polNP_065_ac.pdf
(
1850 KB
)
Pobierz
Kliszofony
Przedstawione tu instrumenty są, w głównej
mierze, dużymi instrumentami (na bazie
przedmiotów codziennego użytku) do
potrząsania. Wykonane zostały przy użyciu
klisz radiograicznych i wieszaków.
Wykonanie
Klisze można odbarwić lub wykorzystać ich
naturalny kolor.
Aby je odbarwić, jak też aby były przezroczyste,
koniecznie zamocz je przez jakiś czas w wodzie
z drożdżami.
Tak jak to widać na zdjęciu, wykonaj jedną
w naturalnym kolorze, a szczegóły z papieru
samoklejącego, drugą całkowicie odbarwioną,
zaś trzecią odbarwioną i udekorowaną przez
dzieci kolorowymi wodoodpornymi lamastrami.
Te ostatnie pokryj z przeciwnej strony rysunków
farbą syntetyczną. Na koniec połącz je klejem
uniwersalnym.
Instrumenty
J
Pierwszy instrument składa się wyłącznie
z paska klisz w naturalnym kolorze,
udekorowanego papierem samoklejącym.
J
Drugi - to pasek odbarwionych klisz,
do którego dodajemy pompony kotylionu
(wzdłuż z obydwu boków wykonaj dziurki przy
pomocy dziurkacza, utnij patyczki od pomponów,
tak aby pozostało co najwyżej około 3 cm
i zamocuj je z tyłu taśmą samoklejącą).
J
Trzeci i ostatni to pasek odbarwionych klisz,
udekorowanych przez dzieci, którym doczepisz
dzwoneczki, przytwierdzając je nawoskowanym
sznurem.
Dwa wieszaki do spódnic (podwójne, w rodzaju
szczypiec), utrzymujące krańce, zabezpieczone
śrubkami z nakrętką.
Instrumenty należy zawiesić wyższym krańcem
i potrząsać wewnętrznym krańcem.
Zaleca się, aby każde dziecko udekorowało jedną
kliszę, a następnie połączcie wszystkie razem;
ogromnie niewygodnie byłoby pracować na
połączonych kliszach.
Dzieci mogą je nawet udekorować w domu
z rodzicami.
Dzwoneczki można zastąpić pękiem metalowych
kapsli po napojach gazowanych.
Kilka wskazówek
Pompony mogą wykonać dzieci, używając
foliowych toreb pociętych na paski
i przyklejonych bezpośrednio do kliszy.
1
Cele
J
Upływ czasu w odniesieniu do słońca
- porównanie.
J
Wykonanie przyrządu służącego
do odmierzania czasu.
Materiały
J
igura z czarnego brystolu
J
kreda
J
szkło okienne
Wykonanie
Na okiennym szkle umieść igurę z czarnego
brystolu. Z igury tej na podłogę padać będzie
cień. Dzieci zaobserwują, gdzie się znajduje
o pierwszej godzinie, zaś przy pomocy kredy
powinny go zaznaczyć. Zadaniem nauczycielki
będzie zwrócenie ich uwagi na to, jak, w miarę
upływu czasu, zmienia się pozycja cienia.
Ciekawostki tik tak
J
Pierwszym zegarem stworzonym przez
człowieka był zegar słoneczny; wskazywał
on porę dnia przy pomocy cienia, jaki
rzucało słońce.
J
Chińczycy stosowali zegar słoneczny mniej więcej
3000 lat przed Chrystusem; również używali go
Egipcjanie i Inkowie.
J
Niedogodnością stosowania zegarów słonecznych
jest to, że o świcie, w półmroku, w pochmurne dni
i nocą okazują się bezwartościowe.
Rys. 1
2
Propozycje
Wykonanie masek
Zaproponuj dzieciom wycięcie i przyklejenie
płatków bawełnianych do jednorazowego
kartonowego talerza albo odcisną je białą
temperą i stempelkami lub palcami.
Po ukończeniu maski zimy wykonają maski
pozostałych pór roku. Te, które tutaj
prezentujemy, służą tylko dla przykładu; w
żadnym razie nie powinny być brane za wzór.
Chodzi o to, aby każde dziecko odtworzyło
taką maskę, jaką tylko sobie zapragnie.
Na koniec przyklej patyczek, dzięki któremu
będzie można trzymać maski ręką.
Dzieci wykorzystają je do przedstawienia
na scenie propozycji muzycznych.
”
Lato”
Druga część zapowiada
burzę. Gra orkiestry
gwałtownie zakłóca melodię
solisty. Tę zmianę przełóżcie
na język ciała. Na przykład:
dzieci poruszają się delikatnie
w rytm melodii skrzypiec, zaś trzęsą
się, słysząc grzmoty. Albo zbierają plony
i kryją się, słysząc grzmoty. W trzeciej
części rozpętuje się burza. Owym
ruchom towarzyszyć mogą dźwięki,
jakie wydaje deszcz i grzmoty.
Do stworzenia odgłosu
deszczu wykorzystaj
plastikowe torby, które
dzieci będą ściskać energicznym
ruchem. Do naśladowania
grzmotów użyj klisz radiograicznych
lub nadmuchanej kukły wypełnionej
w środku fasolką.
Antonio Vivaldi
Urodził się w Wenecji (Włochy), a zmarł
w Wiedniu (Austria). Był kierownikiem
chóru, wybitnym skrzypkiem, nauczycielem
gry na skrzypcach i przede wszystkim
płodnym kompozytorem.
”
Jesień”
Koncert zaczyna się od tańca
chłopów świętujących
winobranie. Propozycja
polega na zabawie
z kiśćmi winogron i koszem.
Udajecie się w kierunku
winnic; kosze są puste i nic
nie ważą. Jak je przemieścić?
Witacie się z chłopami.
Zbieracie winogrona. Teraz
kosze są ciężkie Jak je zabierzecie?
”
Cztery pory roku”
To cztery koncerty na orkiestrę instrumentów
strunowych i smyczkowych. Każdy z nich
składa się z trzech części (jednej utrzymanej
w powolnej tonacji pośród dwóch szybkich).
Orkiestrę tworzą skrzypce, altówki,
wiolonczele, kontrabasy i organy lub klawesyn.
Dzięki wysłuchaniu tych koncertów lub ich
fragmentów dzieci mogą odkryć i wyróżnić:
- wariacje tempa (szybkie-wolne) - wariacje
natężenia (mocne-słabe) - barwę dźwięku
instrumentów (brzmienie skrzypiec, altówek
etc.) - teksturę = momenty, w których gra
cała orkiestra (tutti), kiedy słychać tylko
skrzypce (solista) i momenty, w których
słychać orkiestrę, ale wybija się melodia
skrzypiec (igura-tło). Ponadto dzieci mogą
przywołać z pamięci i wyobrazić sobie różne
sytuacje odnoszące się do każdej pory roku.
”
Zima”
Pierwsza część to opis zimna i jego
skutków: drżenie, szczękanie zębami, szybki
tupot. Te czynności znane są dzieciom
i z łatwością będą je mogły wykonać.
Druga część przywołuje
w pamięci deszczowe
popołudnie (opcjonalnie:
śnieżyca); tę część można
przedstawić przy pomocy
instrumentów, na przykład
zaznaczając szybkie tempo
dzwoneczkami lub trójkątem
zwanym triangelem.
Na Twój znak, dzieci odtworzą
dźwięki wykorzystując: pęk kluczy,
metalowe obroże lub dzwoneczki... etc.
W przypadku deszczu, naśladujcie krople,
uderzając palcami o papier oparty o nogi.
”
Wiosna”
Z uwagą wysłuchajcie trzeciej części
i wspólnie z dziećmi ustal, w jaki sposób
przedstawią nadejście wiosny. Na przykład:
kiedy słychać grę całej orkiestry, kwiaty
tańczą, świętując tym samym nadejście
wiosny; kiedy zaś słychać melodię samych
skrzypiec, ptaki latają pośród kwiatów.
3
Prezenty dawane z miłością
Przekazujemy w Twoje ręce serię
pomysłów dotyczących prezentów,
jakimi dzieci mogą obdarować
swoje rodziny.
Mini pojemniczki na cukierki:
wykonane z puszek po paście do
butów, udekorowane przez dzieci.
Elegancka świeczka:
elegancka świeczka w iliżance
z życzeniami i pudełku po zapałkach.
Puszka na słodycze:
pomalowana przy użyciu różnych technik
i wypełniona domowymi herbatnikami,
wykonanymi w przedszkolu.
Pirat Kamaronio (zobacz: strona 10)
4
Już się nie boję! Rysuję moje ulubione potwory.
Już się nie boję! Rysuję moje ulubione potwory.
Plik z chomika:
annas1
Inne pliki z tego folderu:
polNP_067_ac(1).pdf
(1664 KB)
polNP_068_ac.pdf
(1092 KB)
polNP_069_ac.pdf
(1002 KB)
Bociek-(podk)(1).mp3
(1101 KB)
Dzik-(podk)(1).mp3
(882 KB)
Inne foldery tego chomika:
Nauczycielka Przedszkola
nauczycielka przedszkola karty pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin