Lubie_siebie_-_program_zaj_socjoter[1].pdf
(
407 KB
)
Pobierz
„LUBIĘ SIEBIE”
PROGRAM ZAJĘĆ
SOCJOTERAPEUTYCZNYCH
Opracowała: Agnieszka Żurakowska
I. Założenia programu
Program zajęć socjoterapeutycznych „Lubię siebie” powstał na skutek codziennych
kontaktów z młodzieżą, wielu rozmów o ich trudnościach, problemach, zmaganiach się z
nimi, o tym jak widzą siebie, co o sobie myślą. Rozmów o sprawach takich jak brak wiary we
własne siły, poczucie osamotnienia, niskie poczucie własnej wartości.
To, jak ludzie myślą o sobie i co do siebie czują wpływa na sposób, w jaki traktują własną
osobę i innych ludzi. Samoakceptacja przejawia się w dostrzeganiu własnej
niepowtarzalności, lubieniu siebie – mimo słabości, wad. Wyzwala zaufanie i wiarę we
własne siły, skłania do wykorzystania indywidualnych możliwości. Na przeciwnym biegunie
jest brak akceptacji siebie, które przejawia się w podkreślaniu własnych niedostatków, nie
zauważaniu lub nie docenianiu tego, co już się osiągnęło, braku wiary w siebie i własne
możliwości.
Program zajęć socjoterapeutycznych „Lubię siebie” ma pomóc młodzieży w zmianie stosunku
do siebie, ułatwić dostrzeżenie mocnych stron, uczyć jak korzystnie je zaprezentować,
wzmacniać wiarę we własne możliwości, stworzyć klimat w którym samoakceptacja,
poczucie własnej wartości tworzą się, rozwijają, wzmacniają.
II. Adresaci programu
: młodzież uczęszczająca do klasy VI szkoły podstawowej specjalnej
oraz do klas I – III gimnazjum specjalnego (klasy dla dzieci z problemami neurologicznymi,
uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim).
III. Cele ogólne programu:
1.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości
2.
Rozwijanie świadomości o posiadanych zasobach, mocnych stronach
3.
Rozwijanie samooceny
4.
Zwiększenia akceptacji siebie
5.
Rozwijanie umiejętności poszukiwania wsparcia w otoczeniu i korzystania z niego.
IV. Cele szczegółowe programu:
1.
Uczeń potrafi wymienić pozytywne cechy swojego wyglądu
2.
Uczeń potrafi wymienić pozytywne cechy swojego charakteru
3.
Uczeń potrafi wymienić te cechy, które wyróżniają go od innych i przyczyniają się do
jego wyjątkowości
4.
Uczeń potrafi opowiedzieć o swoich umiejętnościach będących źródłem sukcesów
5.
Uczeń potrafi wymienić te swoje cechy, które są cenione przez innych
6.
Uczeń potrafi opowiadać o sobie, eksponując swoje pozytywne cechy
7.
Uczę potrafi opowiedzieć o swoich marzeniach i planach życiowych
8.
Uczeń potrafi kierować pozytywne komunikaty do innych członków grupy
9.
Uczeń jest otwarty w stosunku do innych członków grupy, ale akceptuje granice
psychologiczne w kontaktach z innymi
V. Forma i metody pracy
A/ Forma pracy: warsztatowa w małej grupie
B/ Metody pracy:
-
rundka – praca w kręgu
-
burza mózgów
-
rysunek, plakat
-
inscenizacje, scenki
-
pantomima
-
wizualizacja
-
dyskusja
-
ćwiczenia w parach.
VI. Środki dydaktyczne:
-
arkusze pomocnicze: „Herb”, „Jesteśmy grupą, ale każdy z nas jest inny”, „Jestem ...”,
„Co inni we mnie lubią”, „Co lubię w swoim wyglądzie?”, arkusz ewaluacyjny
-
zdjęcia uczniów
-
kolorowe kartony
-
kolorowe czasopisma
-
lupa
-
butelka
-
lusterka kieszonkowe
-
papierowe torby
-
papierowe talerze
-
cienka gumka – 2 m
-
filiżanki z wodą
-
koperty
-
tablica
-
kreda
-
farby
-
mazaki
-
kredki
-
kolorowe kartki
-
długopisy
-
klej
VII. Sposoby ewaluacji programu
1.
Obserwacja uczestników zajęć podczas wykonywanych ćwiczeń – czy wraz z
kolejnymi zajęciami rozwija się ich umiejętność pozytywnego mówienia o sobie,
ukazywania pozytywnych cech osobowości, akceptowania ograniczeń, odkrywania
osobistych zasobów, itd.
2.
Ocena programu przez uczniów na ostatnich zajęciach (niedokończone zdania,
refleksje na temat zajęć, określenie na schemacie poziomu zadowolenia z uczestnictwa
w programie).
VIII. Scenariusze zajęć:
16 scenariuszy przewidzianych na 16 godzin lekcyjnych.
Scenariusz spotkania I
1.
Rozpoczęcie zajęć:
-
powitanie
-
przedstawienie głównych celów programu
2.
Ustalenie reguł grupowych
3.
Zawarcie kontraktu
4.
Ćwiczenie „Historia mojego imienia”
-
uczestnicy kolejno opowiadają historię swojego imienia: kto je wymyślił, czy wiąże
się z nim jakaś przygoda, jakie zdrobnienia lub inne formy imienia są lubiane, a jakie
nie, itd.
-
prowadzący dba o to, aby ustalić w jakiej formie dziecko chce, aby zwracać się do
niego na zajęciach
5.
Ćwiczenie „Wycieczka”
-
prowadzący prosi uczestników o wyobrażenie sobie, że całą klasą wybieramy się na
wycieczkę; każdy ma za zadanie wyobrazić sobie, że zabiera na tą wycieczkę jakiś
przedmiot zaczynający się na literę jego imienia, który służyłby ogólnemu użytkowi
-
uczniowie wymieniają w kręgu swoje imię i wyobrażony przedmiot, kolejni
uczestnicy zajęć powtarzają usłyszane imiona i przedmioty, dodając swoje imię i
przedmiot
6.
Zakończenie zajęć:
-
rundka: „W jakim nastroju kończysz dzisiejsze zajęcia?”
-
zapowiedź kolejnych zajęć
-
pożegnanie
Scenariusz spotkania II
1.
Rozpoczęcie zajęć
-
powitanie
-
rundka: „W jakim nastroju rozpoczynasz dzisiejsze zajęcia?”
2.
Rundka: „Co miłego zdarzyło ci się w ostatnim tygodniu?”
Plik z chomika:
fokaaszara
Inne pliki z tego folderu:
Płyta do przedszkola.rar
(104838 KB)
Terapia pedagogiczna.rar
(51112 KB)
Kamińska Krystyna - Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym (1).pdf
(29868 KB)
techniki i pomysly na zajecia plastyczne.rar
(73427 KB)
Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych.pdf
(17048 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arkusze do programu TEACCH
Bajki terapeutyczne Molickiej
Cw. grafomotoryczne cz.1
Cw.grafomotoryczne cz.2
cwiczenia grafomotoryczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin