Zabawy badawcze i eksperymentowanie
• potrafi uważnie obserwować, analizować i wyciągać
wnioski w prowadzonych zabawach badawczych
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
XIV 5
• słuchanie w kąciku słuchania wybra­
nych bajek z audiobooków
XIV 3
• ćwiczenie graficzne „Baranek"
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
• zabawa „Znamy bajki"
• wykorzystanie wierszy J. Brzechwy
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­
trafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazu­
jących na podobieństwa i różnice między przed­
miotami
• klasyfikuje konkretne obiekty lub przedstawione na
obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte
przez siebie kryterium
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
IV 2
XIV 5
• słuchanie bajki w interpretacji zapro­
szonego rodzica
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
XIV 5
Kontakty i postawy społeczne
• używa zwrotów grzecznościowych w kontaktach
z dziećmi i dorosłymi
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
11,2
XIV 2, 5
115
XIII 1, 3
• układanie historyjki obrazkowej „Jak
powstaje książka?"
• powitanie rymowanką
• wręczenie przez N. prezentu dla grupy
- książki
994892656.027.png 994892656.028.png 994892656.029.png 994892656.030.png 994892656.031.png 994892656.032.png 994892656.033.png 994892656.034.png 994892656.035.png 994892656.036.png 994892656.037.png 994892656.038.png 994892656.039.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• układanie podziękowań dla autora
• oglądanie i omówienie ilustracji przed­
stawiających ludzi pracujących przy
powstaniu książki
• ustalenie miejsca dla nowej lektury
• przypomnienie zasad korzystania
z książek
• zabawa ruchowa „Pogubione kartki"
• wykonanie ćwiczenia z KP2 40
• zakończenie - sprawdzenie popraw­
ności wykonania ćwiczenia i sprząta­
nie miejsca pracy
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
Zainteresowanie książkę
• wie, w jaki sposób powstaje książka
- potrafi nazwać osoby, które są zaangażowane
w powstanie książki, i określa, na czym polega ich
praca, np. pisarz lub poeta, ilustrator, redaktor,
drukarz
• dba o książki i potrafi obchodzić się z nimi tak, aby
nie uległy zniszczeniu
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• dba o wygląd sali przedszkolnej
- utrzymuje ład w miejscu pracy w czasie wykony­
wanych zadań
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­
rach plastycznych, książkach
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- wie, że w liczeniu ostatni wypowiedziany liczebnik
oznacza wynik
• posługuje się prawidłowo liczebnikami porządkowy­
mi w znanym sobie zakresie
- umie określić miejsce przedmiotu w szeregu, a tak­
że miejsce poprzedniego i następnego obiektu
VIII 1, 2
12
• zajęcia umuzykalniające „Słowa i mu­
zyka - zabawy z piosenką Słowa"
• powitanie piosenką powitalną
• „Zabawa z sylabami"
• utrwalenie 2 pierwszych zwrotek pio­
senki Słowa
• nauka 3. i 4. zwrotki piosenki Słowa
• nauka układu ruchowego do piosenki
Słowa
• zabawa „Które słowo nie pasuje?"
• pożegnanie piosenką pożegnalną
Śpiewanie
• śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie, wy­
raźnie odtwarzając tekst
• przedstawia ruchem treść piosenki (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
Poczucie rytmu
• odtwarza złożone rytmy
• układa własny rytm, wyklaskując, wystukując lub
grając na instrumentach perkusyjnych
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
XIV 3
XIII
• mandale - kolorowanie obrazków
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­
wania
Figury geometryczne
• dostrzega występowanie osi symetrii dzielącej przed­
mioty na dwie jednakowe części, np. składa płaskie
papierowe figury geometryczne zgodnie z ich osią
symetrii (koło, prostokąt, wielokąty foremne)
1X2
• „Rycerze" - rysunek ołówkiem
Twórczość plastyczna
• tworzy prace plastyczne inspirowane przez utwór
muzyczny lub literacki
X 1
• zabawa konstrukcyjna „Zamek Wa­
welski"
Zabawy konstrukcyjne
• buduje zespołowo konstrukcje, wykorzystując sprzę­
ty i przedmioty, takie jak pudła kartonowe, gazety,
krzesełka, koce
- słucha pomysłów kolegów
994892656.040.png 994892656.041.png 994892656.042.png 994892656.043.png 994892656.044.png 994892656.045.png 994892656.046.png 994892656.048.png 994892656.049.png 994892656.050.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin