Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w roku szkolnym 2008/2009 – diagnoza grupy II a.
Grupa II a liczy obecnie 26 dzieci, w tym 13 dziewczynek i 13 chłopców.
Pracowałyśmy w oparciu o program „ ABC XXI wieku”. Książki, z których korzystały dzieci wykonując ćwiczenia uzupełniające „ ABC czterolatka” wydawnictwa WSiP.
Ponadto pracowałyśmy w oparciu o roczny plan pracy placówki, którego główne zadania to:
„ Z biegiem Wisły” mający min. na celu kształtowanie świadomości narodowej, szacunku wobec przeszłych pokoleń, kierowania uwagi dzieci na godło, barwy narodowe, znajomość nazwy państwa i stolicy, wzbogacanie wiedzy o własnym kraju oraz „ Literackie przygody i podróże” mający na celu: poznawanie utworów literatury polskiej, inscenizowanie jej, wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu, uczestniczenie w teatrzykach, dziecięcych przedstawieniach.
Pragnąc usprawnić proces nauczania, a jednocześnie starając się o to by dzieci bez lęku rozwinęły swoje najlepsze strony wykorzystałyśmy rozmaite pomysły, które umożliwiły nam świadomą, kreatywną, pobudzającą do twórczych rozwiązań pracę z dziećmi w naszej grupie.
Starałyśmy się tak prowadzić zajęcia, aby każde dziecko mogło w pełni wykazać się swoją inwencją twórczą i pomysłowością.
Poprzez korzystanie z różnorodnych, twórczych metod pracy:
· Metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
· Pedagogika Zabawy,
· Elementy Metody Dennisona,
· Naturalna Nauka Języka,
· Metoda Dobrego Startu
Udało nam się wyłonić różne kreatywne możliwości dzieci. W codziennych zajęciach starałyśmy się rozwijać jak najbardziej indywidualne predyspozycje dziecka:
· umiejętność opowiadania własnymi słowami,
· sprawność manualną poprzez stosowanie różnych technik ( rysowanie różnymi rodzajami kredek, malowanie pędzlami różnej grubości, malowanie palcami, patyczkami do uszu, wycinanie nie tylko z kolorowego papieru, lepienie z plasteliny i masy solnej, wydzieranki, składanie z papieru),
· łączenie różnych technik plastycznych,
· umiejętność rytmicznego poruszania się,
· umiejętność ilustrowania piosenek, wierszy i krótkich opowiadań ruchem,
· wzbogacanie słownictwa,
· ćwiczenia logopedyczne, oddechowe, wzrokowe, muzyczno – ruchowe,
· zabawy ruchowo – naśladowcze.
· zdobywanie poczucia pewności siebie, własnego wyczucia przestrzeni i ciała.
Starałyśmy się, aby nasze dzieci posiadały odpowiednie nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym, umiały sobie radzić w sytuacjach trudnych.
Rodzaje metod, które wykorzystałyśmy w naszej pracy to:
· gry i zabawy tematyczne i dowolne,
· historyjki obrazkowe,
· rozmowy z grupą przy ilustracjach,
· opowiadania, baśnie, bajki, legendy, wiersze,
· scenki dramowe,
· zabawy dydaktyczne,
· opowieść ruchowa,
Stosowane przez nas formy pracy z dziećmi:
· praca z całą grupą,
· w zespołach,
· indywidualna.
Biorąc pod uwagę poszczególne obszary edukacyjne osiągnięcia grupy są następujące:
ü Obszar edukacji społeczno – moralnej:
ustalenie konkretnych zasad panujących w grupie pozwoliło min. Na wdrożenie dzieci do przestrzegania praw do zabawy każdego dziecka i do uczestnictwa w zabawie ( problem z tym mają: Gabrysia, Ala. K., Duc, Michał Ś., Bartosz) oraz prawa do zabawki i miejsca zabawy ( dzieci problematyczne: Gabrysia, Alek, Ala K., Ala Z.)
W mijającym roku szkolnym do grupy dołączyło 3 nowych dzieci: od IX Olga i Patryk oraz od XI Duc, przeniesiony z maluchów. Tutaj nasze dzieci zaopiekowały się ładnie nowo przybyłymi kolegami – informowały o zwyczajach panujących w grupie, o przeznaczeniu sprzętów, dzieleniu się zabawkami z innymi.
Dzieci nauczyły się pomagać sobie wzajemnie, zwłaszcza w codziennych sytuacjach np. przy ubieraniu się. ( problemy z zapinaniem guzików).
Wdrażałyśmy dzieci do przestrzegania zasady kolejnego wypowiadania się podczas zajęć ( problemy: Alek, Kasia, Konrad, Magda K., Ala Z., Gabrysia)
W dalszej pracy zwrócić uwagę na przestrzeganie zasad ustalonych w grupie, umiejętność wspólnego działania, pomagania sobie nawzajem w sytuacjach trudnych, w miarę na samodzielne radzenie sobie i przewidywanie skutków swoich zachowań.
ü Obszar edukacji zdrowotnej:
W tym obszarze zwróciłyśmy uwagę na to, aby dzieci zachowywały ostrożność w czasie zabaw i zajęć w sali i w ogrodzie przedszkolnym ( problemy: Oskar, Jarek, Alek, Ala K, Gabrysia, Kasia, Duc), informują o zauważonych uszkodzeniach ( połamane zabawki) czy zagrożeniach ( szkło w piaskownicy). Dzieci zgłaszają nam swoje dolegliwości.
Żadne z dzieci nie ma problemów w zakresie samoobsługi, a jeśli nawet pomagają sobie wzajemnie. Szczególną uwagę zwracałyśmy na kulturalne spożywanie posiłków – większość dzieci zachowuje odpowiednią postawę przy stole, odpowiednio trzyma łyżkę czy widelec, utrzymuje czystość w czasie jedzenia ( problemy: Michał Ś., Michał C, Ala K, Kasia, Jarek, Gabrysia, Konrad, Olga). Od zeszłego roku poprawiło się w naszej grupie spożywanie surówek, wyjątki to dzieci, które w ogóle ich nie jedzą i nawet nie próbują: Tomek, Hubert. W naszej codziennej pracy często korzystamy z Ćwiczeń oddechowych – dzięki temu dzieci nauczyły się prawidłowego oddychania ( problemy: Patryk, Duc, Michał ś).
Większość dzieci stara się mówić umiarkowanym głosem, wyjątki – dzieci które krzyczą: Alek, Jarek, Oskar, Magda K, Gabrysia, Ala K, Hubert, Tomek.
Dzieci potrafią zachować porządek w miejscu zabawy w czasie jej trwania, odnoszą zabawki na miejsce – duże problemy z tym mają Duc i Gabrysia.
W przyszłej pracy należy wykorzystać naturalną potrzebę ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie R. Labana, C. Orffa, inicjowania ruchów prowadzących do lepszego poznania własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni.
ü Obszar edukacji ruchowej:
Nasza grupa jest bardzo ruchliwa. Dzieci dużo biegają w ogrodzie, korzystają z urządzeń terenowych, a jednocześnie same decydują kiedy chcą się wyciszyć. Chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych – wyjątek Patryk, lubią wykonywać ćwiczenia gimnastyczne z różnymi przyborami.
Dzieci chętnie uczestniczą w zabawach organizowanych na terenie ogrodu typu: wyścigi, slalomy, pokonywanie przeszkód, z elementami wspinania się. Problemy ma Konrad, u którego zauważyłyśmy ostatnio spadek wytrwałości i obniżenie sprawności fizycznej. Chłopiec szybko się męczy, narzeka na bóle rąk i nóg, jest bardzo blady.
Z naszych obserwacji i rozmowy z opiekunką wynika, że chłopiec w domu nie je w ogóle lub bardzo mało, w przedszkolu trzeba go przypilnować. Przeprowadzona została rozmowa z mamą.
W przyszłym roku należy wspierać dzieci w podnoszeniu swojej sprawności ruchowej poprzez inspirowanie muzyką. Należy organizować sytuacje umożliwiające podnoszenie umiejętności bezpiecznego i sprawnego poruszania się w budynku i poza nim.
ü Obszar edukacji przyrodniczej:
Dzieci bez problemu wymieniają następujące po sobie pory roku i wymieniają cechy charakterystyczne ( wyjątki: Duc, Bartosz, Olga), wyróżniają i nazywają części roślin – doskonałym ćwiczeniem na utrwalenie było samodzielne sadzenie cebulek, fasoli oraz wysiew owsa. Dzieci interesują się różnymi zwierzętami drobnymi typu: biedronki, dżdżownice, motyle, mrówki, muchy, ślimaki, pająki. Chętnie je obserwują, zwłaszcza w ogrodzie przedszkolnym. Dzięki temu wiedzą, że dżdżownice spulchniają ziemię, pająki polują na muchy. Jednocześnie dzieci starają się przezwyciężać swoje uprzedzenia do niektórych drobnych zwierząt. Są dobrymi obserwatorami zmian zachodzących w przyrodzie, lubią obserwować zjawiska przyrodnicze, np. tęczę, burzę, silne wiatry.
W dalszej pracy należy zwrócić uwagę dzieci na rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych – poszerzenie wiadomości o nich, wykorzystanie kącika przyrody do rozwoju zainteresowań dziecięcych, dbałość o przyrodę – czysta ziemia, czyste powietrze.
ü Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:
W porównaniu z ubiegłym półroczem dzieci bardzo nam się „ rozgadały”, dysponują bardzo dużym zasobem słownictwa ( wyjątki: Duc, Patryk,), dużo mówią o wydarzeniach spoza przedszkola, większość poprawnie stosuje w mówieniu formy fleksyjne rzeczownikowe i przymiotnikowe . Chętnie uczestniczą w zabawach słuchowych – rozpoznają wtedy dźwięki dochodzące z otoczenia i nie tylko. Praca z obrazkiem była okazja do ćwiczeń w mówieniu, spostrzegawczości, próby określania związków występujących między postaciami, rzeczami ( problemy: Duc, Bartosz, Iga, Andrzej, Karolina, Gabrysia, Olga, Konrad). Dzieci w tym roku wykazały się dużym zainteresowaniem książką, chętnie słuchają czytanych tekstów czy opowiadań nauczycielki, same tworzą opowiadania, „ czytają” poznane już pozycje, odzwierciedlają ulubione bajki i opowiadania w zabawie swobodnej.
Grupa ta chętnie uczy się na pamięć piosenek i prostych, zabawnych wierszyków czy wyliczanek.
W przyszłym roku należy wspierać dzieci w rozwijaniu aktywności werbalnej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi, płynnego mówienia, niezbyt głośno.
ü Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
Korzystanie w naszej pracy z metody Naturalnej Nauki Języka pozwoliło nam wprowadzić dzieciom wizytówki z ich imionami oraz od czasu do czasu napisy do globalnego czytania. To wystarczyło, by rozbudzić u dzieci zainteresowanie literą. Z końcem roku okazało się, że większość dzieci potrafi nie tylko się podpisać swoim imieniem, ale zna również dużą ilość liter alfabetu ( Ala K., Michał Ś., Konrad, Alek, Magda K, Michał C., Tomek, Julka). Dzieci chętnie bawią się w zabawy słowne typu: „ Na jaką literkę zaczyna się…”, „ Podaj słowo na literkę…”. Dzieci wykonują płynne ruchy dzięki temu, że chętnie bawią się w zabawy paluszkowe, ilustrują piosenki ruchem, biorą chętnie udział w zabawach z elementem toczenie, rzutu i celowania, lubią zabawy mimiczne, chętnie tną nożyczkami, rysują po śladzie. W tym roku grupa ta wykazuje duże zainteresowanie rysowaniem, maja ciągły dostęp do kartek i kredek, nożyczek i kleju ( wyjątki: Duc, Patryk, Michał C., Michał Ś).
W dalszej pracy należy zwrócić uwagę na koordynację wzrokowo – ruchową potrzebną do wycinania, rysowania i nauki pisania, wzbudzić zainteresowanie dziecka czytaniem.
ü Obszar edukacji matematycznej:
Dzieci rozpoznają wszystkie figury geometryczne płaskie; trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt oraz figurę przestrzenną – kulę, sześcian. Przyswoiły sobie określenia czasu: długo – dłużej, krótko – krócej, przedtem, potem, szybko wolno ( problemy: Alek, Magda K., Duc, Patryk, Michał Ś.)Dzieci chętnie przeliczają zbiory od 1 – 5, a nawet dalej. Liczenie nie jest dla nich żadnym problemem ( wyjątki: Duc, Patryk, Konrad, Karolina, ), posługują się liczebnikami porządkowymi. Dokonują porównania liczebności zbiorów: tyle samo, mniej, więcej, o jeden mniej, o jeden więcej. Używają określeń: para, szereg.
W przyszłym roku należy zintensyfikować działania oddziaływania w zakresie określania prawej i lewej strony ciała i ustalaniu położenia przedmiotów względem siebie, a także w odniesieniu do innych obiektów.
ü Obszar edukacji kulturowo-estetycznej:
Wszystkie dzieci znają swoje imię i nazwisko, imiona członków swojej rodziny ( rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, a nawet dalsi krewni), W tym roku realizowałyśmy plan „ Z biegiem Wisły” – położyłyśmy naciska na znajomość swojego miejsca zamieszkania – na początku roku dzieci miały z tym bardzo duże problemy. Dzieci sa dobrymi obserwatorami i dostrzegają zmiany zachodzące nie tylko w sali, ale i najbliższym otoczeniu, wiedzą czemu te zmiany służą, same są chętne do pomocy np. w zmianie dekoracji na tablicy, ustawieniu kącików.
W dalszym ciągu zwracanie uwagi na piękno i estetykę najbliższego otoczenia, zachęcania do dbania o ład i porządek wokół siebie.
ü Obszar edukacji muzycznej:
Rytmika nadal należy do ulubionych przez dzieci. Chętnie się uczą piosenek, które ilustrują ruchem, biorą udział w zabawach rytmiczno – ruchowych. Rozpoznają piosenki na podstawie melodii nuconej lub granej na instrumencie, określają natężenie dźwięku, wysokość dźwięku. Nauczyły się w tym roku kroku dostawnego ( problemy: Patryk, Jarek) oraz tańczą poleczkę i grozik. Lubią zabawy przy różnego rodzaju muzyce, odpoczywały przy muzyce relaksacyjnej.
W przyszłym roku należy dostarczać dzieciom wielu wrażeń estetycznych w kontakcie z muzyką, inspirować dzieci do samodzielnego tworzenia własnych utworów muzycznych.
ü Obszar edukacji technicznej i komunikacyjnej:
Dzieci rozróżniają pojazdy z e względu na ich zastosowanie na lądzie, na wodzie i w powietrzu, wskazują ich przeznaczenie, interesują się ciekawostkami technicznymi – próbują znaleźć odpowiedź na pytanie. Określają z czego mogą być zrobione różne przedmioty: drewno, metal, plastik.
Dzieci znają podstawowe znaki drogowe, potrafią poruszać się po ulicy pod opieką nauczyciela – przestrzegają zasad ruchu pieszego. Wiedzą jak zachować podczas wycieczek poza teren przedszkola.
W dalszej pracy należy organizować dzieciom zabawy tematyczne związane z ruchem ulicznym, zachęcić do interesowania się różnymi urządzeniami technicznymi i sposobami wykorzystania ich w życiu codziennym wraz z przestrzeganiem zakazu samowolnego korzystania z nich.
ü Obszar edukacji plastyczno – konstrukcyjnej:
Zajęcia plastyczne tak jak rytmika należą do ulubionych przez dzieci, które chętnie w nich uczestniczą. Dzieci znają wszystkie kolory podstawowe i wiele pochodnych. W pracach wykorzystałyśmy różnej grubości pędzle, dzieci malowały wacikami do uszu, palcami na różnej wielkości arkuszach. Jesienią dużą radość sprawiło dzieciom użycie w pracach materiału przyrodniczego: kasztanów, liści, żołędzi, szyszek, z którego tworzyły kompozycje przestrzenne.
Dzieci sprawnie posługują się nożyczkami ( Patryk, Michał ś, Duc) – wycinanie i przyklejanie stało się częścią nie tylko zajęć dydaktycznych, ale i działań w ranku czy popołudniami.
Kolejną ulubioną techniką jest wykonywanie prac metodą orgiami półprzestrzennego oraz malowanie plasteliną, lepienie z masy solnej i łączenie ulepianek z materiałem przyrodniczym.
Dzieci chętnie podejmowały prace zbiorowe, rozdzielały między siebie zadania ( niechętni: Patryk, Michał Ś, Michał C.)
Dzieci lubią również rysować nie tylko na określone tematy, postać przez nie narysowana zawiera już wiele szczegółów ( wyróżniają się: Kasia, Ala K., Alek, Madzia Z., Iga). Korzystają nie tylko z kredek świecowych i ołówkowych, ale potrafią rysować pastelami, ołówkiem.
W dalszej pracy należy zwrócić większą uwagę na prawidłowe korzystanie z przyborów plastycznych oraz aktywizować dzieci w kierunku samodzielnego podejmowania działań plastycznych, rozwijania wrażliwości na barwy oraz umiejętność wypowiadania się w różnych formach plastycznych przy wykorzystaniu różnych przyborów.
Analizując arkusz obserwacji dzieci stwierdzamy jednoznacznie, że nastąpił wzrost umiejętności naszych dzieci. Najsłabsze w naszej grupie dzieci to Patryk i Duc – osobny opis. Natomiast dzieci najzdolniejsze to: pod względem intelektualnym – Alek, Ala K. oraz Michał Ś.; pod względem plastycznym – Kasia i Alek; pod względem muzycznym – Zuzia.
Jeśli chodzi o współpracę z rodzicami jesteśmy z niej zadowolone. Frekwencja podczas zebrań, uroczystości i zajęć otwartych wahała się w granicach 60%, a nawet więcej. Zawiedli nas rodzice jeśli chodzi o udział w akcji czytania dzieciom bajek. Wzięło w niej udział 6 osób, co stanowi niewiele w porównani z udziałem w innych spotkaniach.
Jednakże rodzice odpowiadali pozytywnie na nasze prośby związane np. z przynoszeniem kartek do rysowania dla dzieci ( mama Ali Z., Magdy K.), kserowania większej ilości kolorowanek ( tata Łukasza), wykonywania ilustracji ( mama i ciocia Martynki) oraz pomoc przy organizowaniu poczęstunków z różnych okazji. W tym roku miałyśmy trochę problemów wychowawczych z Gabrysią, Bartoszem, Alą K oraz Michałem Ś. W przypadku pierwszej trójki dzieci przeprowadzone zostały rozmowy z rodzicami, ustaliliśmy wspólne kierunki działań, co po pewnym czasie zaczęło przynosić efekty. W przypadku Michała Ś sytuacja jest trudniejsza. W ciągu roku tylko raz udało się przeprowadzić rozmowę z tatą, który skomentował przedstawione mu fakty jako rzecz normalną i spodziewał się takiej a nie innej relacji o zachowaniach dziecka. Podjęłyśmy zatem kroki mające na celu skierowanie Michała do poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Informacje o dzieciach przekazujemy rodzicom na bieżąco, co satysfakcjonuje zarówno rodziców jak i nas same. Żadne sprawy nie są odkładane na później, dzięki czemu nie ma sytuacji konfliktowych.
Wnioski do dalszej pracy:
· wdc. stosowanie aktywizujących metod pracy z dziećmi,
· wdrażanie dzieci do większej odpowiedzialności za pełnienie roli dyżurnego,
· doskonalenie warsztatu pracy własnej,
· wspieranie samodzielnych działań dziecka,
· prowadzenie indywidualnej pracy z dzieckiem zdolnym i z trudnościami.
Opracowały
Małgorzata Cacko
Lidia Gumkowska
6
dyrektor-1