03 Creative Suite Kerning doskonały.pdf

(980 KB) Pobierz
Kerning doskonały
76
Technika
Creative Suite
Kerning
doskonały
Kerning jest niezwykle
istotny podczas tworzenia
prac opartych o liternictwo.
Tom Sewell z Red Design
podpowiada jak prawidłowo
dobierać odległości między
literami
Kerning to sztuka dobierania odległości mię-
dzy dwoma kolejnymi znakami w wyrazie nadająca mu
naturalną harmonię i rytm. Niestety w świecie cyfrowego
przygotowania publikacji, kerning często bywa pomijany.
Dodatkowo jest to sztuka trudna i często dla początku-
jących designerów całkowicie niezrozumiała. Z biegiem
czasu i nabierania doświadczenia kerning staje się nie
tylko całkiem prosty, ale także fascynujący. Doskonały
kerning sprawia ponadto, że nasza praca nabiera zna-
mion prawdziwej sztuki.
Nauka poprawnego kerningu nie jest rzeczą
łatwą. Pojęcie zasad poprawnego doboru odległości
międzyznakowych dla wielu osób jest nie lada wyzwa-
niem. Większość z nas zapyta: Co mi to daje? Poprawnie
przygotowany kerning nadaje naszej pracy zupełnie inny
wygląd. Sprawia, że wyróżnia się ona na tle innych pięk-
nem znaków i liternictwa. Mimo, że opanowanie zasad
perfekcyjnego kerningu zajmuje wiele czasu (lat) istnieje
kilka prostych trików, które z pewnością poprawią jakość
naszej pracy.
01 Tracking i kerning są
niezwykle często utożsamiane i
mylone ze sobą. Są to jednak dwa
różne parametry. Tracking steruje
odległością wszystkich liter (znaków)
w zaznaczonym tekście, kerning zaś
precyzyjnie określa odstęp pomiędzy
dwoma kolejnymi znakami.
02 Każdy font posiada tablicę
par kerningowych w swym cyfrowym
pliku. Projektanci określają ją za
pomoca dodatnich lub ujemnych
wartości. Dla przykładu kombinacja
liter “VA” w fontcie Adobe Helvetica
ma wpisany kerning na poziomie
-80, podczas gdy para “ry” posiada
kerning +30. W każdym cyfrowym
pliku mamy do czynienia z tysiącem
par kerningowych.
Tom Sewell
Jest projek-
tantem z Red
Design z Brighton.
Tradycyjnie jego
studio pracuje z
klientami z branży
muzycznej jednak
w najbliższej
przyszłości
rozszerzy zakres
swych prac na
modę, animację
oraz interaktywne
prezentacje i
gadżety. Klienci
Red Design to:
Sony PlayStation,
Island, Polydor,
Mercury, EMI w
branży muzycznej
oraz Tanner Krolle
w świecie mody.
Więcej informacji
o Red Design pod
adresem www.
red-design.co.uk
Potrzebny czas
30 minut
03 Aplikacje Adobe Photoshop,
InDesign oraz Illustrator posiadają
funkcję nadawania alternatywnego,
optycznego kerningu. Program auto-
matycznie analizuje cały zaznaczony
tekst i nadaje odpowiednie wartości
kerningu dla kolejnych par znaków.
Zaznaczamy tekst i w palecie cha-
rakter wybieramy kerning Optical w
miejsce metrycznego.
04 Wersaliki T, V, W i Y często
sprawiają kłopot, z powodu wysta-
jących elementów. Dlatego kolejna
(mała) litera powinna znaleźć się
bliżej, aby uniknąć nadmiernego
odstępu.
Umiejętności
Kerning
Computer Arts Lipiec 2008
www.computerarts.com.pl
684303919.002.png 684303919.003.png 684303919.004.png
77
05 Prostym trikiem ułatwiającym pracę z kerningiem
jest... wyobraźnia. Spróbujmy wyobrazić sobie, że między
każdym znakiem znajduje się balon o jednakowej wielkości
nadając literom prawidłowy odstęp. Balon powinien dokład-
nie wypełniać przestrzeń między znakami nie wychodząc
ponad lub poniżej wysokości liter.
06 Jednym z najpopularniejszych błędów literni-
ctwa jest źle dobrany odstęp związany z cyfrą 1. W więk-
szości przypadków niemal każdy font ignoruje kerning dla
znaku 1, co w rezultacie owocuje dużym odstępem zarówno
przed jak i po jedynce. W każdym przypadku powinno to
zostać poprawione.
07 Innym typowym problemem jest także liczba 7. Ze względu na swój wcięty
do wewnątrz kształt wprowadza ona dodatkową, niepotrzebna przestrzeń pomiędzy
7 a znakiem następującym, szczególnie zwykłą kropką. Dzięki ręcznej modyfikacji
kerningu możemy przestawić ją nieco poniżej zewnętrznej części siódemki.
08 W programie InDesign lub Illustrator wybiera-
my narzędzie Type Tool i klikamy w przestrzeń pomiędzy
dwoma znakami. Jeśli wciśniemy klawisz Alt/Option możemy
dowolnie sterować odległością pomiędzy znakami za pomocą
klawiszy ze strzałkami w prawo lub w lewo. Domyślnie każdy
skok realizowany jest jako 20 tysięcznych Em. Możemy jed-
nak zmienić tą wartość w oknie preferencji.
09 Zwykle powinniśmy precyzyjnie przejrzeć przestrzeń przed oraz po
każdym wyrazie tekstu nad którym pracujemy by upewnić się, że dobrze wyglądają.
Prostym sposobem na poprawne określenie odległości, może być ponownie wyob-
raźnia. Postarajmy się wyobrazić sobie, że pomiędzy wszystkimi wyrazami znajduje
się jednakowej wielkości litera o.
10 Często podczas precyzyjnej pracy nad kerningiem
zachodzi konieczność tworzenia wydruków. Należy pamię-
tać, że podgląd na monitorze zależy od wielu niezależnych od
nas czynników i często bywa inny, niż na ostatecznym wydru-
ku. Podczas prac ze szczególnie ważnym tekstem (logotyp)
warto jest właśnie zrobić wydruk, by na nim analizować
efekty naszej pracy.
www.computerarts.com.pl
Computer Arts Lipiec 2008
684303919.005.png 684303919.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin