Plan pracy na miesiąc kwiecień, gr. II a „ Motylki”
Temat kompleksowy: JUŻ WIELKANOC!
· zachęcanie dzieci do czynnego udziału w przygotowaniach do Świąt,
· wykonywanie prac plastycznych tematycznie związanych z Wielkanocą,
· nabywanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy użyciem poprawnych gramatycznie zdań,
· posługiwanie się liczebnikami głównymi, określanie liczby elementów liczebnikiem, zapis graficzny.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Wesołe pisanki”
Słuchanie wiersza D. Gellner „ Pisanki”.
Manipulowanie kolorowymi pisankami na tablicy, przeliczanie w zakresie 1-4, a nawet dalej.
„ Pisanka” ozdabianie jajek ze styropianu kulkami z krepiny. Estetyczne wykonanie pracy, próby wykonania określonych wzorów na pisance.
„ Spotkanie z wielkanocnym zajączkiem”
Rozmowa przy gazetce tematycznej. Swobodne wypowiedzi dzieci – przestrzeganie zasady nieprzerywania kolegom. Wyrazy do globalnego czytania: jajko, baranek, zając. Zadanie rysunkowe z nalepkami „ Zając z czekolady”.
Umuzykalnienie: utrwalenie poznanych piosenek o Wielkanocy.
„ Mazurek – wielkanocne ciasto”
Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „ Piekła myszka mazurki”. Rozumienie znaczenia słowa mazurek. Nawiązanie do tradycji Świąt Wielkanocnych.
„ Mazurek” wykonanie pracy plastycznej z różnorodnego materiału przyrodniczego. Zachowanie porządku w miejscu pracy.
„ Wielkanocny stół”
Swobodne wypowiedzi dzieci n/t tego, co powinno znaleźć się na wielkanocnym stole. Znajomość symboli wielkanocnego stołu: Jajko – znak nowego życia; sól – ochrona przed złem; baranek – symbol wolności; palemka – ochrona przed chorobami. „ Baranki na zielonej łące” – wykonanie pracy plastycznej farbami plakatowymi.
Umuzykalnienie: Zabawy do piosenek, reagowanie na zmianę sygnałów muzycznych.
„ Śmigus – Dyngus”
Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „ Śmigus – dyngus” , znajomość starego zwyczaju drugiego dnia Świąt. Zwrócenie uwagi na symboliczne pokropienie wodą.
„ Kurczaczek” malowanie postaci kurczaczka plasteliną. Utrwalenie koloru żółtego i czerwonego. Kolorowanie kurczaka bez przekraczania linii.
Zabawy ruchowe:
· z elementem skoku „ Zajączki w trawie”,
· orientacyjno-porządkowa z elementem kucania „ Kwoka i kurczęta”,
· orientacyjno-porządkowa „ Zagubione kurczątko”,
Literatura:
· D. Gellner „Pisanki”
· Cz. Janczarski „ Piekła myszka mazurki”
· M. Terlikowska „ Śmigus – Dyngus”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
Temat kompleksowy: „ Chcemy być zdrowi”
· rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia,
· nabywanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi z użyciem poprawnych gramatycznie zdań, odnoszących się do treści występujących w tematyce obrazków, w literaturze,
· zachęcanie do dbałości o higienę osobistą,
· klasyfikowanie przedmiotów wg jednej lub więcej cech,
· przyzwyczajanie dzieci do naturalnego traktowania rówieśników kalekich i z innymi defektami. Nieokazywanie zdziwienia wobec ich defektów.
„ Myjemy się codziennie”
Opowiadanie treści obrazka. Nazywanie rzeczy stosowanych do mycia ciała. Pokaz ich używania i przypomnienie do czego służą. Słuchanie wiersza „ Zdrowym być”. Rozmowy o potrzebie utrzymania czystości.
„ Wzory na ręczniku” malowanie farbami plakatowymi patyczkiem do uszu. Prawidłowe posługiwanie się przyborami, rozwijanie pomysłowości w zakresie wymyślania wzorów i dobierania farb.
„ Zdrowe zęby”
„ O Jurku którego bolał ząb „ - opowiadanie nauczycielki na podstawie książki . Układanie historyjki obrazkowej do wysłuchanego opowiadania . Ukazanie dzieciom zależności pomiędzy odżywianiem a stanem uzębienia . W łazience nauka prawidłowego mycia zębów . Zapoznanie z kolejnymi etapami tej czynności . Uświadomienie konieczności posiadania indywidualnej szczoteczki . Zachęcenie do mycia zębów po każdym posiłku .
Umuzykalnienie: Nauka piosenki „ Szczotko, szczotko, hej szczoteczko”
„ Jemy zdrowe pokarmy”
Zabawa dydaktyczna „ Pokaż, co jest dla ciebie zdrowe”. Nabieranie nawyków prozdrowotnych. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania pokarmów zdrowych i niezdrowych.
Wykonanie zadania rysunkowego „ jemy zdrowe pokarmy ( ABC czterolatka).
Gimnastyka.
„ Ruch to zdrowie”
Opowiadanie ze zbioru „ Przygody Groszka”. Zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania ćwiczeń gimnastycznych. Próba oceny postępowania głównego bohatera – swobodne wypowiedzi dzieci.
Umuzykalnienie.
„ Dziwny przyjaciel”
Opowiadanie nauczycielki „ Dziwny przyjaciel”. Zwrócenie uwagi dzieci na osoby „ inne” np. poruszające na wózku, o kulach. Kształtowanie u dzieci pozytywnej postawy wobec osób „ innych”, rozumienie ich inności, przyzwyczajanie dzieci do naturalnego traktowania rówieśników kalekich i z innymi defektami. Nieokazywanie zdziwienia wobec ich defektów.
„ Prezent dla przyjaciela” praca plastyczna wg wzoru.
· A. Grodzieńska – Łada „Zdrowym być”
· „ Przygody Groszka” zbiór opowiadań
· M. Kownacka „ Kukuryku na ręczniku”
· „ Dziwny przyjaciel”
· z chustą animacyjną
· z elementem toczenia „ Toczenie piłki”
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1