Bakterie i wirusy. Organizmy beztkankowe..odt

(173 KB) Pobierz

grupa a

 

 

Bakterie i wirusy. Organizmy beztkankowe

 

 

Poniższy test składa się z 23 zadań.              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą              Imię i nazwisko

do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie

całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 35 punktów.              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

1. Rozpoznaj i podpisz kształty bakterii.                   (0–2)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

2. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.             (0–1)

Do chorób wirusowych zalicza się

A. grypę, malarię, AIDS.

B. anginę, różyczkę, odrę.

C. żółtaczkę, ospę wietrzną, grypę.

D. czerwonkę, anginę, grypę.

 

3. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.             (0–1)

Sinice to glony zaliczane do królestwa

A. grzybów.

B. roślin.

C. zwierząt.

D. bakterii.

 

4. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.             (0–1)

W skład ciała pieczarki polnej wchodzą

A. nóżka i kapelusz.

B. strzępki grzybni i korzenie.

C. trzon, kapelusz i strzępki grzybni w glebie.

D. trzon, kapelusz i korzenie.

 

5. Glony są samożywne.  Napisz, który                     (0–1)

z elementów budowy ich komórek o tym decyduje.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .

 

6. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.             (0–1)

Hubiak pospolity pod względem odżywiania jest

A. samożywny.

B. pasożytem.

C. drapieżnikiem.

D. saprofagiem.

 

7. Podaj przykład mikoryzy.                                      (0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

8. Obok zdań dotyczących negatywnego znaczenia bakterii wpisz literę N, a obok pozytywnego znaczenia

  wpisz literę P.                                                            (0–4)

 

Rozkładają szczątki roślinne i zwierzęce….

Tworzą próchnicę w glebie….

Wywołują epidemie wśród roślin i zwierząt….

Ułatwiają trawienie pokarmu (celulozy)

u zwierząt roślinożernych….

Wywołują choroby zakaźne….

Zakwaszają mleko, jogurty, ogórki oraz kapustę….

Wytwarzają różne witaminy….

Powodują psucie się żywności….

 

9. Podaj przykłady dwóch grzybów jadalnych.             (0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

10. Podaj nazwę przedstawionego organizmu               (0–3)

oraz nazwę i rolę elementu oznaczonego literą X.             

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .  .

 

X –. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .  .

 

11.Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.                (0–1)

Porosty to organizmy najbardziej wrażliwe na

obecność w powietrzu

A. dwutlenku siarki.

B. tlenu.

C. dwutlenku węgla.

D. pary wodnej.80  

 

Klasa

 

             

 

 

12. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania.        (0–1)

Pod pojęciem symbiozy rozumiemy

A. zależność opartą na obustronnych korzyściach

organizmów należących do różnych gatunków.

B. zależność, w której tylko jeden organizm

  odnosi korzyści.

C. współżycie polegające na odnoszeniu

  szkód przez jeden organizm.

D. pasożytnictwo.

 

13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.        (0–1)

 

Antybiotyki są  bakteriobójczymi substancjami wytwarzanymi przez grzyby. Penicylinę uzyskuje się z

A. pieczarki.

B. pędzlaka.

C. pleśniaka.

D. purchawki.

 

14. Przyporządkuj nazwy organizmów do odpowiednich sposobów rozmnażania.                                     (0–3)

 

A – pieczarka

B – purchawka

C – drożdże

D – pantofelek

E – ameba

 

podział komórki: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

zarodniki: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

pączkowanie: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .

15.Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.          (0–1)

Mucha tse-tse bierze udział w roznoszeniu pierwotniaka, który wywołuje

A. malarię.

B. boreliozę.

C. śpiączkę afrykańską.

D. zapalenie opon mózgowych.

 

16. Uzupełnij tabelę dotyczącą przynależności glonów    do trzech królestw.                                            (0–3)

 

 

Królestwo

 

Przedstawiciel

 

Charakterystyczne cechy

 

 

 

są bezjądrowe, jednokomórkowe, mają niebieskawe zabarwienie

 

Rośliny

 

 

 

 

 

morszczyn

 

 

 

 

 

17. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.            (0–1)

Mikoryza to

A. współżycie grzyba i drzewa oparte na

  obustronnych korzyściach.

B. współżycie zwierząt oparte na

  obustronnych korzyściach.

C. pasożytnictwo.

D. współżycie drzewa i zwierzęcia

  oparte na obustronnych korzyściach.

 

18. Podkreśl nazwy protistów, które wywołują

      choroby.                   (0–3)

rzęsistek pochwowy, euglena zielona,

świdrowiec gambijski, pantofelek, zarodziec malaryczny, śluzowce

19. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.            (0–1)

Strzępki pleśniaka są

A. komórczakiem.

B. komórką z jednym jądrem.

C. kolonią.

D. organizmem wielokomórkowym.

 

20. Wyjaśnij, dlaczego glony nazywamy organizmami pionierskimi.                                                         (0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

21. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.            (0–1)

 

Podstawą podziału protistów na trzy grupy jest

A. sposób rozmnażania i odżywiania się.

B. zdolność poruszania się i sposób odżywiania.

C. sposób rozmnażania się i środowisko życia.

D. budowa ściany komórkowej i środowisko

  życia.

 

22.Porosty to organizmy składające się z grzyba i glonu. Zarówno glon, jak i grzyb odnoszą korzyści ze wspólnego życia. Uzupełnij zdanie dotyczące funkcji grzyba w poroście, wybierając jedną z poniższych odpowiedzi.                   (0–1)

 

 

Grzyb . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  dla całego organizmu.

 

A. przeprowadza fotosyntezę i produkuje pokarm

B. wchłania i przekazuje wodę oraz niezbędne sole

mineralne

             

23.Zaznacz zestaw  nazw  organizmów, które nie są

  przykładem symbiozy.                   (0–1)

 

A. Glon i grzyb w poroście.

B. Borowik i sosna.

C. Koźlarz i brzoza.

D. Hubiak i brzoza

 

 

grupa b

 

Bakterie i wirusy. Organizmy beztkankowe

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin