SCENARIUSZ LEKCJI.doc

(292 KB) Pobierz
MAJ — MIESIĄC POŚWIĘCONY MATCE BOŻEJ

MAJ — MIESIĄC POŚWIĘCONY MATCE BOŻEJ

Katecheza przez przeznaczona na 2 jednostki lekcyjne.

Lekcja 1    : Kościół czci Maryje jako Matke Boga


Cel: świadome przeżywanie obecności Matki Bożej; pogłębienie wiadomości na temat maja-miesiąca poświęconego Matce Bożej, kult Maryjny  w  Polsce  i  na  świecie.

Cele szczegółowe:

·         uczeń wie, dlaczego maj jest miesiącem poświęconym Matce Bożej

·         wymienia nakazane święta maryjne w kalendarzu liturgicznym

·         zna przynajmniej kilka modlitw do Matki Bożej

·         uczeń umie wyjaśnić, dlaczego taką cześć oddajemy Matce Bożej

·         potrafi ukazać ścisły związek kultu Maryi z jej macierzyńska funkcją w stosunku do Chrystusa,

Postawy: uczeń wyraża wdzięczność Maryi za Jej miłość do nas poprzez modlitwę do Matki Bożej, uczestnictwo w nabożeństwach majowych, uczestnictwo przynajmniej w świętach nakazanych ku czci Matki Bożej.

Metody i formy pracy: praca  z  tekstem, zdania niedokończone, odpowiedzi  na   pytania

Środki dydaktyczne: praca z Pismem Świętym, ,  praca z obrazem, układanie modlitwy, modlitwa, praca z mapą.

  Korelacje: ze ścieżkami edukacyjnymi: z edukacją regionalną — sanktuaria maryjne w regionie.

WPROWADZENIE

Modlitwa przed nauką: fragment litanii do Matki Bożej.

K. pyta: - Dlaczego Matkę Bożą otaczamy tak wielką czcią i szacunkiem?

/przez wzgląd na to, iż jest Matką Syna Bożego/

K. pyta:- Jaki udział miała Maryja w życiu   Jezusa

/ urodziła Jezusa i wychowywała przestrzegając zasad  prawa  żydowskiego

wspierała Go w czasie działalności publicznej, od pierwszego cudu w kanie Galilejskiej

współcierpiała z Jezusem w czasie jego męki, Drogi Krzyżowej i męczeńskiej śmierci na krzyżu

złożyła Jego ciało do grobu; była pierwsza przy grobie swego Syna

jest pośredniczka miedzy Jezusem a wiernymi/

Zapis notatki: Maryja miała wielki udział w życiu i dziele zbawienia Jezusa Chrystusa.

PODANIE PRAWDY

K. pyta: - Dlaczego maj jest miesiącem poświęconym Matce Bożej?

/najpiękniejszy z wiosennych miesięcy poświęcony najpiękniejszej z kobiet/

Zapis notatki: Najpiękniejszy z wiosennych miesięcy - maj jest poświęcony Matce Bożej.

K.: W krajach półkuli południowej, gdzie odpowiednikiem naszego miesiąca maja jest październik, w tym miesiącu wiosny odbywają się nabożeństwa maryjne. Tak jest m.in. w Ameryce Południowej i Afryce itp.

K. pyta: - Jakie nabożeństwa maja miejsce w kościele w miesiącu maju?

/majowe, majówki, ku  czci Matki Bożej/

- Na czym polegają nabożeństwa majowe?

/litania do Matki Bożej/

- Jak inaczej nazywa się litanię do Matki Bożej?

/loretańska/

- Dlaczego litanię do Matki Bożej nazywa się loretańską?

/powstała we włoskim mieście Loreto/

Zapis notatki: W czasie nabożeństw majowych odmawia się Litanię do NMP -nazywa loretańską, gdyż powstała we włoskim mieście Loreto.

K. pyta: - Jakie święta ku czci Matki Bożej obchodzimy w ciągu roku liturgicznego?

Zapis notatki w postaci wypisania nazw i dat nakazanych świąt maryjnych.

1 I — NMP Bożej Rodzicielki (uroczystość nakazana)

2 II — NMP Gromnicznej (ofiarowanie Jezusa w świątyni)

11 II — NMP z Lourdes

25 III — Zwiastowania NMP przez archanioła Gabriela

26 III — NMP Dobrej Rady

3 V — NMP Królowej Polski

7 V — NMP Pośredniczki Łask

8 V — NMP Łaskawej

13 V — NMP Fatimskiej

24 V — NMP Wspomożycielki Wiernych

31 V — Nawiedzenia NMP

31 V — NMP Królowej Apostołów

27 VI — NMP Nieustającej Pomocy

16 VII - NMP Szkaplerznej- NMP z góry Karmel

2 VIII — NMP Anielskiej

5 VIII — NMP Śnieżnej

13 VIII - NMP Kalwaryjskiej

15 VIII — Wniebowzięcia NMP (NMP Zielnej; NMP Żniwnej) (święto nakazane)

26 VIII - NMP Częstochowskiej

8 IX - Narodzenia NMP (NMP Siewnej)

12 IX — Imienia NMP

15 IX - NMP Bolesnej

7 X - NMP Różańcowej

21 X — Ofiarowania NMP

16 XI — NMP Miłosierdzia — NMP Ostrobramskiej

8 XII — Niepokalanego Poczęcia NMP

10 XII — NMP Loretańskiej

NMP Matki Kościoła (poniedziałek)

Niepokalanego Serca NMP (sobota)

 

Proponowane  zadanie  domowe:

K. pyta:- - Jakie znacie inne modlitwy ku czci Matki Bożej?

ZASTOSOWANIE

Katecheta prosi jednego z uczniów o rozdanie kartek i zapisanie na nich modlitw do Matki Bożej w dowolnej intencji przez wszystkich uczniów ;jeżeli uczniowie nie zdążą w trakcie lekcji praca ta powinna zostać dokończona w  domu.

 

 

 

Lekcja 2  : Miejsca kultu Maryjnego w Polsce  i   na  świecie.

Cel: pogłębienie wiadomości na temat sanktuariów poświęconych Matce Bożej, kult Maryjny  w  Polsce  i  na  świecie.

Cele szczegółowe:

·         uczeń wie, co   to   jest  sanktuarium

·         zna przynajmniej niektóre Sanktuaria Maryjne, zwłaszcza w swoim regionie

·         zna istotę kultu Maryjnego w Kościele katolickim

Postawy: uczeń jest   twórczo zaangażowany  w  przebieg   katechezy, wyraża   gotowość wypełniania zobowiązań  wynikających z wiary – uczestnictwo w nabożeństwach majowych

Metody i formy pracy: prezentacja multimedialna, praca  z  tekstem, pogadanka, praca indywidualna i  w  parach,

Środki dydaktyczne: praca ze Słownikiem  Teologicznym ,rozwiązywanie krzyżówki, praca z mapą, obejrzenie fragmentu filmu.

WPROWADZENIE :  

Modlitwa przed nauką: fragment litanii do Matki Bożej.

Powtórzenie   wiadomości z  ostatniej katechezy – „ Kościół czci Maryje jako Matkę Boga”

POGŁĘBIENIE

K. pyta: - Co  to  jest sanktuarium;  Jakie znacie sanktuaria maryjne?

K. rozmawia z uczniami na temat poniższych sanktuariów i objawień maryjnych.

 

Prezentacja  multimedialna na temat: Kościół czci Maryje jako Matkę Boga.

-1- Miejsca  kultu   maryjnego  w  Polsce

-2- Sanktuaria  maryjne  w  świecie

K: pokazując kolejne slajdy prezentacji , wspólnie z uczniami omawia  miejsca kultu Maryi
i  sanktuaria  w  Polsce , oraz w świecie.

Zapis notatki w formie wypisywania sanktuariów.

Jasna Góra w Częstochowie

Licheń

Niepokalanów

Kalwaria Zebrzydowska

Fatima w Portugalii (13 V 1917r)Łucja dos Santos, Franciszek i Hiacynta

Lourdes we Francji (11 II 1858r) Bernadetta Soubirous

La Salette we Francji (19 IX 1846r) Melania i Maksymin

Loreto we Włoszech

Guadalupe (1531r.) Indianin Juan Diego

Wilno na Litwie (Ostrobramska)

POWTÓRZENIE

K. rozpoczyna z uczniami pracę nad krzyżówką z hasłem „Bogurodzica”, którą uczniowie rozwiązują.

K. wyjaśnia, iż Bogurodzica dla wyróżnienia pisane jest razem, a  oznacza Świętą Bożą Rodzicielkę, czyli Matkę Bożą, i w takiej formie jest zarezerwowane tylko dla Matki Bożej.

K. ocenia pracę 3  uczniów, którzy jako pierwsi poprawnie rozwiązali krzyżówkę – reszta uczniów ewentualnie praca tą powinna  dokończyć w  domu.

ZAKOŃCZENIE

Zapis poniższych poleceń prac domowych:

1.      Przynajmniej raz w tym miesiącu pójdę na nabożeństwo majowe .

2.      Wybiorę jedno miejsce kultu Maryjnego w Polsce i w świecie i je opiszę.

Aneks  :Krzyżówkahasło : Święta Boża Rodzicielka

 

 

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

1

2

3

4

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin