1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy4.pdf

(133 KB) Pobierz
585109263 UNPDF
Scenariusz nr 47. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Egzotyczny Ă wiat ludzi i przyrody w powie Ă ci Henryka Sienkiewicza.
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
prezentuje opis postaci Stasia
– wyja Ă nia znaczenia wyrazów:
egzotyka , fl ora , fauna
korzysta ze s ï ownika j Ú zyka
polskiego
– zapisuje na tablicy
wyrazy: egzotyka ,
fl ora , fauna
– rozdaje s ï owniki
j Ú zyka polskiego
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– podaje temat lekcji
Zaj Ú cia rozpoczynamy od prezentacji 2–3 opisów Sta-
sia Tarkowskiego. Ch Ú tni uczniowie odczytuj È g ï o Ă no
swoje wypracowania. Nauczyciel zabiera kilka prac do
oceny, nast Ú pnie zapisuje na tablicy wyrazy: egzotyka ,
fl ora , fauna i rozdaje s ï owniki j Ú zyka polskiego. Ucz-
niowie wyja Ă niaj È znaczenia podanych wyrazów, ko-
rzystaj È c ze s ï ownika. Prowadz È cy zaj Ú cia udziela do-
datkowych wyja Ă nie ñ , a pó ě niej podaje temat lekcji.
s ï owniki
j Ú zyka pol-
skiego
zapisuje temat lekcji
Realizacja czyta zadanie
korzysta z dost Ú pnych ě róde ï
informacji
– zapisuje przyk ï ady egzotycz-
nych ro Ă lin i zwierz È t
( I grupa )
– gromadzi odpowiedni mate-
ria ï ilustracyjny ( I grupa )
– wyja Ă nia znaczenia s ï ów: ma-
laria, Ă pi È czka, febra
( II grupa )
– redaguje kilkuzdaniow È wypo-
wied ě na temat przebiegu
Ă pi È czki i febry ( II grupa )
– wyja Ă nia poj Ú cia: fatamorgana,
burza piaskowa, pora d ĝ d ĝ ysta
( III grupa )
– dzieli uczniów na
grupy
zadanie
dla grup
(Za ï . nr 1)
s ï owni-
ki j Ú zyka
polskiego,
wyrazów
obcych,
dost Ú pne
encyklope-
die, leksyko-
ny przyrod-
nicze, atlasy
zwierz È t,
ro Ă lin
Prowadz È cy zaj Ú cia dzieli klas Ú na cztery grupy i roz-
daje instrukcje. Uczniowie przyst Ú puj È do wykonania
zada ñ podanych w instrukcjach. Po up ï ywie okre Ă lo-
nego czasu sprawozdawcy prezentuj È efekty pracy po-
szczególnych grup: (I) podaje przyk ï ady egzotycznych
ro Ă lin i zwierz È t, prezentuje materia ï ilustracyjny;
(II) wyja Ă nia znaczenia s ï ów: malaria, Ă pi È czka, fe-
bra ; prezentuje kilkuzdaniow È wypowied ě na temat
przebiegu Ă pi È czki i febry; (III) wyja Ă nia poj Ú cia: fa-
tamorgana, burza piaskowa, pora d ĝ d ĝ ysta ; prezentuje
kilkuzdaniow È wypowied ě na temat przebiegu burzy
piaskowej i pory d ĝ d ĝ ystej; (IV) prezentuje kilkuz-
daniowe wypowiedzi na temat obrz Ú dów, zwyczajów.
Nauczyciel udziela dodatkowych wyja Ă nie ñ , ustosun-
kowuje si Ú do kolejnych prezentacji, a nast Ú pnie oce-
nia efekty pracy w grupach.
– rozdaje zadanie dla
grup, s ï owniki, do-
st Ú pne encyklopedie
i leksykony
– koordynuje prac Ú
grup, udziela dodat-
kowych wyja Ă nie ñ
585109263.001.png
– redaguje kilkuzdaniow È wypo-
wied ě na temat przebiegu bu-
rzy piaskowej i pory d ĝ d ĝ ystej
( III grupa )
– redaguje kilkuzdaniowe
wypowiedzi na temat poda-
nych w instrukcji obrz Ú dów,
zwyczajów ( IV grupa )
prezentuje efekt pracy grupy
– ustosunkowuje si Ú
do poszczególnych
prezentacji
– ocenia prac Ú grup
Zako ñ -
czenie
uzupe ï nia tabel Ú na podsta-
wie wypowiedzi sprawozdaw-
ców
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– rozdaje kartki
z tabel È
tabela do
uzupe ï nie-
nia – dla
ka ĝ dego
ucznia (Za-
ïÈ cznik nr 2)
Na zako ñ czenie nauczyciel rozdaje kartki z tabel È .
Kolejni sprawozdawcy dyktuj È s ï ownictwo (wyrazy,
wyra ĝ enia), o którym by ï a mowa podczas prezenta-
cji, a uczniowie wpisuj È je do poszczególnych rubryk.
W ten sposób powstaje notatka w formie tabeli, która
zostaje wklejona do zeszytów.
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Zadanie
domowe
Dopisz do poszczególnych rubryk tabeli inne przyk ï ady zwierz È t, ro Ă lin, zjawisk atmosferycznych, zwyczajów, chorób przedsta-
wionych w powie Ă ci.
585109263.002.png
Za ïÈ cznik nr 1
Zadanie dla grupy I (czas na realizacj Ú 25 minut)
x Korzystaj È c z tekstu lektury, zapiszcie po pi ÚÊ przyk ï adów nazw ro Ă lin
i zwierz È t, które s È egzotyczne dla mieszka ñ ców Europy.
x W dost Ú pnych encyklopediach i leksykonach znajd ě cie zdj Ú cia (ilu-
stracje) przedstawiaj È ce wypisane ro Ă liny i zwierz Ú ta.
Zadanie dla grupy II (czas na realizacj Ú 25 minut)
x Korzystaj È c ze s ï ownika j Ú zyka polskiego, wyja Ă nijcie znaczenia s ï ów:
malaria, Ă pi È czka, febra .
x Na podstawie XXXII rozdzia ï u powie Ă ci przygotujcie kilkuzdaniow È
wypowied ě na temat przebiegu Ă pi È czki i febry.
Zadanie dla grupy III (czas na realizacj Ú 25 minut)
x Korzystaj È c z dost Ú pnych ě róde ï informacji, wyja Ă nijcie nast Ú puj È ce
poj Ú cia: fatamorgana, burza piaskowa, pora d ĝ d ĝ ysta .
x Na podstawie VIII i XXVIII rozdzia ï u powie Ă ci przygotujcie kilkuzdanio-
w È wypowied ě na temat przebiegu burzy piaskowej i pory d ĝ d ĝ ystej.
Zadanie dla grupy IV (czas na realizacj Ú 25 minut)
x Korzystaj È c z tekstu lektury przygotujcie kilkuzdaniowe wypowiedzi
na temat nast Ú puj È cych obrz Ú dów, zwyczajów:
braterstwo krwi (informacji szukajcie pod koniec XXXVIII rozdzia ï u),
Ă wi Ú te miejsce (informacji szukajcie w po ï owie XL rozdzia ï u),
Ă cinanie niewolników (informacji szukajcie pod koniec XLI rozdzia ï u).
206
585109263.003.png
Za ïÈ cznik nr 2
Egzotyka afryka ñ skiego l È du
zwierz Ú ta
ro Ă liny
zjawiska
atmosferyczne
obyczaje,
zwyczaje
choroby
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
...........................
...........................
...........................
...........................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
...........................
...........................
...........................
...........................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
............................
...........................
...........................
...........................
...........................
............................
...........................
...........................
...........................
...........................
............................
...........................
...........................
...........................
...........................
............................
............................
............................
............................
............................
www.wsip.com.pl
207
585109263.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin