ATM_kwiecien_2009.pdf

(89558 KB) Pobierz
290361618 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 4 (612) kwiecieñ 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
bluemotIoN
mIko£aj
Sokó£
komeNtuje F1
oStatNIe poprawkI
prezeNtacje
KIA SOUl I pEUgEOT
bIppER TEpEE
techNIka
UK£ADy
KlIMATyZACJI
hIStorIa
50 lAT pASÓW
bEZpIECZEñSTWA
KOlEJNy RUCH
VOlKSWAgENA
HONDA CITy
290361618.002.png
290361618.003.png
CO 2 i o odpowiedzialności motoryzacji za wszystko, co dzie-
je się złego na świecie, zderzył się z kryzysem inansowym.
I chyba nie mogło stać się nic lepszego, bo wreszcie, jak się wydaje,
przychodzi opamiętanie.
Jeszcze przed chwilą „zielone” oszołomy naciskały, by za wszelką
cenę ograniczać emisję właściwie wszystkiego. Wszak zadekreto-
wanie, by samochód – źródło wszelkiego zła – kosztował z dnia na
dzień dwa razy więcej, to była dla nich pestka. Pieniądze przecież
były. W bankach.
Teraz, po niecałym roku trudności ze światowym systemem inan-
sowym widać, że wyrzucanie pieniędzy na każdą zachciankę było
i jest błędem. Tak, trzeba chronić środowisko, zmniejszać wsze-
lakie emisje oraz oszczędzać paliwa. Ale z sensem. A w techni-
ce (tu mówimy o technice samochodowej) polega to na tym, żeby
na przykład ograniczyć zużycie paliwa w milionach samochodów
o 10%, a nie w tysiącach o 50%, i żeby to się w osta-
tecznym rozrachunku opłacało. Dlatego bardziej po-
doba mi się spokojny system wprowadzania do pro-
dukcji coraz lepszych silników, układów napędowych
i nadwozi, niż ogłaszanie, że „od konkretnej daty emi-
sja musi wynosić zero”.
Zresztą nawiedzeni zieloni nie rozumieją, że nie ma
czegoś takiego jak zerowa emisja zanieczyszczeń
i CO 2 . Elektryczność i wodór? Pięknie, tylko żadne z nich nie jest
w naukowym rozumieniu paliwem, a tylko nośnikiem energii.
Trzeba je wyprodukować, a na to – gdzie indziej – trzeba zużyć
więcej energii, niż się komukolwiek wydaje. W sumie nie ma in-
nego sposobu na globalną ochronę środowiska (prócz oczywiście
ograniczenia liczby żyjących ludzi) niż stosowanie dostępnych
i efektywnych technologii, by codziennie trochę oszczędzić. A to,
że przesada nigdzie nie jest dobra, przemysł motoryzacyjny spo-
strzegł, realizując tak wydawałoby się słuszne normy bezpieczeń-
stwa. Dzięki nim samochody osobowe stały się tak ciężkie, że po-
wstał dylemat – czy warto? Dziś kolejne nowe modele muszą być
lżejsze niż poprzednie, bo inaczej i one, i ich eksploatacja staną się
zbyt drogie.
Na szczęście widać już, że masowa motoryzacja raczej nie zginie,
ale stanie się stopniowo bardziej efektywna. Z pewnością przyszłe
samochody statystycznie będą mniejsze, a także gdzie i kiedy trze-
ba wykorzystają alternatywne źródła napędu. Tak
naprawdę staną się różnorodne i oszczędniejsze.
Tak jak większość wystawców podczas tegorocz-
nego salonu genewskiego, którzy wreszcie zaczę-
li dostarczać materiały prasowe w formie prawie
wyłącznie elektronicznej. Z roku na rok genewska
paczka literatury stawała się lżejsza o jakieś 80%.
A więc jednak można! Kryzys pomaga myśleć.
Jerzy Dyszy
Technika realna
C ały ten krzyk ekologiCzny o śmiercionośnym dla planety Ziemia
290361618.004.png
w kwietniowym numerze
3 Nowości
6 Salon samochodowy w Genewie
10 Chevrolet Spark
12 Volkswagen Polo
14 Kia N 0 3
6 Salon samochodowy w Genewie
Sport
15 Mikołaj Sokół komentuje F1:
Służby specjalne
Technika
18 Klimatyzacja w samochodzie
28 Ekologiczne Volkswageny
68 Układy nośne motocykli
15
Prezentacje
36 Mercedesy A i B BlueEFFICIENCY
38 Honda City – gatunek niezagrożony
40 Kia Soul i Peugeot Bipper Tepee
52 Walka z przeciwnościami
– nowe opony Goodeyear i Dunlop
72 Produkty ZF Sachs
18
Publicystyka
48 Sytuacja przemysłu motoryzacyjnego
36
Nowości
Historia
64 Nieocenione płócienne pasy
Prezentacja
Mercedesy A i B
BlueEFFICIENCY
Ciekawypatent
76 Samochody ze skrzydłami
Samochodyużytkowe
58 Autobusy i ich klasyikacja
62 Mercedes CapaCity
63 Hybrydowy autobus Scania
79 Wnastępnymnumerze
Polecamy
80 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Sport
Służby specjalne F1
Technika
Klimatyzacja
w samochodzie
290361618.005.png
Nowoœci
4/2009
Jeszcze jedna
No i mamy kolejny rodzaj airbagów. Tym razem...
centralnych, dla pasażerów tylnych siedzeń.
N owa poduszka powietrzna będzie
wyposażeniem modeli Toyoty,
które już niebawem zadebiutują
na rynku japońskim. Airbag ukryty jest
w konsoli na środku tylnej kanapy. Roz-
wija się do góry, tworząc ochronną ba-
rierę między pasażerami. Zmniejsza to
ryzyko doznania obrażeń wskutek zde-
rzenia przemieszczających się ciał, np.
podczas kolizji bocznych.
Toyota ostatnio przoduje w wymyślaniu
nowych rodzajów poduszek powietrz-
nych. W malutkiej iQ po raz pierwszy za-
stosowano kurtynowy airbag rozwijany
za pasażerami tylnej kanapy, przy krawę-
dzi dachu.
Kto ile emituje
JATO, jedna z większych światowych firm dorad-
czych w branży motoryzacyjnej, ogłosiła ranking
europejskich marek pod względem średnich po-
ziomów emisji dwutlenku węgla za rok 2008.
P ierwsze miejsce w rankingu, z naj-
Klimatyzacja
do Kontroli
niższą emisją, drugi raz z rzędu za-
jął Fiat – średnia dla wszystkich aut
sprzedanych w zeszłym roku wynosi 133,7
g CO 2 /km. Wiadomo, włoska firma spe-
cjalizuje się w produkcji aut oszczędnych,
zatem ta pozycja raczej nie dziwi, warto
jednak zauważyć, że i tak zanotowała
spadek emisji w porównaniu z poprzed-
nim rokiem. Wtedy osiągnięto wynik
137,3 g CO 2 /km.
Kolejne miejsca w pierwszej dziesiąt-
ce zajęły: Peugeot (138,1 g/km), Citro-
ën (142,4 g/km), Renault (142,7 g/km),
Toyota (144,9 g/km), Ford (147,8 g/km),
Opel/Vauxhall (151,1 g/km), Volkswagen
(158,8 g/km), BMW (160,6 g/km) i Mer-
cedes (185,0 g/km).
Behr Hella Service
rozpoczęła kam-
panię informa-
cyjną skierowaną
do profesjonal-
nych warsztatów
specjalizujących
się w obsłudze
klimatyzacji.
Kampania Systemów Termicznych 2009
kładzie nacisk na praktyczne porady
i wskazówki dla serwisów. Ma także na
celu uświadomienie kierowcom koniecz-
ności regularnej obsługi układów klima-
tyzacji. Biorące w akcji irmy otrzymają
materiały reklamowe i przydatne publika-
cje, takie jak ceniona przez warsztaty ksią-
żeczka z ilościami środków chłodzących
i olejów, zawierająca praktyczne porady
dla warsztatów, która w obecnej edycji
rozrosła się do 88 stron z danymi dla po-
nad 1150 różnych pojazdów osobowych,
i użytkowych, lub „Proste odpowiedzi na
pytania Klientów”.
Elementem kampanii jest plakat przed-
stawiający obieg intercoolera oraz przy-
czyny i skutki defektów chłodnicy doła-
dowanego powietrza.
kwiecieñ 2009
3
290361618.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin