Lekcja 1 : Kościół czci Maryje jako Matke Boga
Cel: świadome przeżywanie obecności Matki Bożej; pogłębienie wiadomości na temat maja-miesiąca poświęconego Matce Bożej, kult Maryjny w Polsce i na świecie.
Cele szczegółowe:
· uczeń wie, dlaczego maj jest miesiącem poświęconym Matce Bożej
· wymienia nakazane święta maryjne w kalendarzu liturgicznym
· zna przynajmniej kilka modlitw do Matki Bożej
· uczeń umie wyjaśnić, dlaczego taką cześć oddajemy Matce Bożej
· potrafi ukazać ścisły związek kultu Maryi z jej macierzyńska funkcją w stosunku do Chrystusa,
Postawy: uczeń wyraża wdzięczność Maryi za Jej miłość do nas poprzez modlitwę do Matki Bożej, uczestnictwo w nabożeństwach majowych, uczestnictwo przynajmniej w świętach nakazanych ku czci Matki Bożej.
Metody i formy pracy: praca z tekstem, zdania niedokończone, odpowiedzi na pytania
Środki dydaktyczne: praca z Pismem Świętym, , praca z obrazem, układanie modlitwy, modlitwa, praca z mapą.
Korelacje: ze ścieżkami edukacyjnymi: z edukacją regionalną — sanktuaria maryjne w regionie.
Modlitwa przed nauką: fragment litanii do Matki Bożej.
K. pyta: - Dlaczego Matkę Bożą otaczamy tak wielką czcią i szacunkiem?
/przez wzgląd na to, iż jest Matką Syna Bożego/
K. pyta:- Jaki udział miała Maryja w życiu Jezusa
/ urodziła Jezusa i wychowywała przestrzegając zasad prawa żydowskiego
wspierała Go w czasie działalności publicznej, od pierwszego cudu w kanie Galilejskiej
współcierpiała z Jezusem w czasie jego męki, Drogi Krzyżowej i męczeńskiej śmierci na krzyżu
złożyła Jego ciało do grobu; była pierwsza przy grobie swego Syna
jest pośredniczka miedzy Jezusem a wiernymi/
Zapis notatki: Maryja miała wielki udział w życiu i dziele zbawienia Jezusa Chrystusa.
K. pyta: - Dlaczego maj jest miesiącem poświęconym Matce Bożej?
/najpiękniejszy z wiosennych miesięcy poświęcony najpiękniejszej z kobiet/
Zapis notatki: Najpiękniejszy z wiosennych miesięcy - maj jest poświęcony Matce Bożej.
K.: W krajach półkuli południowej, gdzie odpowiednikiem naszego miesiąca maja jest październik, w tym miesiącu wiosny odbywają się nabożeństwa maryjne. Tak jest m.in. w Ameryce Południowej i Afryce itp.
K. pyta: - Jakie nabożeństwa maja miejsce w kościele w miesiącu maju?
/majowe, majówki, ku czci Matki Bożej/
- Na czym polegają nabożeństwa majowe?
/litania do Matki Bożej/
- Jak inaczej nazywa się litanię do Matki Bożej?
/loretańska/
- Dlaczego litanię do Matki Bożej nazywa się loretańską?
/powstała we włoskim mieście Loreto/
Zapis notatki: W czasie nabożeństw majowych odmawia się Litanię do NMP -nazywaną loretańską, gdyż powstała we włoskim mieście Loreto.
K. pyta: - Jakie święta ku czci Matki Bożej obchodzimy w ciągu roku liturgicznego?
Zapis notatki w postaci wypisania nazw i dat nakazanych świąt maryjnych.
1 I — NMP Bożej Rodzicielki (uroczystość nakazana)
2 II — NMP Gromnicznej (ofiarowanie Jezusa w świątyni)
11 II — NMP z Lourdes
25 III — Zwiastowania NMP przez archanioła Gabriela
26 III — NMP Dobrej Rady
3 V — NMP Królowej Polski
7 V — NMP Pośredniczki Łask
8 V — NMP Łaskawej
13 V — NMP Fatimskiej
24 V — NMP Wspomożycielki Wiernych
31 V — Nawiedzenia NMP
31 V — NMP Królowej Apostołów
27 VI — NMP Nieustającej Pomocy
16 VII - NMP Szkaplerznej- NMP z góry Karmel
2 VIII — NMP Anielskiej
5 VIII — NMP Śnieżnej
13 VIII - NMP Kalwaryjskiej
15 VIII — Wniebowzięcia NMP (NMP Zielnej; NMP Żniwnej) (święto nakazane)
26 VIII - NMP Częstochowskiej
8 IX - Narodzenia NMP (NMP Siewnej)
12 IX — Imienia NMP
15 IX - NMP Bolesnej
7 X - NMP Różańcowej
21 X — Ofiarowania NMP
16 XI — NMP Miłosierdzia — NMP Ostrobramskiej
8 XII — Niepokalanego Poczęcia NMP
10 XII — NMP Loretańskiej
NMP Matki Kościoła (poniedziałek)
Niepokalanego Serca NMP (sobota)
Proponowane zadanie domowe:
K. pyta:- - Jakie znacie inne modlitwy ku czci Matki Bożej?
Katecheta prosi jednego z uczniów o rozdanie kartek i zapisanie na nich modlitw do Matki Bożej w dowolnej intencji przez wszystkich uczniów ;jeżeli uczniowie nie zdążą w trakcie lekcji praca ta powinna zostać dokończona w domu.
Lekcja 2 : Miejsca kultu Maryjnego w Polsce i na świecie.
Cel: pogłębienie wiadomości na temat sanktuariów poświęconych Matce Bożej, kult Maryjny w Polsce i na świecie.
· uczeń wie, co to jest sanktuarium
· zna przynajmniej niektóre Sanktuaria Maryjne, zwłaszcza w swoim regionie
· zna istotę kultu Maryjnego w Kościele katolickim
Postawy: uczeń jest twórczo zaangażowany w przebieg katechezy, wyraża gotowość wypełniania zobowiązań wynikających z wiary – uczestnictwo w nabożeństwach majowych
Metody i formy pracy: prezentacja multimedialna, praca z tekstem, pogadanka, praca indywidualna i w parach,
Środki dydaktyczne: praca ze Słownikiem Teologicznym ,rozwiązywanie krzyżówki, praca z mapą, obejrzenie fragmentu filmu.
WPROWADZENIE :
Powtórzenie wiadomości z ostatniej katechezy – „ Kościół czci Maryje jako Matkę Boga”
K. pyta: - Co to jest sanktuarium; Jakie znacie sanktuaria maryjne?
K. rozmawia z uczniami na temat poniższych sanktuariów i objawień maryjnych.
Prezentacja multimedialna na temat: Kościół czci Maryje jako Matkę Boga.
-1- Miejsca kultu maryjnego w Polsce
-2- Sanktuaria maryjne w świecie
K: pokazując kolejne slajdy prezentacji , wspólnie z uczniami omawia miejsca kultu Maryi i sanktuaria w Polsce , oraz w świecie.
Zapis notatki w formie wypisywania sanktuariów.
Jasna Góra w Częstochowie
Licheń
Niepokalanów
Kalwaria Zebrzydowska
Fatima w Portugalii (13 V 1917r)Łucja dos Santos, Franciszek i Hiacynta
Lourdes we Francji (11 II 1858r) Bernadetta Soubirous
La Salette we Francji (19 IX 1846r) Melania i Maksymin
Loreto we Włoszech
Guadalupe (1531r.) Indianin Juan Diego
Wilno na Litwie (Ostrobramska)
K. rozpoczyna z uczniami pracę nad krzyżówką z hasłem „Bogurodzica”, którą uczniowie rozwiązują.
K. wyjaśnia, iż Bogurodzica dla wyróżnienia pisane jest razem, a oznacza Świętą Bożą Rodzicielkę, czyli Matkę Bożą, i w takiej formie jest zarezerwowane tylko dla Matki Bożej.
K. ocenia pracę 3 uczniów, którzy jako pierwsi poprawnie rozwiązali krzyżówkę – reszta uczniów ewentualnie praca tą powinna dokończyć w domu.
Zapis poniższych poleceń prac domowych:
1. Przynajmniej raz w tym miesiącu pójdę na nabożeństwo majowe .
2. Wybiorę jedno miejsce kultu Maryjnego w Polsce i w świecie i je opiszę.
Aneks :Krzyżówka – hasło : Święta Boża Rodzicielka
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
1
2
3
4
...
SCHEMATY