ATM_luty_2006.pdf

(89916 KB) Pobierz
290333381 UNPDF
Nr. ind 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 2 (576) luty 2006
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
AKUMULATORY kwasowe nadal gór¹
SZANSA NA SUKCES
Punto
Yaris
Civic
Leon
ZAWIESZENIE
zale¿ne
niezale¿ne
290333381.013.png 290333381.014.png
290333381.015.png
od dużego. Ale właściwie dlaczego? Przecież też ma cztery koła, silnik o tej samej licz-
bie cylindrów, skrzynię biegów, fotele i wiele innych elementów. Co gorsza, musi być
wykonany według tych samych norm co większy, szczególnie norm bezpieczeństwa.
Więc trudniej go tak skonstruować, by owe normy spełniał. Użytkownicy oczekują
od niego podobnej trwałości, nie przyjmując do wiadomości, że mały może częściej się zepsuć.
Rzeczywiście, na tym polu znalazłoby się nieco do zaoszczędzenia, wystarczy zamówić części
wykonane z gorszych materiałów i w reżimie technologicz-
nym gorzej kontrolowanym. To jednak jest droga donikąd
– samochody usterkowe ciągną za sobą złą opinię, która
przenosi się na inne produkty irmy. A potem odkręcanie
złej opinii trwa dziesięciolecia.
Tak więc nie ma realnego powodu, by auto popularnego
segmentu B kosztowało mniej niż pojazd segmentu C,
tym bardziej że nawet ich gabaryty i masy zbliżają się
coraz bardziej i trudno w produkcji coś zaoszczędzić
na masie zamawianych materiałów.
Jedyny sposób to ograniczenie wyposażenia samochodu,
który ma być tańszy. Ale i tu są pułapki – zastosować
mechaniczne podnośniki szyb zamiast elektrycznych?
Bzdura, elektryczne są tańsze. Nie używać systemów
elektronicznych? To właśnie elektronika jest tania!
Czasami dobiera się antywyposażenie na siłę, żeby uzasadnić
obniżenie ceny wersji podstawowej. Tak właśnie zrobił Fiat,
do ostatniej chwili utrzymując w tajemnicy cenę Grande
Punto Actual. To był brzydki numer – szefowie Toyoty
myśleli, że nowy Yaris pozbawiony jednego cylindra będzie
najtańszy z nowości segmentu B. A tu Punto z 4-cylindro-
wym silnikiem i ABS (ale bez regulacji położenia
kierownicy) przebiło cenę o kilkaset złotych w dół.
Bądźmy jednak realistami, tak naprawdę ludzie nie kupują
aut z podstawowym wyposażeniem. I każdy z samochodów,
o których piszemy w tym numerze, w założeniu popularnych,
w średniej wersji i z radioodtwarzaczem, klimatyzacją
oraz aluminiowymi obręczami, z łatwością dociągnie
do 60 tys. zł albo i więcej. Czy aby nie to jest przyczyną,
że sprzedaż nowych aut spada?
Czytając ten numer Auto Techniki Motoryzacyjnej, zauwa-
życie Państwo, że zawiera on wyjątkowo dużo prezentacji
nowych modeli. Nie rezygnujemy jednak z wnikliwej analizy,
dlaczego owe samochody zachowują się tak, a nie inaczej.
Wszystko – w dalszym ciągu – zależy od dobrego opanowa-
nia rzemiosła konstruktorskiego. Nawet jeżeli współczesne
auta na papierze wyglądają podobnie, mają zawieszenia
tego samego typu i jednakowe technologie silnikowe, jedne
okazują się bardziej przyjazne użytkownikowi, inne mniej.
Bardzo nam przyjemnie, że mieliśmy okazję przedstawić
jeden z Silników Roku 2005, jednostkę produkowaną
w Polsce. Czy doczekamy czasów, gdy silnikiem roku będzie
urządzenie skonstruowane w Polsce?
Jerzy Dyszy
M ałe jest drogie... Ludzie myślą, że mały samochód koniecznie musi być tańszy
290333381.016.png 290333381.001.png 290333381.002.png
w lutowym numerze
66
10
Pasywne
rajdówki
Technika
Zawieszenia
4 Nowości
Wysyp nowości z Ameryki
(salony samochodowe w Detroit i Los Angeles)
60 Eksploatacja
Na świecie jeździ milion
pojazdów zasilanych sprężonym
gazem ziemnym
8 Publicystyka
Kierowca podwójnie ubezpieczony
62 Tuning i sport
Dacia Logan 1.6
– w wersji cywilnej i sportowej
10 Technika
Zawieszenia: rodzaje, ich wady i zalety
66 Tuning i sport
Pasywne wyścigówki, czyli zmiany
w rajdowych mistrzostwach świata
20 Prezentacja
Honda Civic 1.8
26 Prezentacja
Seat Leon – nowe szaty króla
68 Bezpieczeństwo
O technikach obracania
kierownicą
32 Prezentacja
Fiat Grande Punto – ma szansę na sukces
w klasie aut miejskich
70 Technika wojskowa
Kołowy transporter opancerzony,
czyli KTO na polskich poligonach
– o Rosomaku
34 Prezentacja
Nowa Toyota Yaris
– ewolucja zamiast rewolucji
60
73 Prenumerata
74 Historia motoryzacji
Pierwsze samochody z końca XIX w.
miały podwozia rodem z konnych
bryczek – zawieszenia
40 Prezentacja
Peugeot 207 – czwarte auto miejskie
francuskiej irmy
Eksploatacja
Milion aut
na CNG
42 Stylizacja
Michał Wojtaszek
78 Dziwny patent
Sześciokołowce
46 Finanse
Sytuacja dilerów
na rynku samochodowym
48 Finanse
Flota samochodowa
80 W następnym numerze
Polecamy
50 Samochody użytkowe
Fiat Doblo odmłodniał
52 Eksploatacja
Akumulatory – nie zmieniają się
praktycznie od 100 lat
58 Eksploatacja
Elektronika samochodowa
– czujniki położenia i prędkości
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Tuning i sport
290333381.003.png 290333381.004.png 290333381.005.png 290333381.006.png 290333381.007.png
02.2006
Prezentacja
Seat Leon
Testowaliśmy
wersję 2.0 TDI
42
Stylizacja
20 Honda Civic
luty 2006
3
Michał
Wojtaszek
26
Jeździliśmy
odmianą 1.8
Prezentacja
290333381.008.png 290333381.009.png 290333381.010.png 290333381.011.png 290333381.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin