1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy5.pdf

(128 KB) Pobierz
585109033 UNPDF
Scenariusz nr 48. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Czy utwór Henryka Sienkiewicza W pustyni i w puszczy jest powie Ă ci È ?
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi È zuje krzy ĝ ówk Ú
– rozdaje karty z krzy-
ĝ ówk È
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– podaje temat lekcji
karta
z krzy ĝ ówk È
dla ka ĝ de-
go ucznia
(Za ïÈ cznik
nr 1)
Zaj Ú cia rozpoczynamy od rozwi È zania krzy ĝ ówki.
Uczniowie zmagaj È si Ú z zadaniem indywidualnie.
Po kilku minutach dzieci podaj È odpowiedzi, a potem
odczytuj È has ï o. Wszyscy sprawdzaj È swoje zapisy,
poprawiaj È je, uzupe ï niaj È . Po ewentualnych dodat-
kowych wyja Ă nieniach nauczyciela i zapisaniu tematu
lekcji krzy ĝ ówka zostaje wklejona do zeszytu.
odczytuje odpowiedzi i has ï o
poprawia b ïÚ dne zapisy
zapisuje temat lekcji
wkleja krzy ĝ ówk Ú do zeszytu
– rozdaje Karty pracy
indywidualnej nr I
Karta pra-
cy indywidu-
alnej nr I
(Za ïÈ cznik
nr 2)
Uczniowie otrzymuj È kart Ú pracy nr I z wypisanymi
cechami powie Ă ci, które odczytuj È g ï o Ă no, a nast Ú pnie
odnosz È do utworu W pustyni i w puszczy , stawiaj È c
plusy w rubrykach z prawej strony. Przed wpisaniem
„+” podaj È uzasadnienie, odwo ï uj È c si Ú do tekstu lek-
tury. Dodatkowo: okre Ă laj È rodzaj narracji, odczytuj È c
fragmenty utworu (w zwi È zku z 2 cech È powie Ă ci); po-
daj È przyk ï ady w È tków (w zwi È zku z 5 cech È powie Ă ci);
dok ï adnie okre Ă laj È elementy tworz È ce w È tek g ï ówny
(w zwi È zku z 6 cech È powie Ă ci).
Realizacja
odczytuje cechy powie Ă ci
– uzasadnia na podstawie poda-
nych cech, ĝ e poznany utwór
jest powie Ă ci È
– okre Ă la rodzaj narracji
podaje przyk ï ady w È tków
wymienia elementy tworz È ce
w È tek g ï ówny
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat „W pu-
styni i w puszczy”
jako powie Ă ci
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
Zako ñ -
czenie
rozró ĝ nia odmiany powie Ă ci ze
wzgl Ú du na kryterium czasowe
– rozró ĝ nia odmiany powie Ă ci
ze wzgl Ú du na kryterium
tematyczne
uzupe ï nia wniosek
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– rozdaje Karty pracy
indywidualnej nr II
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
na temat odmian
powie Ă ci
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Karta pra-
cy indywidu-
alnej nr II
(Za ïÈ cznik
nr 3)
Na zako ñ czenie uczniowie zapoznaj È si Ú (na podsta-
wie zapisów na karcie pracy nr II) z podzia ï em po-
wie Ă ci ze wzgl Ú du na kryterium czasowe i tematyczne.
Po dok ï adnej analizie podanych poj ÚÊ i dodatkowych
wyja Ă nieniach nauczyciela uzupe ï niaj È wniosek doty-
cz È cy poznanej lektury.
Zadanie
domowe
T Ú ksi Èĝ k Ú naprawd Ú warto przeczyta Ê – kilkuzdaniowa pisemna wypowied ě z uzasadnieniem zach Ú caj È ca do przeczytania
powie Ă ci W pustyni i w puszczy .
585109033.001.png
Za ïÈ cznik nr 1
Rozwi Èĝ krzy ĝ ówk Ú :
1. Osobista relacja o zdarzeniach, których
autor by ï uczestnikiem lub Ă wiadkiem pro-
wadzona w 1. osobie liczby pojedynczej.
2. Wydarzenia opowiedziane za pomoc È se-
rii obrazków rysunkowych uzupe ï nionych
tekstem zapisanym w „dymkach”.
3. Krótki utwór pisany proz È , przewa ĝ nie sku-
piony na jednym wydarzeniu.
4. Pradawna opowie ĂÊ oparta na staro ĝ yt-
nych wierzeniach.
5. Opowie ĂÊ o przesz ï o Ă ci nasycona fantastyk È i cudowno Ă ci È , odwo ï uj È ca si Ú
do rzeczywistych miejsc, ludzi i wydarze ñ .
6. Utwór niewielkich rozmiarów, w którym wyst Ú puj È fantastyczne postacie,
przedmioty i zdarzenia, a przyroda obdarzona jest ludzkimi cechami.
1
2
3
4
5
6
m
[Odpowiedzi: 1. Pami Ú tnik, 2. Komiks, 3. Opowiadanie, 4. Mit, 5. Legenda, 6. Ba Ăñ ;
has ï o: powie ĂÊ ]
Za ïÈ cznik nr 2
Karta pracy indywidualnej nr I – cechy powie Ă ci
Cechy powie Ă ci
W pustyni
i w puszczy
1. Utwór pisany proz È .
2. O wydarzeniach opowiada narrator 1 .
3. Utwór obszerny, cz Ú sto podzielony na rozdzia ï y.
4. Wyst Ú puje du ĝ a ilo ĂÊ postaci.
5. Utwór wielow È tkowy 2 .
6. W È tek g ï ówny tworzy akcj Ú 3 .
7. W zako ñ czeniu cz Ú sto dowiadujemy si Ú o dalszych
losach bohaterów.
8. Przedstawia szerokie t ï o, np. historyczne, geogra-
czne.
1 Narrator kcyjny opowiadacz w utworze; z jego opowiadania wy ï ania si ÚĂ wiat przedsta-
wiony utworu (zdarzenia, postacie).
2 W È tek – ci È g zdarze ñ zgrupowanych wokó ï jednej lub kilku postaci.
3 Akcja – uk ï ad zdarze ñ , w którym przewa ĝ aj È dzia ï ania bohaterów zmierzaj È cych do okre Ă lo-
nych celów.
www.wsip.com.pl
209
585109033.002.png
Za ïÈ cznik nr 3
Karta pracy indywidualnej nr II – podzia ï powie Ă ci
Bior È c pod uwag Ú stosunek czasu przedstawionego w utworze
do czasu powstania utworu ( kryterium czasowe ),
rozró ĝ niamy powie Ă ci
historyczne
wspó ï czesne
fantastycznonaukowe
gdy Ă wiat przed-
stawiony istnieje
w odleg ï ych czasach,
znanych pisarzowi
jedynie ze ě róde ï pi-
sanych
gdy Ă wiat przedsta-
wiony istnieje w tym
samym czasie co
autor i jest mu znany
z w ï asnego ĝ yciowe-
go do Ă wiadczenia
gdy Ă wiat przedstawiony
umiejscowiony jest najcz ÚĂ -
ciej w wyobra ĝ anej przysz ï o-
Ă ci i oparty na przewidywa-
niach dotycz È cych przysz ï e-
go rozwoju nauki i techniki
Bior È c pod uwag Ú temat ( kryterium tematyczne ) utworu,
rozró ĝ niamy powie Ă ci
obyczajowe
(spo ï eczne)
przygodowo-
-podró ĝ nicze
psychologiczne
kryminalne
przedstawiaj È
obraz Ă rodowi-
ska spo ï eczne-
go, jego cechy
i przemiany
przedstawiaj È
przygody w czasie
podró ĝ y, najcz ÚĂ ciej
do krajów egzotycz-
nych
przedstawiaj Èĝ y-
cie wewn Ú trzne
postaci, ich my Ă li
i uczucia
ich tematem
jest zbrodnia
i poszukiwanie
jej sprawcy
Wniosek:
Utwór Henryka Sienkiewicza W pustyni i w puszczy jest przyk ï adem
....................................... powie Ă ci ....................................... .
210
585109033.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin