ATM_luty_2006.pdf
(
89916 KB
)
Pobierz
290333381 UNPDF
Nr. ind 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 2 (576) luty 2006
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
AKUMULATORY kwasowe nadal gór¹
SZANSA NA SUKCES
Punto
Yaris
Civic
Leon
ZAWIESZENIE
zale¿ne
niezale¿ne
od dużego. Ale właściwie dlaczego? Przecież też ma cztery koła, silnik o tej samej licz-
bie cylindrów, skrzynię biegów, fotele i wiele innych elementów. Co gorsza, musi być
wykonany według tych samych norm co większy, szczególnie norm bezpieczeństwa.
Więc trudniej go tak skonstruować, by owe normy spełniał. Użytkownicy oczekują
od niego podobnej trwałości, nie przyjmując do wiadomości, że mały może częściej się zepsuć.
Rzeczywiście, na tym polu znalazłoby się nieco do zaoszczędzenia, wystarczy zamówić części
wykonane z gorszych materiałów i w reżimie technologicz-
nym gorzej kontrolowanym. To jednak jest droga donikąd
– samochody usterkowe ciągną za sobą złą opinię, która
przenosi się na inne produkty irmy. A potem odkręcanie
złej opinii trwa dziesięciolecia.
Tak więc nie ma realnego powodu, by auto popularnego
segmentu B kosztowało mniej niż pojazd segmentu C,
tym bardziej że nawet ich gabaryty i masy zbliżają się
coraz bardziej i trudno w produkcji coś zaoszczędzić
na masie zamawianych materiałów.
Jedyny sposób to ograniczenie wyposażenia samochodu,
który ma być tańszy. Ale i tu są pułapki – zastosować
mechaniczne podnośniki szyb zamiast elektrycznych?
Bzdura, elektryczne są tańsze. Nie używać systemów
elektronicznych? To właśnie elektronika jest tania!
Czasami dobiera się antywyposażenie na siłę, żeby uzasadnić
obniżenie ceny wersji podstawowej. Tak właśnie zrobił Fiat,
do ostatniej chwili utrzymując w tajemnicy cenę Grande
Punto Actual. To był brzydki numer – szefowie Toyoty
myśleli, że nowy Yaris pozbawiony jednego cylindra będzie
najtańszy z nowości segmentu B. A tu Punto z 4-cylindro-
wym silnikiem i ABS (ale bez regulacji położenia
kierownicy) przebiło cenę o kilkaset złotych w dół.
Bądźmy jednak realistami, tak naprawdę ludzie nie kupują
aut z podstawowym wyposażeniem. I każdy z samochodów,
o których piszemy w tym numerze, w założeniu popularnych,
w średniej wersji i z radioodtwarzaczem, klimatyzacją
oraz aluminiowymi obręczami, z łatwością dociągnie
do 60 tys. zł albo i więcej. Czy aby nie to jest przyczyną,
że sprzedaż nowych aut spada?
Czytając ten numer Auto Techniki Motoryzacyjnej, zauwa-
życie Państwo, że zawiera on wyjątkowo dużo prezentacji
nowych modeli. Nie rezygnujemy jednak z wnikliwej analizy,
dlaczego owe samochody zachowują się tak, a nie inaczej.
Wszystko – w dalszym ciągu – zależy od dobrego opanowa-
nia rzemiosła konstruktorskiego. Nawet jeżeli współczesne
auta na papierze wyglądają podobnie, mają zawieszenia
tego samego typu i jednakowe technologie silnikowe, jedne
okazują się bardziej przyjazne użytkownikowi, inne mniej.
Bardzo nam przyjemnie, że mieliśmy okazję przedstawić
jeden z Silników Roku 2005, jednostkę produkowaną
w Polsce. Czy doczekamy czasów, gdy silnikiem roku będzie
urządzenie skonstruowane w Polsce?
Jerzy Dyszy
M
ałe jest drogie...
Ludzie myślą, że mały samochód koniecznie musi być tańszy
w lutowym numerze
66
10
Pasywne
rajdówki
Technika
Zawieszenia
4
Nowości
Wysyp nowości z Ameryki
(salony samochodowe w Detroit i Los Angeles)
60
Eksploatacja
Na świecie jeździ milion
pojazdów zasilanych sprężonym
gazem ziemnym
8
Publicystyka
Kierowca podwójnie ubezpieczony
62
Tuning i sport
Dacia Logan 1.6
– w wersji cywilnej i sportowej
10
Technika
Zawieszenia: rodzaje, ich wady i zalety
66
Tuning i sport
Pasywne wyścigówki, czyli zmiany
w rajdowych mistrzostwach świata
20
Prezentacja
Honda Civic 1.8
26
Prezentacja
Seat Leon – nowe szaty króla
68
Bezpieczeństwo
O technikach obracania
kierownicą
32
Prezentacja
Fiat Grande Punto – ma szansę na sukces
w klasie aut miejskich
70
Technika wojskowa
Kołowy transporter opancerzony,
czyli KTO na polskich poligonach
– o Rosomaku
34
Prezentacja
Nowa Toyota Yaris
– ewolucja zamiast rewolucji
60
73
Prenumerata
74
Historia motoryzacji
Pierwsze samochody z końca XIX w.
miały podwozia rodem z konnych
bryczek – zawieszenia
40
Prezentacja
Peugeot 207 – czwarte auto miejskie
francuskiej irmy
Eksploatacja
Milion aut
na CNG
42
Stylizacja
Michał Wojtaszek
78
Dziwny patent
Sześciokołowce
46
Finanse
Sytuacja dilerów
na rynku samochodowym
48
Finanse
Flota samochodowa
80
W następnym numerze
Polecamy
50
Samochody użytkowe
Fiat Doblo odmłodniał
52
Eksploatacja
Akumulatory – nie zmieniają się
praktycznie od 100 lat
58
Eksploatacja
Elektronika samochodowa
– czujniki położenia i prędkości
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Tuning i sport
02.2006
Prezentacja
Seat Leon
Testowaliśmy
wersję 2.0 TDI
42
Stylizacja
20
Honda Civic
luty 2006
3
Michał
Wojtaszek
26
Jeździliśmy
odmianą 1.8
Prezentacja
Plik z chomika:
Choniczek.pl
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
♦E-booki - Literatura
♦Encyklopedie, słowniki i inne
0 KSIĄŻKI mobi
1 KSIĄŻKI PDF
2 NIEMOWLAKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin