Ochrona lasu.PDF

(18059 KB) Pobierz
346731792 UNPDF
Ochrona lasu
B 3.1
Przewodnik metodyczny
Przegląd kart pracy
l
Instrukcje do realizacji wybranych kart pracy
II
Dodatkowe propozycje gier i zabaw związanych z tematem
IV
Materiały dydaktyczne
Karty pracy
1-20
Przewodnik metodyczny
Przegląd kart pracy
Nr
strony
Klasa;
sugerowany
poziom
trudności
III **
Czego dotyczy karta
Instrukcje do rea
wybranych kart
izacji
aracy
Nr
strony
Dodatkowe
pomoce
dydaktyczne
Rodzaj instrukcji
3/20
Nazwy Parków Narodowych
oraz ilustracje zwierząt i roślin
w nich występujących.
Krzyżówka. Definicja ekologii.
4/20
l *, II *
• Rozwiązanie
ćwiczenia
• Rozwiązanie
ćwiczenia
II IM
5/20
ni*
i * n *
1 "
>
Krzyżówka. Definicja ekologii.
II IM
6/20
J
O co drzewo może prosić
człowieka?
Ćwiczenie w pisaniu.
Czytanie ze zrozumieniem.
Odpowiedzi na pytania.
Ćwiczenie w pisaniu.
„Ile głosek?" „Ile liter?" Analiza
wyrazów. Utrwalenie pojęć
„najmniej", „najwięcej".
Układanie wyrazów z sylab.
Ćwiczenia w pisaniu.
Dodawanie i odejmowanie
w zakresie od 0 do 30.
Dodawanie, odejmowanie,
mnożenie, dzielenie w zakresie
od Odo 1000.
III*
7/20
II **, III **
8/20
1 **, II *,
IM*
9/20
1 **, II *
• Rozwiązanie
ćwiczenia
• Rozwiązanie
ćwiczenia
• Rozwiązanie
ćwiczenia
• Propozycje zadań
i zabaw
dodatkowych
• Rozwiązanie
ćwiczenia
• Propozycje zadań
i zabaw
dodatkowych
\\IM
10/20
1 **, II *
\\IM
11/20
III **
II /V
12/20
1*
Dodawanie i odejmowanie
w zakresie od 0 do 30.
Ochrona przyrody - quiz.
III/V
13/20
1 *, II *,
III*
III/V
14/20
II **, III **
Uzupełnianie tekstu brakujący-
mi wyrazami.
Ćwiczenia w pisaniu.
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
/V
i •:•*:*•:* n *:*•:*
i "
346731792.002.png
B 3.1
Ochrona lasu
Nr
strony
Klasa;
sugerowany
poziom
trudności
II **, III *
Czego dotyczy karta
Instrukcje do realizacji
wybranych kart pracy
Dodatkowe
pomoce
dydaktyczne
tM
Nr
strony
IV IM
Rodzaj instrukcji
15/20
Dodawanie, odejmowanie,
mnożenie, dzielenie
w zakresie 100.
Projektowanie znaczka ekolo-
ga. Tworzenie zadań dla człon-
ka klubu ochrony przyrody.
Uzupełnianie wyrazów braku-
jącymi literami.
Kolorowanie ilustracji według
instrukcji. Ćwiczenie utrwalają-
ce pisownię wyrazów.
Zwierzęta chronione.
Podpisywanie ilustracji.
Praca z encyklopedią.
Szukanie haseł w encyklopedii
i zapisywanie ich.
• Rozwiązanie
ćwiczenia
16/20
l *, II *,
III*
17/20
l **, II *,
III"
l **, II *,
III *
• Rozwiązanie
ćwiczenia
IV IM
18/20
Kredki
19/20
II **, III **
20/20
II **, III **
Białe talerzyki,
gliceryna, mle-
ko, liście, taśma
samoprzylepna,
biały karton
* ćwiczenia łatwiejsze
** ćwiczenia o średnim stopniu trudności
*** ćwiczenia trudniejsze
Instrukcje do realizacji wybranych kart pracy
Karta pracy ze str, 4/20 i 5/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Deszcz, komin, woda, las, morze, gołąb, zima, akwarium
Hasło: Ekologia
Karta pracy ze str. 9/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Zanieczyszczenia, powietrze, jeziora, rzeki, zieleń
Karta pracy ze str. 10/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Hasło: Szanuj zieleń.
Karta pracy ze str. 11/20
Rozwiązanie ćwiczenia
i)
Hasło: Szanujmy przyrodę.
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
346731792.003.png
Ochrona lasu
B 3.1
Propozycje zadań i zabaw dodatkowych do przeprowadzenia z kartą
Propozycja 1
Zadanie polega na znalezieniu jak największej liczby słów przynależnych do wskazanych ro-
dzin wyrazowych, np.:
chronić: ochronić, ochrona, ochraniać, ochraniacze, schron, schronić, uchronić...
las: leśny, leśnik, leśniczy, zalesiony, zalesiać, lasek...
1. Gra może być prowadzona tak, że dzieci pracują w zespołach lub każde dziecko wymyśla
swoje indywidualne propozycje.
2. Wariant zespołowy daje szansę na zwycięstwo dzieciom o mniejszym zasobie leksykal-
nym, dając im jednocześnie okazję do zetknięcia się z nowymi słowami podawanymi przez
kolegów.
Propozycja 2
Manipulowanie wybranymi słowami może również polegać na dokonywaniu jak najmniejszej
zmiany w obrębie wyrazu, tak, by w jej efekcie uzyskać nowy wyraz. Możemy więc zastępować
jakąś literę inną, ale nie więcej niż jedną. Możemy także dodawać lub odrzucać jedną literę lub
L J
przestawiać ich kolejność.
1. Nauczyciel podaje wyraz, który będzie początkiem tworzonego łańcuszka. Następnie ucznio-
wie starają się utworzyć nowe wyrazy przekształcając poprzednie, np.:
ochrona - obrona - brona - wrona - grona - groza - grota - wrota...
las - los- lot- lat -mat- tam - wam - mam - nam - ram...
2. Wyrazy wyjściowe mogą być dobierane dowolnie, a tworzone w ten sposób łańcuszki uzys-
kają różną długość.
3. Zabawę można prowadzić wspólnie ze wszystkimi dziećmi, stawiając jako cel utworzenie
jak najdłuższego ciągu wyrazów. Kończymy ją wówczas, gdy brak dalszych propozycji.
4. Można także wprowadzić elementy rywalizacji.
Karta pracy ze str. 12/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Hasło: Szanujmy przyrodę.
O
.-•-
Karta pracy ze str. 13/20
Propozycje zadań i zabaw dodatkowych do przeprowadzenia z kartą
1. Nauczyciel pisze na tablicy wyrażenie wiążące się z naszym tematem, np.:
Las trzeba chronić.
2. Prowadzący ogłasza konkurs na wymyślenie jak największej liczby wyrazów, utworzonych
wyłącznie z liter podanego hasła. Np.: schron, szron, ronić, robić, zebra, sale, daritd.
3. Konkurs może być rozgrywany indywidualnie lub grupowo.
4. Końcowe propozycje zapisywane są na tablicy i wspólnie analizowane. W razie koniecz-
ności należy wyjaśnić znaczenie trudniejszych wyrazów.
Grę można prowadzić wielokrotnie, zmieniając za każdym razem hasło. Długość hasła ustala
nauczyciel. Może to być także jedno słowo, ale tak dobrane, by dawało dużą liczbę nowych
rozwiązań.
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
346731792.004.png
B 3.1
Ochrona lasu
Karta pracy ze str. 15/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Hasło: Szanuj lasy.
Karta pracy ze str. 17/20
Rozwiązanie ćwiczenia
Marchew, kominiarz, okulary, laska, pomidor, garnek, igła, pasta
Hasło: Ekologia
Dodatkowe propozycje gier i zabaw związanych z tematem
Propozycja 1
„Jakie okazy nazywamy pomnikami przyrody?"
2. Z tekstów uczniów pisanych na kartkach można zrobić książeczkę i rozdać rodzicom na
zebraniu.
^
Propozycja 2
1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy.
2. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela mapę Polski.
3. Dzieci ustalają trasę wycieczki na podstawie mapy.
4. Grupy przedstawiają propozycje wycieczek.
Propozycja 3
Uczniowie przedstawiają przygotowaną inscenizację, starając się, aby postaci wyrażały opinię
na temat działalności człowieka w przyrodzie.
Propozycja 4 - Doświadczenie „Zanieczyszczenie powietrza"
1. Białe talerzyki smarujemy gliceryną lub wypełniamy mlekiem i ustawiamy w miejscach
o różnym zapyleniu powietrza (ogród, park, ruchliwa ulica, kotłownia), pozostawiając je na
dwa, trzy dni (w przypadku mleka na jeden dzień). Talerzyki można także postawić na
parapecie domowym i wówczas zabieramy je po dwóch, trzech godzinach.
2. Po tym okresie organizujemy obserwacje i wyciągamy z nich wnioski. Zwracamy uwagę na
ilość przyczepionych do talerzyków pyłów.
3. Doświadczenie to mogą wykonać dzieci jako pracę domową, wówczas we wnioskach
z obserwacji muszą podać opis swojego terenu.
Propozycja 5- Doświadczenie „Rola zieleni w zatrzymywaniu zanieczyszczeń"
wersja A)
1. Do eksperymentu należy zebrać kilka liści (możliwie dużych) z roślin rosnących w miej-
scach o różnym zapyleniu powietrza.
2. W tym celu należy wybrać się z dziećmi na wycieczkę - spacer. Nauczyciel może sam
zgromadzić materiał i tylko poinformować uczniów, skąd pochodzą liście, jednak lepiej, aby
zrobiły to same dzieci.
3. Po dotarciu do danego miejsca i zerwaniu kilku listków, uczniowie obserwują zanieczysz-
czenia i ustalają źródła ich pochodzenia, np. elektrownia, zakład produkcji materiałów budo-
wlanych, spaliny samochodowe itp.
IV / V
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
1. Uczniowie piszą twórcze teksty na temat:
„Dlaczego prawo powinno chronić przyrodę?"
346731792.005.png
Ochrona lasu
B 3.1
4. Następnie przecierają kawałkiem ligniny powierzchnię liścia celem zaobserwowania stop-
nia zanieczyszczenia.
Wynik: Kawałki ligniny są różnie zanieczyszczone.
Wnioski: Na powierzchni liści roślin zatrzymują się pyły. Im więcej pyłów w środowisku, tym
powierzchnie liści są pokryte grubszą warstwą, a zatem liście roślin zatrzymują pyły zanie-
czyszczające powietrze, dlatego należy o nie dbać.
wersja B)
1. W tej wersji uczniowie zamiast ligniny używają przezroczystej taśmy samoprzylepnej.
2. Kawałki taśmy przyklejają do górnej powierzchni liści dokładnie przyciskając.
3. Następnie odklejają ją i układają na białej kartce z bloku rysunkowego lub technicznego.
4. Na taśmie widać większość pyłów znajdujących się na powierzchni liścia.
03 • RAAbits - Kształcenie zintegrowane • Czerwiec 2001
346731792.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin