Placówki opieki częściowej –
świetlica środowiskowa
Pedagogika opiekuńcza z promocją zdrowia
Rok III, gr 2.
Domańska Justyna, Jaworska Karolina, Tłuściak Aneta
1. Rys historyczny.
Pierwsza placówka o charakterze – świetlicy środowiskowej powstała w Polsce w okresie pierwszej wojny światowej. Powstała ona z inicjatywy młodzieży uczącej się wieczorowo i pracującej zawodowo. Pierwszymi pionierami tworzenia świetlic środowiskowych byli między innymi: A. Konewka, J. Obremska oraz E.K. Karniłowiczowie.
Po II wojnie światowej zaczęto tworzyć świetlice, które uzyskiwały dużą popularność wśród dzieci i młodzieży, gdyż stały się miejscem troski o ich zdrowie ale i także dbało się o ich rozwój intelektualny. W obecnych czasach najczęściej wychowankami świetlic są dzieci i młodzież pochodząca z rodzin biednych, często z rodzin bezrobotnych, z rodzin wielodzietnych i patologicznych. Wszystkie zajęcia świetlicowe są przygotowywane i prowadzone przez kadrę pedagogów, psychologów i logopedów.
Świetlica czynna jest cały rok kalendarzowy z uwzględnieniem urlopów, świąt, dni wolnych od pracy oraz organizowanych wypoczynków letnich i zimowych dla dzieci.
Świetlica jest czynna we wszystkie dni robocze, minimum 4 godziny dziennie w dni robocze, w godzinach dostosowanych do potrzeb dzieci i młodzieży.
W wyjątkowych przypadkach małej liczby dzieci ilość dni i godzin pracy świetlicy można zmniejszyć.
W miarę potrzeb i możliwości:
· świetlica może być czynna w soboty oraz w wymiarze większym niż 4 godziny dziennie,
· świetlica może być czynna również w okresie wakacyjnym,
· w godzinach pracy placówki na jej terenie powinny przebywać minimum 2 osoby dorosłe.
Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy musi być odpowiednia do potrzeb dzieci oraz rodzaju prowadzonych zajęć.
W czasie zajęć odbywających się na terenie świetlicy pod opieką jednego dorosłego powinno przebywać do 10 dzieci.
W zajęciach świetlicy powinno stale uczestniczyć nie mniej niż 10 dzieci
3. Struktura placówki.
Pracownikami świetlicy środowiskowej są:
- Kierownik,
- Rada Pedagogiczna,
- Zespół do spraw oceny materialnej sytuacji dziecka,
- Samorząd wychowanków;
- Wolontariusze.
Kierownik świetlicy
Świetlicą kieruje kierownik, który jest jednocześnie wychowawcą. W razie
jego nieobecności placówką kieruje osoba przez niego wyznaczona, posiadająca odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia. Kierownik jest przełożonym wszystkich pracowników i wolontariuszy, którzy pracują w świetlicy.
Do zadań kierownika należy:
· opracowanie zakresów czynności i obowiązków podległym pracownikom
i wolontariuszom,
· systematyczne wizytacje zajęć grupowych i indywidualnych zgodnie z potrzebami i harmonogramem oraz ocena realizacji zadań,
· prowadzenie nadzoru nad warunkami sanitarnymi, przeciwpożarowymi, BHP oraz nad bezpieczeństwem podopiecznych i pracowników,
· odpowiedzialność za powierzony majątek,
· dbanie o prawidłowe prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji świetlicy,
· dbanie o zachowanie tajemnicy służbowej i zawodowej w sprawach dotyczących dzieci, znajdujących się w placówce oraz ich rodzin.
Kierownikiem świetlicy może być osoba, która posiada następujące kwalifikacje:
· wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, resocjalizacja, psychologia, praca socjalna albo na innym kierunku, uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, socjoterapii, terapii pedagogicznej lub resocjalizacji,
· co najmniej trzyletni staż pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
W świetlicy środowiskowej działa także Rada Pedagogiczna. W skład tej Rady wchodzą wszyscy pracownicy świetlicy środowiskowej. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest kierownik świetlicy.
Samorząd wychowanków
Dzieci przebywające w placówce mogą tworzyć samorząd; jego organizację określa regulamin ustalony wspólnie przez wychowawców i wychowanków i zatwierdzony przez kierownika świetlicy.
Samorząd wybiera opiekuna spośród wychowawców świetlicy. Opiekun samorządu wybierany jest przez dzieci i młodzież spośród wychowawców świetlicy.
Samorząd może przedstawiać kierownikowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach
dotyczących funkcjonowania placówki.
Działalność świetlicy może być wspierana przez wolontariuszy, szczególnie w
zakresie rozszerzenia opieki nad dziećmi oraz rozwijania ich indywidualnych
zainteresowań i zdolności.
Wolontariuszem w świetlicy środowiskowej może być osoba:
· pełnoletnia,
· niekarana,
· posiadająca predyspozycje i umiejętności niezbędne do pracy w świetlicy środowiskowej, najlepiej studenci kierunków pedagogicznych lub psychologii.
Kierownik świetlicy ma obowiązek zawrzeć pisemne porozumienie o zatrudnieniu wolontariusza. Ponadto obowiązkowo musi ubezpieczyć wolontariusza od następstw nieszczęśliwych, a w miarę możliwości od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas wykonywania zadań oraz przed rozpoczęciem pracy poinformować o zadaniach, obowiązkach oraz konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dzieci, znajdujących się w placówce oraz ich rodzin.
Porozumienie, które zawiera kierownik świetlicy z wolontariuszem, określa:
· zakres, sposób i czas wykonywania zadań przez wolontariusza,
· zobowiązanie wolontariusza do działania w porozumieniu i za zgodą kierownika świetlicy lub wyznaczonego przez niego wychowawcy,
· zobowiązania wolontariusza do zachowania tajemnicy w sprawach, dotyczących dzieci znajdujących się w placówce oraz ich rodzin,
· postanowienia o możliwości rozwiązania porozumienia.
Wolontariusz wykonuje zadania odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem kierownika świetlicy lub wyznaczonego przez niego wychowawcy.
Na prośbę wolontariusza kierownik świetlicy wydaje mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń, odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz danej świetlicy.
Zespół wychowawczy
W placówce działa stały zespół wychowawczy. W jego skład wchodzą: kierownik
placówki, wychowawcy i inni specjaliści, powoływani przez kierownika.
W skład zespołu mogą też wchodzić inne osoby, a w szczególności: wolontariusze,
pracownicy szkoły, kuratorzy, pracownicy socjalni.
Zadaniem zespołu jest ocena aktualnej sytuacji i potrzeb dzieci, wymiana informacji
między wychowawcami, planowanie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych oraz
analiza i weryfikacja metod pracy stosowanych w świetlicy.
Określić częstotliwość spotkań zespołu wychowawczego – np. nie mniej niż 2 razy w roku szkolnym.
Wychowawcy świetlicy środowiskowej
Wychowawca planuje, organizuje i prowadzi pracę opiekuńczo - wychowawczą:
· z grupą dzieci oraz pracę indywidualną z dzieckiem,
· z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka,
· z innymi osobami i instytucjami, wspierającymi rodzinę w wychowaniu dziecka.
Wychowawcy powinni posiadać następujące kwalifikacje:
· wychowawcy – ukończone studia wyższe na kierunku: pedagogika, pedagogika
specjalna, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, resocjalizacja, psychologia, praca socjalna albo na innym kierunku, uzupełnione uprawnieniami pedagogicznymi i odpowiednimi kursami przygotowującymi do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
· psychologa - ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku psychologia;
· pedagoga - ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku pedagogika;
· terapeuty, logopedy lub innego specjalisty - ukończone studia wyższe magisterskie na odpowiednim kierunku wraz z uprawnieniami pedagogicznymi
oraz udokumentowane przygotowanie do prowadzenia zajęć o profilu potrzebnym w placówce.
Osoby, które nie posiadają wymaganego wykształcenia zobowiązane są uzupełnić je w terminie do 3 lat od podjęcia pracy wychowawczej w świetlicy środowiskowej. Osoby nie posiadające wymaganego doświadczenia zobowiązane są do podpisania deklaracji zobowiązującej do uzupełnienia wykształcenia.
Wymagania lokalowe i wyposażenie świetlicy
Minimalny standard warunków lokalowych oraz wyposażenie świetlicy środowiskowej:
· sale do zajęć dla dzieci (min. 2 m² / os.) ze światłem dziennym i właściwym oświetleniem sztucznym,
· zaplecze sanitarne,
· stoliki i krzesła dostosowane do wieku uczestników,
· pomoce dydaktyczne: przybory szkolne, gry planszowe, zabawki edukacyjne, książki itp.,
· apteczkę z podstawowym wyposażeniem do udzielenia pierwszej pomocy.
W miarę możliwości świetlica powinna posiadać:
· zaplecze kuchenne wraz z niezbędnym wyposażeniem do przygotowywania i spożywania posiłków (podwieczorek, kolacja),
· materace do zabaw i zajęć,
· specjalistyczne pomoce dydaktyczne,
· pracownie: komputerową, plastyczną, muzyczną i inne,,
· bibliotekę.
4. Dla kogo przeznaczona jest świetlica środowiskowa?
Dzieci i młodzież korzystają ze świetlicy dobrowolnie i nieodpłatnie, wyłącznie na podstawie pisemnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów.
Zajęcia w świetlicy przewidziane są dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat ze szczególnym uwzględnieniem:
· zaniedbanych wychowawczo,
· pochodzących z grup ryzyka,
· mających problemy z nauką, zachowaniem,
· niewykazujących utrwalonych zaburzeń zachowania.
W przypadku braku uzasadnionych przeciwwskazań w świetlicy mogą przebywać dzieci niepełnosprawne.
W miarę potrzeb i możliwości również:
W świetlicy mogą przebywać dzieci od 3 do 6 roku życia oraz młodzież powyżej 18 roku życia - do ukończenia szkoły średniej - jeśli w środowisku istnieje takie zapotrzebowanie, a placówka ma możliwości zapewnienia odpowiedniej opieki, szczególnie dotyczy to dzieci w wieku 3-6 lat. Wskazane jest wówczas zatrudnienie nauczyciela wychowania przedszkolnego, jeżeli ilość dzieci w tym wieku jest stała i wynosi minimum czworo.
Prawa i obowiązki wychowanków:
Wychowanek świetlicy ma prawo do:
· opieki wychowawczej oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w świetlicy i poza jej terenem,
· poszanowania jego godności osobistej, przekonań religijnych, ochrony przed przemocą, życzliwego traktowania,
· udziału w zajęciach organizowanych przez świetlicę,
· swobodnego wyrażania myśli i przekonań.
Wychowanek ma obowiązek:
· przestrzegania postanowień zawartych w Regulaminie uczestnika zajęć świetlicy,
· współpracy w procesie opieki i wychowania,
· przestrzegania zasad kultury współżycia,
· pomagania innym,
· dbania o mienie placówki, uczestniczenia w pracach porządkowych,
· ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
Zasady naboru dzieci i młodzieży do świetlicy środowiskowej
...
ela.r